PDA

View Full Version : mijn eerste gitaar



TomKosters
12 november 2009, 20:03
Waarschijnlijk ben ik de 20,000ste die deze vraag stelt, maar dit forum heeft blijkbaar geen zoekfunctie.

wat is een goede eerste gitaar voor mij? :???:

ik ben pas begonnen met gitaar spelen, en heb een spaanse gitaar geleend van een vriend. nou wil ik graag een eigen gitaar kopen, maar dan een elektrische. het lijkt me vooral erg leuk om rock/hardrock/metal te spelen.

mijn budget ligt zo rond de 200- 350 euro, maar als er een hele goede uitzondering is kan dat natuurlijk ook nog :)

twee gitaren die mij wel wat lijken zijn deze: http://www.rockpalace.com/product/Ibanez-GRG250DX-Black-Red en deze: http://www.rockpalace.com/product/Epiphone-G400-Ebony maar ik weet niet veel van gitaren :noob:

dus graag jullie mening over deze en andere beginners gitaren.
bedankt!

Chrivip
12 november 2009, 20:05
Het klopt dat je even niet kan zoeken via het forum, het is tijdenlijk niet mogelijk. Als het goed is komt het over een tijdje wel weer terug.

Het lijkt mij dat de SG een betere keus is, omdat die naar mijn mening wat meer all-round is... en de ibanez meer naar metal neigt.

Stratocaster
12 november 2009, 20:06
Van je budget, dat heel redelijk is overigens, moet daar ook een versterker van worden gekocht?

Jasper.
12 november 2009, 20:08
Nou, volgens mij kun je je aan beiden niet echt een buil vallen.
Allebei goede gitaartjes voor het geld. Alleen die ibanez heeft wat een mindere tremolo. Misschien kijken naar een ibanez met vaste brug?

Wat voor muziek wil je precies gaan maken? want rock/hardrock/metal is een breed begrip.

Edit, mij lijkt juist de ibanez veelzijdiger, kun je ook wel anders dan metal mee spelen hoor. Maar het zijn gewoon 2 totaal verschillende gitaren, Testen dus!

TomKosters
12 november 2009, 20:56
Van je budget, dat heel redelijk is overigens, moet daar ook een versterker van worden gekocht?

nee, ik koop er in het begin een piepklein versterkertje bij, en dan spaar ik geld op voor deze: http://www.dwmusicstore.com/marshall-marshall-mg15fx-p-7766.html (filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=72xuDFravT0)

of de 30 watt variant...

maar om thuis te spelen is 15 wat toch prima? ik drum al in een band, en ben niet van plan met gitaar op te gaan treden...

TomKosters
12 november 2009, 20:59
Nou, volgens mij kun je je aan beiden niet echt een buil vallen.
Allebei goede gitaartjes voor het geld. Alleen die ibanez heeft wat een mindere tremolo. Misschien kijken naar een ibanez met vaste brug?

Wat voor muziek wil je precies gaan maken? want rock/hardrock/metal is een breed begrip.

Edit, mij lijkt juist de ibanez veelzijdiger, kun je ook wel anders dan metal mee spelen hoor. Maar het zijn gewoon 2 totaal verschillende gitaren, Testen dus!

zou je de termen tremolo en vaste brug misschien uit kunnen leggen? :noob:

ik houd eigenlijk van alle muziek, maar met drummen vind ik het altijd leuker om wat stevige muziek te spelen. dus dat is inderdaad een heel breed begrip. ik wil graag een gitaar waar ik toch in de meeste rock genres mee uit de voeten kan.

TomKosters
12 november 2009, 21:00
en iedereen bedankt voor de supersnelle reacties! sorry voor de 3 posts, maar heb geen idee hoe je meerdere quotes in één post kan drukken...

