PDA

View Full Version : Nieuwe speakers en nu...



Ibanez666
13 november 2009, 09:31
..verandert dat meer dan verwacht.

Eerste set-up:

Palmer model three full tube amp+2x12 Goodmans speakers van 50 watt per stuk op 8ohm

nu: zelfde + 2x12 met Celestion G12T-75 op 8ohm.

Resultaat:

Niet alleen een andere tone, maar ook meer gain (als in crunch/drive). En niet zon klein beetje ook, m'n gewone crunch kanaal lijkt nu wel mn boost kanaal zoals die in de oude set up klonk en mn boost kanaal is nu ook weer een stapje verder dan hoe hij met alleen de Goodmans klonk.

Vragen:
De GT12's klinken wel iets harder dan de Goodmans. Komt dat omdat ze meer Watt zijn?
Dat ik nu ineens duidelijk meer gain heb (op het gehoor), komt dat door de Celestions, of heeft het misschien te maken dat ik mijn versterker nu op 4ohm zet ipv 8ohm?

Dat de tone veranderde was te verwachten, maar is het ook normaal dat speakers invloed hebben op de hoeveelheid gain die je (te horen) krijgt?

Henri H
13 november 2009, 09:52
Dat ze harder klinken heeft niet met vermogen te maken, maar met rendement.
Ik heb ook een vergelijkbare situatie met m'n HOOK op Greenbacks (4x12) of G12-65's (2x12).
Met de 65's heb ik meer gain en een meer volle klank, heb ik het idee.

Jouw Palmer en ook de Goodman speakers heb ik geen ervaring mee.

Ibanez666
13 november 2009, 09:59
Dat ze harder klinken heeft niet met vermogen te maken, maar met rendement.
Ik heb ook een vergelijkbare situatie met m'n HOOK op Greenbacks (4x12) of G12-65's (2x12).
Met de 65's heb ik meer gain en een meer volle klank, heb ik het idee.

Jouw Palmer en ook de Goodman speakers heb ik geen ervaring mee.

Ok, dus het is zo dat de Goodmans speakers die ik had, niet de volledige gain van de amp doorgaven? Bedankt voor de info. Mijn set-up is er ook wel een waar je er geen tweede van gaat vinden, dus dat je er geen ervaring mee hebt is begrijpelijk :)

Henri H
13 november 2009, 10:31
Of de Goodmans niet de volledige gain v.d. amp doorgeven kan ik niet beoordelen.
Ik heb alleen gezegd dat ik een vergelijkbare situatie heb met Greenbacks, G12-65's i.c.m. m'n HOOK.
Met de 65's lijkt de HOOK het veel beter te doen dan met Greenbacks, in mijn geval.

Ibanez666
13 november 2009, 10:39
Of de Goodmans niet de volledige gain v.d. amp doorgeven kan ik niet beoordelen.
Ik heb alleen gezegd dat ik een vergelijkbare situatie heb met Greenbacks, G12-65's i.c.m. m'n HOOK.
Met de 65's lijkt de HOOK het veel beter te doen dan met Greenbacks, in mijn geval.

Nee ok dat snap ik, het misschien ook een vraag aan mezelf eigenlijk... Hoe dan ook, ik ben er blij mee aangezien ik meestal rock speel en deze speakers daar heel erg geschikt voor zijn. Voor clean en blues iets minder vind ik, daar klinken de Goodmans wel wat beter. Maar bij optredens gewoon een kwestie van beide kasten van een microfoon voorzien :)

Rinze
13 november 2009, 10:43
Speakers met een hoger rendement geven bij dezelfde output van de versterker meer volume.

Dat er meer vervorming te horen is zal aan een verschillende weergave van het frequentiespectrum liggen en misschien ook aan het eerder "opbreken" (vervormen) van de speaker zelf. En dat laatste is iets wat Celestions heel aardig doen. Maar ik gok er op dat de nieuwe speakers gewoon meer midhoog en hoog weergeven en dat is nou net een gebied waarin je vervorming goed hoort.

Ibanez666
13 november 2009, 10:57
Speakers met een hoger rendement geven bij dezelfde output van de versterker meer volume.

