PDA

View Full Version : Reverb werkt niet: kapotte tank?



Arjan12
12 november 2009, 15:03
Ik heb de amp (een Boogie Studio .22) uit elkaar geschroefd, en wat foto's gemaakt van de tank:

http://i16.photobucket.com/albums/b31/sloggi/89111da6.jpg

http://i16.photobucket.com/albums/b31/sloggi/381527f0.jpg

http://i16.photobucket.com/albums/b31/sloggi/b877a60b.jpg

De veren zitten gewoon netjes vast, daar ligt het volgens mij niet aan. Op de bovenste foto's zie je wel een los draadje zitten, ik weet niet of dat zo hoort?

Iemand een idee?

Bedankt!

Chris Winsemius
12 november 2009, 15:16
hoor je de reverb wel rammelen door de speaker als je de reverb-regelaar wat opendraait en je vertserker "even laat stuiteren"?

guitarnijboer
12 november 2009, 15:21
Van beide kanten van de reverbveer (zowel de rode als zwarte spoel) horen een groen en zwart draadje in elkaar gedraaid van de spoel naar de print te lopen. (voor zowel reverb send en return een massa + hot) Het lijkt er op dat dit bij jou slechts aan een zijde zo is.

Het kan zijn dat dit kapot getrokken is door hard te gooien met de versterker of zo, maar dan zou je op de print de draadjes los moeten zien liggen...

Arjan12
12 november 2009, 15:31
Van beide kanten van de reverbveer (zowel de rode als zwarte spoel) horen een groen en zwart draadje in elkaar gedraaid van de spoel naar de print te lopen. (voor zowel reverb send en return een massa + hot) Het lijkt er op dat dit bij jou slechts aan een zijde zo is.

Het kan zijn dat dit kapot getrokken is door hard te gooien met de versterker of zo, maar dan zou je op de print de draadjes los moeten zien liggen...

Dat draadje zie ik niet liggen, maar de reverb was al een tijd kapot toen ik de versterker kocht.

Dat wordt dus een nieuwe tank denk ik?

Is dat goed zelf te doen of is het verstandiger dat te laten doen door iemand met wat meer ervaring? Voor zover ik het kan beoordelen is zoiets binnen een half uurtje gedaan.

guitarnijboer
12 november 2009, 15:45
Dat draadje zie ik niet liggen, maar de reverb was al een tijd kapot toen ik de versterker kocht.

Dat wordt dus een nieuwe tank denk ik?

Is dat goed zelf te doen of is het verstandiger dat te laten doen door iemand met wat meer ervaring? Voor zover ik het kan beoordelen is zoiets binnen een half uurtje gedaan.

Het zijn twee draadjes (groen en zwart) die in elkaar gedraaid zitten net als op de andere zijde. Er moet, naast deze draden, ook een klein reverb trafotje in de versterker zitten ter hoogte van de voeding. (zou ik dan ook meteen even checken.) Op zich is het niet moeilijk een nieuwe veer aan te sluiten, ik heb alleen altijd ruzie met die veertjes waar de galmveer zelf mee aan het chassis gemaakt is.

Arjan12
12 november 2009, 15:53
http://i16.photobucket.com/albums/b31/sloggi/2bda6fb4.jpg

Het draadje is vastgesoldeerd aan een soort 'toren'. Van daaruit gaat een ander draadje verder naar het zilverkleurige ding. Dat is 'm?

Waar moet het andere (afgebroken) draadje dan naartoe?

Die reverb tank die op de Accutronics-site staat zit in een behuizing. Kun je die eraf halen? Ik betwijfel namelijk of 'ie met behuizing gaat passen.

Arjan12
12 november 2009, 16:12
hoor je de reverb wel rammelen door de speaker als je de reverb-regelaar wat opendraait en je vertserker "even laat stuiteren"?

Aangezien de tank maar half is aangesloten denk ik 't niet, maar ik zal 't eens proberen.

guitarnijboer
12 november 2009, 16:17
Dat zilverkleurige ding is idd de reverbtrafo, mooi die heb je dus. De andere draadjes gaan naar de print naar de zogenaamde 'reverb recovery' versterkertrap. De ingang van een van je voorversterkerbuisjes. Op een schema van de versterker kun je zo zien welke buishelft je moet hebben.

Het reverbsignaal vanaf de veer wordt daar versterkt en verderop bij het directe signaal gevoegd via de reverb knop op je ampie.

Ik heb nog zo'n Mesa/Boogie reverb veer liggen, maar die is uit een versterker geknipt dus ik weet niet of de draadjes lang genoeg voor je zijn. Volgens mij zouden deze veren best eens van Hammond kunnen zijn trouwens.

Arjan12
12 november 2009, 20:35
Volgens de handleiding is, van achteren gezien, de meest linkse buis voor de reverb. Om daarbij te komen moet ik de printplaat eraf schroeven denk ik?

Ik loop nog steeds niet het risico geëlektrocuteerd te worden?

