PDA

View Full Version : lintzaag



ziekdier
12 november 2009, 23:40
ik heb een vraagje:


ik sta op het punt een lintzaag te kopen. Ik zou het op prijs stellen als ik wat feedback kan krijgen over merken en types... bijv. wat voor zaagblad moet ik nemen? wat is de meerwaarde van een hogere doorvoer mogelijkheid? het is puur om body's uit te zagen en niet om topjes te bookmatchen...

Ik heb ongeveer 350-400 euro te besteden en helaas geen krachtstroom...

en ook belanrgrijk.... leveranciers..

elke info is welkom!

alvast bedankt

gr
@je

Rock Bottom
13 november 2009, 00:01
Huur er eens een paar bij de bo rent of boels en kijk wat je fijner vind.

gengar
13 november 2009, 00:30
Als je heel goed zoekt zul je voor dat geld een gebruikte lintzaag met een diameter van tussen de 30 en 40 cm (wieldiameter) kunnen vinden, gebruikt vanzelfsprekend. Als je het over nieuw hebt dan zullen het tafelmodellen moeten worden. 220 is helemaal geen probleem, ik heb een meber pro 400 op 220 en dat is een prima lintzaag.
Met de tafelmodellen kun je ook goed uit de voeten voor veel van de werkzaamheden die wij moeten doen. Als je op youtube bij bandsaws tricks en zo gaat kijken en op de amerikaanse forums (mimf en luthiersforum) onder het upgraden van je lintzaag dan zie je dat er met de juiste techniek en zaagblad hele mooie dingen worden gedaan met kleine lintzagen, zoals het verzagen van ruwhout tot fineer enz. De zaag dus...
Arne (Enra) heeft zich een tijdje geleden hard gemaakt voor een bepaald type zaag, en dit was in een discussie over zaagbladen over de lintzaag of zo, even de searchfunctie gebruiken als die het weer doet.
Chris Paulick heeft op youtube een filmpje staan over een amerikaanse zaagblad, die een goede prijs/kwaliteitverhouding heeft, kijk daar eens naar, misschien loont het zich wel om te bestellen. Je wilt je zaag afstellen op het hout en wat je gaat zagen qua radii/fineer/etc. Je zult dus waarschijnlijk toch meerdere zagen gaan aanschaffen, en je weet pas welke zagen je wilt kopen als je de lintzaag zelf hebt aangezien lengte van de zaag en diameter van de wielen hieraan bepaalde grenzen stellen.

Heel algemeen denk ik: Koop een goed merk zodat je nauwkeurig kunt werken. Koop binnen je budget van een goed merk een zo groot mogelijke versie (zal toch wel klein zijn met dit budget waarschijnlijk).

Yoshida
13 november 2009, 15:14
Interessant topic.
Meldde iemand anders hier niet een keer dat sommige lintzagen wel eens naar buiten weglopen? Dus wanneer bijvoorbeeld aan de zaagkant de spanning lager is dan aan de andere kant? Alles in overweging denk ik dat een lintzaag echt ideaal is voor bodies en headstocks, sneller en veiliger dan frezen lijkt me. Daarnaast zal een werkstuk onafhankelijk van de methode nog nabewerkt moeten worden (raspen/schuren).

ziekdier
13 november 2009, 15:48
ik werd net gebeld door de firma felder. ik had op hun site een aanvraag gedaan naar lintzagen. Netjes natuurlijk maar de prijzen lagen ietwat buiten mijn budget. vanaf een slordige 1200 euro. Nou wil ik best betalen voor goed gereedschap maar ik heb ze ook gezien voor een kwart van dat bedrag.

en wat Yoshida zegt, je zal toch met een schuurdrum langs de body moeten om hem goed haaks te krijgen. Ik stel wat dat betreft niet zulke hele hoge eisen aan een lintzaag... als hij maar niet wegloopt! haha

wordt vervolgd, verdere info blijft welkom.

oh ja, hoe goed bedoelt ook, aan opmerkingen over het google'en en op het net zoeken heb ik niks, ik wil graag de ervaringen van lintzaag gebruikers hier op het forum...

pr weekend!

