PDA

View Full Version : Verschil tussen 09/010/011 snaren?



Dommedik
12 november 2009, 21:58
Kan iemand mij misschien vertellen wat het verschil qua geluid is tussen 09,010 en 011 snaren zijn? Natuurlijk behalve de dikte:P Maar wat is het verschil in toon/geluid bij deze snaren?

bagheera
12 november 2009, 22:00
dikkere snaren hebben een diepere toon meer bass zeg maar.
Jazz snaren zijn ook altijd wel een stukje dikker.

Dommedik
12 november 2009, 22:02
Ik vind namelijk idd dat als ik hoge noten aansla, of omhoog bend, dat ze dan wat schel klinken snap je? ZOu dat minder moeten worden als ik er wat dikkere snaren op zet? Misschien een tip welke? Bedankt voor de snelle reactie trouwens:D

TimoSomers
12 november 2009, 22:09
Scheelt niet echt enorm veel hoor.
Zeker live denk ik niet dat de gemiddelde bezoeker het hoort.
Je kan het altijd proberen natuurlijk, ik heb gemerkt dat het ook per gitaar verschilt, dus gewoon ff proberen.

(Btw, het merk scheelt weer wel vrij veel, als je wat doffiger of iig minder schel wil zou je d'addario kunnen testen. Zelf vind ik Ernie balls, DR en Dunlop het lekkerst qua klank).

bagheera
12 november 2009, 22:13
Ik vind namelijk idd dat als ik hoge noten aansla, of omhoog bend, dat ze dan wat schel klinken snap je? ZOu dat minder moeten worden als ik er wat dikkere snaren op zet? Misschien een tip welke? Bedankt voor de snelle reactie trouwens:D

ik kan je aanraden wat ik gebruik, ik ben er heel tevreden over
de d'addario 010 set (http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/D-ADDARIO-E-Git.Saiten-10-46-EXL110-10P-Nickel-Wound-10er-Set/art-GIT0011291-000)

daar kun je zowat alle kanten mee uit

Dommedik
12 november 2009, 22:13
Dat is het juist, ik heb nu d'addario 09 snaren, standaard zeg maar. Maa rik wou wel eens wat anders willen proberen om te kijken of ik de schelheid kan verminderen. Enig idee welk merk ik kan gebruiken?

bagheera
12 november 2009, 22:18
ik heb die 09 snaren ook gehad hoor, ik hou het op 010

Dommedik
12 november 2009, 22:22
Verschilt dat veel? Of zijn andere merken snaren minder schel? Wat is het verschil met Ernie Ball dan? haha ik vind dit best lastig omdat ik zelf weinig idee heb op het gebied van snaren. Bedankt voor je hulp alvast!

bagheera
12 november 2009, 22:26
Dat maakt toch redelijk wat verschil ja, ik vind d'adarrio nog altijd het beste dat er nu op de markt is. Ik heb eens erg veel geld betaald voor elexir maar dat never again.
als je warm wilt is ernie Ball niet jouw setje.
Op mijn jazz bak heb ik ook d'adarrio snaren staan maar dan wel van de geslepen soort en ook nog wat dikker.

Je kan het altijd proberen he, het kost je hooguit 5 EUR

En als ik even vragen mag op wat voor een gitaar wil je nieuwe snaren steken, misschien is ze gewoon gemaakt van ieler klinkend hout

TimoSomers
12 november 2009, 22:27
In welke stemming sta je normaal?

Qua merken is het verschil niet echt goed uit te leggen.
Ik vind daddario beetje dof en niet echt sprankelend en levendig zegmaar.
Alsof er een soort dekentje overheen ligt.
Dunlop en DR zijn weer heel sprankelend (en gaan bovendien lang mee)
Ernie Ball heeft de eerste 1-2 dagen (voor mij) de beste sound, maar is na een week ook wel een beetje z'n ballen kwijt.

Ik zou gewoon een keer paar verschillende setjes achter elkaar proberen, dan weet je wel wat je het beste ligt.

Liquid_Metal
12 november 2009, 22:28
Het gaat voornamelijk om het materiaal waar de snaren van gemaakt zijn. Standaard is nickel plated steel en daar zijn jouw snaren waarschijnlijk ook van gemaakt. Als je het scheller wilt hebben zou je voor staal kunnen gaan en als je doffer wilt voor nickel.
De dikte van de snaren heeft vooral te maken met sustain en speelcomfort. .009 kun je veel makkelijker omhoog duwen maar het snijdt wel wat meer. Dikkere snaren hebben een stuk meer sustain maar spelen wel zwaarder. Hoewel ik zeker bij de bassnaren dikker wel lekker vind (bv een 0.056 als je in C speelt).
Ik gebruik zelf Ernie Ball Regular Slinky (0.010) en daar blijf ik bij. Goede kwaliteit en sound.