Dat er meer vervorming te horen is zal aan een verschillende weergave van het frequentiespectrum liggen en misschien ook aan het eerder "opbreken" (vervormen) van de speaker zelf. En dat laatste is iets wat Celestions heel aardig doen. Maar ik gok er op dat de nieuwe speakers gewoon meer midhoog en hoog weergeven en dat is nou net een gebied waarin je vervorming goed hoort.

thnx, heeft het feit dat de amp nu op 4 ohm staat ook nog enige invloed?

the sure thing
13 november 2009, 11:15
thnx, heeft het feit dat de amp nu op 4 ohm staat ook nog enige invloed?Ja dat heeft wel enige invloed, maar minder invloed dan een compleet verschillende speaker.

Ik had een V30 in mijn Hook R40, nu tijdelijk een G12-65: het lijkt of "de speaker" minder gain heeft, maar het is dat de G12-65 veel minder midhoog en hoog doorgeeft (en iets lager rendement heeft). De combinatie met de Hook R40 en een V30 (wat een vrij schelle speaker kan zijn) klinkt in deze combinatie juist weer goed. En zie de ervaring van H. Huisjes is het weer net anders. En zo verschilt het allemaal per persoon, versterker en speaker. Leuk he? Welcome to the jungle :)

Henri H
13 november 2009, 11:33
Mijn beste ervaring met de HOOK tot nu toe, is ook met V30 (Brunetti 2x12), en de nieuwe 2x12 HOOK cab (V30/G12H30 combi).

Ibanez666
13 november 2009, 11:34
Ja dat heeft wel enige invloed, maar minder invloed dan een compleet verschillende speaker.

Ik had een V30 in mijn Hook R40, nu tijdelijk een G12-65: het lijkt of "de speaker" minder gain heeft, maar het is dat de G12-65 veel minder midhoog en hoog doorgeeft (en iets lager rendement heeft). De combinatie met de Hook R40 en een V30 (wat een vrij schelle speaker kan zijn) klinkt in deze combinatie juist weer goed. En zie de ervaring van H. Huisjes is het weer net anders. En zo verschilt het allemaal per persoon, versterker en speaker. Leuk he? Welcome to the jungle :)

Ja ik slinger er ook al een tijdje rond, maar omdat ik voornamelijk van gitaren verwissel en bijna nooit van amp/cabinet verbaasde ik me wel ocer de resultaten.

Chris Winsemius
13 november 2009, 11:38
Dat de tone veranderde was te verwachten, maar is het ook normaal dat speakers invloed hebben op de hoeveelheid gain die je (te horen) krijgt?

Is gewoon mogelijk, als de T75s bijvoorbeeld mid-hoog, hoog en harmonischen duidelijker weergeven dan heeft dat impact op de "beleving" v/d sound en gain.

Maak het ook weleens mee met het vervangen v/e uitgangstrafo, zelfde buizen + circuit maar toch meer "scheur".

Ibanez666
13 november 2009, 11:45
Is gewoon mogelijk, als de T75s bijvoorbeeld mid-hoog, hoog en harmonischen duidelijker weergeven dan heeft dat impact op de "beleving" v/d sound en gain.

Maak het ook weleens mee met het vervangen v/e uitgangstrafo, zelfde buizen + circuit maar toch meer "scheur".

Is heel goed mogelijk. Het viel onze bassist ook meteen op trouwens.

Pepe
13 november 2009, 13:06
Overigens, die Goodmans zijn geen flauwe jongens doorgaans. Ik zou niet zo snel downgraden naar die Celestions maar alles uiteraard afhankelijk van wat je wil horen uit je amp.

the sure thing
13 november 2009, 13:54
... downgraden naar die Celestions... Interessante woordkeuze :) De meesten zouden hier "upgraden" gebruiken :)

Ibanez666
13 november 2009, 14:35
Overigens, die Goodmans zijn geen flauwe jongens doorgaans. Ik zou niet zo snel downgraden naar die Celestions maar alles uiteraard afhankelijk van wat je wil horen uit je amp.

Ik vind het geen downgrade, meer een aanvulling

Rick trodat
13 november 2009, 14:40
Mijn beste ervaring met de HOOK tot nu toe, is ook met V30 (Brunetti 2x12), en de nieuwe 2x12 HOOK cab (V30/G12H30 combi).

Zelf vind ik dat de g12h30 i.c.m. de hook captain net even wat compressie mist (mijn mening), in live situaties is dat dan weer perfect. De g12 65 geeft aardig wat compressie en geeft een diepe warme toon. Wel minder hoog.

