PDA

View Full Version : Welk klein buizenversterkertje?



driesp
12 november 2009, 17:47
Hallo !

Ga mij eens een 5 wattertje aanschaffen, maar weet zie toch de bomen door het bos niet meer. Neem je best ( een heel goedkoop ) epi valve junior ampje, of leg je beter iets bij en neem je een blackstar?

hoe zit dat bij die blackstar dan qua volume? Ik zie dat er een gain knop opzit, wilt dit dan zeggen dat je een mooi crunchy buizenoverdrive kan hebben op laag volume?

alvast bedankt, Dries!

Thiez
12 november 2009, 17:51
ik heb tijd geleden ook zitten kijken naar een 5watt buizenversterkertje voor thuis. Je hebt ook voor nog goedkoper een harley benton 5wattertje. Zelf heb ik uiteindelijk een 30/15watt epiphone custom blues 30 gekocht. Prima versterker maar eigenlijk nog wel to much voor thuis

Misschien is het ook eens leuk om naar blackheart te kijken. Die hebben ook een 5 en 15 watt topje.

kalmah
12 november 2009, 18:07
Vriend van me heeft, op mijn aanraden, een Epi topje gekocht. Hij was erg dof! Miste heel veel hoge toon. Kan ook door de cab en de speaker komen. (HB cab van 58 euro;)), maar met een Danelectro Fish&chips (40 euro) is dat perfect te verhelpen.
Mooi, natuurlijk geluid en gaat echt heel hard!

johanb
12 november 2009, 18:16
Ik heb het preamp buisje vervangen door een 12 at7 ,daar wordt hij ook iets helderder van en blijft veel langer clean ,voluit blijft hij lekker scheuren en gaat ook nog steeds te hard voor op de slaapkamer

Daan_B
12 november 2009, 18:20
Koop deze dude! http://www.thomann.de/nl/fender_champion_600.htm

Mathidal
12 november 2009, 18:24
Wat zoek je? Een goedkoop model, een goede geluidskwaliteit voor thuis of een krachtige versterker?
De cube-series beantwoorden goed aan de eerste twee, maar dat is geen antwoord op je vraag. ;)

Met gain verhoog je inderdaad je rock-tone en met name metal of hardrock zou ondenkbaar zijn zonder veel gain.

Voor de duidelijk:

Gain = is de versterkingsfactor van je geluid tijdens de verwerking ervan (met andere woorden: hoe meer je ervan gebruikt, hoe meer vervorming)
Volume = is het volume van het eindresultaat

Het grote verschil: gain heeft invloed op de scheur van je klank, volume heeft geen invloed op je sound.

Maar dan wel de volume-knop op je versterker, anders krijg je overdrive als je clean speelt. :stop:

humbucker
12 november 2009, 18:32
hij zoekt een buizenbakje, geen cube..

Testen maar zou ik zeggen, Blackstar, Vox, Epiphone, Fender, Gretsch, Blackhart, ... Er zijn veel kleine buizenbakjes tegenwoordig..

ellisvertellis
12 november 2009, 18:42
hij zoekt een buizenbakje, geen cube..

Testen maar zou ik zeggen, Blackstar, Vox, Epiphone, Fender, Gretsch, Blackhart, ... Er zijn veel kleine buizenbakjes tegenwoordig..

Vergeet Marshall niet :ok:

driesp
12 november 2009, 18:58
in de plaatselijke shop werd me ook een fender champ 600 aangeraden.. wel maar een 6 inch speaker?