Dommedik
12 november 2009, 22:31
Ik zit in een standaard tuning, meestal, eigenlijk bijna altijd. IK heb nu de dáddario 009 en vind het nogal schel. Gitaar: een toch geen slechte squier affinity hss. Ik zal wel eens in de muziekzaak vragen wat hun daarover zeggen. Ik moet eigenlijk gewoon een setje hebben wat net wat minder schel is. Als je naar srv luistert, is het niet zo schel, nu speelde hij ook op heel erg dikke snaren. Ik probeer wel een keer 011 of 010, Maar welk merk?

TimoSomers
12 november 2009, 22:33
Ik zou dan daddario 0.10 en ernie ball regular slinkys (0.10) pakken, en dan kijken wat je het lekkerst vindt.

(Overigens kun je met bends en hogere noten ook enorm veel aan de tone doen met je aanslag, zeker qua schelheid)

Liquid_Metal
12 november 2009, 22:34
Schelheid komt voornamelijk door de houtsoort van je gitaar, soort/type pickups en versterker(settings). Snaren zijn altijd van metaal en metaal klinkt altijd schel (dat is een overstatement :supercool:).

Dommedik
12 november 2009, 22:38
Thanks allemaal, ik zal het wel eens proberen. En misschien even met de settings van de versterker en de gitaar aan de gang gaan en dan kijken of het helpt! Als er wat is kom ik wel weer met wat vragen;):D

Midwolda
12 november 2009, 22:52
Dikkere snaren geven ook meer sustain en meer volume.

Jailbird
12 november 2009, 23:37
Ik gebruik altijd power slinky 0.11 van ErnieBall op mijn SG. Vind ik voller klinken en speelt ook lekkerder naar mijn mening. Goed voor harde rock

Rock Bottom
12 november 2009, 23:41
Ik weet niet of je al lang gitaar speeld maar als je een beginner bent kan je beter met 010 verder gaan en dan langzaam opbouwen.
Dikkere snaren zijn heel anders en zwaarder om mee te spelen.
Heb laatst o14 op een gitaar gegooid en ik vind het geluid super maar het duur wel ff voor je er makkelijk op speeld.

Hiro
13 november 2009, 09:08
ja inderdaad hoe dikker hoe zwaarder t geluid maar ook t spelen, ik heb er zelf heavy bottom van earnie ball opzitten die spelen en klinken voor mij t lekkerst.

Maar ja probeer gewoon om de maand een nieuwe set en merk uit dan weet je na een tijdje wat voor jou t fijnste is.

ThaBluesBreaker
22 november 2009, 00:35
Ik gebruik Elixer .10, qua speel comfort voor mij verreweg nummer 1.

aaronstonebeat
22 november 2009, 01:26
Al een hele tijd gebruik ik steeds deze:

http://www.sklep.studio36.pl/images/JEU+DE+%20CORDES+EXL+115.JPG

Een kameraad speelt zelfs op 013.

Als het je toch te schel blijft, zou je misschien kunnen denk over andere potmeters, andere condensatoren, andere pickups of zelfs een andere gitaar.

HUESSEN
22 november 2009, 11:05
Even vraag tussendoor.Ik speel ook met 0.10 snaren en wil de 0.11 wel een keer proberen.Moet je dan ook je gitaar weer afstellen,of is het verschil minimaal?

peter donkers
22 november 2009, 11:37
Ik heb op mijn strat altijd d'addario 010 nickel wound, geeft een meer mellow geluid maar op LP heb ik ghs boomers 011.
Deze zijn wat meer bright.
De LP heeft door de iets langer snaar lengte een lagere snaarspanning, daarom gebruik ik dan weer iets dikkere snaren.
Als je een te lage actie op je gitaar heb raak je ook heel veer tone kwijt, vooral in het laag.
Ik vind het altijd wel even puzzelen, maar het loont de moeite om:
1 kies een snaardikte die je het prettigst vind
2 stemmen en intoneren
3 halspen afstellen (+stemmen)
4 zadels hoogte afstellen (+stemmen en intoneren)
5 element hoogte afstellen

Hoi Peter

HUESSEN
22 november 2009, 13:10
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_valuestrings_010.htm

Voor de TS om te proberen? kost geen drol.:)

peter202
22 november 2009, 14:26
1euro voor een set snaren :s hoe kun je het nu voor dat geld maken?! Kan toch nooit wat goed zijn of zit ik mis?

aaronstonebeat
22 november 2009, 14:42
Ik vraag het me ook af.

http://images4.thomann.de/pics/prod/168993.jpg

'Human made value strings', zou dat iets betekenen?
Of zouden al die andere fabrikanten ons op een vreselijke manier het vel over de oren trekken?
:D