PDA

View Full Version : Van 100w, naar 50w



joost22
13 november 2009, 08:56
Hallo,

Ik hoor wel eens dat als je een 100w top hebt, dat je er door middel van 2 buizen er uit te halen, er een 50w top van kan maken. kan dat bij elke top, en welke 2 van de 4 buizen moet ik er uithalen als ik achter de top sta?

ik heb een jaren 70 london city.

Alvast bedankt!

nico verduin
13 november 2009, 09:09
Middelste of buitenste 2. Let er wel op dat de speaker impedantie gelijk opschuift. M.a.w. de 8 ohm wordt nu 16 ohm, 4 ohm wordt 8 ohm, 16 ohm wordt 32 ohm (en daar hebje niet zoveel aan). Niet alle LC's hebben al deze speaker uitgangen. Dus je moet ff kijken welke je er op heb zitten.

Franc
13 november 2009, 09:19
Als het een meer permanente oplossing voor je is, kun je overwegen om een kleine modificatie te laten doen.
De standaard standbyswitch kun je laten vervangen door een 3 standen switch waarmee je schakelt tussen standby, 50W of 100W.

De echte aanpassing zit hem erin dat de ground van de eindbuizen wordt onderbroken voor standby, in tegenstelling tot de meer gebruikelijke manier van het in- en uitschakelen van de hoogspanning op de anodes.

Door ze alle 4 te onderbreken heb je volledig standby, door er 2 te onderbreken heb je 50W en door er geen te onderbreken heb je 100W.

Het heeft een aantal voordelen:
- je hoeft geen buizen te verwijderen
- je hebt instant keuze tussen 50W en 100W
- je impedantie blijft gelijk omdat alle buizen 'zichtbaar' blijven voor je eindtrafo.
- sommige mensen menen zelfs dat dit een safere manier van standbyschakelen is dan de eerdergenoemde manier

Je houdt wel altijd de kanttekening: verwacht geen wonderen, 50W is niet zo vreselijk veel zachter dan 100W, maar het kan soms in een kroeg net ff schelen.

cluseau
13 november 2009, 09:32
- je impedantie blijft gelijk omdat alle buizen 'zichtbaar' blijven voor je eindtrafo.


Het spijt me maar hier ben ik het niet mee eens, door twee buizen buiten werking te stellen verhoog je de inwendige weerstand van de eindtrap. Daar valt niet aan te ontkomen.

Verder zal het niet veel in geluidsstrerkte uitmaken omdat hier de stroomversterking wordt ingeleverd en de spanningsversterking nagenoeg gelijk zal blijven. Het enige wat je bereikt is dat de eindtrap eerder opbreekt. Maar dan zit je toch al aan de pijngrens denk ik. :ok:

Frans.

joost22
13 november 2009, 09:46
Wat ik er mee wil bereiken is dat hij meer gaat scheuren, nu moet ik hem echt voluit zetten wil ik er een beetje scheur uit halen. En ik dacht, met 50w zit hij op een lager volume aan die scheur, of dit ik er nu helemaal naast?

Baker
13 november 2009, 09:51
Op zich heb je wel gelijk. Alleen het verschil tussen 50w en 100w is niet zo heel groot. Het scheelt wel iets, maar het zal niet zo zijn dat je door twee buizen te trekken ineens scheurt als de brandweer. Bovendien loop je het risico dat je geluid wat anders en of scheller/dunner wordt.

Als je het echt wilt weten moet je het gewoon proberen.

wellicht kun je wat meer resultaat halen door een powerbrake te kopen. een Koch loadbox of iets dergelijks.

Ibanez666
13 november 2009, 09:52
Wat ik er mee wil bereiken is dat hij meer gaat scheuren, nu moet ik hem echt voluit zetten wil ik er een beetje scheur uit halen. En ik dacht, met 50w zit hij op een lager volume aan die scheur, of dit ik er nu helemaal naast?

Pedaaltje?


...

cluseau
13 november 2009, 10:01
Wat ik er mee wil bereiken is dat hij meer gaat scheuren, nu moet ik hem echt voluit zetten wil ik er een beetje scheur uit halen. En ik dacht, met 50w zit hij op een lager volume aan die scheur, of dit ik er nu helemaal naast?

Een mogelijke oplossing is een ppimv inbouwen, je kan proberen of je tevreden bent met twee buizen trekken maar vrees dat dit niets gaat uitmaken voor je. Je zit er dus helemaal naast maar om jezelf te overtuigen zou ik het proberen, kost niets :ok: .

Frans.

iWishmaster
13 november 2009, 10:01
Wat cluseau ookal zegt eigenlijk: ja het maakt wel iets uit, maar waarschijnlijk het verschillen tussen standje 8 en 7 oid: verwacht geen wonderen in volumeverschil met dezelfde hoeveelheid scheur.

