PDA

View Full Version : Newbie wat betreft opnamen



Thiez
11 november 2009, 22:00
Ik speel nu al nodige jaren gitaar en sinds jaartje ook in een band en muziek interesseert me heel erg. Ik zou eerst een opleiding sound education gaan doen met een vriend van me maar dit is uiteindelijk niet door gegaan.

Nu wil ik mezelf graag verdiepen in het opnemen van natuurlijk eerst gitaar maar ook eventueel drums bass en zang. We willen met de band namelijk zelf onze demo's opnemen maar natuurlijk wel van aardige kwaliteit.

Er is een hoooooop te vinden op internet maar dit vind ik altijd riskant omdat iedereen zomaar alles op internet kan zetten. Nu heb ik wat rond zitten kijken op internet voor boeken die duidelijk uitleg geven en introductie over het opnemen van muziek maar zijn er hier mensen die bepaalde boeken kunnen aanraden?
Een boek waar gewoon de beginselen van het opnemen uitgelegd worden. Wat voor spullen je nodig hebt, hoe je te werk gaat, hoe je na het opennemen te werk gaat met het mixen enz enz.

Of misschien ergens een leuke 'betaalbare' cursus om wat wijzer te worden over opnamens maken

Staon
12 november 2009, 11:30
Wat wil je opnemen? Versterkt of akoestisch? Wat ik van gitaren weet is dat akoestische gitaar meestal met 3 (condensator)microfoons wordt opgenomen, eentje als overhead, eentje voor het klankgat en eentje boven de hals rond de 12e fret. Overigens klinkt gewoon een mic dicht bij je klankgat voor akoestische gitaar lang niet slecht in mijn opinie. Wat elektrisch betreft, een goeie mic voor je amp en dan vooral goed de sweet spot voor je speaker zoeken, waar voor jou de mooiste verhouding in de eq ligt aangezien de speaker op meerdere plaatsen anders klinkt. Meestal is net buiten het centrum de beste positie.

Thiez
12 november 2009, 20:11
ok bedankt voor je reactie. Ik heb ergens gelezen dat ze gitaar ook vaak op meerder plaatsen doen. 1 recht voor de speaker 1 schuin wat verder naar buitenrand van de speaker en 1 in de ruimte voor het levendig effect. en die sporen bij elkaar mixen tot een mooi geheel.
Het gaat mij over het algemeen om elektrisch gitaar en bassgitaar op te nemen. Onze drummer weet aardig goed zijn drumwerk strak op te nemen dus ik wilde mezelf wat gaan verdiepen om de gitaren netjes op spoor te zette.

Han S
12 november 2009, 23:28
Als je een microfoon dicht bij het klankgat zet krijg je een boemerig geluid, zeker als die microfoon richtinggevoelig is. Standaard is een cm of 30 van de gitaar ergens bij de 12e fret, maar ook 'van over de schouder' kan goed werken.

Ik gebruik meestal maar één microfoon, tenzij het stereo moet natuurlijk. Ook voor een gitaarcab gebruik ik meestal een enkele microfoon, de plaatsing is het belangrijkst.

skabouter
13 november 2009, 13:09
er is een boek wat ik je prima kan aanraden, dat is "het grote opname boek" van Coen Raad!
Deze beschrijft zeer duidelijk alles wat bij de verschillende stadia van opnames hoort. Het gaat voor een beginner vrij ver, maar betekend wel dat je dit boek goed als naslagwerk kan gebruiken! het boek heeft meer dan 450 blz, dus je kan er goed veel uithalen!
Verschillende soorten mics, preamps, randapparatuur, het wordt allemaal uitgelegd!
Goedkoop is anders (40+ euro), maar dan heb je wel een goed naslagwerk!
http://www.food4mind.com/afbart/100007.jpg

Ook heeft Coen Raad het boek "opnemen voor gitaristen", maar deze zou ik minder snel kopen, omdat hij veel minder allround is. ik zou bovenstaande aanschaffen!
http://images6.speurders.nl/images/52/5201/52015286_1.jpg