Ben op zoek naar een goedkoop, maar toch mooi scheurend ( niet nodig om mee te giggen ) buizenversterkertje voor thuis, die niet té hard gaat. Metalgeluiden zijn niet nodig, mooie clean en lichte overdrive wel. Iets van een AC/DC overdrive, om er een idee van te krijgen.

modellen die 'k in twijfel,
- Vox AC4
- Epi valve junior ( juist maar volume? )
- blackstar
- marshall class 5?
- fender champ 600

ohja, en zelf heb ik transistorverstekers genoeg. Momenteel is er een vox VT30 voor al het werk, vanwege de vele mogelijkheden.
Maar zoek zo'n buizenbakje om er eens op mijn gemak mee te rocken.

guitarnijboer
12 november 2009, 19:00
Ik heb wel eens de indruk dat veel van die versterkertjes eigenlijk precies het zelfde zijn. Natuurlijk niet de blackstar, marshall, AC4 en zo, maar neem nou die champ 600 en die Gretch en HB. Het zou mij niet verbazen als die gewoon uit een en de zelfde chinese fabriek komen. Of ben ik dan wat al te kort door de bocht?

kalmah
12 november 2009, 19:32
dat idee heb ik ook..

iig de Gretsch en de Fender.. zijn toch gewoon dezelfde dingen...

ibanez260
12 november 2009, 19:40
Kan er iemand nou eens eindelijk zeggen of die blackstar clean blijft op vol volume??

gewoon ja of nee, geen drummer erbij halen enzo.. :)

Volume helemaal open.... clean of niet?

kalmah
12 november 2009, 19:52
Er is toch praktisch geen versterker die helemaal clean blijft voluit?

Thiez
12 november 2009, 19:55
http://www.thomann.de/nl/blackheart_handsome_devil_head_bh15h.htm

Dit lijken me best leuke dingetjes. aardig uitgebreide tonecontrol voor zo een klein dingetje ten opzichte van de andere en toch leuke prijsklasse.
Ook de reviews op harmony central beloven veel goeds.

driesp
12 november 2009, 20:37
maar bij de valvejunior, allemaal zeer leuk voor deze lage prijs, en er zijn veel mods voor ook maar is het wel de moeite?
m.a.w. is de vox ac4 combo geen beter alternatief ( die volgens mij trouwens ook niet zo duur is )?

Ben eerder op zoek naar het "plexi" overdrive geluid "in het klein", of bestaat dit niet?

HvV
12 november 2009, 20:53
Kan er iemand nou eens eindelijk zeggen of die blackstar clean blijft op vol volume??

gewoon ja of nee, geen drummer erbij halen enzo.. :)

Volume helemaal open.... clean of niet?

Nee, dat niet....maar ik had wel de politie aan de deur, dus dat is goed ;) Geloof me, jij gaat hem thuis niet helemaal opendraaien. Probeer maar eens in de winkel. Voor thuis opnames, met mic, staat ie bij mij op 4, hard zat als je cleane stukken wil opnemen. Mijn laatste 2 clips zijn met Blackstar HT-5 Combo gemaakt. Kijk maar op mijn YT pagina als je wilt.

Mathidal
12 november 2009, 22:42
hij zoekt een buizenbakje, geen cube..

Testen maar zou ik zeggen, Blackstar, Vox, Epiphone, Fender, Gretsch, Blackhart, ... Er zijn veel kleine buizenbakjes tegenwoordig..

Mja, ik zag het pas toen ik de reacties op dit topic ging lezen (in de titel). :D

Toch zijn de cube versterkers op zacht volume niet slecht.
Maar op luid volume. :stop:
(zeker niet goed als je hem extreem moet overbelasten :p)

kevervolks
12 november 2009, 23:28
Nee, dat niet....maar ik had wel de politie aan de deur, dus dat is goed ;) Geloof me, jij gaat hem thuis niet helemaal opendraaien. Probeer maar eens in de winkel. Voor thuis opnames, met mic, staat ie bij mij op 4, hard zat als je cleane stukken wil opnemen. Mijn laatste 2 clips zijn met Blackstar HT-5 Combo gemaakt. Kijk maar op mijn YT pagina als je wilt.

Serieus? Ik kan mijn Blackstar makkelijk helemaal opendraaien op het clean kanaal zonder vervorming (single coils). Het 2e kanaal daarentegen kan idd. niet harder dan 4 zonder dat de politie bij je aan de deur komt....

teledude
14 november 2009, 09:26
Hoi DriesP,

Ik heb overigens een HT5 head en een speakercab (marshall 1912) op marktplaats staan.
Weet niet of je in de buurt van Haarlem woont, maar je bent vrij om eens uitgebreid te komen testen!