Chris Winsemius
13 november 2009, 14:43
Ik heb hier nog 'n oude Goodman speaker liggen maar die moet nog gefixed worden (zelfde type als eind jaren 50 VOX AC15 dacht ik). Iig. heb ik niet de indruk dat het zeer gewilde speakers zijn en (oude) T75s zijn natuurlijk wel 'n soort 80s rock standaard.....

Ibanez666
13 november 2009, 15:00
Ik heb hier nog 'n oude Goodman speaker liggen maar die moet nog gefixed worden (zelfde type als eind jaren 50 VOX AC15 dacht ik). Iig. heb ik niet de indruk dat het zeer gewilde speakers zijn en (oude) T75s zijn natuurlijk wel 'n soort 80s rock standaard.....

Onbekend maakt onbemind. Ik vind ze vooral goed voor clean en lichte crunch (de goodmans)

the sure thing
13 november 2009, 15:05
Zelf vind ik dat de g12h30 i.c.m. de hook captain net even wat compressie mist (mijn mening), in live situaties is dat dan weer perfect. De g12 65 geeft aardig wat compressie en geeft een diepe warme toon. Wel minder hoog. Exact mijn bevindingen. Ik twijfel of ik de G12-65 dan ook live ga gebruiken. Zonder band klinken de G12-65's echt PRACHTIG :)

Rick trodat
13 november 2009, 15:49
Exact mijn bevindingen. Ik twijfel of ik de G12-65 dan ook live ga gebruiken. Zonder band klinken de G12-65's echt PRACHTIG :)

Ik heb meerdere keren opgetreden met 2 g12 65 en als die juist wordt uitversterkt klinkt ie vol en woody. Maakt echt onderdeel uit van het totale geluid. Ik heb ook wel eens op de hook gespeeld met 2 v30 en dan prikt ie zo door de mix, veel hoog, in de band goed. Maar merkte dat ik echt anders ging spelen, ik hoorde mezelf ''te'' goed.

the sure thing
13 november 2009, 16:50
Ik heb meerdere keren opgetreden met 2 g12 65 en als die juist wordt uitversterkt klinkt ie vol en woody. Maakt echt onderdeel uit van het totale geluid. Ik heb ook wel eens op de hook gespeeld met 2 v30 en dan prikt ie zo door de mix, veel hoog, in de band goed. Maar merkte dat ik echt anders ging spelen, ik hoorde mezelf ''te'' goed. Geweldig! Ik heb exact t zelfde. Ik noem het dan niet prikken door de mix, maar snijden door de mix! Heb je ook verschillen in gain gehoord?

HaroldA
13 november 2009, 17:08
Exact mijn bevindingen. Ik twijfel of ik de G12-65 dan ook live ga gebruiken. Zonder band klinken de G12-65's echt PRACHTIG :)

Dat herken ik! Mijn oude G12-65's klinken echt geweldig zonder band maar met moest ik toch een tandje harder dan met T75's...

Ook niet erg! :cheerup:

Rick trodat
14 november 2009, 00:50
Zeker verschillen in gain gehoord. Op het 2e kanaal klinkt ie .... Alsof je met een strat in de tussenposities speelt. Met v30. Met g-12 65 toch wel een vet/warm overstuurd geluid.

Ibanez666
16 november 2009, 11:08
Hoe zit het eigenlijk met het volgende:

als je een 8ohm kast en een 16 ohm kast samen op een amp aansluit, hoeveel ohm heb je dan?

Als je een kast met totaal 150 wat en een kast met totaal 60watt aansluit op 1 amp, hoe zit dat dan met de verdeling?

Rick trodat
16 november 2009, 11:13
Volgfens mij zijn er weinig versterkers die dat trekken.

HaroldA
16 november 2009, 11:14
Hoe zit het eigenlijk met het volgende:

als je een 8ohm kast en een 16 ohm kast samen op een amp aansluit, hoeveel ohm heb je dan?

Als je een kast met totaal 150 wat en een kast met totaal 60watt aansluit op 1 amp, hoe zit dat dan met de verdeling?

"1 - 8 ohm and 1 - 16 ohm cabinet = 5.33 Ohm"

Zie ook http://www.colomar.com/Shavano/4x12wiring.html bijna helemaal onderaan. En hier nog een vergelijkbaar topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=129025

De verdeling van het wattage weet ik niet...

