PDA

View Full Version : Guttlin Twang King II



barno
12 november 2009, 21:23
Ooit begonnen op dit forum met een schuchtere eerste bouw. Dat was de Twang King, een Telecaster in Guttlin-jasje. Het is tijd voor een degelijke remake van die gitaar. Vooral ook door de andere mensuur en door de volle body wordt dit een totaal andere gitaar dan de Thin Kings

Dit is het plan:

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GuttlinTWANGKINGOFFICIAL.jpg

Mooi stuk hout via Oigun: olijfessen. (De gitaar die erop ligt is de oranje Thin King 007 van Martijn W ondertussen)

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK04.jpg

Alles min om meer ruw in vorm. De body heeft een strakke tekening op top en back maar door de grillige bodyvorm geeft dat aan de kopse kanten wel wat spektakel.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK01.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK02.jpg

toets Ind. palissander (thx oigun)

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK03.jpg

Bedoeling was naturel laten en zwarte binding, maar ik zit ook te denken aan creme binding en two tone sunburst stainen. we zien wel

Orpheo
12 november 2009, 21:38
lichte tobaccoburst op de top, en dan een licht getinte lak voor de rest van de body :ok:

oigun
12 november 2009, 21:46
Ziet er alweer goed uit! Krijgt deze een belly-cut?
:cheerup::cheerup::cheerup:

Noid
12 november 2009, 22:25
Lekker bezig Barno. Ik ben benieuwd hoe je het verschil in mensuur gaat ervaren in vergelijking met de andere Guttlins. Waarom koos je tot nog toe overigens voor de Gibson scale?

stijnkenens
12 november 2009, 22:43
wow, heftig stukje essen.
Laat dat maar naturel, of een lichte stain, anders gaat ge daar nog spijt van krijgen, denk ik...

Ik ga dat wat volgen hier, want er broeit ook nog een tele-setting hier in m'n atelier ...



s.

Saf
13 november 2009, 00:11
deftig essen, sjiek. Love this one.

barno
13 november 2009, 00:31
ik overweeg idd een bellycut, liever niet (don't need that), maar moest het gewicht tegenvallen, doe ik het

mensuur: de eerste twee gutts die ik ooit bouwde, hadden F-mensuur. dus ik weet wel min of meer wat het wordt (meer twang, meer bite). Ik ben daarna naar gibson mensuur overgeschakeld en naar humbuckers omdat zowat al mijn eigen gitaren Fmensuur /single coil waren en ik iets anders wilde proberen. Ben er ondertussen achter dat de Gibson scale me net iets te kort is. Dus 25 " is zowat de standaard geworden voor Thin Kings.

ik wil 'm wel blank laten of licht stainen, alleen heb ik op de kant een kleine freesbite, ik post nog wel es foto, die ik goed moet kunnen herstellen (heeft niemand mij horen vloeken tot in Nederland toen dat gebeurde?)

Ike57
13 november 2009, 00:40
(heeft niemand mij horen vloeken tot in Nederland toen dat gebeurde?)

Oh, was jij dat ...... ?

Mooi stuk hout trouwens met een mooie nerf aan de zijkant :ok:

niekb
13 november 2009, 02:04
Mooi ontwerp! die slagplaat vind ik erg mooi. Ook een mooi stukje hout. Weet je al welke kleur de slagplaat krijgt?

Je wou toch nog een keer een mooie burst zien hier op het forum? Nou ga je gang zou ik zeggen.

Dit wordt weer een hele mooie.

Hiro
13 november 2009, 08:44
Leuk weer een nieuw project :) ik ga deze weer volgen ;)

Kakihara
13 november 2009, 09:48
Drukke dagen in de Guttlin Production Plant. Zo heb ik het graag ! 't Is te hopen dat het geen zware gevolgen heeft voor het gereedschap en de veiligheid.

Ik zie het al voor me : zwarte binding, zwarte slagplaat, blanke body : picture perfect! Een burst op dit model, met deze slagplaat lijkt me haast niet te doen, een groot deel ervan komt dan toch onder de slagplaat te liggen? Tenzij je de slagplaat nog zou aanpassen of voor een doorschijnende zou gaan.

Hiro
13 november 2009, 10:12
als je rekening houd met een burst die over t gedeelte loopt linksonder dan kan t wel ns heel mooi worden.

ff photoshoppen ;)

barno
13 november 2009, 11:20
at niekb
fijn dat je de slagplaat vermeldt: ik ben er nl apetrots op, vind 'm perfect qua balans, maar (er is altijd een "maar") ...

Je kan ook wel zien dat op de tekening de brugpup iets te ver naar achter staat (had gewoon wat gegokt, en iedere gitaarbouwer weet: gokken is héél stout!)
Dus ik ga de plaat moeten aanpassen, en da's klote als je elk bochtje minutieus getekend hebt...

at kakihara: da's ook mijn bedenking ivm burst, die grote slagplaat. dat plus het feit dat ik vroeger es wat Guttlins met burst heb gefotoshopped en dat bleek niet zo goed te werken. Komt volgens mij door de grillige vorm. Een burst is vooral mooi als je een symmetrisch ronde kont hebt. Dus waarschijnlijk wordt het een remake van de Twang King qua specs en van de eerste Thin King qua looks

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GuttlinFatKingcollage-1.jpg

Jay75
13 november 2009, 11:43
Is er iemand die hiervoor custom cases gaat bouwen :)

Hedge
13 november 2009, 15:43
He Barno, wat een prachtige plank is dat voor de body. Ziet er erg gaaf uit.

niekb
13 november 2009, 16:28
Gokken is idd niet handig. Daarom teken ik het liefs op 1:1 schaal (groot papier op de grond, katten in de hal. Zeker als je een mooi ontwerp hebt dat later weer aangepast moet worden. Soms moet je dan weer helemaal opnieuw beginnen.

Qua burst moet je m misschien heel subtiel houden. Op zich kan het best mooi zijn met de grote slagplaat.

Robdop
13 november 2009, 18:17
waarom geen cream binding en dan een niet zo speels kleur staintje.
zou een guttlin ook niet misstaan volgens mij.
ook weer eens wat anders na al die "Fender" kleuren.

keep up the good work:)

Martijn-w
14 november 2009, 02:51
Is er iemand die hiervoor custom cases gaat bouwen :)

Is niet nodig, ik heb een stagg koffer (jawel) en daar past de guttlin precies in. Dit was overigens op aanraden van barno zelf.

Martijn-w
14 november 2009, 02:52
waarom geen cream binding en dan een niet zo speels kleur staintje.
zou een guttlin ook niet misstaan volgens mij.
ook weer eens wat anders na al die "Fender" kleuren.

keep up the good work:)

Ehm, zie de Thin King 007? ;) Oranje gretsch-like stain, met cream binding.

Saf
14 november 2009, 10:17
Is niet nodig, ik heb een stagg koffer (jawel) en daar past de guttlin precies in. Dit was overigens op aanraden van barno zelf.


De bas past in bijna al mijn koffers.

barno
14 november 2009, 10:41
Is er iemand die hiervoor custom cases gaat bouwen :)

Ik heb es ooit zelf een koffer willen bouwen, maar daar is echt weinig over te vinden op het net. Ik heb het dan niet over een multiplex ding ofzo, maar zo'n echte hardboard beklede koffer. Wilde er een bouwen die ruwweg de Guttlin vorm had.
De Thin King past idd enkel in zo'n vintage style Stagg koffer, gelukkig zijn het mooie en vooral goede koffers.

Einzeln
14 november 2009, 13:51
De hals wordt geschroefd neem ik aan?

barno
14 november 2009, 23:40
update

at nico: ja, teleconfiguratie betekent geschroefde hals

Eerst een heikel probleem aangepakt: chip out zo goed en zo kwaad als kon hersteld. Wilde eerst een blokje uitfrezen en dan passend blokje inleggen, maar dat zou volgens mij met de grillige nerfstructuur feller zichtbaar zijn geweest. Het is jammer, want voor die keer dat ik es een gitaar blank aflak... nu, het is per chance aan de onderkant.

voor en na:

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK06.jpg

De foto's van neckcarving en fretboardlijmen etc.. laat ik maar es achterwege, heb ik al vaak genoeg gepost

Ook pocket gefreesd, heel strak, ze blijft hangen zonder schroeven, en dat wil wat zeggen bij zo een open pocket :)

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK07.jpg

ja 't is donker maar soit

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK08.jpg

En door de vergissing van de brugplaatsing op het plan (zie eerder) heb ik de slagplaat (tot mijn spijt) moeten hertekenen. Mss doe ik dit wel: slagplaat loopt stukje achter de brug door, puur decoratief, maar met de brug verder naar voor, klopte de eerste vorm niet meer.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK09.jpg

en nu moogt ge allemaal nog even uw uitlachmodus aanzetten:
toen ik de toets ging lijmen: druk bezig met uitlijnen, lijm aanbrengen enz... dacht nog even: stel dat ik nu lijm en dat ik pas daarna merk dat ik truss rod vergeten ben in te steken... doordoen
5 minuten later: wat blijkt: alles gelijmd, klemmen nog een laatste keer bijgedraaid, wat zie ik daar naast de hals liggen ... right :)
Al een geluk dat ik het vlug merkte ... kalf van mozes dat ik kan zijn

Robdop
15 november 2009, 00:02
het spijt me zeer, maar die 2e slagplaat vind ik zelf echt niet mooi.
terwijl die eerste echt super was. balen!

oigun
15 november 2009, 00:14
Ach dat kan de beste gebeuren...
Door de grain zie ik een glimlachende haai:) Slagplaat zou ik nog een nachtje over slapen...misschien moet ik er even aan wennen.

barno
15 november 2009, 00:18
hier zie je waarom ik tot die slagplaat kwam, de twee andere alternatieven werken volgens mij ook niet...

Die uit de startpost had dus wel gekund bij een Gibson scale, ma dan is't geen tele niet meer ... enz :) mss komt de slagplaatmuze deze nacht alsnog tot mij, idd oigun :)

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GuttlinTWANGKINGOFFICIALslagplaatal.jpg

oigun
15 november 2009, 09:14
Misschien de hals 1 fret korter of de neckpocket één langer. Maar daar is het misschien een beetje laat voor.