Edit, te laat ...

nico verduin
13 november 2009, 10:21
Wat ik er mee wil bereiken is dat hij meer gaat scheuren, nu moet ik hem echt voluit zetten wil ik er een beetje scheur uit halen. En ik dacht, met 50w zit hij op een lager volume aan die scheur, of dit ik er nu helemaal naast?
Zet er dan een PPIMV in.

Franc
13 november 2009, 11:04
Het spijt me maar hier ben ik het niet mee eens, door twee buizen buiten werking te stellen verhoog je de inwendige weerstand van de eindtrap. Daar valt niet aan te ontkomen.

Dan spijt het mij nog meer :) maar of de buis stroom trekt of niet: zijn impedantie zal gezien worden door de trafo.

Ik herinner me hier een discussie over over het Metro Amp forum. Ik dacht eerst ook: een buis die geen stroom trekt telt niet mee, maar laat ik het zo zeggen: de discussie heeft me toen overtuigd. Ik zal eens zoeken of ik hem nog kan vinden.

the sure thing
13 november 2009, 11:17
of idd een scheurpedaaltje :) Eindpitten eruit trekken is geen echte oplossing.

cluseau
13 november 2009, 11:33
Dan spijt het mij nog meer :) maar of de buis stroom trekt of niet: zijn impedantie zal gezien worden door de trafo.

Ik herinner me hier een discussie over over het Metro Amp forum. Ik dacht eerst ook: een buis die geen stroom trekt telt niet mee, maar laat ik het zo zeggen: de discussie heeft me toen overtuigd. Ik zal eens zoeken of ik hem nog kan vinden.


Beste collega...sportief dat je reageerd maar er is geen forum wat mij kan overtuigen en wel hierom:
De buis hangt in de lucht hoor, (kathode los) er is helemaal geen sprake van impedantie invloed door de ontkoppelde buis. Knappe trafo die dat kan zien. Ik hoop dat het GEB dat anders ziet als ik de lichtschakelaar omzet. En als de trafo de buis al zou kunnen zien wordt de load alleen maar nog hoger/zwaarder voor de overgebleven buis.

Frans.

edit
Die discussie zou ik wel graag ff lezen als je hem kan vinden.
/edit

Chris Winsemius
13 november 2009, 12:23
Je kan bij 4 eindbuizen ook de roosters van twee eindbuizen aarden (bij cathode bias) of aan de voeding v/h bias-circuit (bij fixed bias) leggen. Die twee buizen trekken dan nog wel dc-ruststroom maar versterken geen signaal.

Van 100 naar 50 Watt is slecht 'n klein verschil qua volume als je dezelfde (hoeveelheid) speakers gebruikt, voor het gemiddelde thuisgebruik absoluut ontoereikend imho.

Scheur uit 'n stock 70s LC:
post pi mv is iig. het startpunt imho, eventueel nog wat tweaks tbv. de gewenste sound.

even
13 november 2009, 12:34
Kijk eens naar Yellow Jackets. Dit is een adapter waardoor je EL84 buizen kan gaan gebruiken. Dus vier 6L6 of EL34 0ngeveer 100 watt, vier EL84 ongeveer 30/40 watt. Ze zijn niet echt goedkoop, maar verdienen zich terug omdat EL 84 buizen weer veel goedkoper zijn.

allochthomas
13 november 2009, 12:43
ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat het niet zo'n slim idee is 2 eindbuizen trekken. ik heb het namelijk met mijn valveking geprobeerd en bij mij kwam er helemaal geen geluid meer uit en toen ik de buizen weer terug plaatste had ik bijna mijn bedrading gefrituurd. dus niet met de eindbuizen klooien tenzij je echt weet wat je aan het doen bent. buiten dat: 50 watt gaat alsnog onwijs hard, veel harder dan wat bruikbaar is op thuis niveau. misschien is een extra master volume iets? ik heb zelf een 30 watt jtm45 clone met een extra mastervolume waardoor ik heb kan laten scheuren zonder dat de buren me weg jagen of dat ik al mijn bandleden het repetitie hok uitblaas.

pimmetje
13 november 2009, 12:47
Kijk eens naar Yellow Jackets. Dit is een adapter waardoor je EL84 buizen kan gaan gebruiken. Dus vier 6L6 of EL34 0ngeveer 100 watt, vier EL84 ongeveer 30/40 watt. Ze zijn niet echt goedkoop, maar verdienen zich terug omdat EL 84 buizen weer veel goedkoper zijn.Yellow Jackets zijn idd hele leuke beestjes. Ik gebruik ze ook al een goede tijd om soms van m'n twintone een soort studiotone te maken.
Maar het gebruik van EL84 ipv EL34 geeft naast minder vermogen ook een ander geluid. En dat moet je maar net OK vinden...