@je

superfly
13 november 2009, 16:20
Hoi
Ik heb sinds een jaartje deze:
http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=2507

Als middelmaatje niet geschikt voor het hele zware werk en het is geen superkwaliteit, maar voor mij (max 2 gitaren per jaar) voldoet hij prima en hij is betaalbaar.

Grtz Wim

Cocobolo
13 november 2009, 16:23
...
oh ja, hoe goed bedoelt ook, aan opmerkingen over het google'en en op het net zoeken heb ik niks, ik wil graag de ervaringen van lintzaag gebruikers hier op het forum...

pr weekend!

@je

Ik heb ervaring met 2 lintzagen :
mijn eerste was een electra beckum (BAS315 of zoiets). Op zich een goede lintzaag maar er was vanaf het begin iets mis met het onderdeel dat de zaag geleid : dat was krom. Ik had destijds geen enkel verstand van lintzagen dus wist toen ik hem (nieuw) gekocht had niet daar daar iets mis mee was, daar kwam ik pas jaren later (buiten garantie) achter. Ik zal niet alle vermoeiende details vertellen maar die machine is me dus erg tegengevallen. Uiteindelijk heb ik wel het kromme onderdeel vervangen (dat was positief aan Electra Beckum : ik kon het gewoon los bestellen). Maar bij het zagen van een beetje dikte liep de machine merkbaar langzamer en viel soms bijna stil omdat hij het niet aankon. Misschien had ik een 'maandagmorgen' machine maar het waren voor mij weggegooide 1200 guldens.

Ik heb toen een beest van een machine (Wadkin C7) gekocht en daar nooit spijt van gehad.

Ik zou dus liever een krachtige 2e hands machine kopen dan een nieuwe niet-zo-sterke.

Over dat weglopen : volgens mij loopt een lintzaag altijd een beetje een bepaalde kant op. Daarom zit er ook bij de zij-aanslagen bijna altijd wel een verstelmogelijkheid op om hem in lijn te brengen met de kant die de lintzaag op loopt. Dus als je je zij-aanslag haaks op je lintzaag-tafelblad zet, dan kan het kloppen dat hij niet prettig werkt. Gewoon een proefbalkje zagen, kijken welke kant hij op wil, de zij-aanslag hieraan evenwijdig stellen en dan zaagt hij dus voortaan recht.

gengar
13 november 2009, 16:38
op dit forum zitten een paar bouwers. Op het net en op youtube vind je de meningen en info van een van de beste bouwers van Amerika. Doe je voordeel hier mee. Daar zijn bouwers die al 30 jaar alleen maar gitaren maken, als die zeggen dat een bepaalde zaag of techniek goed werkt dan kun je daar toch wel van uitgaan.
Over het weglopen bijvoorbeeld: Mijn zaag loopt ook een heel klein beetje naar buiten, afhankelijk van welke blad er in zit verschilt deze hoek. Op youtube staat een video van hoe je zorgt dat je perfect recht kunt zagen door je hout onder een bepaalde hoek te voeden en de manier om deze hoek vast te stellen. Noteer voor elk blad wat de hoek is en je kunt heel mooie resultaten halen.

Maar goed: Ik heb dus een Meber pro 400, kom gerust een keer langs als je de beperkingen en moeglijkheden wilt bekijken, deze kun jij vinden voor 500 euro als je geduld hebt, gebruikt vanzelfsprekend. Bij cocobolo hoef je niet te gaan kijken want als je zijn gereedschap hebt gezien ga je depressief weg :???:

ziekdier
13 november 2009, 16:54
Bij cocobolo hoef je niet te gaan kijken want als je zijn gereedschap hebt gezien ga je depressief weg :???:

omdat het A-: zo teleurstellend is of B-: zo goed en duur?


ik ga maar voor optie B...


tja, verschil zal er altijd zijn... ik ben maar een amateur, ik hoef mijn brood er niet mee te betalen. als ik maar een body kan uitzagen dan ben ik al blij!

ik zal in elk geval marktplaats in de gaten houden voor een goede 2e hands model die een wat sterkere motor heeft.

bedankt in elk geval tot zover voor de tips en input!

gr
@je

Yoshida
13 november 2009, 17:29
omdat het A-: zo teleurstellend is of B-: zo goed en duur?


ik ga maar voor optie B...


