PDA

View Full Version : Newbie wat betreft opnamen



Thiez
11 november 2009, 22:00
Ik speel nu al nodige jaren gitaar en sinds jaartje ook in een band en muziek interesseert me heel erg. Ik zou eerst een opleiding sound education gaan doen met een vriend van me maar dit is uiteindelijk niet door gegaan.

Nu wil ik mezelf graag verdiepen in het opnemen van natuurlijk eerst gitaar maar ook eventueel drums bass en zang. We willen met de band namelijk zelf onze demo's opnemen maar natuurlijk wel van aardige kwaliteit.

Er is een hoooooop te vinden op internet maar dit vind ik altijd riskant omdat iedereen zomaar alles op internet kan zetten. Nu heb ik wat rond zitten kijken op internet voor boeken die duidelijk uitleg geven en introductie over het opnemen van muziek maar zijn er hier mensen die bepaalde boeken kunnen aanraden?
Een boek waar gewoon de beginselen van het opnemen uitgelegd worden. Wat voor spullen je nodig hebt, hoe je te werk gaat, hoe je na het opennemen te werk gaat met het mixen enz enz.

Of misschien ergens een leuke 'betaalbare' cursus om wat wijzer te worden over opnamens maken

Staon
12 november 2009, 11:30
Wat wil je opnemen? Versterkt of akoestisch? Wat ik van gitaren weet is dat akoestische gitaar meestal met 3 (condensator)microfoons wordt opgenomen, eentje als overhead, eentje voor het klankgat en eentje boven de hals rond de 12e fret. Overigens klinkt gewoon een mic dicht bij je klankgat voor akoestische gitaar lang niet slecht in mijn opinie. Wat elektrisch betreft, een goeie mic voor je amp en dan vooral goed de sweet spot voor je speaker zoeken, waar voor jou de mooiste verhouding in de eq ligt aangezien de speaker op meerdere plaatsen anders klinkt. Meestal is net buiten het centrum de beste positie.

Thiez
12 november 2009, 20:11