HaroldA
16 november 2009, 11:16
Volgfens mij zijn er weinig versterkers die dat trekken.

Volgfens mij kun je 5.33 Ohm gewoon op een 4 Ohm aansluiting gebruiken. Kleine mismatch mag...

Ibanez666
16 november 2009, 11:19
Volgfens mij kun je 5.33 Ohm gewoon op een 4 Ohm aansluiting gebruiken. Kleine mismatch mag...

Is het niet zo dat je speakers met meer ohm altijd aan kan sluiten op een amp met minder ohm? En zeker niet andersom?

HaroldA
16 november 2009, 11:26
Is het niet zo dat je speakers met meer ohm altijd aan kan sluiten op een amp met minder ohm? En zeker niet andersom?

Het beste blijft een exacte match.

Als een buizenversterker z'n vermogen niet kwijt kan (te laag speaker ohmage) kan het goed fout gaan... Een te hoog ohmage kan geloof ik frequenties vernielen...

But then again: I ain't no expert! (vandaar mijn 5.33 Ohm topic)

Ibanez666
16 november 2009, 11:39
nou bedankt, ik ben in ieder geval veilig met mn amp op 4 ohm (kan 4 en 8 ) :)

iWishmaster
16 november 2009, 11:41
Een goed gebouwde versterker (in dit geval; met goede transformatoren) moet een (kleine) mismatch wel aankunnen, maar uiteraard is het beter van niet. In de handleiding van een Mesa Stiletto staat zelfs dat de versterker een 100% mismatch kan hebben en nodigt je uit te experimenteren met wat je qua geluid het mooiste vind ongeacht die mismatch. Sowieso, bij een mismatch naar beneden zullen de eindbuizen (flink) sneller slijten.

Vermogensverdeling is als volgt in dit geval:
16 ohm cab -> 1/3
8 ohm cab -> 2/3

Over het algemeen is een mismatch door verschillende impedantie van cabinetten dus niet praktisch en is het beter de speakers zo te bedraden zodat het klopt. Als dat niet mogelijk is zou je de speakers kunnen proberen te ruilen tegen dezelfde met andere impedantie (als die er zijn natuurlijk: V30's bijv. zijn er in 8 en 16 Ohm te krijgen).

HaroldA
16 november 2009, 11:51
Over het algemeen is een mismatch door verschillende impedantie van cabinetten dus niet praktisch en is het beter de speakers zo te bedraden zodat het klopt. Als dat niet mogelijk is zou je de speakers kunnen proberen te ruilen tegen dezelfde met andere impedantie (als die er zijn natuurlijk: V30's bijv. zijn er in 8 en 16 Ohm te krijgen).

Probeer maar eens oude G12-65's te vinden in 8 Ohm! ;)

iWishmaster
16 november 2009, 11:54
Probeer maar eens oude G12-65's te vinden in 8 Ohm! ;)

Bij oude speakers gaat dat lastig worden ja. Tegenwoordig maakt celestion aardig wat types als 8 of 16 ohm uitvoering.

Ik ben op zoek naar een G12-65 om in mn Bogner 1x12" te zetten zodra ik een nieuwe 4x12" gekocht heb. Zeker voor thuis of als enige gitarist zijn G12-65's toch wel erg lekker. Hoeveel ohm die is kan me gestolen worden ;).

Ibanez666
16 november 2009, 11:54
Het is zeker niet mogelijk om vier 16ohm speakers op 8 ohm totaal te schakelen?

HaroldA
16 november 2009, 11:57
Het is zeker niet mogelijk om vier 16ohm speakers op 8 ohm totaal te schakelen?


Zie ook http://www.colomar.com/Shavano/4x12wiring.html

Pomtidomtidom... :soinnocent:

Ibanez666
16 november 2009, 12:02
Pomtidomtidom... :soinnocent:

Volgens die site niet, vandaar dat ik het vraag :)

Zal 16 ohm worden dan denk ik

HaroldA
16 november 2009, 12:07
Bij oude speakers gaat dat lastig worden ja. Tegenwoordig maakt celestion aardig wat types als 8 of 16 ohm uitvoering.

Vroeger ook hoor, maar de 16 Ohm uitvoering outnumbered (ehm "uitnummert"?) de 8 Ohm nogal...

