PDA

View Full Version : Mesa Dual Rectifier



heavy-metal-thunder
11 november 2009, 14:12
Ik heb al een aantal malen de Mesa Dual Rectifier (3 channel) live gehoord en dat kon me wel bekoren. Maar die bands speelden meer punkrock, hardcore of metal. Zelf speel ik in een coverband, waarbij we muziek brengen van jaren 60 tot nu. Gaande van Chuck berry, Straycats, Hendrix, Doors, over sixties/seventies rock, popnummers van jaren 80 tot nu, funk, ballads, ook stevigere dingen uit de jaren 90 tot nu ... ik heb dus tamelijk wat soundjes en de soloboost lijkt me ook wel erg handig.

ZIjn er hier medemensen die ervaring hebben met de Dual rect. voor all round muziek? Ik heb ooit de Lone star gehad (100W), maar viel in de band toch wat tegen. Prikte er niet echt door en ging op het vlak van disto niet ver genoeg.

marc_o
11 november 2009, 14:15
Ik vind het een erg mooie versterker. Uiteraard gaan er nu een berg mensen, al dan NIET met "ervaring" roepen dat het niks is en dat ie niet door een mix prikt. Ik heb wel anders gehoord hoor.
Ik zou 'm in een coverband niet zo heel snel gebruiken, want het is nogal een bakbeest met z'n 100 watt...beetje overkill, maar wel een heel puike versterker, mits goed afgesteld!!! dat dan weer wel.

VanMeekeren
11 november 2009, 14:20
Ik vind het een erg mooie versterker. Uiteraard gaan er nu een berg mensen, al dan NIET met "ervaring" roepen dat het niks is en dat ie niet door een mix prikt. Ik heb wel anders gehoord hoor.
Ik zou 'm in een coverband niet zo heel snel gebruiken, want het is nogal een bakbeest met z'n 100 watt...beetje overkill, maar wel een heel puike versterker, mits goed afgesteld!!! dat dan weer wel.

En das nou juist de truc bij die dingen, het reageert allemaal interactief en dat kan knap kut zijn.

Van Meekeren

marc_o
11 november 2009, 14:22
Dat maakt 'm juist leuk, maar dat is mijn mening, weg met de makkelijke eenheidsworst.

VanMeekeren
11 november 2009, 14:24
Dat maakt 'm juist leuk, maar dat is mijn mening, weg met de makkelijke eenheidsworst.

Als je wilt puzzelen zijn er wel goedkopere alternatieven dan een Mesa. :seriousf:

http://www.dobbies.co.uk/acatalog/Ravensburger-Puzzles-and-Jigsaws-Santas-Christmas-List-1000pc.jpg

gorgasm
11 november 2009, 14:30
ik heb een 2kanaals die ik weg doe

oh dat was spam

heavy-metal-thunder
11 november 2009, 14:36
Ik vind het een erg mooie versterker. Uiteraard gaan er nu een berg mensen, al dan NIET met "ervaring" roepen dat het niks is en dat ie niet door een mix prikt. Ik heb wel anders gehoord hoor.
Ik zou 'm in een coverband niet zo heel snel gebruiken, want het is nogal een bakbeest met z'n 100 watt...beetje overkill, maar wel een heel puike versterker, mits goed afgesteld!!! dat dan weer wel.

waarom zou je hem niet nemen voor all round covers? Gewoon door zijn specifieke sound? Of voor die 100W? Ik speel momenteel met een DSL100 en speel stiller dan onze andere gitarist met zijn 50W Orange. 100W is idd. veel en kan je niet op podia van normale fuiven ten volle benutten of open zetten. Daar realiseer ik me.

Die bands die ik live gehoord heb, vond ik dat lompe, lage wel leuk, maar dat zou ik maar zeer weinig benutten (vb. 4-tal nummers op 1 gig), maar krijg je op kanaal 2 en 3 "normalere" (minder metal, stampend laag) sounds uit?

interessander
11 november 2009, 14:47
Ik zou ook vooral eens (tweedehands) kijken naar de minder op metal gerichte varianten zoals de rect-o-verb en de trem-o-verb, of zelfs de roadster.

Marc Oblivian
11 november 2009, 15:05
Volgens mij kan je dat per kanaal afzonderlijk instellen. Je kan dus bv kanaal twee met minder bas instellen ten opzichte van kanaal 3.
Al met al vrij veelzijdig dus. Hij gaat wel vrij snel vrij hard, dus oppassen met volumeknop.
Ik vind ze op wat hoger volume daarentegen wel lekkerder klinken.

Tankman
11 november 2009, 15:06
Ik zou op zoek gaan naar iets dat veel veelzijdiger is.

Peavey Valveking:
http://www.youtube.com/watch?v=dD7EoehgpsA

AART
11 november 2009, 15:09
Als je met die eisen een dual recto zoekt zou ik zeker voor de 3 kanaals gaan, die heeft veel meer opties en voicing variaties dan de 2 channel. Eventueel is een rectoverb of tremoverb ook wel een leuke recto voor dat doel (en als 50W beschikbaar).

En vergelijk ze eens goed met wat concurrenten, dan merk je goed of het wat voor jou is of niet.

heavy-metal-thunder
11 november 2009, 15:26
Ik zou op zoek gaan naar iets dat veel veelzijdiger is.

Peavey Valveking:
http://www.youtube.com/watch?v=dD7EoehgpsA

geen slecht woord over de valveking, zeker niet, maar met 3 kanalen, verschillende voicings, solo boost, uitschakelbare fx-loop en nog wat toeters en bellen, kan je de Dual R. (op papier en volgens youtube) toch niet echt beperkt noemen? Mijn voorkeur gaat uit naar iets multifunctioneel, liefst 3 kanalen en een soloboost is leuk meegenom. Ik heb nu een Dsl, die ik toch wel goed vind, maar net wat te beperkt. Ik krijg er een goed clean uit, maar dat volume matcht niet altijd goed met crunch (waarmee volume en gain wordt gedeeld).

Wat ik er live van gehoord heb, stond me echt wel aan. Maar heb enkel een goed clean en die typische recto sound gehoord. Als ik dan naar youtube (in hoeverre representatief?) luister, komt er ook nog wat anders uit. Of vergis ik me (daarom dit topic gestart)?

Ik weet er enkele 2de hands staan en ik zou die kunnen uittesten, maar ik kan moeilijk vragen "mag ik hem een avondje of 2 lenen om uit te proberen in mijn band?". Ik heb al wat versterkers gehad, die bij de try out goed klonken, maar na enige oefensessies het toch net niet hadden.

Tankman
11 november 2009, 16:06
Ik bedoel ook niet veelzijdiger in die zin. Ik bedoel veelzijdiger in de zin van meer soorten muziek kunnen spelen met 1 amp. Persoonlijk associeer ik Dual Rectifier toch wel meer met Hard Rock en Metal etc. Jij geeft aan stijlen te spelen waar soms een wereld van verschil tussen zit. Je moet dus echt die amp hebben die tot alle extremen kan gaan. Ik denk dat de Valveking daar erg geschikt voor is. Je komt met alle muziekstijlen wel weg als je op zo'n bak speelt. En dan hoef je niet eens digitaal te gaan modelen ofzo.

Ik denk dat dat ook wel bewezen wordt op dat filmpje.

interessander
11 november 2009, 16:17
Tja de rectifier wordt veelal geassocieerd met (nu)metal maar ik heb zelfs Krezip er wel eens mee zien spelen (op pinkpop geloof ik)... en dat kun je toch onmogelijk metal noemen.