Ga daar maar van uit... :( Coco speelt vals (muzikaal niet hoop ik ;) )

Cocobolo
13 november 2009, 17:43
Die van Superfly is binnen je budget :) En als hij zegt dat het een goede is (goed genoeg) dan is dat misschien een prima optie.

uhm, bijna al het geld dat ik 'over' hou stop ik al meer dan 25 jaar in goed gereedschap. Dus in al die jaren kun je wel wat opbouwen... Ik spaar dus graag wat langer tot ik genoeg heb om iets moois te kopen. En er zijn hier veel meer mensen op het forum die dat volgens mij ook doen en die heel mooi gereedschap hebben! Maar het is niet nodig hoor, en duur is niet altijd garantie voor goed! Ik denk dat je budget zeker een prima bruikbare lintzaag gaat opleveren.

Kijk ook af en toe eens naar veilingen, er zijn erg veel bedrijven die nu failliet gaan (maar let wel op want het meeste is dan krachtstroom...).

Ik kwam vandaag bijvoorbeeld deze veiling tegen (sorry, heeft niets met lintzagen te maken):
wenge (http://www.troostwijkauctions.com/nl/partij-wenge-delen/03-12698-571-990564/)
Als iemand nog voor weinig een hele berg Wenge toetsen zoekt ;)

Cocobolo
13 november 2009, 17:47
...Maar goed: Ik heb dus een Meber pro 400, kom gerust een keer langs als je de beperkingen en moeglijkheden wilt bekijken, deze kun jij vinden voor 500 euro als je geduld hebt, gebruikt vanzelfsprekend....

Meber is een topmerk!! Mario heeft een mooie machine daaraan en als je een Meber kunt krijgen voor 500 dan moet je zeker toeslaan!

Ike57
13 november 2009, 18:09
Ik ben ook al een poosje aan het uitkijken naar een lintzaag dus ik maak dankbaar gebruik van alle informatie die hier voorbij komt :ok:


Ik kwam vandaag bijvoorbeeld deze veiling tegen (sorry, heeft niets met lintzagen te maken):
wenge (http://www.troostwijkauctions.com/nl/partij-wenge-delen/03-12698-571-990564/)
Als iemand nog voor weinig een hele berg Wenge toetsen zoekt

Jammer dat ze geen fineer hebben ;)

Kakihara
13 november 2009, 18:19
Voor €30 is hij de jouwe :seriousf:

http://images.kapaza.com/photoslarge/22100000/22150952.jpg

Tot zover mijn onnuttige bijdrage in dit topic. Ik ken er absoluut niets van.

gengar
13 november 2009, 18:54
Inderdaad optie B.....Ik heb wel eens het idee dat Marco alleen op het forum zit om ons te zieken met zijn spullen haha. Gelukkig deelt hij graag, dat schilt.

Cocobolo
13 november 2009, 19:38
Inderdaad optie B.....Ik heb wel eens het idee dat Marco alleen op het forum zit om ons te zieken met zijn spullen haha. Gelukkig deelt hij graag, dat schilt.

Klopt, ik kijk alleen maar naar mijn machines, want het is zonde om ze aan te zetten :stop: ;)

ziekdier
13 november 2009, 20:25
Klopt, ik kijk alleen maar naar mijn machines, want het is zonde om ze aan te zetten :stop: ;)

op de een of andere manier klinkt dat niet echt geloofwaardig... ;-)

ik weet dat goed gereedschap het halve werk is maar ik kan het me niet permiteren om een kapitaal aan machines uit te geven. Ik wil nl nog meer kopen. een bandschuurmachine, een freestafel en dus een polijstmachine- die uit dat andere topic... en dat kost ook nog genoeg geld. Dank zij het sociaal plan kan dat nu gelukkig. ok, ben wel mijn baan kwijt maar ik ga nu wel iets doen wat ik leuk vind!!

