PDA

View Full Version : Enkele gevarieerde vragen omtrent het spelen en kopen van een nieuwe gitaar



Fender71
11 november 2009, 18:37
Hallo..
Ik speel ongeveer twee maanden op een squier affinity tele die ik heb aangekocht op musicstore.
Nadat ik enkele akkoorden heb geleerd en heb vernomen dat dit aangenaam werkte, besloot ik om een simpele solo te leren.. Dit lukt ook nog tamelijk, alleen heb ik tamelijk veel last van de vorige snaar die door mijn versterker komt.
Wat kan ik hieraan doen? Als ik snel moet wisselen gebeurd dit bijna altijd, zelf als ik probeer mijn vingers meer te ontspannen.
ook ben ik een beetje opzoek naar een pedaal voor deze klank ongeveer
http://www.youtube.com/watch?v=I1qkUZZ1aho
ik heb al een Super overdrive SD-1 pedaal gekocht, maar het klinkt bijna hetzelfde als de ingebouwde overdrive in mijn versterker.. ik mik eerder op dit soort jaren 80 geluid.. maar ik heb er helemaal geen verstand van..
Over de kopen van een nieuwe gitaar vroeg ik me enkel af of er hier mensen zijn die wat ervaring hebben met musicstore, en mij misschien kunnen vertellen waar ik vooral op moet letten voor ik al dat geld geef aan een gitaar..
Weet iemand raad? bedankt!:gitarist:

Thmz
11 november 2009, 18:44
Dit lukt ook nog tamelijk, alleen heb ik tamelijk veel last van de vorige snaar die door mijn versterker komt.
Wat kan ik hieraan doen? Als ik snel moet wisselen gebeurd dit bijna altijd, zelf als ik probeer mijn vingers meer te ontspannen.

Dus je bedoelt dat je bv in een solo de tweede snaar eerst aanslaat en de volgende noot op de derde snaar? Bij mij is de klank gewoon weg wanneer ik mijn vinger van de vorige snaar haal. Anders met de zijkant van je hand de noot afdempen.



Over de kopen van een nieuwe gitaar vroeg ik me enkel af of er hier mensen zijn die wat ervaring hebben met musicstore, en mij misschien kunnen vertellen waar ik vooral op moet letten voor ik al dat geld geef aan een gitaar.. Je moet eerst weten wat model wat je wilt. Wil je opnieuw een tele? Een strat? eventueel een superstrat (= stratocaster maar met humbuckers...) een Les Paul? Dan kijk je welke modellen goed zijn voor hun prijs en in de prijsklasse zit die je kan betalen. Dan moet je hier raad vragen op het forum of ze allemaal goed zijn. Dan moet je ze uitproberen en kijken welke het lekkerst speelt.

Fender71
11 november 2009, 18:53
Dus je bedoelt dat je bv in een solo de tweede snaar eerst aanslaat en de volgende noot op de derde snaar? Bij mij is de klank gewoon weg wanneer ik mijn vinger van de vorige snaar haal. Anders met de zijkant van je hand de noot afdempen.

Je moet eerst weten wat model wat je wilt. Wil je opnieuw een tele? Een strat? eventueel een superstrat (= stratocaster maar met humbuckers...) een Les Paul? Dan kijk je welke modellen goed zijn voor hun prijs en in de prijsklasse zit die je kan betalen. Dan moet je hier raad vragen op het forum of ze allemaal goed zijn. Dan moet je ze uitproberen en kijken welke het lekkerst speelt.

Bedankt voor het snelle antwoord. Ik probeer inderdaad de vorige snaar vlug te dempen met de zijkant van mijn hand terwijl ik de volgende snaar speel... maar wat als je snel moet spelen? Ik heb enkele filmpjes binnengehaald van een 10-tal classic rock solo's how-to-perform... Oké, dit is wel moeilijk voor een gitarist die twee maanden speelt... maar bij dit ene filmpje voor sultans of swing (de eerste solo, valt nog redelijk mee van moeilijkheidsgraad als je't mij vraagt) speelt de gitarist ook met een telecaster, en zijn snaren klinken niet doorelkaar.. nu goed... meer ervaring, minder fouten zal ik maar geloven.

kan je de link openen onderaan? Ik had gehoopt op deze standard strat. een goede vriend van mij heeft een american strat in het gebroken wit, ik had graag deze gewild over een jaar ofzo... maar het risico om een kat in een zak te kopen lijkt me wel erg groot.. ookal heb ik toch wel redelijk vertrouwen in deze website.. mijn vorige versterker, gitaar en pedaal met accessoires kheb ik allemaal zo gekocht..

http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/Fender-NEW-Standard-Strat-HSS-RW-MW-Midnight-Wine-inkl.-Bag/art-GIT0014844-000#

Tokaifan
11 november 2009, 19:53
Waarom niet langer doorgaan op je Squier? Ik snap dat je snel een betere gitaar wilt, maar de eerste twee jaar merk je daar toch niet zo heel veel van denk ik. Je moet eerst je aanslag en je frethand ontwikkelen en dat kan prima op een Squier. Ben je dan beter, gaan dan bijvoorbeeld kijken naar een betere versterker en dan kun je daarna altijd je 'droomgitaar' kopen.

Orbis
11 november 2009, 20:32
Na twee maanden een nieuwe gitaar kopen lijkt me inderdaad wat vlot. Zoals hierboven al gezegd is, ontwikkel eerst een nette techniek. Zodra je een beetje handiger bent zul je een goede gitaar ook veel meer waarderen, wat de nieuwe aankoop alleen maar leuker maakt.

