PDA

View Full Version : vraagje vervanging één snaar



jagieXK
11 november 2009, 22:26
Goedeavond,

Ik heb vorige week de G-snaar van mijn Crafter GAE33/BK (super mooi ding trouwens;p) gebroken, zodoende heb ik een nieuw setje D'addario EXP 11 snaren gekocht (die zaten erop bij de aankoop en ook orgineel zit het op de Crafter).
Nu heb ik énkel mijn G-snaar vervangen, maar deze snaar klinkt zoveel anders en is ook een stuk slapper gespannen !

wat moet ik nu doen? zijn de 5 orginele snaren nu zo oud en zoveel bespeeld in de winkel dat het veel voller klinkt (dat kan natuurlijk) en moet ik dus de resterende 5 snaren gaan vervangen? zodat alle 6 snaren mooi bij elkaar klinken en alle snaren even strak gespannen staan

Ik hoor graag jullie mening erover, het klinkt nu behoorlijk vreemd zo'n gare klank ertussen.

Koeloe
11 november 2009, 22:29
Als er een snaar knapt, vervang ik meteen alle snaren.
Sowieso doe ik dat 1x per 2 maanden als ze heel blijven.

Harald
11 november 2009, 22:29
Als het dezelfde snaren zijn als die erop zaten zou het qua spanning geen verschil moeten uitmaken. Qua geluid ga je het zeker bij de omwonden snaren echt wel merken. Gelijk de hele set vervangen is dan meestal wel aan te raden. Of je nieuwe snaren fijner vindt klinken en spelen dan oude is natuurlijk persoonlijk, maar voor de meeste mensen hebben nieuwe snaren toch de voorkeur.

jagieXK
11 november 2009, 22:30
okay, maar het is echt een groot klank verschil toch best apart, maar misschien zitten deze snaren er al heel lang op..
misschien dan toch alles, dan klinkt het misschien later weer voller

FruscianteFan
11 november 2009, 22:52
Als een snaar uit hetzelfde setje zoveel verschil maakt, dan is het inderdaad tijd om de snaren allemaal eens te vervangen.

snaarplukker
11 november 2009, 22:59
Maar de G hoort ook anders te klinken dan de overige snaren.;)

FruscianteFan
11 november 2009, 23:19
Maar de G hoort ook anders te klinken dan de overige snaren.;)
Maar niet anders (alleen helderder en opener) dan zijn voorganger.

Weet je trouwens zeker dat je hem goed hebt gestemd? Soms komt het nog wel eens voor dat je een octaaf te laag stemt ofzo.

Muzieknono
12 november 2009, 06:52
Maar niet anders (alleen helderder en opener) dan zijn voorganger.

Weet je trouwens zeker dat je hem goed hebt gestemd? Soms komt het nog wel eens voor dat je een octaaf te laag stemt ofzo.

Dat wil ik eigenlijk ook aanhalen, dat verklaard ook meteen waarom de snaar slapper staat.
Mvgr. Dirk Jan :B

jagieXK
12 november 2009, 11:37
dat zal ik ook eens proberen dan, al zat ik daar zelf ook aan te denken, maar durfde niet anders breekt ie weer bijvoorbeeld

Portel
12 november 2009, 14:50
Druk eens de 5e fret in op de snaar erboven (D-snaar) en speel die.
Klinkt die hetzelfde als je losse G-snaar?

Als je G-snaar véél lager klinkt, staat hij waarschijnlijk een octaaf te laag.

jagieXK
13 november 2009, 14:50
ik heb het nu goed staan, moest idd een octaaf hoger, maar grappig dat je dan denkt van ''als tie maar niet breekt''

bedankt mensen!

FruscianteFan
13 november 2009, 14:53
ik heb het nu goed staan, moest idd een octaaf hoger, maar grappig dat je dan denkt van ''als tie maar niet breekt''

bedankt mensen!
Het kan inderdaad best eng zijn soms om snaren helemaal strak te draaien. Maar mijn ervaring is dat je de G-snaar ook naar G# of A kunt stemmen. De D-snaar zou je zelfs in G kunnen stemmen, zonder dat-ie breekt. Als je het maar voorzichtig doet.