PDA

View Full Version : Raar trillend geluid



Snoberizer
11 november 2009, 13:46
Hallo,

Sinds kort is mij een trillend geluid opgevallen als ik speel. Wss heb ik dit al langer, maar trok ik mij dat nooit aan omdat ik enkele maanden geleden nog nooit een gitaar heb vastgehad.

Nu is het zo dat wanneer ik mijn vinger op een fret houd (laat ons bijvoorbeeld zeggen: de 2de fret op de A-snaar), en ik sla de fret aan, is het net of de snaar trilt meteen ook tegen de 3de fret op die snaar. Ik denk dus dat de snaren eigenlijk te dicht tegen het fretboard staan. Speelt heel prettig, maarja...

Nu weet ik niet of dit waar is, ik ken er natuurlijk ook niet zoveel van. Dus ik wou vragen of andere mensen dit probleem ook al hebben gehad.

Als het aan de brug of de tremolo ligt, maakt dat niet veel uit, ik wil die toch gaan vervangen door kwalitatievere onderdelen ;)

Alvast bedankt, en sorry voor de verwarrende uitleg misschien, maar beter kan ik het niet echt uitleggen ;)

Edit: het gaat om een Jackson JS-1 Dinky.

Tankman
11 november 2009, 13:49
Dit heet fretbuzz en is een heel vaak voorkomend probleem. Een klein afstelbeurtje en je bent alweer klaar om te gaan. Je geeft aan redelijk onervaren te zijn met gitaren, dus ik zou gewoon naar een lokale gitaarboer gaan en hem dit te laten fixen. Kost niet veel, en een beetje een sympathieke gitaartechneut zal het zelfs gratis ff snel aanpassen.

Als je nog garantie hebt bij een winkel zou ik daarheen gaan, dan valt het onder garantie en is het sowieso gratis.

Snoberizer
11 november 2009, 13:55
Betalen dus, ik heb ze 2dehands van mijn stiefvader gekregen voor 100 euro. Maar ik ben al blij dat het veel voorkomend is, dan is het ook niet onoverkomelijk om op te lossen.

Bedankt voor je snelle antwoord ;)

Tankman
11 november 2009, 13:57
Wat voor gitaar is het? Heb je foto's?

Thmz
11 november 2009, 14:06
Ik vind het eigenlijk wel slecht dat de lokale gitaarboer voor zo'n dingen al snel gepromoot wordt. Probeer het misschien eens zelf, scheelt je weer wat geld ;) Wat voor gitaar heb je? Het is niet moeilijk om te doen. (2 'vijsjes' draaien)

Tankman
11 november 2009, 14:13
Aangezien de onervarenheid, zou ik toch de gitaarboer aanraden, en dan meekijken om het zelf te leren (maar dat spreekt voor zich).

Als je niet wat je doet, moet je er niet zomaar aan beginnen. Heb zo ooit eens in mijn beginnersjaren een basgitaartje verkloot.

Snoberizer
11 november 2009, 14:16
Ja ik zou het zelf niet echt durven eigelijk :)

http://photos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs146.snc1/5413_1203432841445_1097314492_30655191_7488130_n.j pg

Dit is de enige foto die ik er van heb, anders moet ik het met de gsm trekken want de batterijen van mijn camera zijn leeg.

HaroldA
11 november 2009, 16:07
Ik heb hetzelfde wel eens gehad met een slechte snaar. Op spanning zag je er niets van maar zonder spanning op de snaar bleek er een deuk/vouw in te zitten.

Hoe oud zijn je snaren?

davidof
11 november 2009, 23:15
Als je goed uitkijkt met wat je doet en stap voor stap de links doorneemt is het véééééééééééééél leerrijker en goedkoper om het zelf te doen

http://home.wanadoo.nl/gitaar-in-tune/index_files/Zelf_een_gitaar_afstellen.htm
http://www.shinyguitargear.nl/Renovatie/gitaar_afstellen.html

Snoberizer
12 november 2009, 00:49
Ik heb hetzelfde wel eens gehad met een slechte snaar. Op spanning zag je er niets van maar zonder spanning op de snaar bleek er een deuk/vouw in te zitten.

Hoe oud zijn je snaren?
Ik heb er net (lees: 2 maanden geleden, maar eigelijk in die periode vooral op mijn akoestische gespeeld) Elixir Nanowebs opgelegd, dus versleten snaren zullen het sowieso niet zijn. Hoop ik toch want ik vervang niet graag mijn snaren te snel.

guitarkid
12 november 2009, 10:07
Aangezien de onervarenheid, zou ik toch de gitaarboer aanraden, en dan meekijken om het zelf te leren (maar dat spreekt voor zich).

Als je niet wat je doet, moet je er niet zomaar aan beginnen. Heb zo ooit eens in mijn beginnersjaren een basgitaartje verkloot.

+1.
Normaal geloof ik ook wel in "trial and error", maar in dit geval vind ik dit een goede tip.

Gr. C.

snaarplukker
12 november 2009, 12:14
Ik zou zeggen:"Lees dit eerst even.". (http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen:Zelf_afstellen) Alvorens je € 40,-- wilt uitgeven voor een gitaar die je € 100,-- hebt gekost.

Tankman
12 november 2009, 16:08
40 euro zal het zeker niet kosten. Hooguit een tientje. en wat ik zeg, een beetje een sympathieke gitaarboer doet het zelfs gratis.

TimS
12 november 2009, 16:13
40 euro zal het zeker niet kosten. Hooguit een tientje. en wat ik zeg, een beetje een sympathieke gitaarboer doet het zelfs gratis.

Hmm, bij de Feedback vragen ze er 25 euro voor.

HaroldA
12 november 2009, 16:15
Hmm, bij de Feedback vragen ze er 25 euro voor.

Naar de Feedback voor service??? Zonde van je geld.

chantilly
12 november 2009, 17:02
nou ik heb m laatst laten afstellen 30,-

khad em niet kletterend gebracht kreeg m kletterend terug :(
toch maar zelf doen dan..