Saf
15 november 2009, 11:38
Kun je de knoppen niet iets verder naar de hals toe zetten zodat het achterste stukje niet zo ver uitsteekt?

Martijn-w
15 november 2009, 12:08
Ja, lastig. Bij die bovenste loopt de kromming van het achterste gedeelte van de plaat niet mooi door als je de brug weg zou denken.
Bij die onderste wel, maar dan ziet het er weer niet mooi uit bij de onderkant van de brug omdat de plaat te ver doorloopt.
Misschien toch iets meer richting originele tele thinline slagplaat? Dus de plaat tussen de neck en brug pickup laten lopen.

Oh wacht, dat gaat misschien al niet meer vanwege de control cavity.

Javaca
15 november 2009, 12:14
Ik heb es ooit zelf een koffer willen bouwen, maar daar is echt weinig over te vinden op het net. Ik heb het dan niet over een multiplex ding ofzo, maar zo'n echte hardboard beklede koffer. Wilde er een bouwen die ruwweg de Guttlin vorm had.
De Thin King past idd enkel in zo'n vintage style Stagg koffer, gelukkig zijn het mooie en vooral goede koffers.

PDF'je over het maken van cases: http://lutenet.com/~lsa/publications/Curry/CurryCases.pdf

Ik ben al een tijdje aan het spelen met het idee cases van fiberglas te maken. Redelijk makkelijk te verwerken in iedere vorm, en stevig.

Noid
15 november 2009, 12:17
Die chip out lijkt zo toch wel weer mooi opgelost. M.b.t. die trussrod: :seriousf: gelukkig kwam je er op tijd achter. M.b.t. die slagplaat zou ik met de neckpocket schuiven (zoals oigun ook al aangeeft), zodat de brug verder naar achteren kan. Dat kan immers nog nu de pickup gaten nog niet zijn gefreesd.

barno
15 november 2009, 13:07
Die chip out lijkt zo toch wel weer mooi opgelost. M.b.t. die trussrod: :seriousf: gelukkig kwam je er op tijd achter. M.b.t. die slagplaat zou ik met de neckpocket schuiven (zoals oigun ook al aangeeft), zodat de brug verder naar achteren kan. Dat kan immers nog nu de pickup gaten nog niet zijn gefreesd.

Thx Noid.
neckpocket dieper: ik heb daar ook aan gedacht hoor, maar het gaat me toch te ver in te boeten op de bespeelbaarheid (hoge frets toegang) ifv de looks vd slagplaat. Kill your darlings is ook soms van toepassing op gitaarbouw. Dus ik ga andere oplossing zoeken.

barno
15 november 2009, 13:09
PDF'je over het maken van cases: http://lutenet.com/~lsa/publications/Curry/CurryCases.pdf

Ik ben al een tijdje aan het spelen met het idee cases van fiberglas te maken. Redelijk makkelijk te verwerken in iedere vorm, en stevig.

Thx!!! ga ik zeker ooit es proberen

Kakihara
15 november 2009, 13:22
Qua slagplaat vind ik de optie met dat stukje achter de brug wel iets hebben.
De chipout lijkt me ook mooi weggewerkt.
En dat kalf van Mozes-ding : gelukkig word je hier niet beschouwd als een afgod die vernietigd dient te worden :D Maar zulke dingen maakt het voor klungelaars als ik dubbel leuk om topics als dit te lezen : even the best screw from time to time :seriousf:

Hiro
15 november 2009, 13:50
inderdaad maar maakt me des te banger om er zelf aan te beginnen als gevorderden al van deze fouten kunnen maken :P
jk

Luke-wannabe
15 november 2009, 14:48
Mooi zeg, Barno! Een beetje mijn tip opgevolgd geloof ik? De '72 pg styling? Ziet er goed uit!

barno
15 november 2009, 14:54
Mooi zeg, Barno! Een beetje mijn tip opgevolgd geloof ik? De '72 pg styling? Ziet er goed uit!

yep luke, telestyle idee was er maar thx for reminding me de deluxe versie, ook al bezorgt de slagplaat mij kopbrekens :)

Kakihara
15 november 2009, 15:01
yep luke, telestyle idee was er maar thx for reminding me de deluxe versie, ook al bezorgt de slagplaat mij kopbrekens :)

Wuk is da toch me gieder ? Ti ne Custom! Den deluxe et twèè umbuckers :D
't Is moeilijk, ik vergis me er ook wel eens in :)

Luke-wannabe
15 november 2009, 15:14
yep luke, telestyle idee was er maar thx for reminding me de deluxe versie, ook al bezorgt de slagplaat mij kopbrekens :)
Haha I'm sorry, maar hij is wel stylish zo! Superb!

barno
15 november 2009, 15:14
goed geïntegreerd in West Flutanië, blijkbaar :) custom dus, check

barno
15 november 2009, 22:55
slagplaat miserie, hier twee voorbeelden van slagplaten die ik niet mooi vind, dat heb ik moeten vaststellen nadat ik ze mooi had getekend en uitgeknipt ...
Dus het moet nog iets anders worden.

Weet ondertussen wel hoe ik ga afwerken: hout egaal donkerbruin stainen, daarop een pearloid slagplaat, bruine knoppen, witte, cream of geen binding.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK10.jpg

st.robot
15 november 2009, 22:58
de tweede vind ik ook maar niets, die klopt precies gewoon niet
de eerste vind ik anders bijlange zo slecht nog niet

(ps: komen die knopjes ook toevallig van newtone? denk dat ik net dezelfde heb)

in elk geval, gaat weer een beauty worden, die slagplaat komt wel in orde!

grtz

humbucker
15 november 2009, 23:02
Misschien een ideetje om de slagplaat er "verzonken" in te leggen. Lijkt me wel sjiek, en heb ik nog nergens anders gezien denk ik. Verder vind ik die eerste ook de beste van de 2!

Succes!

oigun
15 november 2009, 23:03
Kan je van de bovenste lijn niet één doorlopende maken? Dus zonder knikken of bochten zodat het een aparte strakke vorm wordt.

barno
15 november 2009, 23:17
ah de slagplaatmuze is langsgeweest, ik denk dat ik iets heb wat kan en wat ik mooi vind, hier alle mogelijkheden nog es op een rij en de onderste ga ik doen, denk ik. (ik ben voor inspiratie es gaan spieken bij de tele custom slagplaat - viel me nu pas op hoe grillig die slagplaat is en toch werkt ze)

slagplaat inleggen: zou kunnen maar dan kom je een beetje in de problemen met de feller zichtbare pickuphoogte. de toets ligt bij een tele toch een dikke 8 mm boven de top, en dat kan dan weer niet anders wegens de telebrug.

at st robot, die knoppen, ja, heb ik al op enkele gitaren gebruikt, another useful tip van brother oigun

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GuttlinTWANGKINGOFFICIALslagplaa-1.jpg

Valoosj
15 november 2009, 23:17
Of met een vloeiendere sinusvorm dan nu (bij die eerste).

Saf
15 november 2009, 23:40
die onderste vind ik lekker.

barno
16 november 2009, 02:11
en zo zou ie der ongeveer moeten gaan uitzien

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK12.jpg

Kakihara
16 november 2009, 08:44
en zo zou ie der ongeveer moeten gaan uitzien

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK12.jpg

Ganz geil ! Geen binding dus ? (vind ik wel uitstekend zo, is moeilijk een mooie binding, met een perloid-slagplaat. Alhoewel, zo'n dambordmotiefbinding ... hmz ... dunno)

Midwolda
16 november 2009, 09:01
De lijn van de slagplaat boven het halselement een fractie dieper laten zakken
zodat de lijn van de body duidelijker gevolgd wordt? Het lijkt nu of het daar iets knijpt.
Ik roep ook maar eens wat hoor... ik vind het verder een hele fraaie Guttlin! :ok:

barno
16 november 2009, 13:14
geen binding idd.

miwolda: je hebt helemaal gelijk, moet iets bijgetuned op die plaats

Robdop
16 november 2009, 23:20
b-e-a-utifull!

respect voor jouw designskills!

Luke-wannabe
17 november 2009, 22:24
Te gek Barno! Maar misschien staat een zwarte PG beter?

barno
17 november 2009, 23:17
Te gek Barno! Maar misschien staat een zwarte PG beter?

heb een plaat 3ply perloid besteld. Maar ik ga waarschijnlijk eerst een zwarte pickguard maken (heb nog veel zwart plastic) en dat gebruiken als freesmal voor de pearl. Uit de zwarte frees ik gat voor scoil tele hals pup. De perloid : humbucker. Dan kan ik nog kiezen of wisselen.

Saf
17 november 2009, 23:18
Zwart is denk ik lekkerder voor de vintage feel maar dan zou ik ook voor butterscotch blond gaan.

Robdop
17 november 2009, 23:21
ik zou voor pearloid gaan.

vind het plaatje op de vorige pagina een meer dan geweldige gitaar:)

barno
17 november 2009, 23:24
voilà, daarom vind ik het forum fijn: klinkt gek maar ik had nog helemaal niet gedacht aan de butterscotch - zwart combi: klinkt aanlokkelijk dedju. anderzijds, dan is het wel een Gutt met very classic fender look, mss ook wat te dweperig.
weer iets om seffes in bed even over te piekeren :)

edit: denk toch dat ik ga voor pearl. hou wel van het contrast op de donkere body en donkere toets, enfin we zien wel. voorlopig staat alleen vast dat hij niet fluogroen wordt met oranje slagplaat :)

Luke-wannabe
17 november 2009, 23:32
Ga dan voor blond met 1 ply wit zoals de mid-50'er Teles. Dat vind ik persoonlijk altijd een coole kleurstelling.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/archive/e/e2/20090620183436!Fender_Telecaster55.jpg

barno
17 november 2009, 23:38
geweldige tele, die blonde, luke
maar ik zit met palissander toets, niet meer negociable :)

Kakihara
17 november 2009, 23:40
Er is al een Guttlin met een classic Gibson look : de Servant.
Waarom dan geen met een classic Fender look ?

barno
17 november 2009, 23:46
Er is al een Guttlin met een classic Gibson look : de Servant.
Waarom dan geen met een classic Fender look ?

omdat ik zelf lang op een bsblond 52 RI tele gespeeld heb en een gutt versie daarvan echt wel een maple hals moet hebben :)

Luke-wannabe
17 november 2009, 23:56
Oh ja shit natuurlijk..