Dat laatste zou voor mijzelf overigens eerder een reden zijn om geen rectifier te willen ;)

Tankman
11 november 2009, 16:22
Mja, maar die vallen dan toch wel in dat meer rockende categorietje. De topicstarted had het ook over funk en totaal niet rockende stijlen. Dan denk ik als laatste aan een Dual Recto. Dan denk ik Peavey, maar ik denk meestal wel Peavey...

heavy-metal-thunder
11 november 2009, 16:27
Ik bedoel ook niet veelzijdiger in die zin. Ik bedoel veelzijdiger in de zin van meer soorten muziek kunnen spelen met 1 amp. Persoonlijk associeer ik Dual Rectifier toch wel meer met Hard Rock en Metal etc. Jij geeft aan stijlen te spelen waar soms een wereld van verschil tussen zit. Je moet dus echt die amp hebben die tot alle extremen kan gaan. Ik denk dat de Valveking daar erg geschikt voor is. Je komt met alle muziekstijlen wel weg als je op zo'n bak speelt. En dan hoef je niet eens digitaal te gaan modelen ofzo.

Ik denk dat dat ook wel bewezen wordt op dat filmpje.

ik heb de Valveking een paar jaar geleden gehoord en was daar zeeeer aangenaam van verrast. Maar het lijkt me dat die verschillende sounds niet zo snel (ik bedoel klik op de knop) er zijn. Maar uw opmerking is mss wel terecht, vandaar mijn vraag ook, of hij niet te metal klinkt. Zoals ik al aangaf heb ik er live enkel een goed clean en dan die Mesa grom van gehoord. Wou ook wel eens weten of hij meer classic rock, of bravere overdrive aankan.

http://www.youtube.com/watch?v=It_k4uDnetU
hier hoor ik mooie dingen. Met dat clean kom ik heel ver (voor vb. ballads of funky stuff) en op pushed zit ik snel bij vb. Chuck Berry, Setzer e.a. rock 'n roll-toestand.

AART
11 november 2009, 16:42
Persoonlijk associeer ik Dual Rectifier toch wel meer met Hard Rock en Metal etc.

Ooit eens een nieuwere recto geprobeert? Die zijn imo een stuk veelzijdiger dan de valveking.

Clean is redelijk goed en met de raw/vintage voicing kom je een heel eind met de milde scheursounds/blues.

Toch zou ik als ik de topicstarter was eens kijken hoe de amp zich houdt tov een rivera knucklehead oid.

casper innosence
11 november 2009, 17:15
Clean is redelijk goed en met de raw/vintage voicing kom je een heel eind met de milde scheursounds/blues.


Overigens, ook voor stevigere sounds is de Vintage mode aan te raden op het rode kanaal, het behoeft dan weer enig knoppendraaien, maar t geeft n wat strakkere, gearticuleerdere sound dan de (te) veel gebruikte Modern mode.

Mi-J'Den
11 november 2009, 17:20
En waar de meeste mensen de Recto afschrijven als niet voor lead geschikt, overtuigde dit filmpje me dat zelfs een Recto smooth kan zijn als het moet:
http://www.youtube.com/watch?v=hI0e7kvnd1A&feature=related vanaf 1:17

Als je voor veelzijdigheid gaat en een Roadster (eigenlijk een 4ch Dual Rec) valt binnen je budget zou ik het zeker doen.

Edit: voor een niet-metal/hard rock Rectifier sounds zou je hier eens kunnen luisteren: http://www.myspace.com/avenueofembers

heavy-metal-thunder
11 november 2009, 17:24
Ooit eens een nieuwere recto geprobeert? Die zijn imo een stuk veelzijdiger dan de valveking.

Clean is redelijk goed en met de raw/vintage voicing kom je een heel eind met de milde scheursounds/blues.

Toch zou ik als ik de topicstarter was eens kijken hoe de amp zich houdt tov een rivera knucklehead oid.

wat vinden jullie van Koch (multitone)? In België wordt Koch niet geKocht

Tankman
11 november 2009, 17:40
Koch wordt bij mijn lokale gitaarboer als een goeie versterker. Het is wel karakterloos, wat wil zeggen, niet specifiek voor een muziekstijl. Dat maakt hem voor jou dan wel weer aantrekkelijk. Karakterloos is in de versterkerwereld veelzijdigheid. (Dat dus allemaal volgens de termen die wij hier lokaal gebruiken)

dml
11 november 2009, 19:03
Ik bedoel ook niet veelzijdiger in die zin. Ik bedoel veelzijdiger in de zin van meer soorten muziek kunnen spelen met 1 amp. Persoonlijk associeer ik Dual Rectifier toch wel meer met Hard Rock en Metal etc. Jij geeft aan stijlen te spelen waar soms een wereld van verschil tussen zit. Je moet dus echt die amp hebben die tot alle extremen kan gaan. Ik denk dat de Valveking daar erg geschikt voor is. Je komt met alle muziekstijlen wel weg als je op zo'n bak speelt. En dan hoef je niet eens digitaal te gaan modelen ofzo.

Ik denk dat dat ook wel bewezen wordt op dat filmpje.

Precies, daar ga je al, persoonlijk associeer je een Recto met rock en metal, je staat daar overigens niet alleen in. Heb je al wel eens geprobeerd een Recto in een allround coverband te gebruiken? Vast niet.

Anyway, ik gebruik een 3-kanaals Recto (Triple, dat dan weer wel) in een "allround" coverband, we spelen alleen NL product. Maar dat gaat van Jan Smit tot Acda & de Munnik, van Kane tot Golden Earring, van Bløf tot Anouk. En dat gaat dus prima met een Recto en zijn 3 kanalen. Af en toe gooien we er ook wat U2 doorheen, zonder problemen. Een amp is, net als een gitaar, zo veelzijdig als zijn bespeler. Iemand die zijn spullen goed kent, kan zelfs met een 1-kanaals amp veelzijdig zijn/ klinken.
En dat eeuwige gemiep over 100 watt versus 50 watt. Man, van een 50 watt amp gaan je oren al bloeden, dus die 50 watt extra maken in volume niet eens zoveel uit.

fredjuh
11 november 2009, 19:52
Het is volgens mij niet echt het volume wat het verschil maakt maar dat een 50-Watter wat meer "in your face" is en 100W groter klinkt, meer bas enzo.

heavy-metal-thunder
11 november 2009, 19:53
@DML: is er eigenlijk (buiten die 50W extra) veel verschil tss 3-rect en 2-rect? Want staat hier in de buurt zo eentje te koop en hier wat verderop ook een dual rect. In België blijkbaar niet echt geliefd (of gekend?) want staan al een poosje on line.

sjaak1990
11 november 2009, 19:56
Flink wat verschil tussen de 2 en 3 kanaals. Veel demo's van te vinden.

Tankman
11 november 2009, 20:07
Precies, daar ga je al, persoonlijk associeer je een Recto met rock en metal, je staat daar overigens niet alleen in. Heb je al wel eens geprobeerd een Recto in een allround coverband te gebruiken? Vast niet.

.

Ja dat heb ik wel en aan de hand daarvan blijf ik hem associeren met rock/metal. Weet tegen wie je het hebt. Niet zomaar van uitgaan dat het niet zo is.

Nogmaals. Karakterloos is niet in de negatieve zin bedoeld, maar betekend dus veelzijdig qua karakter, en niet een specifiek karakter zoals een Marshall of een Fender. Valveking!

