PDA

View Full Version : strap voorzien op acoustische gitaar



Amadeeke
12 november 2009, 23:04
Hallo
Der is mij verteld (in de muziekwinkel ) dat een gat boren voor een strap in het holle houten lichaam van de akoestische gitaar deze kapot maakt. De klank of de kast ? ( niet gevraagd daar in de winkel )
Kan iemand dat bevestigen of ontkennen ?
Eventuele tips om dit succesvol uit te voeren zijn ook zeer welkom.
groetjes

Muzieknono
13 november 2009, 06:44
Waarom zou je een gat boren, er zijn nog meer manieren.
Je kunt je strap met een veter aan de headstock vastmaken of je kunt door een kundig iemand een strapholder op de hiel van de nek laten zetten.
Mvgr. Dirk Jan :B

--=HANS=--
13 november 2009, 08:13
Muzieknono heeft de juiste oplossing al aangedragen maar toch even voor de duidelijkheid: aan de onderkant van de kast, daar waar de twee stroken van de zijkanten bij elkaar komen is je gitaar als het goed is verstevigd met een balkje. Als dit het geval is dan kun je daar prima een gat boren voor een strapholder. In veel gitaren is dit gat taps en gaat er dus ook een tapse plug in, dit is een lastig karwei om zelf te doen. Kortom, ga naar een goede muziekwinkel en laat het gewoon even doen, dan weet je zeker dat het goed gebeurt.

Amadeeke
13 november 2009, 20:45
't Is maar een gekregen stuk voor mijn dochter die wat wou leren gitaar spelen en om te voorkomen dat ik na een paar maanden met een werkloos instrument in mijn huis sta, mag ze hier eerst wat op tokkelen.
Daar durf ik eigenlijk een winkel niet meer mee binnenstappen.
maar:
Ik heb er een met een zaklamje in gekeken en ik zie een soort versteviging ergens vanachter van 4-5 cm breed.
Als ik er op klop klinkt het ook niet hol zoals op de rest van de flank van de gitaar. Dus dat moet lukken denk ik. Samen met de 'veter aan de strap' dan.

Bedankt voor de reacties, laat nog wel weten of de patient het overleeft heeft. groetjes

Hiro
13 november 2009, 21:31
Heb ik ook gedaan onderin erin geboord en boven de brug met een lus eromheen gebonden.

Ukeloeder
13 november 2009, 21:41
Hiro bedoelt boven de kam een lus erom.

En zo;
http://www.neotechstraps.com/PRODUCTIMAGES/medium/medium_XEP-sR2Vc2.jpg
hoef je helemaal niet te boren. Zoiets koop je natuurlijk niet, maar maak je van een lanyard met een muskaton o.i.d.
Dat strapje dat van de schouder naar de bovenzijde van het klankgat loopt is onzin, gewoon de gitaar bij de hals vast houden, rolt 'ie ook niet om.

Muzieknono
14 november 2009, 07:35
Als ze het nog moet leren kan ze dan niet beter gaan zitten, dan is al die onzin niet nodig.
Ze voelt snel genoeg of het wat voor haar is, of ze dat nou zittend of staande doet.
Als ze het leuk vindt kun je altijd nog een deftige gitaar voor haar kopen.
Mvgr. Dirk Jan :B

Amadeeke
17 november 2009, 20:12
hallo,
In de muziekwinkel een setje straphoudertjes gekocht voor 2 euro.
In de winkel waar ik het kocht waren ze ook niet echt te vinden om dat op een akoestische gitaar te plaatsen.
Maar: Met voorboren allebei in gitaar gezet, khad nog een soepel fenderstrapje liggen en dat past er goed op.
dus: missie geslaagd ! Nu is het aan de muzikant !
groetjes

Muzieknono
18 november 2009, 07:06
Gefeliciteerd, goed gedaan.
Mvgr. Dirk Jan :B