Kakihara
18 november 2009, 00:02
Ik zeg pink sparkle !

http://lorinator.feminoise.com/img/daisy_rock.jpg

:seriousf:

Neen, serieus, dat groenige van die rebel rockit of (my favourite) stardust zie ik best wel op deze Guttlin passen.

EDIT : aan de andere kant, komt wel dicht bij je olijfgroene ...

barno
18 november 2009, 20:41
fonky kleurtjes, kakihara, maar deze ga ik toch hoogstens wat donkerder stainen.

flink in de weer geweest met slagplaat. tekenen, uitprinten, uitknippen, passen, constateren dat het niet juist past, opnieuw beginnen enz... hoop werk voor een one of a kind gitaar maar soit. dit is gemaakt van plastic die iets te zacht is om echt te dienen als slagplaat, dus ik ga dat gebruiken als freesmal voor de pearloid, als dat lukt. Er moet uiteraard nog een gat in voor de halspup.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK13.jpg

st.robot
18 november 2009, 20:47
ziet er goed uit!!

(prachtig stuk hout btw)

Jilles
18 november 2009, 20:50
Dus deze gaat wat donkerder gestaind worden..mét subtiel kleurtje erin? :soinnocent:

no 1 hops
18 november 2009, 20:55
i know i know, ik zeur, maar zoals die foto waar de gitaar rechtop staat mis ik die zwarte binding die de vorm juist accentueert.
verder weer super gitaar.

barno
18 november 2009, 21:53
thx

at jilles, subtiel kleurtje: wat donkerder bruin;)

at hops, ik heb lang getwijfeld hoor om idd een remake te maken van die ene met zwarte binding, ook omdat ik die ondertussen ontmanteld heb en er toen ik 'm gebruikte op optredens wel veel complimenten over kreeg. Maar ik heb het voorlopig even gehad met bindings (omdat ik nog steeds niet het juiste materiaal heb daarvoor) Ik bouw tamelijk veel gitaren, da's nogal kostelijk, dus de mindere gitaren (de eerste drie) heb ik hoofdzakelijk afgebouwd voor onderdelen.

oigun
18 november 2009, 22:25
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-33P363BW.jpg

Ik moet me gaan haasten zo te zien...

Geen binding dun celluloselakje :ok: lookin'good:cheerup:

barno
18 november 2009, 23:37
hola, die "raw materials" zien er ook goed uit, ben benieuwd!

stijnkenens
19 november 2009, 00:11
Ik vind het onderste deel van de slagplaat (waar de knoppen komen) nog iets te plomp.
Heb er wat over nagedacht, maar ik kan geen beter alternatief geven.

Misschien moet ik het gewoon laten bezinken, en over een aantal weken er met een frisse kop nog eens naar zien.

voor de rest: geweldig...

s.


p.s. hoe heb je die frees schade opgevuld? Ik had het ook bij de 7th fan (verkeerd ingezet bij het contour frezen van de poplar wings) Ik heb het opgevuld met een mengseltje van geraspt poplar en witte lijm. Ben er redelijk tevreden over, maar het blijft toch zichtbaar...

barno
19 november 2009, 00:52
thx stijn

hier de (dummy) slagplaat met knoppen derop, ik denk dat het wel goed komt in de final mix

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK15.jpg

de herstelling: ik ben dus in mijn overschot-bak gaan zoeken naar het reststuk dat ik op die plaats had weggezaagd, heb daaruit dan stukje gezaagd op dezelfde plaats (brede nerf), en daaruit enkele kleine schilfers gesneden en die gepast in de gaten, een ambachtelijk gepruts maar om het met houtpapje te doen waren de gaten te groot. ben er nogal zeker van dat een houtman zoals jij dit beter had gekund dan ik, maar soit, het is wel ok

hier het reststuk onderaan

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK14.jpg

stijnkenens
19 november 2009, 00:59
Bij mij is het midden in de cut away, dus heel moeilijk om aan te geraken.
Gelukkig is poplar een heel lichte houtsoort qua kleur, hopelijk komt het goed.

Zal eens een fotootje posten van die hoek van de gitaar...

Maar het invullen van schilfers is een goed idee, die ga ik onthouden.

s.

Ike57
19 november 2009, 17:48
't Is wennen zo'n tele brug op een Guttlin :)

Ik denk dat jouw "marketing" :D er al zo voor heeft gezorgd dat de normale Guttlin een tom brug heeft dat ik er even vreemd tegen aan kijk. (net zoiets als een tom brug op een tele).

Toch ziet het er best goed uit :ok:

Robdop
19 november 2009, 18:00
't Is wennen zo'n tele brug op een Guttlin :)

Ik denk dat jouw "marketing" :D er al zo voor heeft gezorgd dat de normale Guttlin een tom brug heeft dat ik er even vreemd tegen aan kijk. (net zoiets als een tom brug op een tele).

Toch ziet het er best goed uit :ok:

Guttlin indoctrinatie:seriousf:

stijnkenens
19 november 2009, 18:10
Ik heb op m'n igoogle pagina een rubriekje 'gitaar van de dag'.
Even een paar mooie foto's gegoogeld van de 'Squier Deryck Whibley Telecaster'

http://elderly.com/images/fmic/30N/SDWT-OWT_front.jpg

http://elderly.com/images/fmic/30N/SDWT-OWT_body-front.jpg

De slagplaat kwam me bekend voor :)



s.

barno
19 november 2009, 18:30
De slagplaat kwam me bekend voor :)
s.

was ook de bedoeling hoor :)
het opzet van deze is nl een Gutt versie van een Tele custom

barno
19 november 2009, 18:32
't Is wennen zo'n tele brug op een Guttlin :)

Ik denk dat jouw "marketing" :D er al zo voor heeft gezorgd dat de normale Guttlin een tom brug heeft dat ik er even vreemd tegen aan kijk. (net zoiets als een tom brug op een tele).

Toch ziet het er best goed uit :ok:

tja, zo zie je maar hoe blauwdrukjes ontstaan dankzij gewenning. voor gasten zoals kakihara en hops e.a. is de tele brug evidenter omdat zij getuige waren van de geboorte van de eerste gutt en die had ... right :)

Noid
19 november 2009, 19:34
Als ik dat witte prototype zie, komt het wel goed met de slagplaat, alhoewel mijn favoriet het type rechtsboven is. Die heeft dat rare rechte stukje onder de brug niet. Maar ja just my 2 cents. Wordt al met al weer een mooie gitaar Barno. Ik hoop dat je snel goede binding gaat vinden voor volgende modelen, want dat geeft de gitaar toch een iets luxere uitstraling.




http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GuttlinTWANGKINGOFFICIALslagplaa-1.jpg

Einzeln
20 november 2009, 10:45
Ik zie geen poging die knik bij de volumeknoppen erin te krijgen dat grillige hoort erbij. Nu laat jeje vooral leiden door de vorm van de body
http://www.penmachine.com/musicpages/musicimages/fender_tele_custom.jpg

barno
20 november 2009, 11:33
hey, nico

Ik heb ook wel wat kunstigere vormen getekend maar dat werkte niet. omdat een guttlin al vrij bochtig is van zichzelf, als je dan ook bij de slagplaat fantasietjes uithaalt, zit je al vlug met een "te veel informatie"-gevoel. en uiteraard dient de slagplaat vooral om de uitgebreide cavities eronder te bedekken, dus daar zit je ook wat aan vast.
tot zover mijn volstrekt subjectieve slagplaatfilosofie :)

Einzeln
20 november 2009, 14:34
hey, nico

Ik heb ook wel wat kunstigere vormen getekend maar dat werkte niet. omdat een guttlin al vrij bochtig is van zichzelf, als je dan ook bij de slagplaat fantasietjes uithaalt, zit je al vlug met een "te veel informatie"-gevoel. en uiteraard dient de slagplaat vooral om de uitgebreide cavities eronder te bedekken, dus daar zit je ook wat aan vast.
tot zover mijn volstrekt subjectieve slagplaatfilosofie :)

Zou je Servant zich lenen voor een tele?

barno
20 november 2009, 15:12
Zou je Servant zich lenen voor een tele?

tja, alles is mogelijk natuurlijk, maar ik probeer toch vooral de modellen die ik maak een eigen identiteit te geven. Een guttlin in een gibson LP JR jasje (servant) of in een tele jasje (deze) steken is daarvoor niet de beste manier natuurlijk :)
Bij een Servant zou ik bv liever geen 25,5 scale neck doen omdat ze dan kans heeft op kopzwaar omdat bovenste strapbutton kort op de body zit

oigun
20 november 2009, 15:30
Zo, de "brugspoel"is klaar. 10.000 wikkelingen. Voor het potten 7,7 en na het potten 8,2K maar dat komt misschien omdat ie nog een beetje warm was. Na wat geklooi met supermagneten is dit mijn eerste element met alnico5 magneten.
Ik ben benieuwd hoe dat gaat klinken in een gutt.:blast:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8ZTMFPD4.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-W4JTGQ7W.jpg
Barno hij is onderweg. Nou wel een beetje opschieten hè:seriousf:

Kakihara
20 november 2009, 15:42
Zo, de "brugspoel"is klaar. 10.000 wikkelingen. Voor het potten 7,7 en na het potten 8,2K maar dat komt misschien omdat ie nog een beetje warm was. Na wat geklooi met supermagneten is dit mijn eerste element met alnico5 magneten.
Ik ben benieuwd hoe dat gaat klinken in een gutt.:blast:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8ZTMFPD4.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-W4JTGQ7W.jpg
Barno hij is onderweg. Nou wel een beetje opschieten hè:seriousf:

Nu Aaron de brug nog laten maken, Stijn de nut, iemand anders (niet ik) de tuners, nog een ander de potmeters en schakelaar, en het is een echte Gitaarnet-bouw :D

10.000 wikkelingen ? Lag het magische aantal niet rond de 7000 ? Dat zijn er dus 3000 teveel, zo gaat barno er nog 3000 moeten afwikkelen :seriousf:
Serieus : hoedje af, hoor, ik zou er niet aan durven beginnen ... (alhoewel binnen 2 jaar ... :soinnocent: ) Ik ben ook benieuwd hoe die gaat klinken. Per ongeluk de inductie niet gemeten ? :D

oigun
20 november 2009, 15:52
Ik wilde zo rond de 7.5k uitkomen. toen ik op 8000 wikkelingen zat was ie 6.2 , ik dacht icm met een humbucker wat weinig. Als het niks is.... kan ik altijd nog een wat minder hete maken... het is mijn eerste:seriousf:

Kakihara
20 november 2009, 16:01
Ik wilde zo rond de 7.5k uitkomen. toen ik op 8000 wikkelingen zat was ie 6.2 , ik dacht icm met een humbucker wat weinig. Als het niks is.... kan ik altijd nog een wat minder hete maken... het is mijn eerste:seriousf:

Dat ziet er toch meer dan behoorlijk uit voor een eerste pickup ;)

barno
20 november 2009, 16:42
WOW oigun, je maakt er wel werk van. Wat hotter dan standaard lijkt me goed idee icm de hb idd. zeer benieuwd!! Ik moet wel nog weekje wachten eer mijn frets enz. worden opgestuurd maar ik ga der asap werk van maken!

at kakihara: zou jij asssjeblieft toch de tuners willen maken? pleasssse :)

Kakihara
20 november 2009, 17:19
WOW oigun, je maakt er wel werk van. Wat hotter dan standaard lijkt me goed idee icm de hb idd. zeer benieuwd!! Ik moet wel nog weekje wachten eer mijn frets enz. worden opgestuurd maar ik ga der asap werk van maken!

at kakihara: zou jij asssjeblieft toch de tuners willen maken? pleasssse :)

ok ... basisontwerp :

http://www.brico.be/catalog/preview/p_4226936_1.jpg

:seriousf:

stijnkenens
20 november 2009, 17:38
Hey oigun, mooi machientje.
Heb je daar meer foto's van?
Voor wat dient dat electro-printplaatje dat er zo grappig aan geknutseld is?

ben ook een beetje aant denken om eens zoiets te bouwen, lijkt me leuk om eigen pickups te maken, maar tot hiertoe blijft het alleen maar een droom...


s.

oigun
20 november 2009, 18:02
Stijn, even een korte uitleg: Het is een gesloopte oude naaimachine het gietijzer van de behuizing stukgeslagen en de bruikbare onderdelen aaneen geflanst/gelast.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SCQWZCWO.jpg
op de as zit een eivormig stukje wat de teller aanstuurd dit zat ook in de naaimachine .
In het midden van het vliegwiel heb ik een gaatje geboord en schroefdraad getapt, zodat de bobbin er precies in het midden aangeschroefd kan worden.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PCDUBHYR.jpg
De teller en het plankje waar die op zit heb ik er later aangeflanst want mijn oorspronkelijke plan was een digitale teller:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AEVP7W4M.jpg
Deze werkte helaas niet want hij was zo gevoelig dat elke trilling geteld werd....
Dit was niet op te lossen zonder een foto-elektrische cel en dat gaat me toch echt te ver.
Dus een mechanische teller en ter controle een uit elkaar gesloopte muis:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NQ7HJLL4.jpg
En een tellertje op de computer
http://www.mijnalbum.nl/Foto-M4YWNK8L.jpg
Als je een oude naaimachine tegen komt moet je het eens proberen, het is echt leuk geknutsel:cheerup:

stijnkenens
20 november 2009, 18:41
ahaa, interessant.
Heb al eens naar het tellertje gesurft, want zoiets kom je blijkbaar moeilijk tegen, mechanische teller met een hefboompje.

Ik heb in het atelier nog een paar motortjes liggen, daar kan het ook mee lukken natuurlijk, of mss een platenspeler...

ideeën in overvloed.


Aan de computer teller te zien slaat de mechanische teller geen een keer over, mooi zo.
Die ga ik al eens bestellen.

s.

oigun
20 november 2009, 19:08
Bij www.conrad.nl hebben ze die tellers. Het voordeel van een naaimachine is de voetbediening dan heb je de handen vrij om de boel te regelen want dat is afentoe wel tricky,,

aaronstonebeat
20 november 2009, 19:56
Verdorie, ik dreig zomaar een zelfbouw pickup te missen. Te gek :ok:

@ Oigun:
Toevallig stond ik vanmiddag nog een element te potten. Zodra die uit de was kwam, was de weerstand ruim 1 kOhm hoger dan koud. Logisch ook: weerstand van koperdraad is afhankelijk van de temperatuur.

oigun
20 november 2009, 20:01
Dat merkte ik dus ook. Dus wil je een "hete" pickup..... in de oven ermee:seriousf:

stijnkenens
20 november 2009, 20:26
Nu waarschijnlijk een stomme vraag van een gitaarbouwer die (nog) geen feeling heeft met elektronica:

Als je nu stroom op zo'n element zet, en je hebt tussen de 1,5 en 2 km draad rond je spoel zitten (1 wikkeling is ongeveer 15 a 20 cm x 10 000) wordt dat dan ook warm?


s.

aaronstonebeat
20 november 2009, 20:30
Nee hoor, daarvoor zijn de opgewekte spanning en de stroom die daardoor gaat lopen te klein.

EDIT:

Als je een externe spanningsbron op het element aansluit, kan het natuurlijk wel warm gaan worden.

stijnkenens
20 november 2009, 20:32
t zou wel grappig zijn:
zoals bij een lampen versterker: sorry gasten, ik moet eerst m'n gitaar laten opwarmen ... :D


s.

barno
20 november 2009, 20:42
t zou wel grappig zijn:
zoals bij een lampen versterker: sorry gasten, ik moet eerst m'n gitaar laten opwarmen ... :D


s.

ok, 't is niet electrisch maar ergens moet dat ook wel, met een koude gitaar direct onder de hete podiumlampen staan, werkt niet goed . ik laat ze dus altijd wat acclimatiseren voor de show

ik zeg dit maar omdat ik als nr 1 electronicanoob in Europa niet kan meepraten over de vorige posts, ook al vind ik ze heel interessant (vooral omdat het resultaat onderweg is naar hier :) )

stijnkenens
20 november 2009, 20:50
Dat doe ik ook altijd, plotse temperatuur en vochtigheids-sprongen zijn niet goed voor een instrument.

Eerst koffer dicht laten, en dan pas opendoen, als ik op een koude winterdag ergens binnenkom.

Ik ben benieuwd naar je recensie over oigun's pickup :)


s.

Noid
20 november 2009, 21:59
Respect voor Oigun. Inventief met dat spul van die naaimachine en dat tellertje. Wat mij betreft de moeite waard om hier een apart topic over aan te maken (of is dat er al en heb ik dat gemist?)

Die tuner van kakihara ziet er overigens ook lekker vertrouwenwekkend uit :)

Rutger
20 november 2009, 22:14
Is dit de nieuw GN hype, zelf pickups maken?

Goed bezig!

aaronstonebeat
20 november 2009, 22:35
Is dit de nieuw GN hype, zelf pickups maken?


Ik zou het toejuichen!

Tof om deze internationale samenwerking te zien :ok:

barno
20 november 2009, 22:42
oigun jaagt mij op nu hij zijn handcrafted pup al klaar heeft. dus ik ook maar wat bezig: heb ahv de witte mal/slagplaat nu een zwarte gemaakt. schittert wel lekker ...

De bedoeling is nog steeds om er eentje te maken in pearloid, maar ik weet niet goed hoe ik dat ga moeten aanpakken. moet bevelled zijn want 3 of 4 ply en dan moet ik eerst op zoek naar een freesbit met een volglager. Ik herinner me vaag iemand die hier es gepost heeft hoe hij dat had aangepakt, daar maar eerst es naar zoeken

Dit zwart is een soort plexi dat eigenlijk niet heel geschikt is voor slagplaat want nogal krasgevoelig, wegens heel glad gepolijst.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK16.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK17.jpg

ps, ja de stemsleutel van Kakihara is klasse, puurheid, simplicity, revolutionair and yet somehow familiar , nu nog een locking model ... :)

aaronstonebeat
20 november 2009, 22:46
Ik vind die tele brug geweldig passen in het geheel!

Die glanzende slagplaat is ook schitterend; maar idd niet geschikt voor een gitaar tenzij het uit een of ander militair staal is gemaakt.

Ike57
21 november 2009, 00:39
ps, ja de stemsleutel van Kakihara is klasse, puurheid, simplicity, revolutionair and yet somehow familiar , nu nog een locking model ... :)

Count me in ! Hier is de locking tuner:

http://www.destil.nl/images/product170/336067.jpg

Goed bezig trouwens. Je kunt wel zien dat we ondertussen een Europese president hebben :D

Mooi werk Oigun. Machtig mooi apparaat om pickups te maken. Jullie aktiviteiten werken wel aanstekelijk ....