Dan nog voor de echte beginner: "Digitale muziek en geluidsbewerking" van Chris Middleton.
Dit boek spreekt direct meer aan dan het zware beest van Coen Raad, maar het is wel een veel minder diepgaand boek, en veel toegankelijker. dit boek kost maar zo`n E15,- maar ik had laatst de mazzel dat de keten Boekenvoordeel partijen aan het dumpen was voor maar E5,-! Mocht je hem zo goedkoop vinden zou ik hem evengoed aanschaffen naast die van Raad. Verder valt hier niet zoveel uit te halen en de helft gaat over digitale videobewerking en podcasting. Let vooral op de prijs bij deze, een leuk boekje als je hem ergens voor E5,- vindt!
http://www.fontysmediatheek.nl/wiki/images/thumb/7/77/Digitale_muziek.jpg/180px-Digitale_muziek.jpg


Dan nog voor de pro`s: Mastering Audio van Bob Katz... Zelf ben ik al tijden op zoek naar een wiinkel met dit boek. tot zover geen succes, maar via Bol.com bestellen kan ook! Tzt ga ik dit boek zelf ook kopen, omdat het erg goed en uitgebreid schijnt te zijn!
http://www.homerecording.be/files/u2/bob-katz-mastering-audio.jpg

ALS ER NOG ANDEREN LITERATUUR TIPS ZIJN HOOR IK DAT GRAAG, IK BEN OOK ALTIJD OP ZOEK NAAR LITERATUUR OVER OPNEMEN!

Thiez
13 november 2009, 14:12
Bedankt voor de reacties alvast mensen.

@hanS ik heb even wat op je site rond zitten neuzen. Mooi studiotje heb je. Wat is een goede mic voor versterker opnamen. of beter gezegd welke gebruik jij? want ik begrijp dat het nogal smaak gebonden is. De ene vind Sm57 geweldig en andere pakt liever naar sennheiser 421 of E906.

@skabouter
Ik heb idd dat boekje van digitale muziek hier thuis liggen maar ik vond er nou niet echt zoveel boeiends instaan. Het gaat idd heel veel over digitaal opnemen en door middel van pod en preamp gelijk je gitaar op de computer aansluiten. Dit is niet echt wat ik zoek. dit doe ik zelf ook al welleens met digitech multieffect op pc ingang maar dit is toch niet ideaal.
Bedankt voor je reactie wel. Ik ga zeker een kijken naar dat andere boek!

skabouter
13 november 2009, 14:30
precies, tis geen superboek, idd erg gericht op digitaal (wat de titel al doet vermoeden).
Maar die van Coen Raad is erg goed! Mss wat oud, maar juist de achtergrond verhalen zijn erg waardevol!

nog een tip: Het blad Sound on Sound. best duur blad met veel reclame, maar wel de nieuwste nieuwtjes en technieken en producten enzo!

Thiez
13 november 2009, 14:40
jah had al op de site van sound on sound zitten kijken inderdaad.

Thiez
13 november 2009, 18:51
Heb net op bol.com zitten kijken voor boeken en er zijn er echt ONTZETTEND veel!

hieronder een paar boeken die mij wel interessant leken:
http://www.bol.com/nl/p/boeken-engels/practical-recording-techniques/1001004006234331/index.html#product_description
http://www.bol.com/nl/p/boeken-engels/secrets-of-recording/1001004006375416/index.html#product_descriptionhttp://www.bol.com/nl/p/boeken-engels/recording-guitar-and-bass/1001004001751810/index.html
http://www.bol.com/nl/p/boeken-engels/recording-guitar-and-bass/1001004001751810/index.html

En nog een die niet met opnemen te maken heeft maar me wel interessant leek:
http://www.bol.com/nl/p/boeken-engels/amps/1001004000994070/index.html

Na dit gezien te hebben dacht ik dat het misschien wel tof/handig is om een topic te maken over muziekboeken/naslagwerken met daarbij een review of het boek wel of niet de moeite waard is om aan te schaffen?
Kan zijn betreffende opnamens maar het kan misschien ook een algemeen topic worden met alle boeken betreft gitaar. Van akkoordengidsen tot boeken over zelfbouw versterkers en effecten.

Han S
13 november 2009, 19:01
Ik krijg die boeken nog wel eens gratis als ik er een recensie over moet schrijven en ik moet dat boek van Koen dinges ook ergens hebben liggen. Ik dacht dat het een beetje gedateerd was als ik het me goed herinner.

Laatst moest ik een boek recenseren en dat vond ik veel beter, ff zoeken want het moet hier ergens liggen.......................................

Gevonden, het is een boek van Thomas Görne en de titel is 'Microfoons in theorie en praktijk' van Elektor. Daarin staat ook nogal wat over opnametechniek.

Han S
13 november 2009, 19:07
Bedankt voor de reacties alvast mensen.

