PDA

View Full Version : Metal met een JCM800: ervaringen?



Marc Oblivian
11 november 2009, 17:20
Ha,

Ik speel momenteel metal met een Engl Powerball. Bevalt goed, dus geen probleem.
Ik had laatst geen zin om mijn top mee te slepen en speelde toen over een JCM900 sl-x.
Op zich een aardig ding, maar niet geweldig, maar die Marshall voicing op zich vind ik toch wel lekker klinken.
Ik denk er dus over om een marshall-achtige naast mijn Engl aan te schaffen (als ik er geld voor heb vrijgemaakt).
Een JCM 900 gaat het echter niet worden. Die SLX had ik op redelijk hoog geluidsniveau, niet teveel gain en toen nog vond ik het niet helemaal geweldig. Miste vooral druk/punch en strakheid in vergelijking met de Engl.
Op de high gain shoot out hoorde ik echter wel een paar goed klinkende Marshalls, waaronder de DSL 2000? en de JCM800. Vooral de laatste klonk lekker.
Maar of hij ook geschikt is voor wat zwaardere/snelle metal (het extreme spul), vraag ik mij wel een beetje af. Krijg je hem strak genoeg (zonder pedaaltjes). Gain lijkt hij wel genoeg te hebben, maar voor de rest weet ik er weinig van. Ook lastig te testen omdat het meeste toch wel vintage meuk is:-)
Daarom: zijn er mensen met ervaring met een JCM800 in extremere varianten van metal?
En nu niet Zakk Wylde of Kerry King gaan noemen, want dat is niet echt de sound waarnaar ik op zoek ben. Zakk is geen metal vind ik en Slayer is meer opgevoerde thrash (wel goed hoor, daar niet van).
Zijn er uitvoeringen van de 800 die voor metal beter geschikt zijn dan andere????
Roept u maar enzo!

Michael AE
11 november 2009, 17:32
Met alleen een JCM800 gaat het niet lukken. Je zult iets van een boostertje nodig hebben. Een tubescreamer bijvoorbeeld.

Met een booster krijg je niet meteen die Slayer sound, maar dat is wel de richting die het op gaat. Veel hoog en mids en als het moet ook genoeg bas.

Probeer er 1 uit, zou ik zeggen. Als je ooit in de buurt van Amsterdam bent kun je die van mij gerust proberen.

VanMeekeren
11 november 2009, 18:10
Om het geheel strak te krijgen is wel degelijk een TS nodig.

iWishmaster
11 november 2009, 19:54
Marshall en moderne strakke metal -> pedalen of modden.

Moderne Marshalls als de JVM en heeel misschien een DSL/TSL kunnen misschien wel wat jij wilt, maar die hebben weer niet de mojo van een oude marshall.

robert-gitarist
11 november 2009, 20:24
Misschien eens een twee kanaals JCM800 (2205/2210) aan de tand voelen?

H.Huisjes had geloof ik (ik was er namelijk niet bij :( ) zijn 2205 mee genomen naar de amp shoutout. Als je daar over een goede boost/TS gooit, heb je echt die mooie, oude Metallica sound :blast:

caliban
11 november 2009, 21:03
Ik vond die 2205 ook héél goed klinken. Ding heeft niet veel gainstages in het overdrivekanaal, maar er zit een soort van overdrivepedaaltje in, de diodeclipping zoals men dat noemt. Wat misschien wel leuk kan zijn is zo: splitter om je gitaarsignaal naar én je ENGL te sturen én naar een jcm 800, dan heeft de marshall misschien nog niet genoeg gain en dergelijke, maar hij gaat het geluid van je powerball erg aandikken denk ik.

arcane
11 november 2009, 21:50
Misschien ook het proberen waard:
London City Bulldog, gebaseerd op de jcm 2000, maar iets andere klank, en ook meer gain. Kost zo rond de 350 euro, aangezien het gaat om een amp voor erbij een mooie prijs.

Ik heb het ding zelf ook, alleen dan van het merk Fame. Klinkt erg marshall dus, en er is prima metal op te spelen, doe ik ook. Zet je er nog een tube screamer wil het ding helemaal blazen.

interessander
12 november 2009, 11:07
Ik kreeg mijn 2203 voor snelle metal niet strak genoeg naar mijn smaak.
De pedalen die ik gebruikt heb: Maxon od-808, een Yamaha 7 bands equalizer en en Ibanez metal charger. De laatste deed het nog het beste overigens.

Maar als je hem naast je ENGL wil hebben dan hoeft hij toch niet net zo strak te zijn, dan kunnen ze elkaar juist mooi aanvullen.