Dommedik
12 november 2009, 21:06
De Ibanez en de SG hebben natuurlijk ook allebei verschillende pickups, en dan is maar net wat jouw het beste bevalt. Natuurlijk moet de gitaar jouw gewoon fijn in de handen liggen. Maar, al heb je nog zo'n goede gitaar, als je echt een prut versterker hebt, heb je er niets aan natuurlijk. Dan klinkt het nog altijd heel blikkerig en niet goed. Maar lijken mij allbei wel oke gitaren voor dat geld. Gewoon testen denk ik:ok:

Ferraririk
12 november 2009, 21:14
Tremolo -, dat ding met een staafje, waarmee je een vibrato kan doen (je geluid golven)

Imho, die van de Gio ibanezjes (ik heb dan de grg170dx) zijn echt niet slecht, zeker niet slechter dan een vaste brug

Vaste brug -, dat is dat je geen tremolo hebt, dus niet met zo'n staafje, zeg maar


Het zijn allebei goede gitaren, dus dat moet je zelf maar even kiezen, wat je ook kan doen, is 2de hands kijken, voor die gitaren, of ander moois, heb je meer, voor minder, of meer voor even veel

Dat kleine versterkertje, ik zou het niet doen, en dan zeker niet doorsparen voor een marshall mg, dat zijn IMHO (en die van velen met mij) rukversterkers,

Koop jezelf bijvoorbeeld een Roland cube

dus bijvoorbeeld:

http://link.marktplaats.nl/293481264 - €200
of
http://link.marktplaats.nl/290711696 - €250

met

http://link.marktplaats.nl/296111871 - €100


en
kabel, standaard, draagband ongeveer - €30

en je hebt een mooi setje voor, €330 á €380






en er zijn natuurlijk nog meer mogelijkheden

Jasper.
12 november 2009, 21:19
Imho, die van de Gio ibanezjes (ik heb dan de grg170dx) zijn echt niet slecht, zeker niet slechter dan een vaste brug

Ach ja, ze zijn ook niet super slecht die EdgeIII's maar ze worden nou ook niet super goed aangeschreven. Maar voor zo'n gitaartje is het wel leuk.

Maar wat voor nummers wil je ongeveer spelen? noem eens wat bands? Wat voor geluid zoek je.

TomKosters
12 november 2009, 21:36
Dat kleine versterkertje, ik zou het niet doen, en dan zeker niet doorsparen voor een marshall mg, dat zijn IMHO (en die van velen met mij) rukversterkers,

Koop jezelf bijvoorbeeld een Roland cube


Ik heb niet veel meer opties dan een klein versterkertje in het begin, en beter een kleine dan uberhaupt geen ;)

ik heb ook heel veel negatieve reacties gelezen over marshall mg versterkers, maar ik heb ook vaak gelezen dat de mg fx versterkers stukken beter zijn, en in een aantal filmpjes die ik heb gezien klinkt het erg goed.

maar jij hebt er natuurlijk veel meer verstand van dan ik, dus ik zal nog eens kritisch verder kijken ;-)

een vriend van mij heeft zon roland cube, misschien moet ik hem eens vragen dat ding te laten horen :)

Bram+
12 november 2009, 21:38
In dit geval zou ik zeggen G400, niet omdat het per se een betere gitaar is, maar wel omdat die een stuk gebruiksvriendelijker is dan een Ibanez met een zwevende tremolo, zeker in acht nemend dat er zelfs uitgelegd moest worden wat een tremolo is. Als je een RG overweegt, zou ik bijvoorbeeld deze voorstellen: http://www.rockpalace.com/product/Ibanez-RGA32-Mahogany-Oil

Dommedik
12 november 2009, 21:39
Ik heb zelf ook zo'n cube 20x, zijn echt wel goede versterkertjes voor dat geld! Komt zeker wel een goed geluid uit hoor, en je hebt verschillende opties en effecten ineen. Heb zelfs gehoord dat iemand met zn 20x had opgetreden, gewoon een mic er voor. En idd, misschien 2e hands gaan kijken? Maar wat voor nummers wil je zoal gaan spelen? Kun je miss wat bands en nummers noemen?
En volgens mij, is de hals van een ibanez ook veel dunner dan die van een epiphone, en dat is gewoon een kwestie van wat jij zelf fijn vind

TomKosters
12 november 2009, 21:45
Ach ja, ze zijn ook niet super slecht die EdgeIII's maar ze worden nou ook niet super goed aangeschreven. Maar voor zo'n gitaartje is het wel leuk.