Ben er op zich erg tevreden mee, maar ga met mn broer in een band spelen, en heb dus wat meer nodig. Daarom moet deze weg...

DeadHerring
14 november 2009, 13:14
in de plaatselijke shop werd me ook een fender champ 600 aangeraden.. wel maar een 6 inch speaker?

Ben op zoek naar een goedkoop, maar toch mooi scheurend ( niet nodig om mee te giggen ) buizenversterkertje voor thuis, die niet té hard gaat. Metalgeluiden zijn niet nodig, mooie clean en lichte overdrive wel. Iets van een AC/DC overdrive, om er een idee van te krijgen.

modellen die 'k in twijfel,
- Vox AC4
- Epi valve junior ( juist maar volume? )
- blackstar
- marshall class 5?
- fender champ 600

ohja, en zelf heb ik transistorverstekers genoeg. Momenteel is er een vox VT30 voor al het werk, vanwege de vele mogelijkheden.
Maar zoek zo'n buizenbakje om er eens op mijn gemak mee te rocken.
Champion 600 is goed voor een beetje een Fender sound op een strat, maar voor AC/DC gain bestaan er weinig amps die slechter zijn dan zo een.

Marshall Class 5 is 5 wat zonder Master volume, en gaat daardoor ook veel te hard voor je er wat OD uitkrijgt Ook heel weinig features.

Vox AC4 is schakelbaar naar 1/4 watt, wat goed is, maar ik heb 'm al getest en vond 'm niet zo geweldig qua klank. Da's natuurlijk voorkeur. Qua features is 'ie natuurlijk ook niet vergelijkbaar met de Blackstar, en qua kwaliteit ook niet.

Aanrader: zoek iets met 'n master volume, of iets dergelijks. Ook een headphone out kan behulpzaam zijn als je thuis speelt, sound is heel belangrijk, een fender gaat je geen britse crunch geven. Maak een lijstje, en dan wordt het testen.

MaartenGibson
15 november 2009, 19:30
In de plaatselijke muziekzaak hier in limburg staat in de testruimte zo'n blackstar..... Ik vind ze niet bepaald aan te raden. Welke gitaar ik er ook in stak hij bleef veel te fel en body-loos klinken. ik zou gaan voor een epiphone die hebben best een lekkere cleane sound.

driesp
15 november 2009, 20:04
Champion 600 is goed voor een beetje een Fender sound op een strat, maar voor AC/DC gain bestaan er weinig amps die slechter zijn dan zo een.

Marshall Class 5 is 5 wat zonder Master volume, en gaat daardoor ook veel te hard voor je er wat OD uitkrijgt Ook heel weinig features.

Vox AC4 is schakelbaar naar 1/4 watt, wat goed is, maar ik heb 'm al getest en vond 'm niet zo geweldig qua klank. Da's natuurlijk voorkeur. Qua features is 'ie natuurlijk ook niet vergelijkbaar met de Blackstar, en qua kwaliteit ook niet.

Aanrader: zoek iets met 'n master volume, of iets dergelijks. Ook een headphone out kan behulpzaam zijn als je thuis speelt, sound is heel belangrijk, een fender gaat je geen britse crunch geven. Maak een lijstje, en dan wordt het testen.

ACDC heeft ook zoveel geen gain nodig, maar ja als hij dan loeihard moet om dat eruit te halen, is dat ook niet ideaal.

Van die hoofdtelefoonuitgang ben ik niet zo'n voorstander, vind ik erg slecht klinken. Je krijgt zo weinig 'ruimtegevoel'.