Ik heb het geluk dat mijn zwager een hele grote werkplaats heeft met een mega vandiktebank en dito lintzaag. Zijn bedrijf bouwt en restaureert windmolens en daar zitten aardige stukjes hout in... dus als mijn lintzaagje het niet aankan, geef ik het lekker aan hem mee!

ga nu maar even op marktplaats kijken, ik las dat er meerdere kapers op de kust zijn..... haha

gr

@je

Cocobolo
13 november 2009, 20:26
...Ik heb ongeveer 350-400 euro te besteden en helaas geen krachtstroom...
en ook belanrgrijk.... leveranciers..


Ik zie dat je Grun'n komt : op Speurders.nl staat een handelsonderneming die ook lintzagen heeft (deze (http://www.speurders.nl/overzicht/bouw-en-tuin/zagen-zaagmachines-en-zaagtafels/nw-lintzaag-op-onderstel-220-v-800-w-155-mm-zaaghoogte-55149265.html) bijvoorbeeld)

ziekdier
13 november 2009, 20:29
Ik zie dat je Grun'n komt : op Speurders.nl staat een handelsonderneming die ook lintzagen heeft (deze (http://www.speurders.nl/overzicht/bouw-en-tuin/zagen-zaagmachines-en-zaagtafels/nw-lintzaag-op-onderstel-220-v-800-w-155-mm-zaaghoogte-55149265.html) bijvoorbeeld)


ja, uut Grun'n!
heb trouwens ook eens 4 maanden in Apeldoorn "gewoond". Koning willem 3 kazerne was dat geloof ik....

En dan zeggen ze dat Groningen een rotcentrum heeft om door te rijden....pfff apeldoorn is ook niet verkeerd... toen tenminste...


ik had bij peter al eens een klein bandschuurmachientje gekocht, maar die was helaas niet lang genoeg... maar ik ken die handelsonderneming dus wel...

thanks!

gr

@je

Cocobolo
13 november 2009, 20:36
Klopt, ik kijk alleen maar naar mijn machines, want het is zonde om ze aan te zetten



op de een of andere manier klinkt dat niet echt geloofwaardig... ;-)


Ik maak best heel veel. Maar ik mag er hier niet veel over berichten, dat zou reclame zijn. Dus wees niet bang, ze worden flink gebruikt ;)

Aha, en ik heb zelf een jaar in Groningen gewoond (en werk in Assen).

gengar
13 november 2009, 21:15
Marco, ik kan trouwens aanbevelen om de dishes voortaan 24 inch oftewel 60 cm te maken. Die ik nu heb is geloof ik 60 vierkant, maar de 'bowl' is 52 diameter, en dat is net te klein voor een grote Jumbo. De volgende zou ik 60 voor de bowl nemen en dan rond, randje plat van 1 cm zou genoeg zijn, totale diameter dus 62 cm. Past mooi in mijn go bar deck en net iets meer ruimte om te schuren.

Cocobolo
13 november 2009, 23:01
Marco, ik kan trouwens aanbevelen om de dishes voortaan 24 inch oftewel 60 cm te maken. Die ik nu heb is geloof ik 60 vierkant, maar de 'bowl' is 52 diameter, en dat is net te klein voor een grote Jumbo. De volgende zou ik 60 voor de bowl nemen en dan rond, randje plat van 1 cm zou genoeg zijn, totale diameter dus 62 cm. Past mooi in mijn go bar deck en net iets meer ruimte om te schuren.

Ik maak ze nu altijd op 60 en afgelopen week zelfs (op verzoek) 65cm in het rond. Dank voor de tip!

Mattia
14 november 2009, 01:00
uhm, bijna al het geld dat ik 'over' hou stop ik al meer dan 25 jaar in goed gereedschap. Dus in al die jaren kun je wel wat opbouwen... Ik spaar dus graag wat langer tot ik genoeg heb om iets moois te kopen. En er zijn hier veel meer mensen op het forum die dat volgens mij ook doen en die heel mooi gereedschap hebben! Maar het is niet nodig hoor, en duur is niet altijd garantie voor goed! Ik denk dat je budget zeker een prima bruikbare lintzaag gaat opleveren.