Het is grappig dat juist als je geen zin hebt om je top mee te slepen het idee krijgt om er nog een bij te kopen trouwens :)

Marc Oblivian
12 november 2009, 11:37
Hey, bedankt voor de reacties! Michael: bedankt voor het aanbod...wie weet dat ik er binnenkort gebruik van maak (neem ik de Engl ook gelijk mee).

Het is overigens niet om de Marshall en Engl tegelijkertijd te gebruiken trouwens (alhoewel..should sound wicked).
Nee, het is meer ter afwisseling. Verandering van spijs enzo...
Bovendien doe ik ook nog wel eens rockdingetjes zo nu en dan.

Die 2205 van Henri klonk heel lekker inderdaad tijdens de shoot out.
Pedaaltje ervoor zint me echter niet zo: dan krijg ik een beetje het Rectifier idee...(denk wel dat de 800 beter is dan de Rec...die vond ik toch te zompig ofzo...).

Ga je met een pedaaltje voor de JCM ook niet weer naar bv de 5150/6505 qua sound?
Want dan zou ik eigenlijk net zo goed zoiets kopen...
Ik zoek dus eigenlijk iets wat qua strakheid richting de Engl gaat, maar wat een beetje meer de Marshall voicing heeft......
Wie weet bestaat het wel niet:-0)

Chris Winsemius
12 november 2009, 11:46
Zakk Wylde gebruikt 'n SD-1 of ander overdrivepedaal icm. 'n JCM800/2203 (wel beide volumregelaars boven de 8...) maar da's meer old skool hard rock dan moderne (nu)metal.

Zelfs zonder extra gainstages kun je met wat mods al meer "bruikbare" gain uit 'n 2203 halen, in de 80s werden ze (ook) vaak gemod maar zeker ook veelvuldig icm. 'n tubescreamer of andere overdrive gebruikt.

interessander
12 november 2009, 11:46
Een 5150 kan een stuk strakker klinken dan een jcm 800 maar lang niet zo lomp.
Een aanrader is trouwens het eerste kanaal van de 5150 op de crunch stand en dan boosten.

iWishmaster
12 november 2009, 11:51
Een 5150 kan een stuk strakker klinken dan een jcm 800 maar lang niet zo lomp.
Een aanrader is trouwens het eerste kanaal van de 5150 op de crunch stand en dan boosten.

Ik vond een 5150 juist 'lomper' met meer (sub)laag, maar de JCM800 veel rauwer en meer ballen in het midlaag. Sowieso heeft een 5150 veel meer gain en is veel strakker, maar heeft een middengebied dat wel iets van Marshall weg heeft vind ik. Maar het is allemaal vrij subjectief natuurlijk.

Gothra
12 november 2009, 11:53
Als je dan een marshall probeert kan je ook de jcm2000 proberen. Speelt o.a. hatebreed op en dat is dus egt wel stevige metal:seriousf: Weet alleen niet wat ze verder gebruiken aan pedalen e.d.

interessander
12 november 2009, 12:15
Ik vond een 5150 juist 'lomper' met meer (sub)laag, maar de JCM800 veel rauwer en meer ballen in het midlaag. Sowieso heeft een 5150 veel meer gain en is veel strakker, maar heeft een middengebied dat wel iets van Marshall weg heeft vind ik. Maar het is allemaal vrij subjectief natuurlijk.

Je hebt gelijk, lomp is misschien niet het goede woord, ik bedoelde lomp eerder als een aanwezig laag-mid dan sublaag.

HaroldA
12 november 2009, 14:30
Als je dan een marshall probeert kan je ook de jcm2000 proberen. Speelt o.a. hatebreed op en dat is dus egt wel stevige metal:seriousf: Weet alleen niet wat ze verder gebruiken aan pedalen e.d.

Als de TS JCM800's gaaf vind zal de JCM 200 serie (DSL/TSL) waarschijnlijk door de mand vallen... Een oude JCM 800 (of JMP) klinkt gewoon heel anders maar je moet er wel wat meer moeite voor doen met een booster/overdrive/etc.

Ik heb mijn TSL100 weggedaan voor een JCM 800 en wil nooit meer terug.

Thiez
12 november 2009, 14:35
om zomaar eens iets te noemen: Marshall mode four? schijnt geweldig metal monster te zijn van marshall. en betere clean ook dan de jcm series. 400 watt transistor eindtrap en buizen pre-amp.
Zelf nooit op gespeeld alleen reviews gelezen in tijdschriften en op internet.

HaroldA
12 november 2009, 14:40
om zomaar eens iets te noemen: Marshall mode four? schijnt geweldig metal monster te zijn van marshall. en betere clean ook dan de jcm series. 400 watt transistor eindtrap en buizen pre-amp.
Zelf nooit op gespeeld alleen reviews gelezen in tijdschriften en op internet.