Misery Signals
11 november 2009, 20:11
Ik heb zelf een driekanaals Dual Rectifier.

Eerste kanaal met clean en pushed mode voor van helder clean naar clean met een zwaar randje te gaan.
Tweede en derde kanaal met telkens modern, vintage en raw mode voor van een modern geluid naar een meer vintage geluid te gaan.
8 modi in totaal dus.
Reken daarbij de optie solid state/tube rectifier en bold/spongy output en de veelzijdigheid is compleet.

Tankman, hoogst vreemd dat je die Recto afkraakt en dan een Valveking voorstelt. Ik heb al op een Valveking meermaals gespeeld en dat ding komt nog niet eens in de buurt. Alles wat hij doet is wel redelijk maar niets waarvan je ook maar half zegt wow, en bovendien nog stevig karakterloos ook. Als er nu één amp een vette herkenbare tone heeft is het een Recto wel.
Logisch ook, hij is vijf tot zes keer goedkoper.

Ik ben nu net aan mijn vierde Rectifier toe.
Ik had eerst de dual 3-channel 6L6GC/KT88, dan een dual 2-channel pré-500 EL34, vervolgens een triple 2-channel 6L6GC en nu terug een dual 3-channel 5881.
Heb dus ervaringen met zowat alle wattages recto's en met verschillende lampentypes.
De tweekanaalse Recto's hebben een iets meer vintage geluid met minder gain en fizz, de driekanaalse Recto's andersom.
De dual gaat echt meer dan hard genoeg dus om de lampen harder te doen werken heb je écht geen triple nodig.
Tenslotte is het een kwestie van smaak maar in een Mesa horen voor mij 6L6GC/5881 lampen thuis en geen EL34's of andere aanverwanten. EL34's doen je amp te Brits klinken, minder punch en iets meer overtones. Je koopt een Mesa voor zijn droog ronkend geluid. Voor je coverband kan natuurlijk EL34 toch een optie zijn.
Op basis van mijn bevindingen waren de laatste twee Recto's die ik gehad heb (triple 2-channel en dual 3-channel) de besten.
Ik heb die dual 3-channel ook genomen omdat ik naast mijn tweekanalige Bogner Uberschall een ook iets meer veelzijdigere amp erbij wilde. Met dat tweede kanaal kan je heel wat. Het is ook veelzijdiger dan het leadkanaal en met wat tweaken benader je dat leadgeluid van de 2-channel erg dicht.
Ik stond eerst sceptisch over de 5881 lampen maar die blijken erg goed in de amp te passen.
Wil je (heavy) modern spelen en veelzijdigheid, neem dan de 3-channel.
Wil je een iets meer vintage en duidelijke recto sound go 2-channel.

MS

Tankman
11 november 2009, 20:16
Tja, meningen blijven verschillen. Ik heb in een ander topic al aangegeven dat karakterloos soms juist positief is. In de zin van een amp nodig hebben die veelzijdig moet zijn, is karakterloos naar mijn idee beter. Hij kan gewoon alles.

Je zegt dat een Recto echt een herkenbaar geluid heeft. Dat is nou net het probleem. Als je 10 verschillende soorten muziek moet spelen, wil je niet dat ze allemaal hetzelfde klinken. Je wilt je sound zo kunnen omtoveren en aanpassen aan die muziek stijl. Eigenlijk is karakterloos ook de verkeerde term. Het is meer een veelzijdig karakter. Een karakter van vele gezichten. En in dat opzicht stel ik dus de Valveking voor.

Als ik over een Recto keihard mag gaan rocken, vind ik het best, maar als ik jazz of funk moet gaan spelen, moet je bij mij echt niet met een Recto aan komen zetten.

Misery Signals
11 november 2009, 20:33
Vind je echt dat je met die VK alle stijlen aankunt? Ik dus niet. Altijd hetzelfde matig geluid.
Met dat herkenbaar geluid bedoel ik dus modern van derde kanaal bij de Recto. Met de andere kanalen/modi/mogelijkheden achterop kan je heus wel die amp neutraler afstellen.

http://www.youtube.com/watch?v=eUuQRopRzHk&feature=PlayList&p=3CC4217A30695495&playnext=1&playnext_from=PL&index=12

Iemand die er Peppers, Limp Bizkit, Tool en nog wat fraais op speelt. Niet veelzijdig?

MS

Tankman
11 november 2009, 20:38
Peppers, Limp bizkit en Tool zijn alle drie rock gericht.

We hebben het nu over Jazz, Blues, Funk (OK Peppers zijn ook erg Funk gericht), Country..echt aaaaalles.

Mijn tegenfilmpje op die van jou, voor de tweede keer:

http://www.youtube.com/watch?v=dD7EoehgpsA

heavy-metal-thunder
11 november 2009, 20:42
take it easy MS, Tankman geeft net als iedereen zijn mening. Maar als ik het topic goed gevolgd heb, wat ik doe, dan heeft hij het "karakterloos" op een Koch, niet op de VK.

btw: heb me wat ongelukkig uitgedrukt: 3-rect bedoelde ik triple rectifier mee (2 dual r.).

MS: bij de dual rectifier 3 kanaals, is er daar veel volume verschil als je tss vb. clean en pushed en raw, vintage en modern schakelt?

Misery Signals
11 november 2009, 20:56
Ik ben niet boos, ik vind het gewoon niet kloppen dat mensen die Mesa te snel afkraken terwijl ze enkel afgaan op wat ze kennen van sound en waarvoor ie 't meeste gebruikt wordt, terwijl ie met zoveel functies zo divers af te stellen is met veel goede sounds, van bluesy tot zwaar en alles tussenin. Die Rectifier functie en die modi switches zitten er niet zomaar op. Ze zijn echt wel bruikbaar met mooi resultaat.
Die VK zijn distortion vind ik dus totaal niet mooi klinken, schel en dun.
De TS kan naar mijn mening gerust een driekanaals recto kopen.
Bij het switchen van de modi is er een lichte volumedrop en vooral verlies van hoog, wat wel aan de eq moet worden bijgesteld.

MS

Tankman
11 november 2009, 20:58
Ik heb de Mesa nooit afgekraakt. Ik heb alleen dat hij voor het doeleinde van de topicstarter naar mijn mening niet geschikt is. Ik vind Mesa's voor andere doeleindes prima bakkies hoor. :ok:

Misery Signals
11 november 2009, 21:08
de TS was onder de indruk van de sound bij zwaardere genres, waarvoor ie ook gemaakt is.
Ik vind door ervaring dat die amp ook andere stijlen aankan door de vele schakelmogelijkheden, dus geen reden om hem niet te kopen vind ik.
Ik ben gewoon geen VK lover voor eender welk genre.

MS

heavy-metal-thunder
11 november 2009, 21:12
Ik ben niet boos, ik vind het gewoon niet kloppen dat mensen die Mesa te snel afkraken terwijl ze enkel afgaan op wat ze kennen van sound en waarvoor ie 't meeste gebruikt wordt, terwijl ie met zoveel functies zo divers af te stellen is met veel goede sounds, van bluesy tot zwaar en alles tussenin. Die Rectifier functie en die modi switches zitten er niet zomaar op. Ze zijn echt wel bruikbaar met mooi resultaat.
Die VK zijn distortion vind ik dus totaal niet mooi klinken, schel en dun.
De TS kan naar mijn mening gerust een driekanaals recto kopen.
Bij het switchen van de modi is er een lichte volumedrop en vooral verlies van hoog, wat wel aan de eq moet worden bijgesteld.

