PDA

View Full Version : Zelfbouw gitaar 'for life'



Hanzemannetje
10 november 2009, 23:31
gefeliciteerd Hazemannetje, 'an amp for life' :-)

Heb je er ook een 'axe for life' bij?

Mijn gitaar is inderdaad een axe for life, het is het resultaat van het jaren lang toevoegen en er weer afhalen van vele onderdelen. De kern van de gitaar is de body van mijn allereerste Fender die ik ooit kreeg begin jaren 80. Eind jaren 80 vond ik het heel wijs om er een Floyd Rose op te zetten, en een dikke humbucker in te frezen. Na een heel legertje verschillende pickups ben ik nu voor de middle en de neck gewoon weer terug bij de originele Fender pickups die er destijds opzaten, en een Schaller humbucker is gebleven. De neck was op een gegeven moment volledig op en daarvoor heb ik bij een gitaarbouwer een nieuwe laten bouwen. In de tussentijd is hij ook nog een paar keer gestrip en weer gelakt. Het geheel is een dusdanig smakeloos samenraapsel, waar ik inmiddels erg zuinig op ben.

Midwolda
10 november 2009, 23:45
Mooi verhaal, van die gitaar... welhaast ontroerend...
Op de foto op de vorige pagina (en in de link in m'n sig) zie je mijn gitaar,
een zelfknutselderij van 150 euro ofzo, er zit in ieder geval meer tijd dan geld in
en als ik maar èèn gitaar zou mogen hebben dan gingen m'n vintage Gibsons eruit.
Vreemd hoe dat werkt. Grappig eigenlijk

Hanzemannetje
11 november 2009, 07:43
Deze dus:



http://i656.photobucket.com/albums/uu290/hanzemannetje_photo/setjethuis.jpg

Hanzemannetje
11 november 2009, 08:45
Op de foto op de vorige pagina zie je mijn gitaar, een zelfknutselderij van 150 euro ofzo
maar als ik maar èèn gitaar zou mogen hebben dan gingen m'n vintage Gibsons eruit.
Vreemd hoe dat werkt. Grappig eigenlijk.


Apart: half Tele half Strat. Zijn het allemaal Squier onderdelen of generiek? Wat voor hout is de body?
Squier maakt met name begin jaren 80 hele goede Strats in Japan. Konden zich makkelijk meten met Amerikaanse Fenders uit die tijd.

jplm
11 november 2009, 21:13
De neck was op een gegeven moment volledig op

Zo'n neck die "op" is, hoe gaat dat in z'n werk? Ik heb dat vaker gelezen, maar ik zou niet weten wat ik me daar bij voor moet stellen. Speel je er dan een paar millimeter af of zo?

Groet, Jan.

Hanzemannetje
12 november 2009, 13:53
Zo'n neck die "op" is, hoe gaat dat in z'n werk? Ik
Groet, Jan.

Ach, je weet hoe dat gaat, op een dag kom je erachter dat je alleen nog een trussrod in je knuisten hebt. Nee, meer dat de frets totaal waren versleten op je favoriete plekken op de hals enz. Ik heb in een vlaag van zelfoverschatting de frets eruit gewipt: ik dacht dat herfretten in de zelfde moeilijkheidskategorie lag als het wisselen van pick-ups. Hierbij heb ik het fretboard nogal veel schade aangebracht. Herstellen en herfretten zou nauwelijks voordeliger worden dan een nieuwe hals laten zagen. Heb alleen een beetje spijt van het ebben fretboard. Ziet er heel mooi uit en is keihard en zeer lekker bespeelbaar, maar het is retezwaar en rosewood had toch wat meer kleur aan het geluid gegeven denk ik.

barno
12 november 2009, 14:04
Als je de oude neck nog hebt, zou ik toch overwegen om er een rosewood toets op te zetten, het oude kan er afgehaald worden, desnoods affrezen, nieuwe toets lijmen, fretten en hoppa.

Hanzemannetje
12 november 2009, 14:29
Ik heb de hals nog wel, staat nu naast mijn bed. (Komt misschien van pas als ik 's nachts onverwachte 'gasten' moet begroeten.)

Wat zou zo'n actie kosten, her-boarden en fretten?

niekb
12 november 2009, 14:33
Ik denk niet dat dat goedkoop is eerlijk gezegd. Daar gaat nog wel wat tijd in zitten.

Heb je nog meerdere foto's van die gitaar? Meer van voren?

Hanzemannetje
12 november 2009, 14:45
Ok, niet tevoren maar van voren.

Effe kijken

http://i656.photobucket.com/albums/uu290/hanzemannetje_photo/Afbeelding312klein.jpg