Rock Bottom
21 november 2009, 00:59
En nu is het wachten op de GutGun of gunlin.
Zou wel super zijn, met tattooeeren, pinstripen(ja ben het nu af en toe ook zelf aan het doen) en schilderijen doe ik wel vaker leuke colaborations, zouden jullie eens moeten doen met wat pen papier en mooie plankjes.

barno
21 november 2009, 01:30
En nu is het wachten op de GutGun of gunlin.
Zou wel super zijn, met tattooeeren, pinstripen(ja ben het nu af en toe ook zelf aan het doen) en schilderijen doe ik wel vaker leuke colaborations, zouden jullie eens moeten doen met wat pen papier en mooie plankjes.

tattoo's : ben vandaag per toeval langsgeweest voor nog een tattoo, wachtlijst tot augustus2010 ... daar valt geld mee te verdienen, me dunkt

Rock Bottom
21 november 2009, 01:56
Valt zeker geld mee te verdienen, meeste tatooeerders die ik ken vragen +_125,- p/u en zitten ook een half jaar tot een jaar volgeboekt .
Reken maar uit, 6a7 uur per dag bezig .
Ben zelf nog maar een beginner die het rustig opbouwd.
Zou al veel klanten kunnen hebben door de mond op mond etc. maar steek liever mijn aandacht in de paar dingen per week die ik zet ook zo perfect mogelijk te krijgen, er lopen al te veel marginale broodtattooeerders rond en het moet wel kunst blijven.
Hopenlijk na de zomer 2010 er profesioneel mee bezig te gaan.

Saf
21 november 2009, 10:26
Gaaf een met leder bekleede slagplaat en die tattooeren.

IK had zelf een oudere style telebrug gepakt met opstaande randjes aan de zijkant en drie zadels maar he wie is ik? Vind zwart haar erg goed staan.

oigun
21 november 2009, 10:45
Blackguard Guttlin +1

barno
21 november 2009, 10:54
ja zwart is wel cool ook. nice, dan heb ik twee gitaren voor de prijs van een, als ik ook nog een pearloid slagplaat maak. Vermits die zo groot is, bepaalt ze voor een groot stuk het uiterlijk van deze gutt.

at saf, het is wel een old style brug met randjes hoor. zonder randjes = geen echte tele vind ik :) alleen wel met zes zadels.

oigun
21 november 2009, 12:59
Gewoon een asbak eroverheen.Alleen kan je dan niet meer palmmuten.
http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/0/6/2/370062.jpg

barno
21 november 2009, 13:41
asbak, tja geweldig mooi maar zit echt wel in de weg, heb es een optreden gedaan met intentie 'm echt te laten zitten met onderstaande RI52, maar na een half nummer er al afgeflikkerd :)

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/tele3.jpg

Saf
21 november 2009, 15:36
ik had niet goed genoeg gekeken naar de foto's sorry. Zo'n andere brug is idd niet tele. Die asbak idd hoe gaaf ook is op een gitaar niet praktisch.

barno
26 november 2009, 21:58
De brugpickup voor de Twang King is binnen!

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK18.jpg

hand-scatterwound special custom made enz... door Gun Customs
en voor wie Gun niet kent, het betreft gewaardeerde forumcollega Oigun himself :)

ziet er heel professioneel uit, de pup en ook de verpakking. ben superbenieuwd, maar eerst wat uitzieken

aaronstonebeat
26 november 2009, 22:19
Eindeloos cool :ok:
Opschieten met uitzieken, inbouwen en een sampletje opnemen!

Beterschap

oigun
26 november 2009, 22:23
De brugpickup voor de Twang King is binnen!


hand-scatterwound special custom made enz... door Gun Customs
en voor wie Gun niet kent, het betreft gewaardeerde forumcollega Oigun himself :)

ziet er heel professioneel uit, de pup en ook de verpakking. ben superbenieuwd, maar eerst wat uitzieken

Ik ben ook erg benieuwd! Ik heb hem wel getest maar niet ingebouwd alleen in de hand voor een gitaar gehouden.

BTW het is sewingmachine-scatterwound:seriousf:

Beterschap.

stijnkenens
26 november 2009, 23:09
Ik dacht al, het is zo stil ...

ook beterschap gewenst.

Eerst uitzieken en dan pas bouwen, anders doet ge nog domme dingen.
En dat mag niet gebeuren met zoiets preciousssssss ...



s.

Ike57
26 november 2009, 23:13
Beterschap gewenst :makeup:

Toch zie ik het graag: die bilaterale betrekkingen tussen België en Nederland. Wellicht een aanzet tot een hernieuwd Congres van Wenen - de oprichting van een "Royaume des Pays-Bas"? :seriousf:

Kim Wilson
27 november 2009, 08:42
De bedoeling is nog steeds om er eentje te maken in pearloid, maar ik weet niet goed hoe ik dat ga moeten aanpakken. moet bevelled zijn want 3 of 4 ply en dan moet ik eerst op zoek naar een freesbit met een volglager. Ik herinner me vaag iemand die hier es gepost heeft hoe hij dat had aangepakt, daar maar eerst es naar zoeken

Ja, dat was ik. Ik heb een mal gemaakt en daar het plaatmateriaal (al ruw op maat) opgeplakt met dubbelzijdige tape. Eerst de hele plaat op maat gemaakt met de kopieerfrees. Daarna de bovenfrees met 45 graden bitje zeer nauwkeurig op hoogte ingesteld. Het lager kun je gewoon langs de mal laten lopen. Ik had hem zo ingesteld dat de eerste halve mm gewoon recht is, zodat je geen scherpe rand hebt. Zoiets dus:


___
/
/
/
|


Het is dus wel te doen, als je je bovenfrees maar heel netjes instelt.

Einzeln
27 november 2009, 08:48
De bedoeling is nog steeds om er eentje te maken in pearloid, ...[/IMG]


Dat lijkt me ook mooi ik moest daar aan denken toen ik deze zag: Is niet dezelfde houtsoort in de guttlin, dit is Korina, maar die combi vind ik wel heel fijn.
http://resources.ibanez.com/resourceservicehost/images/Ibanez/web/ProductMainZoom/PGMFRM1.jpg

barno
28 november 2009, 21:54
thx kim wilson!
at nico, er komt een witte pearloid slagplaat op.

en omdat ik deze gitaar steeds leuker begin te vinden (ik kijk heimelijk uit naar de homecoming omdat deze 25,5" mensuur heeft :) ) dacht ik: waarom 'm niet nog wat pimpen met echte MOP

Ik weet niet hoe anderen het doen, maar ik bedacht me deze manier om ze op maat te zagen/schuren.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK19.jpg

nog wat bijschuren maar komt goed denk ik

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK20.jpg

de maten: ik hou wel van de tussenmaat van inlay op mijn ouwe 335, dus ik heb die maten genomen, licht aangepast aan de andere mensuur.

Nu nog een manier vinden om de inlays uit het hout te frezen. ik heb wel een dremel met kleine freesjes maar geen statief (dremel ding dat bestaat is niet compatibel met mijn model dremel godver...) dus het zal voor een stuk uit de hand moeten...

stijnkenens
29 november 2009, 16:58
Mooi, die parelmoer, dik ook precies?

Ik heb het in het begin nog met zo'n tegelsnijder voetje gedaan, omdat ik het bovenfrees voetje van stewmac nogal duur vond, maar uiteindelijk toch maar gekocht, dat is echt een zaligheid, maar ja als het niet past...

Die downcut freesjes van stewmac zijn wel heel goed. (klein vlaggetje eraan en al het frees-sel wordt weggeblazen.)
Zorg wel voor een goede geleiding, want in pallissander zie je elke opvulling (en ebben kun je heel wat poteren :) )


s.


check this... (http://www.frets.com/FRETSPages/Luthier/Tools/DremelBearing/drembear.html)

barno
29 november 2009, 20:04
bij gebrek aan dremelvoetstuk dan toch maar voor manual all the way gegaan. Inlay met drup seclijm positioneren, contouren met mesje, daarna inlay weg, en dieper insnijden, daarna voorzichtig uitsteken met beitel.

Dat viel op zich wel mee, al blijft dat een hoop werk, die inlays. Komt ook niet goed overeen met mijn temperament: de eerste 7 zijn prima, de laatste drie: wat sloppy, daar moet ik wat gaan opvullen :(

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK21.jpg

radiussen, was al gebeurd maar nu de inlays. dit is 12" . waarschijnlijk ga ik 'm toch naar 9" radiussen.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK22.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK23.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK24.jpg

stijnkenens
29 november 2009, 21:17
Komt ook niet goed overeen met mijn temperament:



:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:


s.



MAAR... goed gedaan, en een goed idee om ze vast te plakken.

Hedge
30 november 2009, 08:59
http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK19.jpg

Die mallen zien er goed uit. Heb je die zelf gemaakt?

Hiro
30 november 2009, 09:06
lijkt mij gewoon papier, dus printen maar ;)

Hedge
30 november 2009, 09:27
lijkt mij gewoon papier, dus printen maar ;)

Dat vermoeden had ik al, volgens mij ligt dit papier bij de hals een paar foto's verder, maar dan ben ik nog steeds benieuwd hoe je daar aan komt.

barno
30 november 2009, 11:43
at Hedge: inlays getekend, dan uitgeprint, uitgesneden en op blank geplakt idd

ondertussen is de zaak gefret. Hier totaalplaatje met zwarte slagplaat, maar er komt dus een pearl op.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK25.jpg

*Homer mode* Pearl ... mmmmm

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK26.jpg

aaronstonebeat
30 november 2009, 12:33
Dat gaat er toch smakelijk uitzien!

Mooi, dat pearloid spul.

barno
30 november 2009, 13:01
en met de pearl slagplaat ruw uitgezaagd

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK27.jpg

Hiro
30 november 2009, 13:04
En ruw ziet ie er al prachtig uit ik feliciteer je vast met weer een prachtig ding ;)

Hedge
30 november 2009, 14:20
Het zal niet mijn favoriete Guttlin worden, maar die pearl slagplaat maakt wel heel veel goed.

Yverish
30 november 2009, 14:22
Dat wordt weer een prachtig gitaartje. De inlays en de slagplaat matchen perfect :ok:

Demonturtle
30 november 2009, 14:37
can't go wrong met die pearl slagplaat, op de een of andere manier lijkt er mij wel iets mis met die inlays, ze staan precies ietwat scheef, vooral de 15de en 17de (het kan ook aan mij liggen natuurlijk)

barno
30 november 2009, 14:50
scheef staan ze niet, die inlays, maar ze zijn niet perfect, like in Stijn K bv :), nu voor mijn eerste pearl inlay job all manual ben ik toch tevreden :)

Kim Wilson
30 november 2009, 14:54
Hij wordt mooi, Barno! Hopen dat het een beetje lukt met die slagplaat!

