PDA

View Full Version : Nieuwe amp: Boogie Studio .22



Arjan12
11 november 2009, 14:35
Gisteren half Nederland doorgecrosst om deze versterker te bekijken. Ik speelde er op, en ik vond hem niet absoluut niet slecht klinken. Maar, na tien minuten spelen (iets meer, iets minder) hoorde ik dat het geluid af en toe heel even wegviel, soms voorafgegaan door een kraakje (een soort 'sizzle'). Tegenvaller, en ik wilde eigenlijk teleurgesteld naar huis wederkeren, ware het niet dat de verkoper akkoord ging met een fikse korting. Dus toch maar gekocht, met de hoop dat het niets ernstigs is. Inderdaad, een risico, maar het was dan ook een erg goede prijs voor de amp.

Dus, deze oude dame staat nu bij me thuis:

http://i16.photobucket.com/albums/b31/sloggi/bc62653f.jpg

Er zat ook een perfect passende (en erg stevige) flightcase bij, en uiteraard de bijbehorende footswitch.

De probleempjes:
- het 'extra geluidseffect' dus. Ik heb er net weer even op gespeeld, maar ik heb het niet meer gehoord. Iemand een idee waar dit aan ligt? Mijn eigen gok waren de buizen: de originele buizen zitten er nog steeds in (20/25 jaar oud), dus het is waarschijnlijk sowieso een goed idee om de eindbuizen te vervangen? Kunnen het ook de pre-amp buizen zijn?

De versterker is overigens ook een half jaartje niet gebruikt. Misschien dat dat er iets mee te maken heeft?

- Reverb is defect (dit wist ik al voor ik de versterker ging testen), ik ga binnenkort een nieuwe reverbtank bestellen.

Alvast bedankt voor de reacties en felicitaties!

Squier4ever
11 november 2009, 15:11
Gisteren half Nederland doorgecrosst om deze versterker te bekijken. Ik speelde er op, en ik vond hem niet absoluut niet slecht klinken. Maar, na tien minuten spelen (iets meer, iets minder) hoorde ik dat het geluid af en toe heel even wegviel, soms voorafgegaan door een kraakje (een soort 'sizzle'). Tegenvaller, en ik wilde eigenlijk teleurgesteld naar huis wederkeren, ware het niet dat de verkoper akkoord ging met een fikse korting. Dus toch maar gekocht, met de hoop dat het niets ernstigs is. Inderdaad, een risico, maar het was dan ook een erg goede prijs voor de amp.

Dus, dit staat er nu bij me thuis:

http://i16.photobucket.com/albums/b31/sloggi/bc62653f.jpg

Er zat ook een perfect passende (en erg stevige) flightcase bij, en uiteraard de bijbehorende footswitch.

De probleempjes:
- het 'extra geluidseffect' dus. Ik heb er net weer even op gespeeld, maar ik heb het niet meer gehoord. Iemand een idee waar dit aan ligt? Mijn eigen gok waren de buizen: de originele buizen zitten er nog steeds in (20/25 jaar oud), dus het is waarschijnlijk sowieso een goed idee om de eindbuizen te vervangen? Kunnen het ook de pre-amp buizen zijn?

De versterker is overigens ook een half jaartje niet gebruikt. Misschien dat dat er iets mee te maken heeft?

- Reverb is defect (dit wist ik al voor ik de versterker ging testen), ik ga binnenkort een nieuwe reverbtank bestellen.

Alvast bedankt voor de reacties en felicitaties!

Klinkt als een gevalletje dode buizen. Die zou ik maar eens (laten) vervangen, kan sowieso nooit kwaad. Veel plezier met je amp!

guitarnijboer
11 november 2009, 15:17
Ik heb zelf de caliber .50+ die natuurlijk niet helemaal het zelfde is, maar er wel wat op lijkt.

Als je nu geen last meer hebt zou ik zeggen: niets meer aan doen! Mijn versterkertje had in het begin ook wat kraakjes, er was ook jaren niet op gespeeld en gewoon weggezet in een kast. Gewoon even flink aan de pots draaien was voldoende. (stof)

Buizen zou ik beslist niet gaan wisselen. Dit doet echt meer kwaad dan goed, met name bij de voorversterker buisjes. De mijne heeft na +/- 20 jaar nog steeds de zelfde voor- en eindbuizen en de versterker klinkt er geweldig mee.

Onthoud dat de buizen niet stuk kunnen zijn als de versterker goed werkt en klinkt. Een plotseling optredende hiss of kraak die klater weer weg is is in vrijwel alle gevallen wat anders dan de buizen. Gewoon lekker spelen dus en niets aan doen. Hooguit misschien de inputs/effectloop/etc. even schoonmaken met een goede vetvrije contactspray (PRF 6-68 )

guitarnijboer
11 november 2009, 15:23
Oh ja, mooi ding trouwens!