Bekend fenomeen, alleen bij mij wordt het gelimiteerd door de ruimte voor het gereedschap. Ik zou er dolgraag een vlakbank bijhebben, maar denk dat ik toch liever een flinke lap 'werkbank' opoffer aan een CNC machine (ook beetje de schuld van Coco, trouwens...)

Ik heb flink geinvesteerd in m'n gereedschap; lang niet alles is superdeluxe, maar de lintzaag is gewoon een profi model. Tweedehands Enzo Cattini (kleine italiaanse bouwer die inmiddels falliet is), zaag van bijna 20 jaar oud, vnl hobby gebruik, via marktplaats in Zeeland op kunnen halen. Kostte me 750 euro, daar nog een paar honderd bovenop voor een frequentieregelaar om de 3-fase motor op 220 te laten draaien, maar hij doet het perfect. Verzagen van 22mm dik hardhout (ook tropish) is geen probleem. Ik heb ook wel een paar honderd euro uitgegeven aan goede widia (carbide tipped) zaagbladen, want dat maakt een nogal flink verschil.

Ander gereedschap bij mij is gemengd; de handgereedschappen, m.n. bovenfrezen, zijn goed tot zeer goed (triton, porter cable, blauwe bosch), goede excenterschuurmachine (festool), lakpistool (SATA), kolomboor een redelijk aan de maat 'profi' model van Buitelaar die het prima doet, een 'gewone' stofafzuiging en een redelijk geprijsde, redelijke goede vandikteschuurmachine, en een goedkoop maar erg handige spindle schuurmachine (allen van Buitelaar). Het geld zit met name in de gereedschappen die flink veel gebruikt worden. Als ik een 'echte' werkplaats had (lees: groter dan de 4 x 2.5 meter die ik nu heb) zou er zo meer bijkomen.

ziekdier
14 november 2009, 01:37
vond dit op youtube...

http://www.youtube.com/watch?v=YXW55S4X9zo

die vent komt af en toe wel heel dicht bij het zaagblad...


maar wel knap!

gr
@je

Enra
14 november 2009, 09:44
vond dit op youtube...

http://www.youtube.com/watch?v=YXW55S4X9zo

die vent komt af en toe wel heel dicht bij het zaagblad...


maar wel knap!

gr
@je

En heel zacht hout. Linden? Balsa?

Yoshida
14 november 2009, 09:44
ik weet dat goed gereedschap het halve werk is...

...maar het vraagt ervaring om eruit te halen wat erin zit. :) Je hebt wel gelijk dat een lintzaag heel veel dingen heel veel makkelijker maakt. (als ik terugdenk aan al het mooie speelgoed op mijn bouwkunde opleiding... :rockon:)

Enra
14 november 2009, 09:48
Overigens :

Ik gebruik een oude Huvema op 230v en een Meber 500 op 380v.

De Huvema staat niet bekend als een geweldig merk, maar bij mij werkt dat ding al vijftien jaar perfect.

Als je een lintzaag koopt is het goed je van tevoren te verdiepen in wat er fout kan zijn met een lintzaag. Daar zijn goede boeken over, maar ook sites.

Zaagbladen slijten vreemd genoeg vaak meer aan een zijde. Daardoor gaat een zaagblad 'lopen' of 'wandelen'. Maar zaagbladen kan je vervangen.

wizzie1982
14 november 2009, 11:02
ik heb zelf voor mijn huidige project een lintzaag aangeschaft. Omdat mijn budget niet zo groot was heb ik gekozen voor de Metabo Bas 260 Swift. Een kleintje, maar hij heeft zich prima gehouden in dit project, en ik vermoed dat hij het nog wel even uithoudt.

Ik heb hem hier gekocht; http://www.mzsgereedschap.nl/zagen/zaagmachines/lintzagen/3126.html

Yoshida
14 november 2009, 12:17
Ik heb instructie over de lintzaag ingescand en ge-upload als PDF bestand:

http://uploading.com/files/27a52459/lintzaag.pdf/

Dit komt uit het boek Machines, Materieel en Gereedschappen 1-8 van G. J. M. Elbers, uitgegeven door EPN. Het niveau geldt als Niveau 4 middenkaderopleiding. ISBN-nummer: 90-11-04016-3
Er staan echt heel zinnige dingen in over eigenlijk al het gereedschap dat je op een bouw- of werkplaats tegen kan komen. Ik zat er laatst nog watertandend doorheen te bladeren.