Maar wat voor nummers wil je ongeveer spelen? noem eens wat bands? Wat voor geluid zoek je.

de muziek die ik luister klinkt erg verschillend, maar zit bijna allemaal binnen het genre rock. ik kan wel de 130 bands op mn ipod op gaan noemen, maar dat loopt zo uiteen dat je er waarschijnlijk niks aan hebt.

ik wil dus het liefst een gitaar die zowel een rauwe rock sound als een wat snellere metal sound kan maken.

op het moment neig ik toch echt naar de Ibanez GRG250DX, mede omdat deze er gewoon awesome uitziet, en het geheel IMO een stuk robuuster lijkt dan de SG.



en iedereen weer bedankt voor de reacties! ik sta echt versteld van de activiteit van dit forum en van jullie behulpzaamheid :)

Bram+
12 november 2009, 21:50
Test in ieder geval beide gitaren even uit als je de kans krijgt, voor de algehele 'feel' en zo. Als je de GRG250DX kiest kun je natuurlijk altijd weer hier terugkomen voor extra advies over die tremolo. Het is niet zo zeer de kwaliteit die meteen zorgelijk is, maar wel de extra 'gebruiksaanwijzing' :D

Dommedik
12 november 2009, 21:53
Idd, net wat bram+ zegt, gewoon allebei uittesten en kijken wat jij het beste vind klinken en neem gewoon de gitaar die het beste bij jouw sound in de buurt komt! Als ik jouw was zou ik over die versterker nog even na denken. Succes en hou ons op de hoogte:ok:

TomKosters
12 november 2009, 22:02
Idd, net wat bram+ zegt, gewoon allebei uittesten en kijken wat jij het beste vind klinken en neem gewoon de gitaar die het beste bij jouw sound in de buurt komt! Als ik jouw was zou ik over die versterker nog even na denken. Succes en hou ons op de hoogte:ok:


Test in ieder geval beide gitaren even uit als je de kans krijgt, voor de algehele 'feel' en zo. Als je de GRG250DX kiest kun je natuurlijk altijd weer hier terugkomen voor extra advies over die tremolo. Het is niet zo zeer de kwaliteit die meteen zorgelijk is, maar wel de extra 'gebruiksaanwijzing' :D

ik zal ze allebij proberen te vinden bij muziekwinkels in de buurt, en eens kijken hoe het aanvoelt en reageert.

bedankt voor alle advies, ik zal ook zeker nog eens nadenken en rondkijken wat betreft de versterker.

TomKosters
12 november 2009, 22:05
Ik heb zelf ook zo'n cube 20x, zijn echt wel goede versterkertjes voor dat geld! Komt zeker wel een goed geluid uit hoor, en je hebt verschillende opties en effecten ineen. Heb zelfs gehoord dat iemand met zn 20x had opgetreden, gewoon een mic er voor. En idd, misschien 2e hands gaan kijken? Maar wat voor nummers wil je zoal gaan spelen? Kun je miss wat bands en nummers noemen?
En volgens mij, is de hals van een ibanez ook veel dunner dan die van een epiphone, en dat is gewoon een kwestie van wat jij zelf fijn vind

oh, nog even over de dikte van de hals...

ik heb dus een spaanse gitaar geleend, en die hebben blijkbaar een hele dikke hals. ik heb op een klassieke akoustische gitaar gespeeld, en dat was een stuk makkelijker en voelde fijner aan.

komt de hals van zo'n ibanez een beetje in de buurt van een klassieke gitaar hals? of probeer ik nu een vergelijking te maken waar helemaal geen vergelijking gemaakt kan worden? :dontgeti:

Anderie
12 november 2009, 22:07
Die hals komt totaal niet in de buurt van een klassieke gitaar. het zal veel lichter spelen door de dunnere snaren en de smallere en dunnere hals ( en de actie )

Dommedik
12 november 2009, 22:08
De halzen van die klassieke gitaartjes zijn volgens mij ook niet de dunste, ik denk eerder dat ze in de buurt komen van de les paul/sg gitaren maar ook daar komen ze niet bij in de buurt;). De hals van de ibanez is (veel) dunner dan die van de sg die je ook noemde. Een tussen dikte is weer die van de fender/squier strat. Gewoon ff proberen. Miss bevalt je dik, en miss dun. Probeer ze zo lang mogelijk in de muziekzaak als je kan.

Thmz
12 november 2009, 22:18
Een elektrische gitaar speelt veel 'soepeler' als een Spaanse of akoestische. Het grootste verschil zit 'm natuurlijk in de DIKTE van het fretboard. Bij een akoestische is dit vééél dikker. Het tweede grote verschil is dat de snaren veel verder van het fretboard liggen en dus moeilijker zijn om in te drukken.
Trouwens de dikte van de nek niet verwarren met de dikte van het fretboard.