Er zijn natuurlijk geen Gitaarnetters die bij mij in de buurt wonen die me in ruil voor een kratje Hertog Jan willen helpen? :soinnocent:

guitarnijboer
12 november 2009, 21:19
Nee, print hoeft er niet uit joh, alle bedrading zit immers aan de soldeerzijde gemonteerd. Je moet alleen even weten welk eilandje je moet hebben. (soldeereilandje) Electrocutie gevaar is volgens mij beperkt met de stekker uit het stopcontact. Ik dacht dat alle M/B versterker wel bleeders hebben.

guitarnijboer
12 november 2009, 21:24
post eens een foto van de hele binnenzijde van je versterker met de hele print in beeld, dan kan ik je misschien al wel zeggen waar hij aan moet komen. (tenmiste, als ie een beetje lijkt op de caliber)

Arjan12
12 november 2009, 21:32
http://i16.photobucket.com/albums/b31/sloggi/c017b7d4.jpg

http://i16.photobucket.com/albums/b31/sloggi/d4dc045d.jpg

guitarnijboer
12 november 2009, 22:16
Ik ratel maar even door: Ik heb hier een schema van de studio caliber .22 De reverb zit op V4. Dit is zowel de driver als de recovery versterker. Vanaf de inputs gezien is dit de 4e buis (staat als het goed is op de print). Het groene draadje moet dan aan het rooster (aansluiting 7 of 2 ) je kunt eenvoudig meten welke je moet hebben want de pin moet nu zonder aangesloten reverb een oneindig hoge weerstand tov massa hebben. Aan de rooster wat je niet moet hebben meet je een weerstand van ongeveer 300K. Dit is dan de triode van de driver. Het zwarte draadje moet een de massa ergens in de buurt van de buis.

guitarnijboer
12 november 2009, 22:23
Ja ik zie het al: Op de foto van links naar rechts zie je bij de tweede buis (waar ook de blauwe draad van de reverbtrafo naar toe gaat) een klein soldeereilandje aan pen twee. Daar moet je groene draadje op. De zwarte moet waarschijnlijk aan een eilandje op het printspoor er (op de foto) rechts naast. (Even meten of dit massa is) anders het spoor daarnaast, maar dat denk ik niet.

Edit: hij kan natuurlijk altijd aan het grote vlak (spoor) wat over de hele print loopt want dit zal massa zijn.

guitarnijboer
12 november 2009, 22:33
Ik zie trouwens dat je eindtrapje goed warm wordt. Dit zou ik even controleren (solderingen en schermroosterweerstanden bekijken) hoeft niets mee te zijn trouwens, mag best heet worden hoor, maar de solderingen zien er wat dof uit. Nieuwe eindbuizen moeten trouwens WEL met kleurcode zijn of je moet een baispot installeren zoals Dr. Tube je al zei. In tegenstelling tot veel andere versterkers met EL84's is deze fixed bais (negatieve spanning op roosters, kathode aan massa) En stellen ze zichzelf niet in zoals vox en andere versterkers met kathodebais

Arjan12
12 november 2009, 22:36
Bedankt voor je reacties! Ik heb bij Eurotube JJ EL84's besteld die goed zouden moeten zijn.

Die eindbuizen kunnen inderdaad best warm worden, dat heb ik meer gelezen over de Studio .22.

Ik kijk even wat ik met de reverb ga doen, ik heb niet veel vertrouwen in mijn eigen kunnen in dit geval. Even rondkijken hoeveel het gaat kosten om het te laten doen.

guitarnijboer
12 november 2009, 22:51
Kun je de korte draadjes niet verlengen? Met twee stukjes dunne soepele draad, een soldeerbout en wat krimpkous kom je een heel eind ook al is het draadje erg kort. Een beetje techneut moet dit ook kunnen. Zolang er nog maar een klein stukje van iedere draad aan zit.

Arjan12
12 november 2009, 22:54
Ik heb 'm nu weer in elkaar gezet, maar voor volgens mij steekt er maar één draadje uit, de andere is foetsie.

Arjan12
14 november 2009, 16:14
Aangezien de tank maar half is aangesloten denk ik 't niet, maar ik zal 't eens proberen.

Geprobeerd, maar er is niks te horen.

Wat denken de experts hier, moet er een nieuwe tank in of kunnen die twee draadjes op de een of andere manier opnieuw worden vast gesoldeerd?

guitarnijboer
14 november 2009, 17:34
Je had gepost dat er nog maar 1 draadje uit het spoeltje stak, dan is het niet te doen lijkt me. Heb je nog twee korte draadjes dan is het betrekkelijk eenvoudig zoals ik eerder al zei.

Een nieuwe reverbtank er in is ook niet erg veel werk hoor, je moet alleen de goeie vinden. Je kunt ook twee tulppluggen op je chassis maken en een reverb veer onder in je versterker leggen net als bij Fender. Helemaal gemakkelijk en je reverb wordt er ook nog beter van want die kleine veertjes die er nu in zitten doen niet heel veel.

Ik begrijp alleen nog steeds niet wat het nut zou kunnen zijn om de draden kapot te trekken :???:

Arjan12
14 november 2009, 23:09
Ja, dat begrijp ik ook niet helemaal...

Ik breng hem weg, en ik laat even weten hoe het afloopt. Bedankt voor de hulp!