Excuses voor wachttijd voor downloaden en de geroteerde weergave (te corrigeren in de reader onder Beeld of Image).


...en een filmpje over fineer zagen:
http://www.youtube.com/watch?v=zi1RI3Ea4FY

ziekdier
14 november 2009, 13:02
ben nu aan het downloaden... duurt idd ff maar hartelijk dank voor je moeite!

ik denk dat er wel meer mensen zijn die dit kunnen gebruiken..

ik in elk geval!

dankje!!

gr
@je


ps ben nu net aan het lezen en nu al wijzer!

ziekdier
20 november 2009, 23:24
nou, ik heb de knoop doorgehakt, ik heb een lintzaag gekocht,

ik weet niet hoe ik een plaatje kan toevoegen...

maar hier ergens onderaan staat hij:
http://www.ejguitars-thereign.webklik.nl/page/my-new-work-shop


ik heb hem al geprobeerd, nog geen body maar een stukje multiplex maar het ziet er goed uit...

pr
weekend!

gr
@je

Cocobolo
21 november 2009, 09:28
nou, ik heb de knoop doorgehakt, ik heb een lintzaag gekocht,

ik weet niet hoe ik een plaatje kan toevoegen...

maar hier ergens onderaan staat hij:
http://www.ejguitars-thereign.webklik.nl/page/my-new-work-shop


ik heb hem al geprobeerd, nog geen body maar een stukje multiplex maar het ziet er goed uit...

pr
weekend!

gr
@je

Gefeliciteerd met je lintzaag! En die werkplaats ziet er super uit. Balen dat ze je die krachtstroom uitvoering geleverd hebben van de bandschuurmachine. En ook al pech met de stewmac levering? Maar gelukkig lijkt alles goed te komen.... Ben benieuwd naar al het moois dat je er mee gaat maken :ok:

superfly
21 november 2009, 10:14
Heej, je hebt de Buitelaar gekocht. Ik heb nog steeds veel plezier van mijn exemplaar. Gefeliciteerd, ook met die prachtige werkplaats.

Wim

Marcel61
21 november 2009, 17:22
ik weet niet hoe ik een plaatje kan toevoegen...

Pr weekend!

gr
@je

Hoi @je,

Even hier inloggen: photobucket.com en een account maken. Je kan dan foto's van je computer up-loaden naar photobucket en daarvandaan dan weer hier plaasten. Als je hulp nodig hebt dan roep je maar.

Het wordt een prachtige werkplaats! Gefeleliciteerd :)

Gr. Marcel

ziekdier
21 november 2009, 22:10
Gefeliciteerd met je lintzaag! En die werkplaats ziet er super uit. Balen dat ze je die krachtstroom uitvoering geleverd hebben van de bandschuurmachine. En ook al pech met de stewmac levering? Maar gelukkig lijkt alles goed te komen.... Ben benieuwd naar al het moois dat je er mee gaat maken :ok:

ja, het komt allemaal wel goed, maar je kent dat vast wel dat je je verheugd op een pakketje en dan komt het niet. of het is verkeerd geleverd.... dat is gewoon kl#te.... ik ben dan net een klein kind dat zijn zin niet krijgt....en de rest van de dag niet te genieten... hahaha :angry:

maar maandag komt mijn stewmac levering, dinsdag komen ze de 400v ruilen voor de 230v, kreeg net een mail dat mijn elementen en bruggen verstuurd zijn dus die zullen ook deze week wel komen. ik verwacht ook nog een grote doos uit duitsland van espen.de. dan heb ik alles in huis om 5 gitaren te maken.

26 november ligt de music maker met mijn interview in de winkel ( en mijn brievenbus hoop ik..) life's good! ik heb er zin in! :ok::ok:

gr
@je

ziekdier
21 november 2009, 22:13
Heej, je hebt de Buitelaar gekocht. Ik heb nog steeds veel plezier van mijn exemplaar. Gefeliciteerd, ook met die prachtige werkplaats.