Martijn-w
30 november 2009, 16:37
Ziet er goed uit met die inlay en slagplaat. De slagplaat bevalt me zo beter dan op tekening :)

barno
30 november 2009, 16:40
thx guys. het is wat is mss wat veel bling, ben ik van mezelf niet gewoon ... maar het is tenminste geen goud :)

humbuckergat tegoei op maat gemaakt,

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK28.jpg

no 1 hops
30 november 2009, 16:57
eerlijk gezegd vind ik hem nu met de zwarte slagplaat en de creme knoppen mooier.

als je de pearl toch gebruikt zou ik voor andere kleur knoppen kiezen.
misschien zelfs van restant van het hout en die evt meekleuren als je het hout toch stainen gaat.
je hebt nu contrast met de chrome brug met de zwarte pickup en dat zou ook goed staan als er qua knop en slagplaat wat meer gebeurt.

maar zoals altijd, dat is mijn persoonlijke mening.
voor de rest super gitaar.

ziekdier
30 november 2009, 17:50
ik vind het een erg mooi geheel!

gr

@je

Noid
30 november 2009, 18:07
Wordt een mooie gitaar. Die pearl inlays vind ik erg mooi, past goed het Guttlin model. De inlays lijken me inderdaad niet scheef staan, maar bij 17,19 en 21 iets uit het midden en proportioneel wat aan de grote kant (klopt dat of is dat optisch bedrog van de foto?). Smaken verschillen natuurlijk maar ik sluit me aan bij Hops m.b.t. een zwarte (waarom geen black pearl?) slagplaat. M.b.t. de knoppen zou ik chrome kiezen, dat past goed bij de brug en hum..

Kim Wilson
30 november 2009, 18:10
Ik vind hem erg mooi met die pearl slagplaat, al had de body nog wel een tintje donkerder mogen zijn, voor het contrast zeg maar. Maar dat is mierenneuken. Ik vind hem schitterend! :ok:

Kakihara
30 november 2009, 18:27
Ik ga nog effe wachten om mijn voorkeur te geven : ik veronderstel dat deze TwangKing nog in een gekleurd jasje moet gestoken worden. Bij naturel/lichte (uitgezonderd pastel)kleuren zou ik zelf gaan voor de zwarte, met donkere kleuren zou ik liever de pearloid zien. (en dat lijkt me zo clichématig nu ik het typ)
Oh well ... whatever Barno kiest, het zal wel wederom in orde zijn :)

barno
30 november 2009, 19:13
thx all voor de aanmerkingen ivm persoonlijke voorkeur. Ik hou er in principe geen rekening mee maar in praktijk soms toch een beetje :)

het plan ivm de kleur: ik wil de body iets donkerder houtkleur geven, waardoor het contrast met de witte pearl beter wordt. Ik heb mahonie kleur stain getest maar dat is lelijk - te rood.

de creme knoppen gebruik ik voorlopig als dummy, er komen idd donkereo of chromen knoppen op.

de zwarte slagplaat vind ikzelf ook mooi en zoals gezegd, mss wissel ik ze wel es af na een tijdje. dan zeggen ze: shit heeft hij der nu al weer eentje af :)

Ivm de inlays: wat speelt is het volgende denk ik: ik heb voor elke inlay de maten aangepast aan de positie, ik had mss beter gedaan zoals bij mijn gibson waar ze maar met vier verschillende maten werken. Dat ze off center lijken te staan tov de breedte komt door de kleurschakering denk ik, want dat klopt wel. De hogere inlays staan idd niet allemaal honderd procent gecentreerd tussen de frets. In goed gezelschap though want bij mijn gibbie is het ook niet overal superjuist :)
Maar als het nog es doe, doe ik heb beter, beloofd :)

oigun
30 november 2009, 20:40
Laaidies and Gentlemen, Elvis has entered the building :cheerup::cheerup:

Trés chique zo, krijgt een mooie, ingetogen,over the top uitstraling! Dat lukt niet iedereen.

:lovelove:

stijnkenens
30 november 2009, 20:50
Jep, mahonie stain is te lelijk, meng er mss eens wat zwart door, of eerst zwart stainen, afschuren, dan mahonie erover??

De zwarte slagplaat is maar gewoontjes, die pearl geeft juist dat iets meer kinky en bling-bling.

s.

barno
30 november 2009, 20:55
ah Elvis... my weak spot :)

kleur: mahonie zit te ver van dit essen qua basistint, maw: dan had ik maar mahonie in the first place moeten gebruiken :)

ik heb ook getest met oker ecoline en kreeg een hele toffe butterscotch, maar dat onthou ik voor een andere keer. Deze ga ik gewoon enkele trapjes donkerder proberen te maken, maar in zelfde tint dus.

oigun
30 november 2009, 21:07
Verdunde notenbeits werkt wel goed. Eventuel met een beetje ammonia.

Kim Wilson
30 november 2009, 21:49
het plan ivm de kleur: ik wil de body iets donkerder houtkleur geven, waardoor het contrast met de witte pearl beter wordt. Ik heb mahonie kleur stain getest maar dat is lelijk - te rood.

Volgens mij hebben wij aardig dezelfde smaak cq. kijk op kleur. :)

Einzeln
1 december 2009, 09:41
Hij wordt prachtig!

barno
2 december 2009, 00:23
vandaag iets moeilijks gedaan ... de gaten voor string through en de string ferrules, zonder kolomboor met groot bereik is dat nog niet simpel. Een cnc doet het beter maar toch tevreden met het resultaat.

Er komt ook geen neckplate op. gaten geboord voor die dingen waarvan ik nu de naam niet weet :)

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK29.jpg

aaronstonebeat
2 december 2009, 00:30
String throughs lijken erg goed gelukt.
En ik vind een goede constructie zonder neck plate eigenlijk mooier :ok:

Ik zou ook niet weten hoe die dingen heten. Onderlegringen?

ziekdier
2 december 2009, 07:29
Ik zou ook niet weten hoe die dingen heten. Onderlegringen?

main music noemt ze revetten...


gr

@je

Kakihara
2 december 2009, 07:39
GuitarSupplies en Tonefactory noemen ze ferrules (er zijn string ferrules zoals deze, en er zijn neckferrules, die de neckplate vervangen), geen idee wat het Nederlandse woord hiervoor is :)

Martijn-w
2 december 2009, 12:15
Dit gaat erg mooi worden! string through staat goed op een guttlin.

knarf
2 december 2009, 12:48
Jeere Miena, wat een prachtig stuk hout is dit!!
Neck ferrules is dé way to go bij een ontwerp als dit! En nu naturel of met een lichte burst aflakken, maar dan wel beitsen ipv kleur-in-de-lak. Doet het prachtige hout nog meer opleven. (Tenzij olijfessen een te grove structuur heeft om te beitsen?)

hassent
2 december 2009, 20:30
Hey Barno,

Het zijn Necksockets... :sssh:

barno
12 december 2009, 17:02
update

min of meer af. moet wel nog gelakt worden. De brugpickup die Oigun gemaakt heeft, klinkt in-druk-wekkend, het body- en toetshout komen ook van hem, dus eigenlijk is de gitaar een product van twee bouwers.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK36.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK35.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK34.jpg

G.G.
12 december 2009, 17:04
Vet!!!, heel erg VET! Mooie foto's ook.

oigun
12 december 2009, 17:41
Mooi Man, Nou maar snel lakken.:cheerup::cheerup::cheerup:
Enne,
http://4.bp.blogspot.com/_4yCHePD8HEU/SWPX7dpBVcI/AAAAAAAAAKA/HBsJvZtpSLI/s1600/JesusWelcomeBack%5B1%5D.jpg

aaronstonebeat
12 december 2009, 19:14
Te gek. Op youtube krijg ik de indruk dat Oigun's element er zin in heeft!

Ike57
12 december 2009, 20:26
YES - goed dat je terug bent! :makeup:

Het begint al te wennen: Tele-stuff op een Guttling. Ziet er goed uit.


Te gek. Op youtube krijg ik de indruk dat Oigun's element er zin in heeft!
Waarom kan ik dat nou niet vinden? :???:

gertgert
12 december 2009, 20:26
hij is weer fijn!
zijn dat fender versterker knoppen?

barno
13 december 2009, 13:42
thx

at ike: omdat ik het filmpje verstopt heb :), nee ik post binnenkort wel es een betere clip

at gert: nee, deze knoppen zijn normaal bedoeld voor op pedaalboxjes, de fender knoppen zijn wat groter denk ik

Kakihara
13 december 2009, 13:58
Awesome ! Mooie grote tegels ook ! :D
Ik vind hem ook lekker klinken. De GUN-pickup wil echt wel rocken, lijkt een haast ontembaar beest. Good job, the both of you :)

Ike57
13 december 2009, 14:05
at ike: omdat ik het filmpje verstopt heb :), nee ik post binnenkort wel es een betere clip


Da's natuurlijk een uitdaging. This is the king of wwwsearch mister - you can run but you can't hide :seriousf:

Klinkt inderdaad niet verkeerd!

(vond The Clown ook wel cool trouwens)

barno
13 december 2009, 14:38
at kakihara, yep ook de tegels zijn heel vers :)

at ike, damn niks blijft uncovered. filmke suckt wat wegens vals, de snaren zaten er net enkele minuten op en de gitaar is nog helemaal niet afgesteld maar ik wilde oigun al vlug een impressie geven van zijn noeste arbeid :)

hezz
13 december 2009, 15:50
Mooiste Guttlin tot nu toe!

barno
15 december 2009, 00:00
Bezig met het lakwerk. Ik heb de body eerst nog wat donkerder gestaind, eigenlijk heb ik daar nu spijt van, wat minder lichtvoetig en ik vind naakt hout al vaak zwaar op de hand, maar soit, met de candy erop zal het wel meevallen.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK37.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK38.jpg

ziekdier
15 december 2009, 00:01
hee barno,

ik vind het erg mooi!

gr

@je

aaronstonebeat
15 december 2009, 00:32
't Bruin trof mij wel als positief. Ik vroeg me alleen heel even af over welke gitaar het ook al weer ging ;)

Mooi! Wat mij betreft kan ze het goed hebben.

rijsberman
15 december 2009, 01:06
doet me wel een beetje aan dit soort hout denken:
http://meubel.paginamarkt.nl/foto/2009/08/22/eike%20tafel%20met%20eiken%20stoelen%20001.jpg

of deze:
http://0223.paginamarkt.nl/foto/2009/07/22/IMG_0049.JPG

Ik weet niet of dat nou de Guttlin retro vibe is die je zoekt...

