PDA

View Full Version : ik zoek een drumstation, waar begin ik te zoeken



bagheera
12 november 2009, 21:59
Hey gitaarland ,

ik heb zo een paar play a long cd's gekregen van een vriend.
Eentje met jazz songs en eentje blues in all keys die is wel erg handig.
Dus daar ben ik voorlopig wel zoet mee maar in verloop van tijd zou ik misschien toch wel een soort van drumstation hebben om een beetje mee te oefenen, het soort dingen dat je anders met een metronoom doet.

Ik weet dat boss er 2 deftige heeft of daar lijkt het toch op de DR series van boss.
Maar misschien is dat een beetje overkill ik bedoel cowbells :chicken:

Hebben jullie misschien zo een paar apparaatjes in jullie hoofd indien er ook bass lijnen opstaan zou ook wel leuk zijn of een heel orkest zoals de boss jamstation js-5.
Ik zoek wel betaalbaar speelgoed, mijn budget is de komende tijd zo droog als de woestijn. Maar voor algemene relevantie kan je ook altijd sugesties doen van duurdere aard hoor daar zal ik niet boos om worden :)

Fenderfan
2 december 2009, 12:58
Kijk eens aan: 1 drumcomputer/metronoom voor mijnheer

http://www.jamstudio.com/Studio/index.htm

Speeddemon
2 december 2009, 19:59
Bagheera, als je een echte drumcomputer wil, die goed klinkt, simpel te bedienen is en relatief goedkoop, kan ik je de Zoom RhythmTrak RT-323 van harte aanraden. Ik heb 'm zelf gehad, maar onlangs verkocht omdat ik de Boss DR-880 heb gekocht, welke weliswaar iets beter is, maar ook een flink stuk duurder. De Zoom is 2e hands zo'n 100-125 euro, en de Boss is nieuw 399 en 2e hands rond de 225-250 euro.

Ik heb jaren geledende Boss DR-670 gehad en dat vond ik geen fijn ding; klonk een beetje statisch, geen extra outputs (bijv. om kick en snare apart uit te sturen) en niet makkelijk in bediening.

Basgitaar
Zowel de DR-880 als RT-323 bieden een basgitaar-spoor, welke je ook zelf kan programmeren. De DR-880 biedt wel de 'EZ Compose' functie, waarmee je binnen een paar klikken een simpele begeleiding hebt. Je ziet dan ook de akkoordenprogressie op het scherm.

Bediening
Met de Zoom RT-323 kon ik zo werken, patterns programmeren en drumkits samenstellen.
De Boss DR-880 was voor mij iets makkelijker in gebruik dan de DR-670, maar niet zo makkelijk als de RT-323. Groot voordeel van de DR-880 is wel dat ie een back-lit display heeft, waar heel veel info op kan.
Wat betreft de aanslaggevoelige pads; deze zijn op de Zoom RT-323 makkelijk met 2 vingers per pad te bespelen voor roffels of flams, terwijl de pads van de DR-880 niet alleen kleiner, maar ook stugger zijn. Ze zijn wel van rubber, maar minder zacht dan die van de RT-323. Om dit 'euvel' te omzeilen, heb ik een Korg PadKontrol aangeschafd, welke met MIDI aan de DR-880 hangt en de Korg heeft veel fijnere, gevoeligere en grotere pads.

Sounds
Hier wint de DR-880 het met gemak van de RT-323, maar ze zijn dan ook van verschillende generaties. De RT-323 is overigens beduidend beter dan de DR-670 en Alesis SR-16 (klinkt nogal gedateerd).
Grote voordeel van de DR-880 is dat je de aparte sounds erg goed kan finetunen; volume, pan en pitch kan ook op de RT-323, maar de DR-880 biedt dan nog eens Decaytime, Releasetime en Decay Level, en interne compressors+EQ voor kick en snare apart, en een 'overall' effect (galmen enzo).
Nadeel van de DR-880 is dat ie geen 'reversed' sounds meer heeft. De Zoom wel, en de DR-660, 670 en 770 hadden die ook. Ik gebruik zelf nog wel eens een reversed cymbal of tom in een intro...
Mocht je veel waarde hechten aan getrouwe Roland TR-808/909 sounds; die zijn bij de Boss beduidend beter (vetter, punchier, rauwer) dan de emulaties van de Zoom. De Zoom scoort wel ontzettend goed wat de hihats betreft en de vele percussiegeluiden.

Geheugen
Algehele klacht (die je op allerlei fora en recensiesites terug ziet) van de DR-880 is z'n beperkte geheugen voor gehele songs. De Zoom heeft hier schijnbaar minder last van EN heeft een SmartMedia cardslot, zodat je hier ook patronen, drumkits en songs op kan wegschrijven of vanaf lezen.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Mocht je veel met de PC doen, dan ben je al een eind met een softwarepakket a la Garageband of Band in a Box.