Ibanez heeft op hun topmodellen denk ik de dunste necks die er zijn. Op het model van Bram+ (wat overigens een heel goed model is) zit er eentje op dat 1 tot 2 mm dunner is dan een standaard gitaarnek.(bij hun topmodellen is dit 2-3mm dunner) Je zou denken dat het niets is maar het voelt totaal anders. Voor sommigen (zoals mij) veel aangenamer om snel op te spelen, anderen hebben liever een dik stuk hout in hun handen.

Tokaifan
12 november 2009, 22:20
De beste jongen gaat zijn eerste gitaar kopen, dus ik denk dat hij het echte verschil tussen een dikke en dunne hals niet gaat voelen (op het feit na dat de een dikker is dan de ander). Als eerste gitaar moet je gewoon kijken wat je er leuk uit vindt zien en vragen of bijvoorbeeld de medewerker van de muziekwinkel op beide gitaren wilt spelen. Dan hoor je eventueel het verschil wel. Ik ben echter alsnog van mening dat voor je eerste gitaar je gewoon een gitaar moet hebben die je leuk vindt en dat je zin krijgt om te spelen. Ben je dan een jaar of twee jaar verder kun je als je erachter bent gekomen dat het toch niet jouw ding is, overstappen op een ander model.

Dommedik
12 november 2009, 22:27
Takaifan, je hebt wel gelijk. Maar als je als begingitaar meteen een gitaar koopt die totaal niet klinkt, dan verlies je de motivatie toch ook? En inderdaad, hij zal het verschil in dikte van de hals absoluut opmerken. Het enige is, ga gewoon spelen spelen en spelen, tot dat je een keuze hebt gemaakt welke gitaar je bevalt.

Tokaifan
12 november 2009, 22:31
Daar heb jij weer gelijk in, maar zowel de SG als de RG zal hij geen buil aan vallen denk ik. Al zou ik persoonlijk de Epiphone nemen, die is kwalitatief denk ik toch net wat beter, maar dat is misschien een hersenspinsel (een van mijn velen :P).

Dommedik
12 november 2009, 22:42
haha, ik zou ook zelf voor de sg gaan, speelt vind ik fijner dan een ibanez. Toch ben ik wel meer een stratmens. Toch heeft de sg mijn voorkeur. Maar hij moet het gewoon zelf uitproberen en idd iemand laten spelen die al wat meer ervaring heeft dan kijk hij zelf ook oordelen snap je. Altijd lastig, die keuze's tussen al die beginners gitaartjes en setjes. By the way, koop geen beginnerssetje, die versterkers zijn echt helemaal niets.

Tokaifan
12 november 2009, 22:50
Klopt helemaal. Ik zou ook voor de roland cube gaan. Dit is toch heerlijk wat je uit zo'n cube kan halen. (http://www.youtube.com/watch?v=pNoPNC3ebYQ)

Dommedik
12 november 2009, 23:28
Haha geweldig filmpje, geniaal gewoon. En idd hij speelt ook door een cube, ik dacht 30x voor zover ik t kon zien? Maar zijn echt wel goede versterkertjes! Succes met je keuze en laat het ons weten!

acousticmats
13 november 2009, 10:53
als je aan het beginnen bent met een klassieke gitaar (en daar ook wat op kunt spelen) is élke hals dun genoeg voor je
dus koop ineens maar een les paul en begin te spelen :soinnocent:

TomKosters
13 november 2009, 13:20
ik kan de ibanez GRG250DX niet vinden op de sites van de muziekwinkels in het gebied waar ik woon. is het gevoel van deze gitaar vergelijkbaar met andere modellen van ibanez? zoja, welke? :)

ik heb nog een beetje rondgekeken op het internet en kwam toen deze gitaar tegen: http://www.rockpalace.com/product/Ibanez-RG09LTD-Flying-Pegasus-Limited-Edition-Pearl-White

Zijn de specificaties van deze gitaar beter dan die van de GRG? heeft deze wel een goede tremolo? maakt de RG serie genoeg verschil met de GRG serie om er 100 euro extra voor te betalen?

(en hij ziet er wel BIJZONDER vet uit :) )

bagheera
13 november 2009, 13:56
ik kan de ibanez GRG250DX niet vinden op de sites van de muziekwinkels in het gebied waar ik woon. is het gevoel van deze gitaar vergelijkbaar met andere modellen van ibanez? zoja, welke? :)

ik heb nog een beetje rondgekeken op het internet en kwam toen deze gitaar tegen: http://www.rockpalace.com/product/Ibanez-RG09LTD-Flying-Pegasus-Limited-Edition-Pearl-White

Zijn de specificaties van deze gitaar beter dan die van de GRG? heeft deze wel een goede tremolo? maakt de RG serie genoeg verschil met de GRG serie om er 100 euro extra voor te betalen?

