PDA

View Full Version : Fathead (sustain)



even
11 november 2009, 17:29
Heeft iemand hier ervaring hiermee? Het is een koperen plaat die je achter de kop van de gitaar schroeft om de sustain te vergroten. Ik weet niet of ze nog gemaakt worden, maar een jaar of 15 geleden waren die dingen nogal populair. De fabrikant weet ik niet meer. :???:Het principe is dat de massa toeneemt van de headstock. Als je de kop van je gitaar onversterkt tegen een kast/tafel houdt dan hoor je de toename in de kracht van de klank en de sustain.

Stratocaster
11 november 2009, 17:37
Het lijkt me een sterk verhaal in ieder geval.

Edit: Ik heb het even op google gezocht en de het schijnt te werken.

even
11 november 2009, 17:54
Ik heb er destijds niet echt op gelet maar ik kwam op het idee omdat de zanger/gitarist van één van mijn oude bands ook zoiets had. Volgens mij had hij het ding zelf gemaakt en dat lijkt me niet zo heel moeilijk. Een middagje figuurzagen, vijlen en polijsten:crazyhappy: Ik dacht hier weer aan nadat ik een maand of drie op mijn Les Paul in mijn band had gespeeld, weer mijn Strat ben gaan gebruiken en toch wel weer teleurgesteld ben in de klank, en vooral de sustain.
(Het is een Strat +; Wilkinson tremolo en Dimarzio HS3 bij de brug heb ik er zelf opgezet. De Wilkinson topkam is standaard en midden en halselement ook, de lace silver en blue dacht ik)

Orbis
11 november 2009, 19:21
In een recent topic wordt het ook nog eens aangehaald. Het ging om een probleem van iemand met een dode plek op de hals, zo'n klem zou dat ook oplossen. Eens kijken of ik het topic kan vinden.

EDIT: bingo, daar ging het om een Fat Finger (http://www.musictoyz.com/guitar/gtrstuff/gtfat.php). Ze worden dus nog gemaakt.

Trocar
11 november 2009, 20:41
In een recent topic wordt het ook nog eens aangehaald. Het ging om een probleem van iemand met een dode plek op de hals, zo'n klem zou dat ook oplossen. Eens kijken of ik het topic kan vinden.

EDIT: bingo, daar ging het om een Fat Finger (http://www.musictoyz.com/guitar/gtrstuff/gtfat.php). Ze worden dus nog gemaakt.

Om in te haken op het gebruik van de Fat Finger (volgens mij de nieuwe naam van FatHead, maar weet ik niet zeker) om dode plekken te verwijderen: bij mij verdween de dode plek (zwakke plek, snel stil-vallende plek, whatever) wel en klonk de snaar prima op die positie, maar de dode plek leek verschoven te zijn naar een positie in de buurt van de oude plek. Ik heb 'm daarom teruggebracht.
De sustain in het algemeen heb ik eigenlijk niet zo opgelet helaas...

jplm
11 november 2009, 21:08
Het lijkt me een sterk verhaal in ieder geval.

Ach, dat hoeft niet, het is eigenlijk zo simpel als wat: je verzwaart een deel van je gitaar. Hierboven schrijft ook iemand dat z'n dode plek niet verdween, maar "opschoof", wat dan ook weer helemaal klopt met de theorie van het opschuiven van de eigenfrequentie van de gitaar (het gewicht van de gitaar alleen versus hetzelfde gewicht maar dan vermeerderd met die plaat op de headstock).
Nog eentje uit dezelfde stal: zo ontdekte ik een paar jaar terug dat als ik m'n electrische gitaar plat op de keukentafel legde (gewoon houten blad) en dan de snaren aansloeg (niet aangesloten, dus gewoon onversterkt akoestisch) dat het geluid qua volume veel hoger was. Dus ook weer zo'n theorie die klopt, maar je hebt er verder niks aan (mits je niet met de keukentafel het podium op gaat :-).

Groet, Jan.

snaarplukker
11 november 2009, 22:43
Ik weet niet wat voor strat je hebt, maar voor meer sustain kan je beter naar de tremeloblok kijken. Is het een zinkstaal blokje van 49 gram of een massief stalen blok van 197 gram? Ik heb mijn zinkstalen blokje vervangen voor deze (http://yhst-50206111187217.stores.yahoo.net/sosttrblfima.html) blok en heb een sustain gekregen waar je U tegen zegt.

even
12 november 2009, 15:44
Een Wilkinson tremolo. Zo een die "lockt" in de bijgeleverde metalen afdekplaat voor de tremolo veren.

Nicks
12 november 2009, 15:57
zomaar een ballonnetje, maar zou een sustainblock van messing niet veel beter door blijven trillen in een strat?