Wim

tja, je moet op een gegeven moment toch die knoop doorzagen... eh hakken.

en ik had nog meer nodig van HBM dus ik dacht... doe mij die maar!

dank je voor je compliment! ik heb vandaag mijn stofafzuiger binnen gekregen en gelijk alle aansluitingen gemaakt met slangen... ben er helemaal klaar voor! bring it on!!

gr
@je

ziekdier
21 november 2009, 22:15
Hoi @je,

Even hier inloggen: photobucket.com en een account maken. Je kan dan foto's van je computer up-loaden naar photobucket en daarvandaan dan weer hier plaasten. Als je hulp nodig hebt dan roep je maar.

Het wordt een prachtige werkplaats! Gefeleliciteerd :)

Gr. Marcel

hoi marcel,

dank je! ik ga het gelijk proberen!

dank je! ben er ook erg wijs mee... moet helaas al bekennen dat met al die machines het nu al bijna te klein wordt.... ik moet de garage naast mijn werkplaats ook maar inpikken... maar of mijn zwager daar zo blij van wordt??

gr
@je

Cocobolo
21 november 2009, 22:42
... ik verwacht ook nog een grote doos uit duitsland van espen.de.

aha, mooi hout gekocht dus ? :crazyhappy:
Ik heb ook veel hout onderweg. Ik koop toch vaak buiten Europa. Je hebt dan wel invoerrechten maar als je maar een flinke bestelling plaatst dan kan het wel uit. Het is net sinterklaas nietwaar, met al dat moois onderweg!! :dance:

ziekdier
21 november 2009, 22:54
aha, mooi hout gekocht dus ? :crazyhappy:
Ik heb ook veel hout onderweg. Ik koop toch vaak buiten Europa. Je hebt dan wel invoerrechten maar als je maar een flinke bestelling plaatst dan kan het wel uit. Het is net sinterklaas nietwaar, met al dat moois onderweg!! :dance:

haha en ik geloof niet eens in sinterklaas.... ik heb laatst ook wat in canada gekocht maar dat heb ik nog niet. duurt wel heel lang maar goed, het komt met een boot dus ik hoop maar dat hij niet gezonken is onderweg...

ik vond de prijzen van espen.de nogal meevallen in vergelijk met holz fascination... als je alleen al de prijs van een snakewood toetsje vergelijkt...

het is mijn eerste hout van espen dus ik laat me verrassen...

je weet natuurlijk nooit wat je krijgt. Ik vroeg jurgen van espen of hij nog een strookje donker hout had liggen ergens om een halsje samen te stellen van 2 houtsoorten, dus ik vroeg, iets van mahonie , katalox of zebrano.... krijg ik 3 stroken in de soorten waar ik om vroeg,... voor nop!

das toch wel aardig....

@je

DarknessAwaits
15 februari 2013, 08:17
Zeg maar dag met je handje, LLA. Spam wordt niet toegestaan hier.

jan jansen
15 februari 2013, 12:35
Zeg maar dag met je handje, LLA. Spam wordt niet toegestaan hier.

Precies...daarom had ik er melding van gemaakt...

keesssst
16 februari 2013, 12:06
ikzelf heb onderstaande lintzaag , eigenlijk een afkortzaag voor metaal , ik baal er van dat ik dat ding niet 20
jaar eerder had want je kan er een vierkante balk staal van 17cmx17cm mee doorjassen zonder herrie en stof.
metaal gaat als een speer en hij zakt er op eigen gewicht door heen , als hij klaar is dan stopt hij automatisch.
welnu , hij is niet voor hout maar ik heb d'r een plaatje op geschroefd om ook "plat" mee uit de hand te kunnen
zagen en heb er zo al best wat hout mee gedaan , als ik dat grijze handvat eraf schroef is er wat meer ruimte
ook , een body kan met wat gesteggel uitgezaagd worden ,

kosten zaag : 300 euro nieuw , 2e hands zijn ze ongeveer 150 euro & een zaagblad kost 22 euro :)

ik neem aan dat 100% houtbewerkers liever iets anders kiezen ,
maar als combi is het een wereld machine

http://i49.tinypic.com/2ry3thh.jpg