(en hij ziet er wel BIJZONDER vet uit :) )

ja dat is niet mis .
de mooiste tot nu toe uit dit topic , specs lijken ook niet slecht alleen de trem waar je mee zal moeten leren omgaan maar hey mijn eerste gitaar had ook een trem niet zo'n indrukwekkende maar toch

Bram+
13 november 2009, 15:46
ik kan de ibanez GRG250DX niet vinden op de sites van de muziekwinkels in het gebied waar ik woon. is het gevoel van deze gitaar vergelijkbaar met andere modellen van ibanez? zoja, welke? :)

ik heb nog een beetje rondgekeken op het internet en kwam toen deze gitaar tegen: http://www.rockpalace.com/product/Ibanez-RG09LTD-Flying-Pegasus-Limited-Edition-Pearl-White

Zijn de specificaties van deze gitaar beter dan die van de GRG? heeft deze wel een goede tremolo? maakt de RG serie genoeg verschil met de GRG serie om er 100 euro extra voor te betalen?

(en hij ziet er wel BIJZONDER vet uit :) )
De tremolo is in principe hetzelfde, deze RG09LTD is vergelijkbaar met een Ibanez RG uit de 300 series, dus bijvoorbeeld de RG350DX. Dat is dus een serie hoger in vergelijking met die GRG250DX, en dat uit zich in dit geval in een 'beter' setje pickups en je zou een betere afwerking/materiaalkeuze mogen verwachten. Dit zal in praktijk wel meevallen, waar je het vooral op gaat merken is het andere halsprofiel.

Dommedik
13 november 2009, 16:42
Net wat bram+ zegt, je zult thuis het verschil niet echt horen denk ik, maar misschien is het een gitaar die net wat langer mee gaat en een net wat betere kwaliteit heeft. Maar of het heel veel uitmaakt? Ik weet het niet, je zou ze moeten proberen dan

Ferraririk
13 november 2009, 16:59
ik kan de ibanez GRG250DX niet vinden op de sites van de muziekwinkels in het gebied waar ik woon. is het gevoel van deze gitaar vergelijkbaar met andere modellen van ibanez? zoja, welke? :)

ik heb nog een beetje rondgekeken op het internet en kwam toen deze gitaar tegen: http://www.rockpalace.com/product/Ibanez-RG09LTD-Flying-Pegasus-Limited-Edition-Pearl-White

Zijn de specificaties van deze gitaar beter dan die van de GRG? heeft deze wel een goede tremolo? maakt de RG serie genoeg verschil met de GRG serie om er 100 euro extra voor te betalen?

(en hij ziet er wel BIJZONDER vet uit :) )


als je die kan betalen kan je ook de epi sg + een goede versterker als een roland cube (en 2dehands spaar je nog ns geld uit ook)

Dommedik
13 november 2009, 17:18
Ik zou ook persoonlijk die 100 euro meer uitgeven aan een goede versterker en dan die sg of 1e ibanez kopen. Maar dat is persoonlijk:D

Ferraririk
13 november 2009, 17:21
ik vind dat niet persoonlijk, ik vind dat hij dat gewoon MOET doen, anders zittie met zo'n bakkie scheit, en klinkt het nergens naar, ondaks dattie dan kwalitatief toch echt wel een puike beginners-gitaar hebt

TomKosters
13 november 2009, 18:01
heej, bedankt voor het advies. de duurdere ibanez word het in ieder geval niet, zodat ik een wat betere versterker kan halen. :ok:

van het weekend ga ik proberen om bij twee gitaristen op hun gitaren te proberen welke soort hals mij beter ligt, en of het uberhaupt verschil voor mij maakt. een vriend van me heeft een SG model , en de gitarist van mijn band heeft een fender strat (zat er geloof ik tussen in) en een ibanez. :)

wat de versterker betreft... een andere bevriende gitarist heeft een roland cube, maar die heeft twee dagen geleden de mexicaanse griep opgelopen, dus dat gaat voorlopig niet door :P

Jasper.
13 november 2009, 18:03
wat de versterker betreft... een andere bevriende gitarist heeft een roland cube, maar die heeft twee dagen geleden de mexicaanse griep opgelopen, dus dat gaat voorlopig niet door :P

Aan een Roland Cube of Vox Valvetronix oid kun je je eigenlijk geen buil vallen. Goede versterkertjes voor het geld.