EDIT
stom gedacht, die blokken zijn al van zink dus zoveel zou dat niet uitmaken -_-''
om toch nog iets te bij te dragen aan dit topic:
http://www.youtube.com/results?search_query=pirazoid&search_type=&aq=f

Nosbig43
12 november 2009, 20:23
http://i432.photobucket.com/albums/qq45/Robjack43/IMG_k2618.jpg

Bedoel je zoiets, heb ik in de DIY strat van mijn zoontje gebouwd.
Home made (ja,ja freesmachientje enzo)
Trompetten en saxofoons maken ze tenslotte ook van messing.

vulvasonic
12 november 2009, 20:54
Ouwe truc. In het begin van de jaren 80 werden die dingen massaal op de kop van allerlei stratjes geschroefd. Vooral in het hardrockwereldje, waar gitaristen en masse plotseling in navolging van ene E. van Halen, hun strats gingen voorzien van humbuckers, topkammetjes van messing of koper, voorversterkertjes, moderne tremolosystemen en noem maar op.

Als een simpel dingetje, zoals de Fat Boy, daadwerkelijk iets zou toevoegen in positieve zin, waarom is er dan geen enkele fabrikant die dit als standaard feature op één of meerdere modellen uit hun aanbod hebben geïntregeerd?
En waar zijn al die plaatjes gebleven, op al die gemodificeerde gitaren van weleer?

Geloof me, het helpt niet.
Als je de kop van je gitaar tegen een kast, of een stoel drukt tijdens het spelen, dan hoor je inderdaad een toename in volume. In die gevallen fuctionereert zo'n kast of zo'n stoel echter letterlijk als klankkast of als klankbord. Derhalve zou het effectiever zijn om je notenhouten nachtkastje aan de kop van je strat te schroeven.
;)

Thmz
12 november 2009, 21:30
Idd. Dat van die kast komt denk ik gewoon omdat de trillingen worden overgedragen en de kast mee gaat trillen.

macwilliams
12 november 2009, 22:59
Ouwe truc. In het begin van de jaren 80 werden die dingen massaal op de kop van allerlei stratjes geschroefd. Vooral in het hardrockwereldje, waar gitaristen en masse plotseling in navolging van ene E. van Halen, hun strats gingen voorzien van humbuckers, topkammetjes van messing of koper, voorversterkertjes, moderne tremolosystemen en noem maar op.

Als een simpel dingetje, zoals de Fat Boy, daadwerkelijk iets zou toevoegen in positieve zin, waarom is er dan geen enkele fabrikant die dit als standaard feature op één of meerdere modellen uit hun aanbod hebben geïntregeerd?
En waar zijn al die plaatjes gebleven, op al die gemodificeerde gitaren van weleer?

Geloof me, het helpt niet.
Als je de kop van je gitaar tegen een kast, of een stoel drukt tijdens het spelen, dan hoor je inderdaad een toename in volume. In die gevallen fuctionereert zo'n kast of zo'n stoel echter letterlijk als klankkast of als klankbord. Derhalve zou het effectiever zijn om je notenhouten nachtkastje aan de kop van je strat te schroeven.
;)

Mijn strat klonk niet vet genoeg. Speklappen deden de truck:ok:

TopRob
13 november 2009, 07:53
Ik weet niet wat voor strat je hebt, maar voor meer sustain kan je beter naar de tremeloblok kijken. Is het een zinkstaal blokje van 49 gram of een massief stalen blok van 197 gram? Ik heb mijn zinkstalen blokje vervangen voor deze (http://yhst-50206111187217.stores.yahoo.net/sosttrblfima.html) blok en heb een sustain gekregen waar je U tegen zegt.
Dit kan ik beamen: een stalen tremblok levert niet alleen meer sustain op, maar ook de klank van de Strat wordt veel sprankelender.

Hiro
13 november 2009, 09:03
Dit kan ik beamen: een stalen tremblok levert niet alleen meer sustain op, maar ook de klank van de Strat wordt veel sprankelender.

Goed om te weten bij mn tremelo ook gelijk een neiuw blok bestellen ;)

Nicks
13 november 2009, 10:09
Dit kan ik beamen: een stalen tremblok levert niet alleen meer sustain op, maar ook de klank van de Strat wordt veel sprankelender.

das raar, messing of andere zinklegering zou eigenlijk heel helder moeten zijn. Daarom hebben ze ook messing resonators, voor als je een wat hogere toon erin wilt hebben.

In ieder geval, die youtube link van mij liet een soort staaf zien die de gitaar bouwer door de gehele gitaar liet monteren. Helaas heeft hij dan weer geen video's staan waar die getest wordt :S

G.G.
13 november 2009, 10:41
Dit kan ik beamen: een stalen tremblok levert niet alleen meer sustain op, maar ook de klank van de Strat wordt veel sprankelender.

Het gekke is dat een aluminiumblok dat dus ook zoet terwijl het veel lichter is. Een Diego Deluxe geeft ook een veel sprankelendere sound met meer sustain (heb eerdere trems vervangen door Diegos.)

Helemaal clean (dus niets dat sustain suggereert):
http://www.youtube.com/watch?v=tsiuN7-vJeQ

en hele lichte OD:
http://www.youtube.com/watch?v=w7m2kJDrbx8&feature=related