Rick trodat
11 november 2009, 15:28
20 jaar buizen niet verwisselen. Tja als je er nooit op speelt kan het. Als je vaak speelt zijn ze na 20 jaar toch echt stuk. Daarnaast vind ik nieuwe buizen net zoiets als nieuwe snaren. Het klinkt harder en frisser, mooiere bas etc.

allochthomas
11 november 2009, 17:03
gefeliciteerd met je nieuwe aankoop!

interessander
11 november 2009, 17:08
Mooie Boogie, gefeliciteerd!

jutter
11 november 2009, 17:22
Stijve plasser! Ik vind ze er heel erg mooi uitzien. Laat hem even checken dan heb je hem helemaal weer okay. Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!!!:mmmm:

Arjan12
11 november 2009, 17:27
gefeliciteerd met je nieuwe aankoop!

Bedankt (de rest ook bedankt natuurlijk)! Bevalt de Woodface nog steeds, na een paar weken?

Hier gaan sowieso nieuwe eindbuizen in, en ik denk dat de V1 pre-amp buis vervangen ook geen kwaad kan. Die gloeit een stuk feller rood dan de rest. Wel nog even zoeken welke eindbuizen het moeten zijn, dit staat namelijk in de handleiding:

POWER TUBE MAINTENANCE The power section in your Studio .22 uses two MESA EL-84 tubes,
also known as 6BQ5. These are the larger tubes in your amplifier, and they will require periodic
replacement -- about once a year for the average player (this will vary widely with usage and output
levels used). If the power seems weak and/or the tone sounds flat, it is probably time for
replacements. Power tubes are like guitar strings; they begin to deteriorate as soon as they're put to
use. Please use only genuine MESA replacements (in fact, your amplifier's warranty is valid only if
MESA tubes are used). Power tubes should be purchased and installed in matched pairs for optimum
performance.

allochthomas
11 november 2009, 17:49
de woodface bevalt me prima, die gaat echt nooit meer weg. vandaag de high gain territory verkend met behulp van mijn box of rock. master of puppets ging zonder moeite en klink behoorlijk strak. strakker dan als ik het zelfde grapje met mijn jtm uithaal. ik denk dat chris nooit had gedacht dat zijn woodface ook geschikt is voor metal:seriousf:

caliban
11 november 2009, 20:57
Ziet er super uit!

interessander
12 november 2009, 08:47
@Arjan12: Tonefactory heeft JJ buizen met de Mesa kleurcodes in het assortiment.

Arjan12
12 november 2009, 11:35
@Arjan12: Tonefactory heeft JJ buizen met de Mesa kleurcodes in het assortiment.

Bedankt voor de tip! Ik had Drtube al gemaild, maar die zei in een reactie geen woord over die codes en adviseerde een biasregelaar in te laten bouwen. Dat vond ik al vreemd, want ik wist dat die codes inderdaad bestonden.

interessander
12 november 2009, 11:37
En als de originele buizen er nog in zitten dan heb je de codes dus neem ik aan?

Arjan12
12 november 2009, 12:04
En als de originele buizen er nog in zitten dan heb je de codes dus neem ik aan?

De letters zijn deels weggevaagd, op één buis staat wel in lichtgroene letters

37
10 AHY
25

Wat op de andere buis staat is niet meer te lezen, ik zie wel dat het in grijze letters staat gedrukt.

interessander
12 november 2009, 12:17
De JJ mesa tone selected buizen zijn in kleurcodes te krijgen.
Grijs is er een van maar ik durf niet te zeggen dat de grijze tekst daar ook op duidt. Wellicht dat je via forum.grailtone.com wat meer info kan vinden..

even
12 november 2009, 17:01
Ik heb zelf ook een Mesa 22+. Eindbuizen vervangen is een makkie. Ik adviseer de JJ EL84. Biassen hoeft echt niet met EL84 buizen. Kan ook niet bij Mesa. De V1, dus de meest rechtse zou ik zeker vervangen. Als je het kan betalen natuurlijk allemaal maar zet dan een 12au7 in V2. Dan wordt de balans tussen de kanalen wat minder heftig.

Mooi ding, veel plezier ermee!!!

Arjan12
12 november 2009, 20:31
Ik heb JJ EL84's besteld bij Eurotube, en ik ga ook eens experimenteren met 12AY7-buizen. Die schijnen wat minder gain te hebben.

Nu die reverb tank nog gemaakt krijgen.

Mitch
13 november 2009, 14:48
Even de correctie dat V1 bij de .22 niet de 'gebruikelijke' V1 is. Ik ben het even kwijt, maar het was juist V1 of V2 die de eerstte klankmaker is. V1 is alleen voor het lead kanaal en ik dacht V2 als eigenlijke V1. Belangrijk verschil, anders hoor je nog totaal geen verandering in je clean sound als je V1 vervangt...
Als je de lead wat wil temperen kun je er zelfs een 12AY7 inzetten in V1. Persoonlijk vond ik dat een absolute verbetering.