MS

wel, ik ben zelf niet into metal, en ken zoals de meesten de Recto's van hun ronkende disto. Wat ik zeker weet te waarderen, maar zelf niet zodanig veel zou gebruiken. Maar onlangs zag ik toch enkele bands daarmee en was aangenaam verrast door hun mooie clean. Wat later zei een ervaren recto-gebruiker-gitarist me "wie uit een dual recto geen goed clean weet te halen, kent er niets van en gaat nergens goede sound uit halen". Per toeval wat filmpjes op youtube gezien en leek me op eerste zicht toch wel behoorlijk veelzijdig van sound en zeker qua gebruik (3 kanalen footswitchbaar + solo boost). Daarom dat ik dus de meningen eens wou van anderen. Want ik kan er natuurlijk enkele gaan uitproberen, maar de ultieme test ligt bij toch wel in bandgebruik. Thuis speel ik nooit op lampenversterkers. Dus iedereen zijn ervaringen (liefst niet "van horen zeggen") zijn welkom. Vooral van gebruikers die er vele genres mee spelen.

Misery Signals
11 november 2009, 21:22
Niet into metal, en je nickname is heavy metal thunder? :)

MS

heavy-metal-thunder
11 november 2009, 21:42
Niet into metal, en je nickname is heavy metal thunder? :)

MS

haha, nothing is what it likes! Ik zocht een nickname toen juist Born to be wild door de radio knalde... "Heavy metal thunder " zowat het enige zinnetje dat ik kon meezingen...

dml
12 november 2009, 20:02
Ja dat heb ik wel en aan de hand daarvan blijf ik hem associeren met rock/metal. Weet tegen wie je het hebt. Niet zomaar van uitgaan dat het niet zo is.

Nogmaals. Karakterloos is niet in de negatieve zin bedoeld, maar betekend dus veelzijdig qua karakter, en niet een specifiek karakter zoals een Marshall of een Fender. Valveking!

Goh, wat toevallig. De TS vraagt om ervaringen, jij komt out of the blue met een "instapmodel" versterker, dan asocieer je een Recto niet met allround en opeens heb je er ook ervaring mee in een allround band. En daar tussendoor hamer je alleen maar door met een ValveKing, geen enkel ander merk of model, ook niet in dezelfde league als een Recto. Niet echt overtuigend.
Als iemand om Bogner vraagt, adviseer jij zeker Bugera?

Elke weg, ik ga met Misery Signals mee wat betreft de inzetbaarheid en flexibiliteit van een Recto. Allround wil overigens niet zeggen dat je 10 verschillende geluiden moet hebben, maar dat gaf ik in mijn vorige post al aan.

minoin
12 november 2009, 20:58
Ik ben het ook met Misery eens. Uit ervaring weet ik dat de Recto (zoals menige Boogie) lastig in te stellen is. De Treble-knop heeft bijvoorbeeld op een breder spectrum invloed in de sound, en niet simpelweg Treble. Dit frustreerd de meeste simpele gitaristen.
Maar ga je er echt voor zitten, met verschillende buizen en vele uurtjes knoppen draaien, dan kun je een legioen verschillende sounds uit de amp halen. Aan de Boogie scheur zit je echter vast, dus mocht je dat niet willen, moet je een andere amp kopen.
De ValveKing is ook een leuk ampje hoor, maar niet te vergelijken met de Boogies of Bogners.

Tankman
12 november 2009, 22:01
Goh, wat toevallig. De TS vraagt om ervaringen, jij komt out of the blue met een "instapmodel" versterker, dan asocieer je een Recto niet met allround en opeens heb je er ook ervaring mee in een allround band. En daar tussendoor hamer je alleen maar door met een ValveKing, geen enkel ander merk of model, ook niet in dezelfde league als een Recto. Niet echt overtuigend.
Als iemand om Bogner vraagt, adviseer jij zeker Bugera?

Elke weg, ik ga met Misery Signals mee wat betreft de inzetbaarheid en flexibiliteit van een Recto. Allround wil overigens niet zeggen dat je 10 verschillende geluiden moet hebben, maar dat gaf ik in mijn vorige post al aan.

Tjongejonge...Ik zei dat ik ervaring heb met de amp, niet meteen in een allround band. Maar ik speel wel verschillende soorten muziek, en test amps grondig uit met alle soorten stijlen en gitaren. Als je dat niet wilt geloven, is dat jouw probleem. Dat is mijn mening, take it or leave it. Niet zo moeilijk doen. Dus ik ben geen fan van de recto in dit opzicht. BIG DEAL!

Misery Signals
12 november 2009, 22:14
Niet moeilijk doen Tankman? Jij raadt in dit topic een VK aan boven een Recto voor een allroundband (terwijl je net hebt gezegd dat je hem nog niet in een allround band getest hebt), zegt dat je ervaring hebt met die VK bakken en op 10 november, 2 dagen geleden dus, start je hier op 't forum een topic dat je van plan bent een VK te kopen en je vraagt ons naar onze bevindingen? Begrijpe wie begrijpe kan...

Ik vind dat je aan de Recto scheur in modern modus op het derde kanaal niet onderuit kan, maar op de andere kanalen mbv de switchen, geraak je gemakkelijk van die ronkende scheur vanaf hoor.

MS

sjaak1990
12 november 2009, 23:48
Ik heb erg veel bands live gezien en een groot aantal met rectifiers. Sommigen slecht ingesteld, en die hoorde je niet goed. Veel bands die er wel goed mee klinken dus dat zegt genoeg! Heb er zelf nooit door gespeeld maar ik beoordeel dus over de sound in bandformatie. Peavey VK vind ik zelf helemaal niks, als ik het vergelijk met mijn standaard tenminste.
Veel metalbands met rectifiers, maar ook cleanere bands. Kijk eens naar between the buried and me, heerlijk ruwe sound maar hij prikt wel lekker.
Mijn Brunetti is ook een lastigere amp, vind ik wel leuk eigenlijk, zo kan je er meer uithalen dan uit een Marshall.

Michael AE
13 november 2009, 02:14
Rectifiers klinken te gek, maar hebben veel van alles qua EQ. Als je dan in een bandje speelt met veel toeters en bellen, dan kan het wel eens te veel van het goede zijn. Speel je echter in een powertrio, dan heb je wel echt een muur van sound. Daar zijn ze ook voor gemaakt, natuurlijk, voor die muur. Asl dat je ding is, zijn er weinig amps die het beter doen, behalve misschien de Bogner Ubershall. Die is dan jammergenoeg wel weer veel sterieler, al schijnt dat bij het nieuwste model beter te zijn.

Ik gebruikte vroeger een Single Recto voor sessie-werk en die deed alles prima. Mooi clean, wel een beetje steriel, maar veel beter dan een dual of een Mark. Met een TS (EDIT:op het cleane kanaal dus) een aardige crunch en het leadkanaal met weinig gain en dan boosten. Werkte prima!

Voor andere dingen dan metal vind ik de Single dan ook een aanrader. Veel beter dan de Duals en Triple's, IMO.

Misery Signals
13 november 2009, 03:14
Als dat je ding is, zijn er weinig amps die het beter doen, behalve misschien de Bogner Ubershall. Die is dan jammer genoeg wel weer veel sterieler, al schijnt dat bij het nieuwste model beter te zijn.