don marco
13 november 2009, 12:49
met die VOORlaatste post ben ik het niet eens. Ge kunt niets fout doen met buizen trekken; Gewoon buizen trekken en impedantie verdubbelen. Voor de rest moet ge nix doen;
Bouw (laat bouwen) een ppimv erin en ge hebt scheur op slaapkamernivo. Niet te moeilijk gaan doen, dit is 1 potmetertje en klaar

don marco
13 november 2009, 13:01
pittige nuance : wel de juiste buizen trekken ^^

Kunnen een of meerdere experts hier hun mening over geven?

allochthomas
13 november 2009, 13:18
als in: don't mess with it until you're absolutely sure about what you're doing.

cluseau
13 november 2009, 13:25
als in: don't mess with it until you're absolutely sure about what you're doing.

of: if its working , don't fuck with it! :ok:

don marco
13 november 2009, 13:39
of if it's broken, fuck it! ^^

FF serieus: wat ik denk is het volgende : Cathodes onderbreken is hetzelfde als buizen trekken. En hoe kan de OT dan de impedantie van die getrokken buizen dan zien als ze er niet meer in zitten.. :o
Maarja, wie ben ik he :D

joost22
13 november 2009, 13:47
Thanx voor de snelle reacties! de buizen laat ik er mooi in zitten, maak ik hier uit op.
Ik zal eens uitzoeken hoe een PPIMV geinstaleerd moet worden, mocht ik er niet uitkomen, zijn er bedrijven die dit doen?

Franc
13 november 2009, 14:16
Beste collega...sportief dat je reageerd maar er is geen forum wat mij kan overtuigen en wel hierom:
De buis hangt in de lucht hoor, (kathode los) er is helemaal geen sprake van impedantie invloed door de ontkoppelde buis. Knappe trafo die dat kan zien. Ik hoop dat het GEB dat anders ziet als ik de lichtschakelaar omzet. En als de trafo de buis al zou kunnen zien wordt de load alleen maar nog hoger/zwaarder voor de overgebleven buis.

Frans.

edit
Die discussie zou ik wel graag ff lezen als je hem kan vinden.
/edit

Ik moet mijn woorden terugnemen. Ik had het helemaal verkeerd in mijn hoofd zitten. Er is inderdaad geen verschil tussen het verwijderen van de buizen of het onderbreken van de cathodeverbinding.

Mijn excuses, het zal de griep zijn die mijn hersenen heeft aangetast :D

Het is ook een niet veel gedane aanpassin. Volgens mij concluderen de meeste mensen na het trekken van 2 buizen dat het effect nihil is en dat een PPIMV een veel beter resultaat geeft.

Thijssie
13 november 2009, 14:23
met die VOORlaatste post ben ik het niet eens. Ge kunt niets fout doen met buizen trekken ...
Behalve bij een amp waarbij je niet zo maar buizen kunt trekken, nieuwere marshalls bijvoorbeeld.

Ibanez666
13 november 2009, 14:37
Als ik twee eindbuizen verwijder heb ik geen eindbuizen meer :???:

cluseau
13 november 2009, 14:52
Ik moet mijn woorden terugnemen. Ik had het helemaal verkeerd in mijn hoofd zitten. Er is inderdaad geen verschil tussen het verwijderen van de buizen of het onderbreken van de cathodeverbinding.

Mijn excuses, het zal de griep zijn die mijn hersenen heeft aangetast :D



Hij die zijn fouten kan erkennen is een groot man

respect


en sterkte met de griep http://home.casema.nl/jajop/cluseau/doctor.gif

Frans

Kamiess
13 november 2009, 14:57
ik haak ff in op dit onderwerp aangezien er iets instaat wat me wel interesseerd.

Ten eerste kan ik beamen dat 50 of 100 watt niet zo gek veel uitmaakt in een kleine ruimte.
Op een groter podium kun je naar mijn mening een 50 watter wel verder opentrekken dan een 100 watter.

Maar even over die mastervolume inbouwen.
Heeft dat ook zin als je zeg maar je distortion uit een pedaaltje haalt?
Bij een buizenversterker is het vaak gezegd dat des te harder des te beter het geluid en dat werkt inderdaad goed als je de distortion uit de versterker haalt.
Maar volgens mij heeft dat weinig zin als je de versterker clean met een klein randje gebruikt.

Iemand een mening/idee?

Chris Winsemius
13 november 2009, 15:07
In de meeste versterkers kan zo'n (post pi) MV ook gebruikt worden voor 'n "randje".