Arjan12
13 november 2009, 15:07
V1 is inderdaad voor de lead volgens de handleiding, V2 voor rhythm.

even
14 november 2009, 10:17
Ik heb nog even wat nagezocht. Soms vergeet je dingen weer maar V1 is inderdaad voor het leadkanaal. Wat ook interessant is om de 12ax7 te vervangen door een 5751. Deze hebben praktisch dezelfde plaat weerstand
(93%) als een 12ax7 en 70% van de gain. Er is ook een gebalanceerde versie van de 5751 die zeer bruikbaar is als fasedraaier. Hierdoor zou de eindtrap wat meer headroom krijgen. Gezien het bescheiden vermogen van de studio 22lijkt mij dat ook wel wat. Ik ga ook maar weer eens buizen trekken:cool:



The various 12A?7 tubes all have different gain ratings.

Gain Factor
AX=100 mu
AT=60 mu
AY=45 mu
AU=19 mu

But a lot of people look at these numbers and think..."that's all." And it's not.

Unfortunately, there is also this:

Plate Resistance
AX=80K ohms
AT=10.9K ohms
AY=25K ohms
AU=7.7K ohms

While it doesn't hurt these tubes to be swapped in for a 12AX7, it's not ideal either. You want to know why these tubes sound clean? It's because running a 12AU7 or 12AT7 in a circuit designed for a 12AX7 biases them cold, damn near sterile. You aren't actually getting 60 mu out of a 12AT7 in a 12AX7 slot, and you aren't getting anything close to 45 mu from a 12AU7. Preamp tubes are cathode-biased (well, after the '50's anyway) but a big jump in plate resistance will put the tube out of bias range.

Now there is an exception, the 5751 was designed to have a mu of 70, and a plate resistance identical to a AX, the 5751 tube was specifically designed to be a lower-gain, plug-in replacement for the 12AX7. (it is not however considered an ideal replacement for the 12AT7, despite their similar gain factors)

Designing an amp is all about biasing the gain stage and correcting the curve (for a flat EQ) for each tube. Unfortunately, you can only do that for one exact brand of one exact tube when designing the amp. Which is why some builders (ken Fischer, Dr. Z, Bogner) are very specific about what tubes they made their amps for.

I should add that, obviously, almost all these tubes are designed other names by other companies or for other purposes. For example a 12AX7 was available as 7025 (JAN/Military), ECC83 (England), CV4004 (France?), etc. Generally, many companies had their own designations and suffixes and prefixes to make their product stand out.

As for the original question, tube rolling is equivalent to seeing what non-factory spec aftermarket part has what effect in hampering your high-end European sportscar to give it more "individual character." It's only go to run it's optimum best with a handful of the right parts, but people like to tailor feel to their own specific ergonomics. I'm not against this per say, but (going back to amps) its one thing to voice an amp by through off its curve correction with a tube from another brand and a whole other thing to use a tube type that the isn't working 100% wherever you put it.

Using a lower gain preamp tube early on means you aren't boosting the signal as much as the start of the amp circuit as normal, so less signal goes further on down through the amp, meaning there is less signal to be boosted latter and less signal to cause clipping. It's like taking to familiar cliche of a snowball rolling down hill...getting bigger and bigger...and just starting with a smaller snowball at first, and ending up with a smaller snowball in the end. It is very similar to just turning down the Volume (or Gain on a Master Volume amp), it just achieves it in a different way with slightly different results.

IMHO, if you want a cleaner preamp, raise the B+ voltages to preamp tubes, don't swap in different tubes. You want a dirtier (browner) preamp, lower preamp B+ voltages (this will have the additional benefit of adding touch sensitivity), there are two dozen other changes to can be made in the preamp to tailor it to taste (easier to do in a old Fender than say a complicated Bogner). Though using a 5751 in any 12AX7 place is perfectly fine to try for a little lower gain, it'll perform well.

The negative side-effect using lower resistance tubes without tweaking the circuit is you lose dynamics and touch sensitivity (the latter is something BF/SF Fenders don't have a lot of anyway) and trade off spontaneity and responsiveness for more sterile, stiffer cleans. It's a hack mod. Plus, there is, of course, Volume knobs on the guitar and amp, and on old Fenders a "padded" (attenuated) input #2 for each channel.

(wow, long, and I'm sure the tube rollers are going to beat on me for it, but remember, I take no responsibility for typos, I'm a lousy typist)

--------------------------------------------------------------------------------

mesaman
19 november 2009, 00:46
dit is een super amp!ik heb er zelf een paar jaar geleden 1tje nieuw gekocht(ja nieuw!)fantastische versterker,maar iets meer gain had wel gemogen voor mij(too much is never enough!)ik heb er nu een v-twin voor(mesa geen harley)nu is het gewoon geniaal.ik denk dat je er nog veel plezier aan zult hebben.

rupke
19 november 2009, 17:47
Hoi,

Ziet er mooi uit man die versterker. Ik zit er zelf ook op de azen. Ik heb nu een subway rocket reverb en daar vind ik het clean geweldig van, overstuurd is niet vet genoeg. aangezien de EQ ook gedeelt wordt krijg ik niet beid emooi afgesteld. Hoe is dat met de studio zit daar een lekkere od sound in.

Greetz Rupke