Dommedik
13 november 2009, 18:16
Idd allebei goede versterkers. En is een goede keus om niet die duurdere ibanez te nemen en dat geld te gebruiken voor de versterker. Dan heb je een goed zelf samengesteld beginners setje naar mijn mening

TomKosters
14 november 2009, 13:39
ik ben vanmorgen bij een gitaarwinkel in enschede geweest, en heb hier een ibanez, een sg en een les paul gitaar geprobeerd.

ik had eerst helemaal niet aan de lp gitaren gedacht, maar ik vind deze verreweg het mooiste klinken. vergeleken met de sg en zeker vergeleken met de ibanez heeft deze een veel "vettere" sound, wat ik stukken beter vind klinken.

dus...

meningen? ergens een goede les paul beginners gitaar gezien?

TomKosters
14 november 2009, 13:42
ik heb in de winkel trouwens wel een goede beginners gitaar geprobeerd, een les paul custom nogwat voor 400 euro.

kan hem zo niet terugvinden op internet...

Jasper.
14 november 2009, 14:08
ik heb in de winkel trouwens wel een goede beginners gitaar geprobeerd, een les paul custom nogwat voor 400 euro.

kan hem zo niet terugvinden op internet...

Van Epiphone? Dat zijn wel leuke LP's. Over Vintage en Tokai wordt ook wel goed gesproken.

TomKosters
14 november 2009, 14:52
maar is het slim voor mij om een les paul te kopen? zoals ik eerder zei wil ik vooral graag rock spelen.

de nek speelde wel wat lastiger dan de nek van de ibanez die ik heb geprobeerd.

wat vinden jullie persoonlijk een mooier geluid? en wat zou je een beginner aanraden?

Quicksilver
14 november 2009, 14:56
maar is het slim voor mij om een les paul te kopen? zoals ik eerder zei wil ik vooral graag rock spelen.

de nek speelde wel wat lastiger dan de nek van de ibanez die ik heb geprobeerd.

wat vinden jullie persoonlijk een mooier geluid? en wat zou je een beginner aanraden?

Als je zelf al aangeeft dat je de nek wat oncomfortabel vind zou ik het gewoon niet doen, ookal geeft hij de sound van stevige rock. Ik persoonlijk vind het Les Paul geluid toppie, en ik zou je aanraden om nogmaals flink te gaan testen en je niet vast te leggen op die ibanez en die les paul. Bespeel iedere gitaar in je prijsklasse die je ziet en je wel wat lijkt, en zit er eentje tussen die zowel qua sound en bespeelbaarheid jou wel aanstaat, dan neem je die mee :ok:

TomKosters
14 november 2009, 15:09
Als je zelf al aangeeft dat je de nek wat oncomfortabel vind zou ik het gewoon niet doen, ookal geeft hij de sound van stevige rock. Ik persoonlijk vind het Les Paul geluid toppie, en ik zou je aanraden om nogmaals flink te gaan testen en je niet vast te leggen op die ibanez en die les paul. Bespeel iedere gitaar in je prijsklasse die je ziet en je wel wat lijkt, en zit er eentje tussen die zowel qua sound en bespeelbaarheid jou wel aanstaat, dan neem je die mee :ok:

de hals is niet per se vervelend, alleen wat dikker. maar aan de andere kant, als je op een dikke hals leert spelen kun je ook op een dunne hals spelen lijkt me. andersom word het vast al lastiger.

het geluid stond ver boven de ibanez en sg gitaren, IMO

is een les paul trouwens ook geschikt om funk mee te spelen? :)

Quicksilver
14 november 2009, 15:13
de hals is niet per se vervelend, alleen wat dikker. maar aan de andere kant, als je op een dikke hals leert spelen kun je ook op een dunne hals spelen lijkt me. andersom word het vast al lastiger.

het geluid stond ver boven de ibanez en sg gitaren, IMO

is een les paul trouwens ook geschikt om funk mee te spelen? :)

En daar ga je naar mijn mening flink de mist in. De hals en hoe je die lekker vind spelen daar ga je je echt niet volledig naar aanpassen. Als je hem al niet de lekkerste vind vanaf het begin dan zal het ook niet veel beter gaan worden. Als er 1 cm speling in je autobanden zit dan word het na een beetje rijden ook niet beter, rare vergelijking, maar zo moet je het wel bekijken.