@hanS ik heb even wat op je site rond zitten neuzen. Mooi studiotje heb je. Wat is een goede mic voor versterker opnamen. of beter gezegd welke gebruik jij? want ik begrijp dat het nogal smaak gebonden is. De ene vind Sm57 geweldig en andere pakt liever naar sennheiser 421 of E906.



Voor een gitaarcab gebruik ik meestal een oude Sennheiser MD421 of een Beyer M88, hangt van het geluid af. Voor een clean geluid werkt een SM57 ook wel maar voor distortion vind ik hem te dun klinken.

Soms klinkt een Sennheiser MD441 ook heel erg goed, is wel duur maar doet het prima op heel veel toepassingen, zelfs viool.

Voor een bascab gebruik ik ook vaak een MD421, of een oude AKG D12 en zelfs een oude AKG D202 die het nog goed doet, want de meeste doen het niet meer goed. Maar als die goed is komt er een mooi laag uit, is een microfoon met dubbel membraan.

Maar er zijn veel meer microfoons die het goed doen.

Thiez
13 november 2009, 20:05
Ok dankjewel voor je reacties han. Ben jij bekend met sennheiser E606 of E906. De 606 zit denk ik meer in mijn prijsklasse dan MD421. Deze zijn zelfs 2e hands nog 140/150 euro. En er zijn nog verschillen in nieuwe en vintage modellen?

Ik ben beetje op zoek naar een goed microfoontje om op te nemen tussen de 100 en max 150 euro die zowel gitaar als basgitaar aankan.

Maar hoe denk jij over een forum waar boeken worden besproken? aangezien jij vaker boeken moet receseren zul jij een grote bijdragen kunnen leveren aan zo een topic.
Denk dat het het beste is om het bij opname boeken te houden aangezien er hier al heel veel van zijn en het anders misschien onoverzichtelijk word.

Han S
13 november 2009, 20:33
Er zijn hier mensen die een MD421 veel goedkoper hebben gekocht. De oude grijze 421 heeft een koperen spoel en de nieuwere zwarte heeft een aluminium spoel en klinkt daarom wat heter. Er zijn meer verschillen maar dit is wel het belangrijkste verschil.

De 606 en de 906 heb ik wel eens mee gewerkt op een podium, is ook niet verkeerd maar geen 421.

Boeken zijn voor mij meestal geen nieuws en daarom is het vrij moeilijk om te beoordelen hoe een newb zo'n boek ervaart. Soms staan er ook dingen in waar ik het helemaal niet mee eens ben, maar het blijft natuurlijk gewoon mensenwerk.

Als je nou een goed microfoontje zoekt die ongeveer alles wel goed doet en je hebt fantoomvoeding dan moet je de Studio Projects B1 eens proberen, kost iets boven de 100 euro.

Thiez
13 november 2009, 20:49
ok dankjewel voor de tip

schizo910
14 november 2009, 10:14
Er zijn hier mensen die een MD421 veel goedkoper hebben gekocht.


Gekocht? :D

Thiez
14 november 2009, 10:46
zeg nou niet gekregen he:O als je nog zo een adresje weet?:P

schizo910
14 november 2009, 12:05
jup :satisfie: Gekregen... helaas heb ik niet meer van dat soort adresjes. :p

Reel Big Fish
16 november 2009, 10:51
@skabouter
Ik heb idd dat boekje van digitale muziek hier thuis liggen maar ik vond er nou niet echt zoveel boeiends instaan. Het gaat idd heel veel over digitaal opnemen en door middel van pod en preamp gelijk je gitaar op de computer aansluiten. Dit is niet echt wat ik zoek. dit doe ik zelf ook al welleens met digitech multieffect op pc ingang maar dit is toch niet ideaal.

Mocht je van dat boek, Digitale muziek en geluidsbewerking, af willen, dan heb ik interesse. Ik maak wel leuke opnames met m'n Guitarport, maar volgens mij kan het veel beter! Stuur me maar een privébericht. :ok:

skabouter
16 november 2009, 12:32
ik wil hem niet direct kwijt, voorlopig nog even als naslag werk houden hier.
Maar ik vrees dat het verzenden van zo`n boek al duurder is dan dat hij nieuw is, als je hem voor E5,- vind! Neem een kijkje in diverse "boekenvoordeels", de meeste grote steden hebben die zaak wel. Ik had mijne in Groningen, en een paar jaar geleden had Alkmaar hem ook (had ik hem toen maar gewoon gekocht).