De G12-65 speakers die Marshall gebruikt heeft zijn volgens mij altijd 16 Ohm.

iWishmaster
16 november 2009, 12:11
Vroeger ook hoor, maar de 16 Ohm uitvoering outnumbered (ehm "uitnummert"?) de 8 Ohm nogal...

De G12-65 speakers die Marshall gebruikt heeft zijn volgens mij altijd 16 Ohm.

15 Ohm om precies te zijn :D

HaroldA
16 november 2009, 12:13
15 Ohm om precies te zijn :D

Ach, wat een blunder mijnerzijds... Het moet inderdaad 15 Ohm zijn! :makeup:

Zou de 8 Ohm versie dan ook eigenlijk 7.5 Ohm zijn? :chicken:

Ibanez666
16 november 2009, 13:01
Heeft iemand ervaring met de combinatie g12t-75 en greenbacks (30 watt)?

HaroldA
16 november 2009, 13:04
Heeft iemand ervaring met de combinatie g12t-75 en greenbacks (30 watt)?

Ik niet, maar probeer het hier eens: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=127787

Ibanez666
16 november 2009, 13:09
thnx

....

Henri H
16 november 2009, 14:47
....
Ik had een combi van G12T-75's en G12M-25's in een Marshall 1936 en een 1960AX kast.
Ik heb het idee dat de 75's wat meer geschikt zijn voor metal, en de 25's meer voor (classic) rock.
Ik had ze in de 2 x 12 parallel, maar in de 4x 12 (X-patroon) dus ook 2 x één 75 en een 25 Watter in serie, en dat dan weer parallel (16 Ohm mono).
.....Ik heb ondertussen 65's in m'n 2x12 en 25M's in m'n 4x12.
De 65's lijken tot nu toe heel goed te bevallen, maar de GB's niet zo.

De combi 75's/25M's was een goeie combi voor m'n Marshalls, de HOOK klonk er wat minder goed op vond ik.

Ibanez666
16 november 2009, 15:19
Ik heb ondertussen 65's in m'n 2x12 en 25M's in m'n 4x12.
De 65's lijken tot nu toe heel goed te bevallen, maar de GB's niet zo.

De combi 75's/25M's was een goeie combi voor m'n Marshalls, de HOOK klonk er wat minder goed op vond ik.

ok, bedankt, het gaat in mijn geval wel G12H30 low res. uit 1975, ik weet niet of die substancieel anders klinken?

HaroldA
16 november 2009, 15:26
ok, bedankt, het gaat in mijn geval wel G12H30 low res. uit 1975, ik weet niet of die substancieel anders klinken?

H30's zijn geen greenbacks. :sssh:

ik heb zelf ook 2 H30's gehad en ik vond ze echt helemaal niets op (high) gain... Greenbacks (met zwarte achterkanten) daarentegen: :ok:

Chris Winsemius
16 november 2009, 15:32
H30's zijn geen greenbacks. :sssh:

ik heb zelf ook 2 H30's gehad en ik vond ze echt helemaal niets op (high) gain... Greenbacks (met zwarte achterkanten) daarentegen: :ok:

H30s (iig. de oude en de Heritage versies) zijn wel degelijk greenbacks.
Met zwarte achterkant: "blackbacks"

Celestions met groene kapjes (greenbacks) zijn er in diverse 20, 25 en 30 Watt uitvoeringen geweest. De meeste mensen gebruiken de aanduiding greenback voor de 25 Watt uitvoering (maar haal ajb. niet de oude met de moderne versie door elkaar, totaal andere speakers qua sound en feel)

interessander
16 november 2009, 15:32
Ik heb nu ook "meer" gain sinds ik van V60's naar V30's ben overgestapt, dat zal toch aan het meer aanwezige middengebied liggen.

Ibanez666
16 november 2009, 15:32
H30's zijn geen greenbacks. :sssh:

k:


ze benne wel groen van achteren:
http://media.photobucket.com/image/G12h-30/RCA6L6GC/G12H319937.jpg

Ibanez666
16 november 2009, 15:36
H30s (iig. de oude en de Heritage versies) zijn wel degelijk greenbacks.
Met zwarte achterkant: "blackbacks"

Celestions met groene kapjes (greenbacks) zijn er in diverse 20, 25 en 30 Watt uitvoeringen geweest. De meeste mensen gebruiken de aanduiding greenback voor de 25 Watt uitvoering (maar haal ajb. niet de oude met de moderne versie door elkaar, totaal andere speakers qua sound en feel)

Wat is het meest in het oor springende karakter van de greenback low res. 30watt uit ongeveer 1975?