Naast "tunings" is het hier +/- de meest gevraagde modificatie in m'n werkplaats. Eindresultaat is afhankelijk van:
- type MV
- manier van bedraden en zelfs het type bedrading
- voicing v/h circuit zelf
- conditie elko's/etc.
- kwaliteit uitgangstrafo

Imho is 'n vroege LC zelfs +/- stock 'n goede basis voor 'n post pi mv, met de standaard volumeregelaars open en de post pi mv ingesteld op het gewenste eindvolume haal je er met gemak veel 70s rocksounds uit, ook op lage volumes.

don marco
13 november 2009, 15:29
Franc, waarover ging die discussie op metroamp dan?

Mathidal
13 november 2009, 15:39
Ik vraag me gewoon af wat het nut hiervan is? Zet hem gewoon zachter als je minder volume wilt?

Wat is het probleem eigenlijk? :soinnocent:

humbucker
13 november 2009, 15:48
Hij wil scheuren op een acceptabel geluidsniveau, met een versterker zonder mastervolume (zeker als het 100-watter is), is dat praktisch onmogelijk zonder dat je de voordeur eruit blaast! :chicken:

Mathidal
13 november 2009, 15:52
Hij wil scheuren op een acceptabel geluidsniveau, met een versterker zonder mastervolume (zeker als het 100-watter is), is dat praktisch onmogelijk zonder dat je de voordeur eruit blaast! :chicken:

Gain hoog, volume laag?

Of wil hij soms dat zijn buizen worden overbelast op laag volume? :chicken:

iWishmaster
13 november 2009, 16:00
Gain hoog, volume laag?

Of wil hij soms dat zijn buizen worden overbelast op laag volume? :chicken:

Die versterker heeft geen volumeknop. Alleen gain en toonregeling. Dus distortion en volume is dezelfde knop -> geen volume, geen distortion.

humbucker
13 november 2009, 16:01
Niet op alle versterkers zitten een gain knop m'n beste. En overbelaste buizen :???: Waar haal je dat nu weer?

sjaak1990
13 november 2009, 16:02
Haha een london city zonder ppmiv met een randje, dat overleef je niet thuis.

iWishmaster
13 november 2009, 16:15
Thanx voor de snelle reacties! de buizen laat ik er mooi in zitten, maak ik hier uit op.
Ik zal eens uitzoeken hoe een PPIMV geinstaleerd moet worden, mocht ik er niet uitkomen, zijn er bedrijven die dit doen?

Andere oplossing is overigens een Loadbox, maar een PPIMV is wat 'gebruikersvriendelijker' vind ik. Voordeel van loadbox is wel dat je je versterker helemaal origineel kunt laten: deze gaat gewoon tussen de output en de speakers.

guitarnijboer
13 november 2009, 16:44
Buizen trekken heeft geen zin (zoals gezegd) alleen al omdat de oversturing die jij zoekt vrijwel niets met de eindbuizen te maken heeft. Het is de fasedraaier die overstuurd wordt, niet de eindbuizen. Wat jij wilt is dus dit:

http://www.youtube.com/watch?v=cIx2uOCKCr0

Een mastervolume na de fasedraaier dus. Iedere buizentech kan er eentje voor je installeren en het is stukken goedkoper dan een powersoak.

The Running Man
13 november 2009, 17:33
Of een high gain mod laten inbouwen.
Heb een PPIMV op een DEA200 en dat helpt wel maarre we hebben ook een DEA70 met een AC/DC hi gain mod (2 inputs opgeofferd) en dat is ook wel heel erg bruikbaar om een ontzettende scheur uit een LC te halen bij laag volume.

The Running Man
13 november 2009, 17:45
Haha een london city zonder ppmiv met een randje, dat overleef je niet thuis.
Ik heb het geprobeerd met een DEA200 voordat Nico hem aanpaste.
Zelfs met oordoppen in was het niet te harden (we stonden naast de stack, niet ervoor) en het geluid was met de ramen dicht 4 woonblokken verder (bij kennissen) binnen te horen.......

Mathidal
13 november 2009, 17:54
Niet op alle versterkers zitten een gain knop m'n beste. En overbelaste buizen :???: Waar haal je dat nu weer?

Als hij zijn twee buizen op volle toeren wil laten lopen (want hij wil er twee weghalen) om de scheur te bereiken, bedoel ik dat toch met buizen overbelasten. Of toch het maximum uit proberen te halen. :D

(laat ook maar)

the sure thing
13 november 2009, 19:52
Als hij zijn twee buizen op volle toeren wil laten lopen (want hij wil er twee weghalen) om de scheur te bereiken, bedoel ik dat toch met buizen overbelasten. Of toch het maximum uit proberen te halen. :D

(laat ook maar) Precies. (Hoorbare) eindbuisvervorming is gewoon het belasten van buizen. Niet OVERbelasten. Of wel "overbelasten" maar dus niet schadelijk voor de buis.