Ai... Die heb ik een keer gehoord en ik moet zeggen dat ik de gemiddelde Valvestate beter vind klinken.

De oversized MF cabinetjes zijn wel erg ok!

Marc Oblivian
12 november 2009, 14:55
Die Mode Four vind ik inderdaad helemaal niks.
Heb eens een keer een gig gedaan waarbij de band die met ons samen speeld een Mode Four gebruikte. Vond ik echt veel minder vet klinken dan de Engl...echt zo'n buzzy dunne sound.
Die kastjes zijn wel aardig ja, maar soms wat te modderig.

TSL 60 (ofzo, kan dat?) wel eens op gespeeld. Bak gain, maar toch miste ik wat.

Ik heb trouwens die KK signature ook bespeeld. Die vond ik wel redelijk, maar ik vind die oude JCM's op de 1 of andere manier toch beter klinken.
Misschien toch maar eens 1 proberen icm een TS.

Ik bedenk me trouwens net dat ik nog een oude London City top (DEA 100 ofzo) heb staan.
In hoeverre zijn die dingen te vergelijken met een JCM800? (die LC doet het nu niet, vandaar dat ik niet effe kan testen). Volgens mij heeft de LC sowieso een pedaal nodig...iets zegt me dat hij minder gain heeft dan de JCM

caliban
12 november 2009, 15:51
Ik denk dat die oude LC eerder op een plexi gaat lijken. Dus wat minder gain dan een JCM 800. Mode four is voor zover ik weet een grote valvestate.
Splawn wordt van gezegd dat marshall karakter heeft, alhoewel voor zover ik weet de preamp grofweg iets van ENGLpreamps wegheeft.
Alleen moeilijk om hier te testen of kopen.

Marc Oblivian
12 november 2009, 16:54
Ja, kopen zonder testen ga ik inderdaad niet doen.
Volgens mij is zo'n Splawn ook behoorlijk wat duurder dan een JCM.
Ik was al bang dat die LC te weinig gain zou hebben. Wel weer cool voor rock natuurlijk:-)
Hoe vond je de soundfiles eigenlijk???

caliban
12 november 2009, 16:59
Heel fijn, maar ik durfde nog niet te veel op het forum te zetten.

Ik vond de ENGL SE super, maar de oude Fireball vind ik ook ongelofelijk uit de test komen. Valveking is ongelofelijk voor die prijs. SLO vind ik niet strak genoeg. VH4 vind ik ook maar zozo. De Herbert klinkt dik, maar ik vind mijn zelfbouw er beter uitkomen. Ben echt tevreden van dat ding, en hij neemt een boost ook heel fijn. Ik heb niet alle files beluisterd, maar even denken wat me nog was opgevallen. De JVM vind ik ook heel leuk klinken, ik merk weinig verschil tussen de stock en de modified of ik vind in iedereen geval de ene niet bepaald beter dan de andere. Ik moet mijn eigen mark III nog eens goed beluisteren.

Henri H
13 november 2009, 10:20
Mijn JCM 800 is niet echt strak te krijgen zonder tubescreamer, het blijft een rock-bak met heel veel dynamiek en een gigantische bak met punch.
Juist die dynamiek/diepte en punch maken hem wat minder strak denk ik.
Met een tubescreamer los je dat probleem grotendeels op, maar echt strak, nee.
Dan kun je toch beter gaan voor een Mesa, 5150, en ja, zelfs de JVM klinkt strakker op de OD-kanalen.

Ik heb gisteren m'n JVM nog 's weer geprobeerd op m'n 2x12, maar nu met oude G12-65's. Ik stond perplex! Het lijkt wel alsof de JVM helemaal loskomt op die speakers. Ook het crunch-kanaal (waar ik het minst tevreden over was) klinkt verbazend goed.
Ik weet het even niet meer, ik heb nu 4 geweldige amps, maar weet niet meer zo goed welke ik nu moet houden.
De JVM is zo verdomd veelzijdig, de HOOK heeft zo'n magistrale clean, en de 6100, tja ook een goeie amp. De JCM 800 is de enige waarvan ik zeker ben dat ie blijft.
Van de overige 3 weet ik het nog niet. Er moet er echt minimaal één weg.
Wat een luxe probleem. :chicken:

Braindead
15 november 2009, 22:12
Ik vind dat de sl-x ook pas los komt op v30 speakers. Die van mij vind ik op een 1960 cab niet zo lekker klinken. Op wat voor cab had jij hem? Engl v30 of iets anders?