Sinner1980
14 november 2009, 15:34
En daar ga je naar mijn mening flink de mist in. De hals en hoe je die lekker vind spelen daar ga je je echt niet volledig naar aanpassen. Als je hem al niet de lekkerste vind vanaf het begin dan zal het ook niet veel beter gaan worden. Als er 1 cm speling in je autobanden zit dan word het na een beetje rijden ook niet beter, rare vergelijking, maar zo moet je het wel bekijken.

+1 Niks meer aan toe te voegen ook,helemaal waar:supercool:

TomKosters
14 november 2009, 18:10
ik bedoelde niet dat ik de hals vervelend vond en er wel aan zou wennen. maar dat als je goed kan spelen op een dikkere hals het op een dunnere ook zou lukken. dus dat het niet slecht is op een dikkere hals te leren spelen...

sorry voor het vaag zijn :noob:

ik zat een beetje op marktplaats te zoeken, en kwam deze advertentie tegen: http://link.marktplaats.nl/296441990

lijkt mij een mooie deal, wat vinden jullie?

Quicksilver
14 november 2009, 18:12
ik bedoelde niet dat ik de hals vervelend vond en er wel aan zou wennen. maar dat als je goed kan spelen op een dikkere hals het op een dunnere ook zou lukken. dus dat het niet slecht is op een dikkere hals te leren spelen...

sorry voor het vaag zijn :noob:

ik zat een beetje op marktplaats te zoeken, en kwam deze advertentie tegen: http://link.marktplaats.nl/296441990

lijkt mij een mooie deal, wat vinden jullie?

Ik zeg niet doen, de hals gaat niet wennen dat voelt na een poosje niet anders.
Nogmaals: zet je van die LP af. :chicken:

geert1976
14 november 2009, 18:19
En daar ga je naar mijn mening flink de mist in. De hals en hoe je die lekker vind spelen daar ga je je echt niet volledig naar aanpassen. Als je hem al niet de lekkerste vind vanaf het begin dan zal het ook niet veel beter gaan worden. Als er 1 cm speling in je autobanden zit dan word het na een beetje rijden ook niet beter, rare vergelijking, maar zo moet je het wel bekijken.

sluit ik mij volledig bij aan:ok:

TomKosters
14 november 2009, 18:22
Ik zeg niet doen, de hals gaat niet wennen dat voelt na een poosje niet anders.
Nogmaals: zet je van die LP af. :chicken:

ik heb nooit gezegd dat ik de hals vervelend vond :O alleen dat ie wat dikker is. ik heb nauwelijks op de gitaar gespeeld, alleen in mn handen gehad en een paar keer van akkoord gewisseld. :noob:

wat me op viel toen ik de gitaar vast had was dat de hals wat dikker was dan de ibanez die ik daarvoor vast had. ik vond dit niet vervelend, ik vond de lp juist fijner om vast te hebben dan de ibanez. vooral omdat ik wat meer plaats had op de hals, en omdat de gitaar in zijn geheel wat steviger en robuuster aanvoelde.:ok:

sorry voor dit misverstand:???:, maar ik heb nooit bedoeld te zeggen dat de lp niet goed aanvoelde :chicken:

EDIT: ik kijk nu terug en zie dat ik het heb omschreven als "lastiger" spelen, wat ik bedoelde was dat het wisselen van akkoord iets trager ging. maar dat gaat bij mij sowiezo traag :noob:

nog een edit: trager dan op de ibanez, niet dan op de klassieke gitaar :P

Quicksilver
14 november 2009, 19:32
Ja, lastiger spelen. Les Pauls zijn nu eenmaal prachtgitaren maar helaas niet voor jan (snap je hem geert? :seriousf:) en alleman weggelegt/d/dt ;)

Ik zou nogmaals wat meer gitaren oppakken om vervolgens niet te snel tot je keuze te komen. Ik heb nu meer het gevoel dat je die gitaar zo graag wil om zijn looks en sound, ookal beweer je nu dat je hem gewoon goed vind spelen, je geeft al aan dat het wat lastiger is om te spelen, en da's de omgekeerde wereld want je nieuwe gitaar moet juist makkelijker te bespelen zijn. ;)