Ik gebruikte vroeger een Single Recto voor sessie-werk en die deed alles prima. Mooi clean, wel een beetje steriel, maar veel beter dan een dual of een Mark.
Een Bogner Uberschall steriel? Heb je die amp al eens gehoord? Die klinkt warm en organisch, zeker dat je niet met Engl verwart? :)
De eerste serie (waarvan ik er eentje heb, nummer 330) hebben veel laag en de gain is nauwelijks te temmen. Bij de blauwe revisie is o.a. de gain iets subtieler en heeft minder laag, waardoor ie meer doorsnee en minder bruut klinkt, maar toch nog steeds op het randje van erover. Dat is het grootste verschil. De nieuwe afgaande op soundclips is nog braver geworden, maar daar koop je toch geen Uberschall voor?

Mesa Recto's net hetzelfde. Die staan bekend als organisch klinkende amps waarvoor je al een Tubescreamer moet zetten om hem strak en sterieler te krijgen, vanwege zijn zompig laag. Wat jij doet met de TS is net de amp sterieler doen klinken?

De Single Recto kan je wel iets verder openzetten maar mist dan weer wat headroom en vooral de veelzijdigheid die de TS vraagt. De clean van de nieuwe Single Recto kan niet beter zijn als de Dual want dat kanaal is net hetzelfde op beide amps. De oudere moet je vergelijken met de tweekanaals versies en daar gaat het hier niet over. Inderdaad minder goed clean en de drive krijg je niet van die recto Sound weg. Dat gaat zoals ik eerder zei met die driekanaals amps wel. Daar zitten dmv kanalen en switches de mogelijkheden op om er een schoothondampje van te maken dat met gemak blues en funk aankan met een goede sound. Zonder pedaaltjes te hoeven gebruiken bovendien.

MS

Michael AE
13 november 2009, 04:38
Een Bogner Uberschall steriel? Heb je die amp al eens gehoord? Die klinkt warm en organisch, zeker dat je niet met Engl verwart? :)
De eerste serie (waarvan ik er eentje heb, nummer 330) hebben veel laag en de gain is nauwelijks te temmen. Bij de blauwe revisie is o.a. de gain iets subtieler en heeft minder laag, waardoor ie meer doorsnee en minder bruut klinkt, maar toch nog steeds op het randje van erover. Dat is het grootste verschil. De nieuwe afgaande op soundclips is nog braver geworden, maar daar koop je toch geen Uberschall voor?

Ik heb er 1 gehad (ook een serie 1) een aantal jaren terug en ik vind hem steriel, ja. Dat cleane kanaal slaat helemaal nergens op. MEGA steriel. Het lead kanaal is zeker organischer dan een Diezel of Engl, maar goed, dat is ook niet zo moeilijk.


Mesa Recto's net hetzelfde. Die staan bekend als organisch klinkende amps waarvoor je al een Tubescreamer moet zetten om hem strak en sterieler te krijgen, vanwege zijn zompig laag. Wat jij doet met de TS is net de amp sterieler doen klinken?

Hoho, daar gaan we weer met dat slechte lezen. Ten eerste gebruikte ik de TS met het cleane kanaal en niet met het lead kanaal en ten tweede vind ik een rectifier zeker niet organisch. Wel organischer dan een Engl of Diezel, maar een oude AC30 op zijn donder is mijn definitie van organisch. Niet een rectifier.


De Single Recto kan je wel iets verder openzetten maar mist dan weer wat headroom en vooral de veelzijdigheid die de TS vraagt.

Nooit last van gehad.


De clean van de nieuwe Single Recto kan niet beter zijn als de Dual want dat kanaal is net hetzelfde op beide amps. De oudere moet je vergelijken met de tweekanaals versies en daar gaat het hier niet over.

Dat zal best, maar als jij denkt dat 2 dezelfde preamps hetzelfde klinken op twee totaal verschillende eindtrappen, dan heb je het goed mis. Bovendien heb ik het over de eerste serie Single Recto, want die had ik. De nieuwe zal me een worst wezen. ;)

Vergelijken met een oude 2-kanaals zou niet eerlijk zijn, want die hebben geen clean kanaal wat er toe doet. De oude single wel en die klinkt op het lead kanaal veel meer als een 2-kanaals dan de nieuwere series. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat jij de oudere series beter vind klinken, maar ik wel.


Inderdaad minder goed clean en de drive krijg je niet van die recto Sound weg. Dat gaat zoals ik eerder zei met die driekanaals amps wel. Daar zitten dmv kanalen en switches de mogelijkheden op om er een schoothondampje van te maken dat met gemak blues en funk aankan met een goede sound. Zonder pedaaltjes te hoeven gebruiken bovendien.

MS

Al die extra toeters en bellen zorgen er wel voor dat hij niet meer klinkt als de oude, die ik persoonlijk vele malen beter vind. Bovendien is dat cleane kanaal op een drie kanaals helemaal niet zo goed. Dan gebruik ik persoonlijk liever een recto in combinatie met een goede cleane amp, maar goed. Niet iedereen heeft dat er voor over.

Toch blijf ik er bij dat als je een recto wil met een goed clean- en lead kanaal, je een oude single moet kopen. Die vind ik beter dan de nieuwere 3-kanaals.

Tankman
13 november 2009, 08:38
Niet moeilijk doen Tankman? Jij raadt in dit topic een VK aan boven een Recto voor een allroundband (terwijl je net hebt gezegd dat je hem nog niet in een allround band getest hebt), zegt dat je ervaring hebt met die VK bakken en op 10 november, 2 dagen geleden dus, start je hier op 't forum een topic dat je van plan bent een VK te kopen en je vraagt ons naar onze bevindingen? Begrijpe wie begrijpe kan...

Ik vind dat je aan de Recto scheur in modern modus op het derde kanaal niet onderuit kan, maar op de andere kanalen mbv de switchen, geraak je gemakkelijk van die ronkende scheur vanaf hoor.

MS

Niet in een allround band, wel getest naar zijn allround mogelijkheden. Een VK is geen instapmodel, lage prijzen zijn geen instapmodellen. Mijn topic was gestart omdat ik verrast was om zijn mogelijkheden, en benieuwd was naar jullie meningen. Dus, niet zo moeilijk doen. Ben ik toevallig eentje die een goedkoper ampje beter vind voor allround werk dan een Recto. Tja! Deal with it!

De Recto vind ik persoonlijk ideaal voor Rock/Metal. Niet voor allround dingen. Dat zou ik niet doen. Dat is mijn mening. Meningen verschillen. Of had je dat nog niet door?

Misery Signals
13 november 2009, 09:53
We wijken te hard af. Het gaat er niet om welke Recto het beste is. Ik heb er intussen vier gehad, twee oude en twee nieuwe, die allemaal anders klonken maar niet persé slechter, het is een kwestie van smaak. Er is voor de TS genoeg aanbod op de markt met Recto's wat je wil voor 1500 Euro. Koop er zoeentje, de prijzen zijn nu laag. Moest hij je om één of andere reden toch niet liggen, ben je die op termijn vast en zeker voor 't zelfde bedrag kwijt. Mensen kunnen hem niet aanzien als een amp die zachtere dingen aankan, vooral vanwege zijn typische uiterlijk, één van de vele sounds waarmee ie bekend is geworden en bands dat hem gebruiken. Probeer hem uit met verschillende eq settings en switch posities en je zal wel zelf horen.

En Tankman als jij die VK wil kopen doe je dat. Maar waarom zeg je nu dat een VK geen instapmodel is? Dat is het natuurlijk wel voor dat geld. Wil je van lampen proeven en weinig spenderen koop je die. Valt hij nog wat mee voor wat stijlen is dat handig meegenomen. Wil je je geweten sussen dat je geen instapper hebt moest je hem kopen? :) En Michael wij zullen een andere notie hebben van wat steriel is, no problem.