HaroldA
16 november 2009, 15:36
ze benne wel groen van achteren:
http://media.photobucket.com/image/G12h-30/RCA6L6GC/G12H319937.jpg

Ze benne ook wel eens grijs of creme van achteren! :cheerup:

http://southbayampworks.com/greenbacks/rolacreamgraylabel.jpg

Blijkbaar klopt mijn definitie van greenbacks dus ook niet... Laten we het maar gewoon over M20, M25 en H30 gaan hebben! :ok:


Edit: En zwart! ;)
http://www.maxxis.be/G12H444.JPG

Edit 2: En creme! ;)
http://www.maxxis.be/speakers%20rik/4Backs.jpg

Ibanez666
16 november 2009, 15:40
Ze benne ook wel eens grijs of creme van achteren! :cheerup:

http://southbayampworks.com/greenbacks/rolacreamgraylabel.jpg

Blijkbaar klopt mijn definitie van greenbacks dus ook niet... Laten we het maar gewoon over M20, M25 en H30 gaan hebben! :ok:

Volgens mij had ik wel gewoon door dat de groene die ik bedoelde greenbacks waren. :)

Hoe dan ook, het gaat gewoon een kwestie van aansluiten op 16 ohm worden, mixen met mn andere 8ohm kast en maar luisteren wat het gaat doen.

HaroldA
16 november 2009, 15:48
Volgens mij had ik wel gewoon door dat de groene die ik bedoelde greenbacks waren. :)

Van de Celestion website:


My G12Ms have got black covers, how are they different to the Greenback?

Although the standard colour for G12M rear covers was green ('field green' it was called originally), G12M and G12H speakers were also made with black, as well as grey, beige and cream rear covers at various times. This was probably due to a shortage of the correct colour plastic to make them from (e.g. late delivery of the raw material). The different colour covers were only a cosmetic change not affecting the acoustic performance of the speakers in any way. Black, grey, cream, beige or green, they're all 'Greenbacks'.

Ibanez666
16 november 2009, 15:51
Van de Celestion website:

was dan eigenlijk het verschil tussen de H en de M?

HaroldA
16 november 2009, 16:03
was dan eigenlijk het verschil tussen de H en de M?

Daar is al heel veel over geschreven op de Internets en dit vat mijn mening ook wel wat samen:


The H30's have more treble and more bass but are also slightly more harsh sounding than the M25's.

The M25's are smoother sounding and break up more easily . May be if the H30's had a chance to break-in then I'd like them more but don't think I could bare it - far too trebley for my liking. (talking the anniversary version)

The M25's also sound warmer.

Ik had de oude 70's H30's, dus die waren echt wel ingespeeld, maar vond ze nog steeds te schel/irritant...

Chris Winsemius
16 november 2009, 16:26
Er zijn zeker wel verschillen tussen de Celestions. Bij de pre Rola's werd 'n iets ander materiaal voor de magneet gebruikt. Daarnaast heb je onderlinge verschillen mbt. de gebruikte conus en vaak ontbraken labels of zaten er soms ook verkeerde labels op.

Qua 25 Watt Greenbacks: blackback komt beduidend dichter in de buurt v/e pre Rola, post 80s versie lijkt er (imho) totaal niet op hoewel de eerdere beter zijn dan de huidige.

Les Paul R8
16 november 2009, 18:11
was dan eigenlijk het verschil tussen de H en de M?

Technisch zit het verschil in de grootte van de magneet. Naast H en M had je ook de G12L en de G12S (zag ik laatst nog aangeboden).
L = Light
S = Small
M = Medium
H = Heavy

Henri H
16 november 2009, 18:48
Ik dacht dat de H voor Heritage stond?

Lexvandoef
16 november 2009, 18:57
Ik dacht dat de H voor Heritage stond?

Nee, dat is een bepaalde lijn van Celestion die ze nu uitbrengen. Een soort van 'reissue's' van oude Celestions.

Onder die lijn vallen oa de nieuwe M20's, H30 en G65's.

Henri H
16 november 2009, 19:21
OK, duidelijk. Thx.

Ibanez666
16 november 2009, 19:44
wat voor verschil is er qua sound tussen de low res. en high res. uitvoering?