Lexvandoef
15 december 2009, 01:32
Nee man! Vette kleur! doet me erg denken aan die bruine Tele Deluxes, supergeil!

aaronstonebeat
15 december 2009, 01:45
Ik moest meteen aan de tele van George Harrison denken. Even gezocht, wat blijkt: die is te koop (http://www.liveauctioneers.com/item/101977)

Kim Wilson
15 december 2009, 08:22
Ik vind het mooi hoor, Barno. Wacht maar tot je hem helemaal in elkaar hebt zitten. Samen met die mooie slagplaat wordt het een prachtig geheel, dat weet ik zeker.

Hiro
15 december 2009, 08:40
Het heeft inderdaad een beetje de oma's bankstel vibe, zo met die donkeredere kleur, maar met de juiste accessoires en dingetjes weet je er vast wel iets moois van te maken ;)

Kakihara
15 december 2009, 08:47
Ik vind het prachtig (ik kan me niet herinneren ooit gezegd te hebben dat een Guttlin nergens naar leek). Net als Aaron had ik eerder een Harrison Rosewood Tele - gevoel dan een zware Franse eiken zetel - idee.
Met alle hardware erop gemonteerd, zal dat Loewie Katorze - gevoel onmiddellijk verdwijnen :)

barno
15 december 2009, 09:38
ja, die meubelvibe is juist waar ik schrik voor heb, maar idd, het zal wel veranderen eens all dressed up. En als het me toch stoort, schuur ik 'm terug kaal. Dat stainen is ook geen sinecure. Je moet bv kunnen inschatten hoe de stain nog van tint zal veranderen eens er lak over komt. Dat heb ik bij deze weer geleerd :)

het stainen van de hals is overigens wel geweldig gelukt, komt niet goed uit op de foto's maar irl ziet het er very sexy uit.

gertgert
15 december 2009, 10:42
ik vind die 'meubelvibe' juist wel wat hebben.
leren slagplaat er op met grof ijzeren kopspijkers.
een bankstel-look.

Ike57
15 december 2009, 10:52
Even afwachten wat de candy nog gaat doen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de ongestainde olijfessen óók heel mooi vond. Zelf had ik hem waarschijnlijk gewoon "blond" gelaten, maar da's een puur persoonlijke keuze.

Hedge
15 december 2009, 16:20
ik vind die 'meubelvibe' juist wel wat hebben.
leren slagplaat er op met grof ijzeren kopspijkers.
een bankstel-look.

Een sterk staaltje product ontwikkeling.
De Guttlin Bank. Ik zie het helemaal voor me. Twee zijkanten van mooi eiken in gitaarvorm met daartussen een zwaar leren donkerbruin zitvlak.:cheerup:

barno
16 december 2009, 17:26
zo, gelakt, ik ga 'm voorlopig zo laten want ik wil 'm gebruiken voor enkele optredens die komen. Maar de kans is groot dat ik 'm dan weer helemaal kaal schuur. Ik denk niet dat ik kan leven met deze look.
Vandaar toch maar een aantal foto's zodat ik later kan zien hoe hij er nu uitzag :)

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK40.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK42.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK43.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK39.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK44.jpg

oigun
16 december 2009, 17:34
K*T voor je, ik begrijp waarom je hem weer kaal wilt maken. Het is met beitsen heel lastig om niet over de lijn van truttigheid te gaan. Misschien is het een idee om hem niet helemaal schoon te maken maar er doorschijnend wit overheen te doen? Alá blonde tele's.
http://img.villagephotos.com/p/2005-7/1052255/Fender1973TeleButterscotch_4.jpg

GeofJackon
16 december 2009, 17:39
K*T voor je, ik begrijp waarom je hem weer kaal wilt maken. Het is met beitsen heel lastig om niet over de lijn van truttigheid te gaan. Misschien is het een idee om hem niet helemaal schoon te maken maar er doorschijnend wit overheen te doen? Alá blonde tele's.


Hier nog een stem voor doorschijnend wit. Ofwel gewoon natural

barno
16 december 2009, 18:06
K*T voor je, ik begrijp waarom je hem weer kaal wilt maken. Het is met beitsen heel lastig om niet over de lijn van truttigheid te gaan. Misschien is het een idee om hem niet helemaal schoon te maken maar er doorschijnend wit overheen te doen? Alá blonde tele's.


ja, dik klote, 't is straf hoe enkele pixels extra zwarte stain een body totaal kunnen verknallen. hey, da's mss een idee idd, seethrough laag erover. maar hoe doe je zoiets? Hoe krijg ik dat egaal gespoten, lijkt me niet gemakkelijk.

tostiapparaat
16 december 2009, 18:30
offtopic- feestje! 100 berichten:cheerup:

Heel mooi gedaan, en ik vind de lak eigenlijk best wel super.

oigun
16 december 2009, 18:32
Je hebt dan een semi-transparante lak nodig. Dus lak met witte /cream verf, dit kan je met een preval (http://www.bestel-verf.nl/product/323/preval_sprayer.htm) spuit of een spuitpistool spuiten. Er bestaan ook hervulbare spuitbussen die je met een fietspomp oid op druk kan brengen (ff googlen)

niekb
16 december 2009, 20:35
Ik vind die kleur best mooi. Past wel bij de gitaar. Ik zou m zo laten.
Het is wederom een erg mooie gitaar. Ik vind de slagplaat erg goed passen bij de bodyvorm.

:cheerup:

Robdop
16 december 2009, 20:54
kan je nog een foto recht van de voorkant maken?

want ik heb nog steeds geen super goede impressie ervan.
ziet er in mijn ogen iig gewoon goed uit, en lijkt me niet nodig dat je de kleur verandert!

Ike57
16 december 2009, 21:12
Jammer van al je werk, maar ik kan het me wel voorstellen. Ik ben waarschijnlijk wat bevooroordeeld omdat ik gek ben op naturel kleuren.

Wat mij betreft mag het weer een "blondje" worden :D

Lexvandoef
17 december 2009, 14:08
Ik vind het juist super vet! Lekker '70's vibe'je, past bij die gitaar!

barno
17 december 2009, 15:22
Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die de look wel diggen, het is tenslotte ook een smaakkwestie, want ik ben voor de rest ook tevreden over de afwerking enz... alleen, zoals iemand hier terecht al zei. deze look komt eigenlijk niet overeen met het overall image dat ik wil uitstralen.

Nu moet ik wel zeggen dat de "meubel"factor wel verdwijnt op een podium met spots en donkerte enz...

Maar mezelf kennende, zal ik op een dag toch de body herdoen. Het heeft ook vooral met de nerf te maken, als die wat avontuurlijker was, zou het heel anders zijn, denk ik

Gisteren op oorlogssterkte gerepeteerd: de klank is ronduit fantastisch, al zal ik de halspup mss toch vervangen door iets dat meer hoog heeft. Deze Valco single coil klinkt very mid, mss wil ik net iets meer hoog zodat de klank beter aansluit bij de Twang van de GUNcustom brugpup.
Eerst een paar keer op optredens gebruiken, dan weet ik meer.

en voor ropdop die nog een frontale pic wilde:

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK45.jpg

Martijn-w
17 december 2009, 16:19
Nee, ik vind de kleur ook niet zo geweldig. Te meubelig inderdaad. Ik zou em ook opnieuw finishen.

st.robot
17 december 2009, 16:49
't is misschien inderdaad niet in lijn met jou andere gitaren qua imago, maar ik vind 'm er toch lekker uitzien hoor!!! als je hem opnieuw gaat doen, al enig idee wat voor iets dat het dan wordt ? (hopelijk niet dekkend)

G.G.
17 december 2009, 16:51
Barno, ik zou hem zo laten. Lekker rauw. Mooie aanvulling op de rest die veel gepolijster is.

Kakihara
17 december 2009, 18:17
Musti niet gestained zijn, zou ik zeggen : purple flakes ! (nope, ik geef niet op :D), nu zou ik zeggen desert of vintage blonde.

Martijn-w
17 december 2009, 19:02
Of blauw, zoals die jazzmaster van hilko.

barno
17 december 2009, 23:19
als ik de body herdoe, zal het mss donkerbruin worden of donkerrood of idd een seethrough blonde finish

hier een nieuw filmpje. gezien webcam, transistorampje en youtube een vage impressie maar geeft een idee

http://www.youtube.com/watch?v=-YP8BvpRkbM

oigun
17 december 2009, 23:54
Nice! Nu eerst maar flink inspelen voordat je de schuurmachine er op zet:blast:

no 1 hops
18 december 2009, 08:33
zou de top licht schuren zodat hij weer wat lichter word,een soort van 'aging' (of hoe schrijf je dat?)deze kleur voor de achterkant/zijkant is niet verkeerd.

maar altijd jammer als het anders gaat dan als je wilt, blijft de gitaar echter niet minder om

Martijn-w
18 december 2009, 08:55
Dan zou ik gaan voor see through blonde. Bruin en rood heb je al ;)

Kakihara
18 december 2009, 09:04
als ik de body herdoe, zal het mss donkerbruin worden of donkerrood of idd een seethrough blonde finish

hier een nieuw filmpje. gezien webcam, transistorampje en youtube een vage impressie maar geeft een idee

http://www.youtube.com/watch?v=-YP8BvpRkbM

Die brugpickup klinkt onwaarschijnlijk heerlijk ! De halspickup komt in mijn oren flink wat te kort om de brugpickup bij te benen. Daar zou ik zelf ook voor een alternatief gaan. Ik vind hem ook wat ongedefinieerd, wat vlak, slapjes, saai. Maar dat kan natuurlijk aan de klasse van het brugelement liggen, of aan mij.