MS

Tankman
13 november 2009, 10:14
Een lage prijs hoeft niet altijd perse te betekenen dat iets een instapmodel is. Voor mijn doeleindes is de VK ideaal. Waarom zou ik duizenden uitgeven als het met de VK ook kan. De topic starter vroeg naar onze mening, en mijn mijn mening is dat de VK voor zijn doeleindes ook een goedkopere oplossing is.

In jouw ogen heb ik je heilige rectifier misschien afgekraakt, maar je leest alleen wat je wilt lezen. Ik heb meerdere malen duidelijk gemaakt dat de rectifier, naar mijn mening voor de doeleindes van de TS niet geschikt is. Voor andere doeleindes vind ik de rectifiers prima versterkers en heb er jarenlang op geGASt. Ik zou het nu nog niet erg vinden om er een te hebben, alleen, nogmaals, niet voor de doeleindes van de TS. Dat is mijn mening, als je het er niet mee eens bent, let it be...

TimoSomers
13 november 2009, 10:20
Die Mesa is echt wel veelzijdig hoor.
Je hebt 3 kanalen (mits je een nieuwe versie hebt) en die kun je onderling EQ geven en zelfs switchen van modern naar vintage (dus in principe heb je dan 6 verschillende sounds). Ook werkt 'ie heel goed met pedalen en alles, dus je zou je clean ook nog op kunnen pompen met een overdrive voor een lekkere bluessound. Verder prikt 'ie weldegelijk goed door de mix, en (vind ik) hem ook echt niet zo moeilijk af te stellen, een dagje tweaken en je moet wel je gewenste sounds hebben.


(Overigens speel ik op m'n recto funk, rock, hardrock, metal, pop, instrumentale dingen etcetc.)

Misery Signals
13 november 2009, 10:24
Maar heb je de Rectifier al eens uitvoerig getest met al die kanalen en standen, en in een allround band ipv met VK filmpjes af te komen? Zoek nou eens op Youtube Rectifier/blues/jazz/funk op. Kom je zoiets tegen.
http://www.youtube.com/watch?v=PZkQPVd2grM

Ik gebruik hem als leraar vaak op school, als ik iets elektrisch moet spelen. We hebben op school een bandje dat speelt bij verschillende gelegenheden en geloof me, onze leerlingen (mongooltjes van 12 tot 22), zijn niet gebaat met een high gain Recto sound. We spelen nummers van de Kreuners tot zelfs Spring en K3. Rectifier even afstellen op tweede kanaal vintage/raw modus of eerste kanaal clean/pushed modus en gaan. Geen probleem. Goeie sound.

De Rectifier is niet mijn heilige amp, dat is de Bogner Uberschall :) Als ik één stack bespeel is die Recto mijn backup.

Ben blij dat eindelijk een TS eens de veelzijdigheid van deze bakken aankaart. Je hebt er trouwens 8 modi op, niet zes. Kanaal twee en drie hebben nog Raw modus ook naast Modern en Vintage.

MS

marc_o
13 november 2009, 10:25
Uiteindelijk blijft het een smaakverhaal.

Wat voor de één een goed clean is, kan voor mij inspiratieloos geneuzel zijn. Waar de één een berg gain voor nodig heeft, kan de ander met minder af.
Ik denk dat de VK voor z'n geld best leuk is, maar ergens zit dat prijsverschil en vermoedelijk is dat de kwaliteit. Met de gemiddelde Mesa sla je een olifant dood en doe je daarna gerust een gig met diezelfde versterker. Het zijn professionele versterkers, gemaakt om te touren. De VK is een grappige instapper waarmee je best leuke geluiden kunt maken...welke ik mee zou nemen als ik erop moest vertrouwen? De Mesa, hands down.
Al die duurdere versterkers zijn niet duur omwille van de naam alleen, maar vooral door het ontwerp, de onderdelen en de kwaliteit (ongeacht of je het geluid mooi vindt)

@Tankman, ik geloof heel graag dat je je ding kunt doen met een VK, want die heeft voor dat budget een hoop te bieden, maar ga maar eens een aantal jaar aan de slag met een serieuze kwaliteitsversterker, dan is er geen weg meer terug (helaas voor de portemonnee)

Ibanez666
13 november 2009, 10:42
@Tankman, ik geloof heel graag dat je je ding kunt doen met een VK, want die heeft voor dat budget een hoop te bieden, maar ga maar eens een aantal jaar aan de slag met een serieuze kwaliteitsversterker, dan is er geen weg meer terug (helaas voor de portemonnee)

Het is mens-eigen om je eigen spul super te vinden (tenminste in mijn geval). Heb ik ook last van gehad, maar met de jaren leer je gewoon dat het niet altijd zo is.

marc_o
13 november 2009, 10:45
En dat mag ook zeer zeker, het is naar mijn mening belangrijk dat je een sound maakt waar je mee uit de voeten kan en zoveel mogelijk leert van afstellen van versterkers.

Toaster
13 november 2009, 12:24
Vind je echt dat je met die VK alle stijlen aankunt? Ik dus niet. Altijd hetzelfde matig geluid.
Met dat herkenbaar geluid bedoel ik dus modern van derde kanaal bij de Recto. Met de andere kanalen/modi/mogelijkheden achterop kan je heus wel die amp neutraler afstellen.

http://www.youtube.com/watch?v=eUuQRopRzHk&feature=PlayList&p=3CC4217A30695495&playnext=1&playnext_from=PL&index=12

Iemand die er Peppers, Limp Bizkit, Tool en nog wat fraais op speelt. Niet veelzijdig?

MS


He MS,

Thanks voor je uitleg in dit topic. (trouwens Michael AE ook!!!)
Ben zelf ook altijd aan het flirten met Mesa maar weet nooit echt goed waar ik moet beginnen.
In dit filmpje zie je toch een 3 kanaals dual rectifier? Klinkt in mijn oren erg lekker en veelzijdig. Een 2 kanaals Dual rectifier is dan de amp die dus meer vintage klinkt ten opzichte van alle sounds uit deze amp of alleen ten aanzien van het tweede kanaal?


@TS ik heb zelf ook in verschillende coverbands gespeeld en ik vond het daar het moeilijkst om maar tot een goede sound(s) te komen. Ik heb ook een voorliefde voor vintage dus uiteindelijk stond ik met twee ouwe Marshall tops op het podium en een orange 4x12 met pre rola's :D Een Superbass voor het clean en een Superlead voor het ruige werk.

Daarnaast had ik een hekel aan pedaaltjes. hahaha.

Maar nu speel ik alweer anderhalf jaar in een ska bandje. (ouwe liefde roest niet) Ik moest me hier ontzettend aanpassen. We spelen op kleine crappy podia en moeten in 10 minuten kunnen opbouwen. Soms staat er al backline.

En ik had gewoon een ijzersterke clean toon nodig. Ik gebruik nu een blackface Fender Proreverb (2x12 combo) En jawel een pedalboard. Hier staan maar een paar effecten op want ik kan niet teveel ruimte innemen op die kleine crappy underground podia. Anders staan de blazers of de zangeressen op mijn pedalen te dansen.

Maar moraal van mijn verhaal:

De set-up die ik nu gebruik, in combi met mijn telecaster, is echt mega veelzijdig en ik weet zeker dat ik in mijn oude coverbandjes nu een betere sound zou hebben. (vroeger kwam ik met verschillende set-ups niet door de mix of het klonk weleens anders of wat dan ook, nu prik ik er in 98% van de gevallen altijd doorheen)

Oftewel een goede combo en wat uitzoekwerk naar goede pedalen kan misschien ook een oplossing zijn.


