PDA

View Full Version : Vraag voor experts! verlaging van het volume



synapse
12 november 2009, 12:24
Ik heb ergens gelezen dat het mogelijk is om door middel van het plaatsen van een snoertje met een schuifweerstand in de effectenloop het volume van de versterker binnen de perken te houden. Zo zou je geen attenuator nodig hebben.
Klopt dit en is dit makkelijk zelf te fabriceren.
Zitten hier geen nadelen aan vast? Ik bedoel, als het zo eenvoudig is zou toch niemand een attenuator kopen?

iWishmaster
12 november 2009, 12:38
Het idee van een attenuator is dat de eindversterker op volle toeren kan draaien. De FX-loop zit voor de eindversterker, dus wanneer je daar het volume regelt maak je hier nog geen gebruikt van.

Ik heb ook wel eens gelezen dat er versterkers zijn (geen idee welke), waarbij zo'n extra volumeregeling in de FX-loop beter werkt dan de volumeknop die erop zit. Ik kan me dit technisch op zich wel voorstellen, dus er zit een kern van waarheid in je verhaal.

Chris Winsemius
12 november 2009, 12:50
wordt wel bij Fender Blues/HotRod amps gedaan, post pi mv mod werkt imho lekkerder.

synapse
12 november 2009, 13:16
wordt wel bij Fender Blues/HotRod amps gedaan, post pi mv mod werkt imho lekkerder.

Het gaat bij mij inderdaad om een fender blues deville.
Weet iemand of, en zo ja waar je zoiets kan kopen?

Een modificatie zal zeer zeker beter klinken, maar je gebruikt zoiets meestal thuis, dus het geluid is daar toch al niet optimaal.

Zal waarschijnlijk ook veel duurder zijn aangezien ik, als het op electronica aankomt, een totale electrobeet ben en het dus zal moeten laten doen.

@ Chris, op jouw website vind ik niets over modificaties, kun je mij PM'en wat het bij jou zou kosten?

Chris Winsemius
12 november 2009, 13:19
Het gaat bij mij inderdaad om een fender blues deville.
Weet iemand of, en zo ja waar je zoiets kan kopen?

Een modificatie zal zeer zeker beter klinken, maar je gebruikt zoiets meestal thuis, dus het geluid is daar toch al niet optimaal.

Zal waarschijnlijk ook veel duurder zijn aangezien ik, als het op electronica aankomt, een totale electrobeet ben en het dus zal moeten laten doen.

@ Chris, op jouw website vind ik niets over modificaties, kun je mij PM'en wat het bij jou zou kosten?

linkje oude website, mail me anders even, PBs is zo'n gedoe

Dude
12 november 2009, 13:53
Een goed eq pedaaltje in je loop kan wonderen doen voor je geluid, probeer het maar eens !

synapse
12 november 2009, 14:04
Een goed eq pedaaltje in je loop kan wonderen doen voor je geluid, probeer het maar eens !

Oké, bedankt voor de tip.

Beinvloedt dit dan je volume?

Wat vind jij een goed eq pedaaltje?

guitarnijboer
12 november 2009, 15:11
Volumeregeling in de effectloop is echt heel eenvoudig:

- koop een potmeter die dezelfde waarde heeft als de uitgangsimpedantie van je effectloop (staat in de gebruiksaanwijzing van je amp, bijvoorbeeld 100K) en monteer die in een klein doosje.
- sluit een kabel met mono plug aan op de meest rechtse (van achteren gezien en aansluitingen aan bovernzijde) aansluiting van de pot (kern) en soldeer de massa (mantel) op het chassis van de pot. Steek deze kabel in de send aansluiting van je amp.
- soldeer nog een mono kabel met de kern aan de middenaansluiting en de mantel weer aan het schassis van de pot. Steek deze in de return van je amp.
- soldeer de meest linkse aansluiting tegen het chassis van je pot (net als in je gitaar)
-klaar is kees.

Misschien heb je hier wat aan

synapse
12 november 2009, 21:52
Bedankt,
in de manual staan deze waarden:

PRE-AMP OUT IMPEDANCE: 1.5 kΩ Max
POWER-AMP IN SENSITIVITY: 200 mV for clipping
POWER-AMP IN IMPEDANCE: 54 kΩ

Wat voor pot moet ik dan nemen (vergeet niet dat ik niets van electronica weet!)?