GeofJackon
18 december 2009, 10:18
Die brugpickup klinkt onwaarschijnlijk heerlijk ! De halspickup komt in mijn oren flink wat te kort om de brugpickup bij te benen. Daar zou ik zelf ook voor een alternatief gaan. Ik vind hem ook wat ongedefinieerd, wat vlak, slapjes, saai. Maar dat kan natuurlijk aan de klasse van het brugelement liggen, of aan mij.

Die brugpup klink inderdaad heel goed. :ok: voor Barno+Oigun

barno
18 december 2009, 10:30
Ik zou niet zeggen dat halspickup saai klinkt maar het verschil met de brug is idd wat groot. (het gekke is wel dat de halspup bij hoog volume beter doorkomt dan de brugpickup) Die hals pup zit erop omdat dat de enige pup in humbucker vorm was, die ik in huis had. Het is een single coil, remake van de oude valco airline pups (Jack White ...). De bedoeling was eigenlijk om er een humbucker in te steken (I like Albert Collins a lot). Dat ga ik dus ook doen.
De valco ga ik gebruiken op een andere gitaar die een soort guttlin remake wordt van een Harmony H88

maar ik vind het dus ook wel straf dat oigun zijn eerste zelfbouw pup direct zo goed klinkt.

aaronstonebeat
18 december 2009, 19:30
Te gek om te zien en te horen!

Kun je verschil tussen de elementen niet compenseren door ze in hoogte te verstellen?
Maakt eigenlijk ook niet uit als je het halselement toch nog gaat vervangen.

Top :ok:

EDIT:

Zie ik in het filmpje dat je de switch ahw 'andersom' hebt aangesloten; lijkt voor mijn gevoel toch zo?
Persoonlijke voorkeur?

barno
19 december 2009, 13:28
Te gek om te zien en te horen!

Kun je verschil tussen de elementen niet compenseren door ze in hoogte te verstellen?
Maakt eigenlijk ook niet uit als je het halselement toch nog gaat vervangen.

Top :ok:

EDIT:

Zie ik in het filmpje dat je de switch ahw 'andersom' hebt aangesloten; lijkt voor mijn gevoel toch zo?
Persoonlijke voorkeur?


er moet eerst een nieuwe brug op, dan ga ik alle afstellingsoptie es nalopen, ik denk wel dat het goed komt. Ben heel tevreden met de hals. een tamelijk stevige (24 mm) dikte. Na veel verschillende maten halsjes te hebben gemaakt, kom ik nu uit bij ongeveer deze dikte die ik ideaal vind. En natuurlijk, deze is fender scale. toch echt een wereld van verschil. beetje homecoming omdat ik de eerste tien jaar altijd fenders heb gespeeld.

good eye aaron. is toeval, zal 'm toch maar draaien, op zich geen probleem alleen is't verwarrend ivm de twee volumepots.

barno
20 december 2009, 18:39
wat betere final foto's van versie 1 (voor de mensen die niet mee zijn: ik ga 'm opnieuw finishen omdat dit eindresultaat niet echt mijn smaak is qua kleur)

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK46.jpg

zoals me wel vaker gebeurd, merkte ik nu pas na de fotosessie dat het dopje niet op de toggle switch zat ...

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK48.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK49.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK50.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK51.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK52.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK53.jpg

oigun
20 december 2009, 20:22
Die foto's van de achterkant vind ik dan wel weer erg geslaagd. En vooral :
DeJACKPLATE:cheerup::cheerup::cheerup:
En trusscover super!
En dat je hem refinished kan ik goed begrijpen (Vandaag heb ik ook de burst van mijn bariton weggeschuurd en over gedaan)

Saf
20 december 2009, 20:39
Idd die jackplate is geni-fucking-jaal.

Ik weet het ook neit echt met de kleur tis het net niet. Hewoon butterscotch blone.

Robrock
20 december 2009, 20:51
Hi Barno,
ik begrijp het wel, ik vond het blanke hout persoonlijk ook veel meer spreken. Verder weer een heel geslaagd project. Succes met het vervolg.

barno
15 juli 2010, 01:40
mega bump.
ben momenteel aan het rechtzetten wat er misliep bij de gitaar in dit topic, nl de stain. was me te donker, te meubelachtig. Ook de neck moest bijgewerkt worden qua profiel.
Omdat de gitaar wel heel goed klinkt, ben ik er toch maar aan begonnen, het is wel véél werk. Stain uit hout schuren is echt een kloteklus, zeker bij essen.

Maar is na veel gewroet toch goed gekomen. Ik heb de gitaar blank afgelakt.
ik ben in principe niet zo voor blank hout maar heb geen zin om ze te kleurlakken en het olijfessen is best wel mooi, zeker aan de zijkanten.

nu dus stuk lichter dan voorheen, naturelkleur maar door de lak is het iets donkerder geworden:

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK542.jpg

aaronstonebeat
15 juli 2010, 02:25
Hey! Da's tof om te zien; rigoreuze actie!
Hoe ziet de voorkant er nu uit? Had je deze ook mee op DGBM?

Cocobolo
15 juli 2010, 07:30
Wow, ik ben het 200% eens met je beslissing Barno, de andere uitvoering vind ik inderdaad "te meubelachtig", zo is hij veel mooier. Het olijfessen komt nu goed tot z'n recht :cheerup:

oigun
15 juli 2010, 07:42
Nice, na een paar optredens word hij zo:
http://i361.photobucket.com/albums/oo57/oipunkguy/100_3122.jpg
Goeie keuze, zeker aan het reshapen van de hals zal je veel plezier beleven. Ik moet het bij mijn groene tele ook nog eens doen, dat is de tweede gitaar die ik bouwde en waar ik het meest op speel. Gek, dat je zoiets dan de hele tijd uitsteld terwijl het niet zo heel veel werk is.. (de body kaalmaken is natuurlijk veel meer werk)

Hedge
15 juli 2010, 08:20
He Barno, idd een goede keus om hem blank te maken.

barno
15 juli 2010, 08:41
de hals was vooral te vierkant van profiel. nu is ie perfect. aanpassen van profiel is idd niet zoveel werk, maar hals was ook gestaind ... ik heb mijn schuurportie voorlopig weer gehad.

Ik heb ook een passende zwarte slagplaat, mss is dat mooier icm blank hout, maar voorlopig ga ik deze pearloid monteren (want anders moet ik ook plaatje inputjack en trussrod cover vervangen, geen goesting in nu :)

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/DSC03743.jpg

jammer dat de achterkant mooier is dan de voorkant :)

at oigun, wat een mofo van een bas is dat !

barno
15 juli 2010, 08:57
Hey! Da's tof om te zien; rigoreuze actie!
Hoe ziet de voorkant er nu uit? Had je deze ook mee op DGBM?

op de meeting had ik die butterscotch mee, die is nu van bandlid
http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Twang%20King%20II/101_5044.jpg

barno
15 juli 2010, 20:49
vwala, refinish is min of meer klaar. De nieuwe neckshape is super (ook frets opnieuw geleveld en gedressed/ polijst :big difference) slechts twee dunne laagjes cellulose derover, zal vlug slijten maar who cares :)

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK55.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK58.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK57.jpg

de GUN pickup rawwks!

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK56.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK59.jpg

oigun
15 juli 2010, 20:55
Lekkerrrrgg.

Die bas tja daar kunnen we alleen over dromen.....

http://www.mosriteforum.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=3298

Maar wel heel inspirerend om zoiets te zien:cheerup:

even een plaatje meegenomen. (olive madness)
http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/TWK55.jpg

barno
15 juli 2010, 21:19
thx oi

verdomme die link: harde pornografie man!

stijnkenens
21 september 2011, 23:24
Eventjes reageren.
Ik heb enkele weken geleden de gitaar in m'n atelier gehad voor een afstelbeurt en het lijmen van een paar losse fretjes, waardoor ze wat last had van fretbuzz.

Ik heb de Guttlins al wel eens gezien en bepoteld op de vorige DGBM, maar nu ik ze echt eens van dichtbij kon bestuderen (vanuit een professioneel standpunt) Moet ik zeggen dat ze zeer mooi gebouwd is. Een paar beginners foutjes, maar soit, MOJO van de hoogste plank !!!

Het GUN element blaast zonder problemen het hals element (ben even het merk vergeten) omver, dus het was een heel gesleutel om het volume een beetje gelijk te krijgen.


She is ready to roll again !!!


Stijnkenens is vanaf nu dé 'Official Guttlin Repair Shop' !!!



s.

barno
21 september 2011, 23:52
thx stijn,
wel funny dat zo'n early Gutt plots opduikt bij een collega in het verre Antwerpen :)
Het is trouwens een Steffsen als ik mij goed herinner, geen Gun (die heeft er wel ingezeten in eerste instantie).

ja, ik vroeger maar beweren dat lijmen van fretjes niet nodig was... ondertussen doe ik dat natuurlijk wel standaard :)

O.J.
22 september 2011, 00:08
Hoe meer ik ze zie hoe mooier ik ze vind. Wauw!

stijnkenens
22 september 2011, 00:13
Ja, de nieuwe eigenaar woont bij mij achter de hoek, en had me gevonden via de link op de Guttlin site, dan is dat toch nog voor iets goed :sssh:

Ik had het topic doorgelezen, opzoek naar de elementmerken, want het staat er niet op aan de onderkant, jammer, want dat maakt het wel leuker natuurlijk...

Over die fretjes: je kan vlakken wat je wil, maar als ze telkens terug omhoog springen kom je geen meter vooruit.
Lijmen is niet persé nodig meestal blijven ze wel zitten. Maar het kan zeker geen kwaad, mochten er een paar tussen zitten die echt niet blijven zitten.

Ze kan er weer een hele tijd tegen nu !


s.

RS-Rik
22 september 2011, 00:31
1 woord


supervet