Wat niet wil zeggen dat ik nooit een Mesa zou willen kopen. Want ik zou er namelijk zelf ook best wel eentje willen hebben ;)

heavy-metal-thunder
13 november 2009, 13:49
We wijken te hard af. Het gaat er niet om welke Recto het beste is. Ik heb er intussen vier gehad, twee oude en twee nieuwe, die allemaal anders klonken maar niet persé slechter, het is een kwestie van smaak. Er is voor de TS genoeg aanbod op de markt met Recto's wat je wil voor 1500 Euro. Koop er zoeentje, de prijzen zijn nu laag. Moest hij je om één of andere reden toch niet liggen, ben je die op termijn vast en zeker voor 't zelfde bedrag kwijt. Mensen kunnen hem niet aanzien als een amp die zachtere dingen aankan, vooral vanwege zijn typische uiterlijk, één van de vele sounds waarmee ie bekend is geworden en bands dat hem gebruiken. Probeer hem uit met verschillende eq settings en switch posities en je zal wel zelf horen.

MS

zo denk ik er ook over. Staan hier in de buurt 3 dual recto's te koop en een eind verder nog eentje. Vallen allemaal te scoren voor 1500. Dat is een prijs waarvoor hij altijd kan doorverkocht worden. Ik kan die recto's gaan testen, maar wat zegt dat in een band? Voor mij onvoldoende. Want opeens merk je op repetitie (of optreden) dat hij toch lastig af te stellen valt, of dat hij bij de try out te luid stond en dat de goede sound gedeeltelijk weg is, of onvoelde er door prikken, of niet vlot genoeg kunnen schakelen tss clean, crunch en lead of dat de soloboost vb. op clean veel minder effect heeft dan op een od-kanaal... ik zeg maar wat (niet dat het zo is), maar dat zijn allemaal zaken die je maar goed door hebt als je er een aantal maanden mee in de groep speelt. Want voor mij is een buizen amp enkel voor in groep. Ik heb hier een 4-tal staan, maar speel daar thuis nooit op.

@ Michael AE: ik ben niet zo op zoek naar een organisch clean. Ik heb vb. een oude ac30. Daar met tele in en behoorlijk luid en dat leeft. Maar dat zoek ik niet. Ik hou zelfs (voor ons genre, nou ja... spelen vele stijlen) van een vrij steriel clean. Denk vb. Nothing Else mathers, ik vind dat mooi. Ik ben eigenlijk een eighties boy, voor clean chorus, rev en/of delay erbij...

Michael AE
13 november 2009, 14:33
@ Michael AE: ik ben niet zo op zoek naar een organisch clean. Ik heb vb. een oude ac30. Daar met tele in en behoorlijk luid en dat leeft. Maar dat zoek ik niet. Ik hou zelfs (voor ons genre, nou ja... spelen vele stijlen) van een vrij steriel clean. Denk vb. Nothing Else mathers, ik vind dat mooi. Ik ben eigenlijk een eighties boy, voor clean chorus, rev en/of delay erbij...

Okay. :) Daar is een recto natuurlijk wel geschikt voor, behalve dan de oude 2-kanaals. Dat mag geneens clean heten.

Ik zou nog steeds zeggen; als je een oude single vind, probeer hem. Het liefst naast een nieuwe dual natuurlijk. Kun je horen wat jij zelf beter vind. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je niet meteen een aankoop moet doen omdat je GAS hebt, maar eerst alles eens rustig moet proberen. Dan kom je vanzelf je favoriet een keer tegen.

Michael AE
13 november 2009, 14:39
He MS,

Thanks voor je uitleg in dit topic. (trouwens Michael AE ook!!!)
Ben zelf ook altijd aan het flirten met Mesa maar weet nooit echt goed waar ik moet beginnen.
In dit filmpje zie je toch een 3 kanaals dual rectifier? Klinkt in mijn oren erg lekker en veelzijdig. Een 2 kanaals Dual rectifier is dan de amp die dus meer vintage klinkt ten opzichte van alle sounds uit deze amp of alleen ten aanzien van het tweede kanaal?


De 2-kanaals is echt anders dan de 3-kanaals. Het cleane kanaal kan ik kort over zijn, dat heeft de oude simpelweg niet. Daar wint de 3-kanaals dus zonder moeite. De andere kanalen klinken in mijn oren op de oude vetter. Meer laag onder de knoppen, maar ook minder schel en iets smoother. De (oude) single klinkt het meeste als de oude op het leadkanaal, IMO, maar dan met een heel bruikbaar clean kanaal. Ik vind het nog beter dan de 3-kanaals, maar dat is smaak.

Nu moet ik wel zeggen dat niet elke 2-kanaals hetzelfde klinkt. Ik schrok me rot, maar heb er zeker een stuk of 15 gehoord en ze klinken allemaal aanzienlijk anders. De nieuwe is dan wel wat consistenter.

Tankman
13 november 2009, 14:54
Uiteindelijk blijft het een smaakverhaal.

Wat voor de één een goed clean is, kan voor mij inspiratieloos geneuzel zijn. Waar de één een berg gain voor nodig heeft, kan de ander met minder af.
Ik denk dat de VK voor z'n geld best leuk is, maar ergens zit dat prijsverschil en vermoedelijk is dat de kwaliteit. Met de gemiddelde Mesa sla je een olifant dood en doe je daarna gerust een gig met diezelfde versterker. Het zijn professionele versterkers, gemaakt om te touren. De VK is een grappige instapper waarmee je best leuke geluiden kunt maken...welke ik mee zou nemen als ik erop moest vertrouwen? De Mesa, hands down.
Al die duurdere versterkers zijn niet duur omwille van de naam alleen, maar vooral door het ontwerp, de onderdelen en de kwaliteit (ongeacht of je het geluid mooi vindt)

@Tankman, ik geloof heel graag dat je je ding kunt doen met een VK, want die heeft voor dat budget een hoop te bieden, maar ga maar eens een aantal jaar aan de slag met een serieuze kwaliteitsversterker, dan is er geen weg meer terug (helaas voor de portemonnee)

Dat is m nou dus. Ik heb een aantal jaar alleen met diverse serieuze kwaliteitsversterkers gewerkt, en ze voldoen gewoon niet aan mijn eisen. Maar het is idd gewoon een kwestie van smaak. Persoonlijk heb ik geen zin meer om duizende uit te geven aan een versterker, terwijl ik voor 500 al klaar kan zijn en naar mijn mening betere resultaten boek dan met de duurdere. Als ik niet serieus achter mijn eigen mening stond, zou ik het ook niet aanraden.

caliban
13 november 2009, 16:57
In jouw ogen heb ik je heilige rectifier misschien afgekraakt

Bart met één heilige amp, doe me niet lachen
:seriousf:

marc_o
13 november 2009, 17:04
Dat is m nou dus. Ik heb een aantal jaar alleen met diverse serieuze kwaliteitsversterkers gewerkt, en ze voldoen gewoon niet aan mijn eisen. Maar het is idd gewoon een kwestie van smaak. Persoonlijk heb ik geen zin meer om duizende uit te geven aan een versterker, terwijl ik voor 500 al klaar kan zijn en naar mijn mening betere resultaten boek dan met de duurdere. Als ik niet serieus achter mijn eigen mening stond, zou ik het ook niet aanraden.