Dus dan blijft alleen nogmaar de blackstar over? Of raad je aan om direct 'groots' te gaan, evt. een plexi clone met master volume ( zelfbouwkit ) en een cabinet? Maar volgens mij zijn die dingen met mastervolume nogal zeldzaam en prijzig.

alvast bedankt !
Dries

ACSlater
17 november 2009, 20:22
Ik heb net een Blackstar HT5 (overgenomen van forumlid Teledude) en die kan ik aanbevelen. Zag in de nieuwe Thomann folder iets voor mij nieuws; Jet City by Soldano. Op joeptjoep staat wel een demootje. Klinkt ook veel belovend vind ik.

ekkybedmond
18 november 2009, 16:48
Ik heb net een Blackstar HT5 (overgenomen van forumlid Teledude) en die kan ik aanbevelen. Zag in de nieuwe Thomann folder iets voor mij nieuws; Jet City by Soldano. Op joeptjoep staat wel een demootje. Klinkt ook veel belovend vind ik.

welke speaker heb je dr bij/onder ?

ACSlater
19 november 2009, 18:45
welke speaker heb je dr bij/onder ?

Hoofdzakelijk een Marshall 1912. Daarnaast heb ik een Orange PPC 212 OB, Harley Benton 212 V30 en een Fame 412 V30 luidsprekerkast. Omdat de Marshall prima klinkt heb ik nog geen andere kast geprobeerd.

tostiapparaat
20 november 2009, 17:42
epiphone valve junior hot rod?

ik ben me pas sinds vandaag echt aan het verdiepen in de buizenwereld en ik vond deze wel leuk (ik ben aan het zoeken naar een <15W buizenversterkertje)
is volgens mij zowel als combo als top te krijgen...

DeadHerring
20 november 2009, 19:57
Als je die toer opgaat, kijk dan 'ns die RAT-bakken. Dat zijn ook hotrodded Valve Jr.'s, maar écht hotrodded.

teledude
21 november 2009, 10:59
Ik heb net een Blackstar HT5 (overgenomen van forumlid Teledude) en die kan ik aanbevelen. Zag in de nieuwe Thomann folder iets voor mij nieuws; Jet City by Soldano. Op joeptjoep staat wel een demootje. Klinkt ook veel belovend vind ik.

Ik ben blij dat de Blackstar je bevalt!!!
voor wat de speakerkast betreft, die is idd prima, alhoewel ik wel eens de aanvechting heb gehad er een 15 Watt greenback in te hangen...

Heb zelf nu een Koch STudiotone gekocht, en ben helemaal in de hemel:blast::blast::blast:

deefke666
21 november 2009, 11:06
ik heb een blackstar combo (ht5) en ik ben daar heel tevreden over, ac/dc geluid lukt er perfect mee naar mijn zin...
clean geluid is heel mooi en warm...
enige "nadeel" is het gebrek aan een reverb (om maar iets te zeggen)...

volgens mij prijs/kwaliteit de beste keuze die je kan maken

grtz d

ACSlater
22 november 2009, 19:46
Ik ben blij dat de Blackstar je bevalt!!!
voor wat de speakerkast betreft, die is idd prima, alhoewel ik wel eens de aanvechting heb gehad er een 15 Watt greenback in te hangen...

Heb zelf nu een Koch STudiotone gekocht, en ben helemaal in de hemel:blast::blast::blast:

Ik heb de Blackstar ook even op mijn 4x12 aangesloten en dat klonk ook prima. Niet zo goed als mijn Marshall maar dat spreekt voor zich. Ook op bandvolume kan die redelijk mee komen alleen de headroom op het cleankanaal komt dan wat te kort.
Mooi dat je wat anders hebt gevonden wat je bevalt.

guitarkid
22 november 2009, 19:59
Zonder nou als een zeur te willen klinken, maar als je even (via Google) een zoekopdracht doet met als steekwoorden Gitaarnet, Forum en Blackstar o.i.d. krijg je alle info die je zoekt.
Ik heb als HT-5 bezitter al mijn ervaringen al in diverse posts laten weten en heb niet zoveel zin dat nu allemaal weer op te schrijven.

Gr. C.

Edit: de zoekfunctie doet het weer, dus ik zou zeggen Blackstar HT-5 invullen en: voila..!

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=116737&highlight=balckstar+HT-5