PDA

View Full Version : Stetsbar trem systeem



Ukeloeder
12 november 2009, 10:28
Heeft iemand van jullie een Stetsbar tremolo systeem op een gitaar? Tevreden? Ontstemt zo'n ding snel of valt dat (afhankelijk van gebruik natuurlijk) mee? Makkelijk te herbesnaren?
Vertel eens...
http://www.madisonandfifth.co.uk/gallery/SG%20Stetsbar.jpg

Rock Bottom
12 november 2009, 23:43
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.
Zit het een beetje tussen een jazzmaster en een b5 in of is het meer duesenberg achtig?

geert1976
13 november 2009, 00:08
tja ik vind het wel een mooi systeem, als ik mij niet vergis wordt die gemonteerd op de punten van de t-o-m en stoptail.

hersnaren valt wel mee, duurt ongeveer evenlang als op een maestro.
wat onstemmen betreft, je kunt een hoop ellende voorkomen om je topkam goed na te kijken, daar duiken veel ontstemmingsproblemen op.
Wel in je gedachten dat Sg's snelle ontstemmers zijn van nature, heeft te maken met de lengte van de hals.

Let wel het zijn geen divers, tis echt voor lichte vibrato:ok:

Maar de maestro blijft wel het geilste staan op een Sg

Ukeloeder
13 november 2009, 08:54
Hi geert, het was niet de bedoeling de indruk te wekken dat ik een SG met zo'n apparaat zou uitrusten. Ik ben met een forumlid in gesprek over een project om een mosrite clone in lefthand te bouwen. We zijn druk op zoek naar een linkshandige trem/vibrato voor het project en die Stetsbar lijkt mij een boel eigenschappen te bezitten die de Vibramute/Vibraroller die op Mosrites gebruikt wordt ook bezit.
De Stetsbar werkt idd met bevestiging op de ToM en/of stoptail studs. Er wordt over geroepen dat ie tone en sustain wegneemt, anderen roepen juist dat het een van de weinige trems is die sustain ongemoeid laat... Tja, HarmonyCentral; heeeeeeeeeeel nuttig:roll:
Daarom vraag ik er liever hier nog maar eens om, waar je mensen die het ding kennen een gerichte vraag kunt stellen.



(nu orpheo toch "tijdelijk terug" is... zou ik de stoute schoenen aantrekken?)

Ukeloeder
13 november 2009, 08:58
@saracen; joh ik zou het niet weten... ik heb hoegenaamd geen ervaring met tremolos, er zit er eentje op m'n MiJ strat die ik niet gebruik... geen ervaring met Bigsby/Duesenberg/Maestro/Floyd... vandaar mijn vraag;)
blijf het volgen hier zou ik zeggen... als er meer komt ben je de eerste die het weet!

Midwolda
13 november 2009, 09:27
... De Stetsbar werkt idd met bevestiging op de ToM en/of stoptail studs. ...
(hidden message)
En dat maakt het de beste uitvinding sinds gesneden brood.
Het ziet er ook lekker retro uit, zo'n constructie met de veren aan de buitenkant... nice.
Alleen die vreselijke pook... je zit toch niet in een versnellingsbak te roeren ofzo?!
Kan dąt nou niet wat sierlijker?

Aanvulling: zie http://stetsbar.com/
"The Tune-o-matic floating bridge moves with the strings, minimizing string fatigue and bridge wear."
Daar is over nagedacht... geen rollerbridge nodig...

Staat zelfs al op http://en.wikipedia.org/wiki/Stetsbar

Kost je wel een dikke 200 euro... http://www.thomann.de/nl/stetsbar.html

Ukeloeder
13 november 2009, 10:15
Dank je midwolda, ik had dat natuurlijk al wel een beetje uitgezocht... Lijkt mij een lekkere trem om bijzondere moves mee uit te halen, dive bombs doe ik er toch niet mee, of alleen als ik alleen aan het raggen ben :rockon: dan doet stemvastheid er toch niet meer toe :makeup:

geert1976
13 november 2009, 12:50
Hi geert, het was niet de bedoeling de indruk te wekken dat ik een SG met zo'n apparaat zou uitrusten. Ik ben met een forumlid in gesprek over een project om een mosrite clone in lefthand te bouwen. We zijn druk op zoek naar een linkshandige trem/vibrato voor het project en die Stetsbar lijkt mij een boel eigenschappen te bezitten die de Vibramute/Vibraroller die op Mosrites gebruikt wordt ook bezit.
De Stetsbar werkt idd met bevestiging op de ToM en/of stoptail studs. Er wordt over geroepen dat ie tone en sustain wegneemt, anderen roepen juist dat het een van de weinige trems is die sustain ongemoeid laat... Tja, HarmonyCentral; heeeeeeeeeeel nuttig:roll:
Daarom vraag ik er liever hier nog maar eens om, waar je mensen die het ding kennen een gerichte vraag kunt stellen.



(nu orpheo toch "tijdelijk terug" is... zou ik de stoute schoenen aantrekken?)

ok,

Gezien zijn constructie zou ik juist zeggen dat die minder sustain wegneemt dan een trem met een zwevend blok in de body, omdat de trem direct op de body is gemonteerd en alle tone direct op de body afgegeven wordt.:ok:

Ukeloeder
13 november 2009, 14:19
ok,

Gezien zijn constructie zou ik juist zeggen dat die minder sustain wegneemt dan een trem met een zwevend blok in de body, omdat de trem direct op de body is gemonteerd en alle tone direct op de body afgegeven wordt.:ok:

My sentiments exactly! Hoewel die bewegende brug me een beetje zuigerig voorkomt... Kan niet goed zien hoe die dan weer op de 'baseplate' gemonteerd zit...

Midwolda
13 november 2009, 14:26
My sentiments exactly! Hoewel die bewegende brug me een beetje zuigerig voorkomt... Kan niet goed zien hoe die dan weer op de 'baseplate' gemonteerd zit...

Met "micro roller bearings" oftewel mini rollagers.
En rollagers staan niet echt bekend om hun dempende werking...

Ukeloeder
13 november 2009, 14:38
Dat ik die info over het hoofd heb gezien! Bedankt heren! Ik krijg zojuist email van de Britse (Europese) importeur dat een lefthand geen enkel probleem is. Even doorsturen naar 'mijn' bouwer.

Rock Bottom
17 november 2009, 12:48
Wat zijn de prijzen van deze dan ongeveer?
Voor morsrite achtige trems kijk ook eens bij burns die verkopen ook iets in die geest?

Snaar'n Bennie
17 november 2009, 14:05
Heb onze heer Akkerman bij ons in Hengelo ook eens met een Les Paul met Stetsbar zien spelen.

Ukeloeder
18 november 2009, 17:13
Wat zijn de prijzen van deze dan ongeveer?
Voor morsrite achtige trems kijk ook eens bij burns die verkopen ook iets in die geest?

Ik wacht op een offerte.

Ukeloeder
18 november 2009, 17:13
Heb onze heer Akkerman bij ons in Hengelo ook eens met een Les Paul met Stetsbar zien spelen.

En? vertel!