Hij is moeilijker te bespelen dan je akoestische gitaar, maar hij speelt wel gewoon goed. :???:
Dat klinkt me haast alsof je jezelf een beetje voor de gek houd. Het heet GAS en je kunt er moeilijk mee omgaan (iedereen heeft het daar moeilijk mee) maar laat GAS je niet dusdanig beïnvloeden dat je een gitaar koopt die moeilijker speelt dan je huidige. ;)

Je kunt natuurlijk ook niets doen met wat ik zeg (ik ben zelf ook niet overervaren om het maar even zacht uit te drukken) maar ik weet zeker dat wat meer gitaren vastpakken dan één ibanez en één les paul jou goed zal doen en je persoonlijke 'gitaarsmaak' verder te ontwikkelen.. :cheerup::ok:

Dat was mijn uitspraak, en daar moet u het mee doen..

TomKosters
14 november 2009, 20:05
bedankt voor de reactie. ik zal zeker nog eens verder kijken en wat meer gitaren uitproberen.

stom om te denken dat elke les paul gitaar hetzelfde aanvoelt, of elke sg of wat dan ook... :chicken:

alle elektrische gitaren speelden trouwens veel gemakkelijker dan de klassieke gitaar waar ik op het moment mee oefen :)

Hiro
14 november 2009, 21:23
ja maar dat komt door de spanning de hoogte van de snaren en de dikte van de hals die zijn anders op een lektrische dan op een accoustiche uitzonderingen daargelaten.

En zelfs iedere les paul is anders mits met de hand gemaakt, 5 dezelfde uit dezelfde fabriek op dezelfde dag gemaakt kunnen nog anders aanvoelen, let daar ook op met t uiteindelijke kopen ook al zijn tzelfde altijd eerst proberen want ze hoeven niet tzelfde aan te voelen en te spelen!

geert1976
15 november 2009, 00:35
Ja, lastiger spelen. Les Pauls zijn nu eenmaal prachtgitaren maar helaas niet voor jan (snap je hem geert? :seriousf:) en alleman weggelegt/d/dt ;)

Ik zou nogmaals wat meer gitaren oppakken om vervolgens niet te snel tot je keuze te komen. Ik heb nu meer het gevoel dat je die gitaar zo graag wil om zijn looks en sound, ookal beweer je nu dat je hem gewoon goed vind spelen, je geeft al aan dat het wat lastiger is om te spelen, en da's de omgekeerde wereld want je nieuwe gitaar moet juist makkelijker te bespelen zijn. ;)

Hij is moeilijker te bespelen dan je akoestische gitaar, maar hij speelt wel gewoon goed. :???:
Dat klinkt me haast alsof je jezelf een beetje voor de gek houd. Het heet GAS en je kunt er moeilijk mee omgaan (iedereen heeft het daar moeilijk mee) maar laat GAS je niet dusdanig beïnvloeden dat je een gitaar koopt die moeilijker speelt dan je huidige. ;)

Je kunt natuurlijk ook niets doen met wat ik zeg (ik ben zelf ook niet overervaren om het maar even zacht uit te drukken) maar ik weet zeker dat wat meer gitaren vastpakken dan één ibanez en één les paul jou goed zal doen en je persoonlijke 'gitaarsmaak' verder te ontwikkelen.. :cheerup::ok:

Dat was mijn uitspraak, en daar moet u het mee doen..

ja ik vat hem:cheerup:

DeadHerring
15 november 2009, 12:29
MIJ Strat anyone?

Quicksilver
15 november 2009, 12:30
MIJ Strat anyone?

Watte? :???:
Wat is daarmee?

Dommedik
15 november 2009, 12:34
Ik ben het helemaal eens met het boven genoemde. Je moet gewoon gitaren proberen, proberen en nog eens proberen. En idd gewoon alles uit jou prijsklasse proberen. En dan de 2 fijnst spelende er uit halen en als je tussen het bespelen geen keuze kan maken, dan ga je voor de looks en sounds naar mijn mening. Maa rje moet t natuurlijk zelf weten. Hoop dat je niet te snel een keuze maakt en er goed over nadenkt.

Bram+
15 november 2009, 12:53
MIJ Strat anyone?
Volgens mij gaf de topicstarter aan dat hij juist het geluid van een Les Paul erg kon waarderen, dan lijkt me een stratocaster (of hij nou MIJ, MIM, MIUSA, MII, MIK of wat dan ook is) niet de meest voor de hand liggende keuze.