Voor een pedaal: misschien is een Ibanez Tubescreamer wat? Maar wat voor versterker heb je eigenlijk? Ik neem aan een Fender modelling, die bij de Affinity zat? Ik heb er ook zo één gehad, en door een beetje met de knoppen te spelen kun je ook een leuke overdrive eruit krijgen zonder daar een pedaal voor te moeten kopen.

Fender71
11 november 2009, 21:05
Na twee maanden een nieuwe gitaar kopen lijkt me inderdaad wat vlot. Zoals hierboven al gezegd is, ontwikkel eerst een nette techniek. Zodra je een beetje handiger bent zul je een goede gitaar ook veel meer waarderen, wat de nieuwe aankoop alleen maar leuker maakt.

Voor een pedaal: misschien is een Ibanez Tubescreamer wat? Maar wat voor versterker heb je eigenlijk? Ik neem aan een Fender modelling, die bij de Affinity zat? Ik heb er ook zo één gehad, en door een beetje met de knoppen te spelen kun je ook een leuke overdrive eruit krijgen zonder daar een pedaal voor te moeten kopen.

Misschien is een nieuwe gitaar na één jaar wat snel... het gaat tenslotte wel om redelijk veel geld... en dat groeit op niemand zijn rug:cooler:...
De versterker is vrij goedkoop een Laney LX20R. Ik heb nochtans alles mooi zitten plannen... dat ik tegen dan dat geld zou hebben door daar te werken enz enz... ik doe het ook erg graag... ik heb weinig hobby's. Meer tips voor een pedaal? (Zie bovenaan) allemaal bedankt!

Quicksilver
11 november 2009, 21:11
Misschien is een nieuwe gitaar na één jaar wat snel... het gaat tenslotte wel om redelijk veel geld... en dat groeit op niemand zijn rug:cooler:...
De versterker is vrij goedkoop een Laney LX20R. Ik heb nochtans alles mooi zitten plannen... dat ik tegen dan dat geld zou hebben door daar te werken enz enz... ik doe het ook erg graag... ik heb weinig hobby's. Meer tips voor een pedaal? (Zie bovenaan) allemaal bedankt!

Al sluit je een Boss GT-10 erop aan of zelfs nog duurdere multi-effekt pedalen, daarvan gaat je versterker echt niet ineens een stuk beter klinken.
Ik zeg: koop eerst een nieuwe amp. Dat heb ik ook gedaan en dat deed mij deugt. Ik vond namelijk tijd voor een luidere amp maar vond de versterker die ik had wel oké.. Nu weet ik wel beter.. :chicken:

Fender71
11 november 2009, 21:13
Al sluit je een Boss GT-10 erop aan of zelfs nog duurdere multi-effekt pedalen, daarvan gaat je versterker echt niet ineens een stuk beter klinken.
Ik zeg: koop eerst een nieuwe amp. Dat heb ik ook gedaan en dat deed mij deugt. Ik vond namelijk tijd voor een luidere amp maar vond de versterker die ik had wel oké.. Nu weet ik wel beter.. :chicken:

Daar had ik al aan zitten denken... Ik denk dat dat het beste is dat ik kan doen. bedankt.

acousticmats
11 november 2009, 21:13
Bedankt voor het snelle antwoord. Ik probeer inderdaad de vorige snaar vlug te dempen met de zijkant van mijn hand terwijl ik de volgende snaar speel... maar wat als je snel moet spelen? Ik heb enkele filmpjes binnengehaald van een 10-tal classic rock solo's how-to-perform... Oké, dit is wel moeilijk voor een gitarist die twee maanden speelt... maar bij dit ene filmpje voor sultans of swing (de eerste solo, valt nog redelijk mee van moeilijkheidsgraad als je't mij vraagt) speelt de gitarist ook met een telecaster, en zijn snaren klinken niet doorelkaar.. nu goed... meer ervaring, minder fouten zal ik maar geloven.

kan je de link openen onderaan? Ik had gehoopt op deze standard strat. een goede vriend van mij heeft een american strat in het gebroken wit, ik had graag deze gewild over een jaar ofzo... maar het risico om een kat in een zak te kopen lijkt me wel erg groot.. ookal heb ik toch wel redelijk vertrouwen in deze website.. mijn vorige versterker, gitaar en pedaal met accessoires kheb ik allemaal zo gekocht..

http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/Fender-NEW-Standard-Strat-HSS-RW-MW-Midnight-Wine-inkl.-Bag/art-GIT0014844-000#

je zegt het daar wel, tis moeilijk voor iemand die 2 maanden speelt om dat allemaal te kunnen, miss kan je beter eerst wat technieken leren voor je de solo's gaat doen (':

ik speel al een jaar en ben eigenlijk nog altijd niet met solos bezig...

(maar ik ben dan ook giga-traag)

bagheera
12 november 2009, 00:00
rustig aan verder oefenen geen druk op jezelf leggen en zo'n solo's als in het youtube filmpje kan je de komende tijd nog uit je hoofd zetten hoor.
Leer je akkoorden leer misschien de pentatonische toonladder of de pentatonic scale ( is 2keer de zelfde hoor gewoon nederlands en engelse benaming )
In ieder geval is die scale een mooi begin en een goede oefening, kijk dan ook eens op double picking en daar ben je de komende maanden en dan nog eens maanden wel zoet mee ook niet vergeten de rest te onderhouden akkoorden enz.

Ik zou verder ook eerst een nieuwe amp zoeken maar zonder haast en dan misschien een multi effect pedaal om te leren wat je eigenlijk mooi vindt.
Ja het is een proces hoor .