Voor m'n nieuwsgierigheid, met welke versterkers heb je nog gewerkt dan?

marc_o
13 november 2009, 17:05
zo denk ik er ook over. Staan hier in de buurt 3 dual recto's te koop en een eind verder nog eentje. Vallen allemaal te scoren voor 1500. Dat is een prijs waarvoor hij altijd kan doorverkocht worden. Ik kan die recto's gaan testen, maar wat zegt dat in een band? Voor mij onvoldoende. Want opeens merk je op repetitie (of optreden) dat hij toch lastig af te stellen valt, of dat hij bij de try out te luid stond en dat de goede sound gedeeltelijk weg is, of onvoelde er door prikken, of niet vlot genoeg kunnen schakelen tss clean, crunch en lead of dat de soloboost vb. op clean veel minder effect heeft dan op een od-kanaal... ik zeg maar wat (niet dat het zo is), maar dat zijn allemaal zaken die je maar goed door hebt als je er een aantal maanden mee in de groep speelt. Want voor mij is een buizen amp enkel voor in groep. Ik heb hier een 4-tal staan, maar speel daar thuis nooit op.

@ Michael AE: ik ben niet zo op zoek naar een organisch clean. Ik heb vb. een oude ac30. Daar met tele in en behoorlijk luid en dat leeft. Maar dat zoek ik niet. Ik hou zelfs (voor ons genre, nou ja... spelen vele stijlen) van een vrij steriel clean. Denk vb. Nothing Else mathers, ik vind dat mooi. Ik ben eigenlijk een eighties boy, voor clean chorus, rev en/of delay erbij...


test a.u.b. een Rivera TBR-1 series, dat zou best eens kunnen zijn wat je zoekt, er staan er genoeg te koop, voor niet al teveel en als jij een 80-ies boy bent, zul je daar zeker blij van worden!

sjaak1990
13 november 2009, 19:47
Dat is m nou dus. Ik heb een aantal jaar alleen met diverse serieuze kwaliteitsversterkers gewerkt, en ze voldoen gewoon niet aan mijn eisen. Maar het is idd gewoon een kwestie van smaak. Persoonlijk heb ik geen zin meer om duizende uit te geven aan een versterker, terwijl ik voor 500 al klaar kan zijn en naar mijn mening betere resultaten boek dan met de duurdere. Als ik niet serieus achter mijn eigen mening stond, zou ik het ook niet aanraden.

Ik heb kwaliteitsversterkers en ook kwaliteitsversterkers gehad maar als ik door een valveking moet spelen word ik niet blij. Geen slechte amps...maar er zit een klasse boven, en daarboven weer en daarboven weer... Mooi dat jij die resultaten eruit haalt maar er zijn genoeg goede amps die veelzijdig zijn.

heavy-metal-thunder
13 november 2009, 20:15
@ Marc_o: ben opgegroeid met hard rock van eind seventies tot eind eighties. Vooral eind eighties had je (hair metal, waarvan ik nu niet de grote fan was) nogal wat muziek met veel chorus, delay enz... Nu, ik ben niet specifiek naar die sound op zoek. Ik wil een all round versterker, waar ik vlotjes een aangenaam clean uit krijg, vlot over kan naar een overdrive (bij voorkeur 2 types: niet overdreven heavy + een stevigere) en dan op alles nog eens een soloboost. Omdat ik al aangename dingen van de Dual recto had gehoord wou ik eens weten of hij ook geschikt was voor het wat bravere genre.

Ik denk eraan om binnenkort eens 1 uit te proberen. Welk cab raden jullie me aan? Eentje met de M25 greenbacks of eentje met H30's?

the sure thing
13 november 2009, 20:35
k denk eraan om binnenkort eens 1 uit te proberen. Welk cab raden jullie me aan? Eentje met de M25 greenbacks of eentje met H30's? Vergeet ook niet de V30, G12T-75 of de G12-65 mee te nemen.

heavy-metal-thunder
13 november 2009, 21:20
Vergeet ook niet de V30, G12T-75 of de G12-65 mee te nemen.

jij mag mijn roadie zijn :-) In mijn koffertje kan maar 1 cab in.

Tankman
13 november 2009, 23:39
Ik heb kwaliteitsversterkers en ook kwaliteitsversterkers gehad maar als ik door een valveking moet spelen word ik niet blij. Geen slechte amps...maar er zit een klasse boven, en daarboven weer en daarboven weer... Mooi dat jij die resultaten eruit haalt maar er zijn genoeg goede amps die veelzijdig zijn.

Tja. Ik word er wel weer erg blij van. Heeft ook allemaal te maken met wie je bent, wat je speelt, waar je op speelt en hoe je speelt. Bij mij werkt dat het beste.

Voor degene die wilde weten wat voor amps ik heb gespeeld:

Marshall JCM900
Marshall Mode Four
Engl Screamer
Engl Invader
Fender Twin
Fender FM212
Peavey bandit 112
Laney GH100L en VH100R

Ik heb ook nog eens een tijdje over de Fender Bassman van mijn neef gespeeld. Die had hij ergens in de vroege jaren 90 ergens gescored.

Dat is zo'n beetje het lijstje van versterkers waar ik een tijdje mee heb gespeeld, en dan weer weggedaan, omdat het niet voldeed. Moet ik zeggen, de Engl Invader was wel erg mooi. Die was eerder weg om financiele redenen dan omdat hij niet voldeed. Mist wel iets in de drive.

Wat ik wel nog erg benieuwd naar ben is de Mesa Mark IV. Die heb ik nou nog nooit zelf kunnen proberen.

De Rectifiers heb ik bij mijn werkgever uitvoerig uitgetest. Stukje productkennis, mocht ik zolang ik wilde kloten met dat ding tot ik hem helemaal door had. Was ik lekker een paar dagen zoet.

Henri H
14 november 2009, 00:26
Toch is een Valveking een totaal andere amp dan de 3 kanaals rectifier volgens mij, niet echt te vergelijken.
Ik heb alleen de Valveking kort bespeeld, en ook een 2 kanaals Dual Rectifier, en ik moet zeggen dat de Valveking mij beter beviel, kwestie van smaak misschien, en misschien heb ik de Rectifier te kort (10 minuten ofzo) getest op een foute cab (onbekende budget Randall).
Maar afgaande op dat ene filmpje van die 3 kanaals Dual Rectifier en mijn eigen ervaring met de VK is het evident dat de 3 kanaals Rectifier toch echt wel veelzijdiger is.
Het neemt niet weg dat het goed mogelijk is dat je het geluid v.d. VK prefereert boven die van een Rectifier.
In dat geval ben je wel mooi €2000,- (nieuwprijs) goedkoper uit. :ok:
Een Rectifier heeft daarentegen wel 10 x zoveel mojo.

heavy-metal-thunder
14 november 2009, 12:44
Precies, daar ga je al, persoonlijk associeer je een Recto met rock en metal, je staat daar overigens niet alleen in. Heb je al wel eens geprobeerd een Recto in een allround coverband te gebruiken? Vast niet.

Anyway, ik gebruik een 3-kanaals Recto (Triple, dat dan weer wel) in een "allround" coverband, we spelen alleen NL product. Maar dat gaat van Jan Smit tot Acda & de Munnik, van Kane tot Golden Earring, van Bløf tot Anouk. En dat gaat dus prima met een Recto en zijn 3 kanalen. Af en toe gooien we er ook wat U2 doorheen, zonder problemen. E.

is er soundmatig veel verschil tussen de 3-kanaals triple en dual rectifier?