PDA

View Full Version : nieuwe semi hollow nachttafel/trede



driesjemeetsworld
11 november 2009, 13:19
my masterpiece is complete!
Ik heb sinds kort m'n allereerste eigen elektrische bassgitaar gebouwd.
De elektronica en stemschroeven e.d. komen van een cheap silvertone bass die nooit meer werd gebruikt sinds de aankoop van mijn mijn fender, dus kon ik hem evengoed volledig uit elkaar halen.
Na wat info te hebben opgezocht over houtsoorten, was duidelijk dat een nachttafel en een trede van een oude trap niet geschikt waren. ik heb het over dennenhout en eikenhout. Absoluut geen aanrader! dennenhout is te zacht en eikenhout is te zwaar en een te harde houtsoort. ondanks slecht hout en het feit dat ik de gehele body volledig met de hand heb gemaakt, moet ik zeggen dat het me toch goed gelukt is, het is dan ook maar een probeerseltje. De volgende gitaar die ik misschien ooit zal bouwen zal waarschijnlijk op dezelfde manier gemaakt worden, ik amuzeer me daar gewoon mee. Alhoewel ik toch wel wat deftiger hout zal zoeken volgende keer.

een foto kan ik vandaag nog niet posten want ik zit niet op mijn computer, Maar ik zal er morgen eentje proberen te uploaden. Nu kunnen jullie alvast nieuwsgierig fantaseren over hoe die er uit ziet.

snaarplukker
11 november 2009, 15:25
Na wat info te hebben opgezocht over houtsoorten, was duidelijk dat een nachttafel en een trede van een oude trap niet geschikt waren. ik heb het over dennenhout en eikenhout. Absoluut geen aanrader! dennenhout is te zacht en eikenhout is te zwaar en een te harde houtsoort. ondanks slecht hout en het feit dat ik de gehele body volledig met de hand heb gemaakt, moet ik zeggen dat het me toch goed gelukt is, het is dan ook maar een probeerseltje.

Heel lang geleden maakten de mens muziekinstrumenten van het hout uit de bossen van hun leefomgeving. Instrumenten gebouwd van elk houtsoort zal zijn eigen specifieke klanken hebben. Aan wie is het om vast te stellen welk houtsoort niet geschikt is voor de bouw van bepaalde muziekinstrumenten?;)

Hiro
11 november 2009, 15:29
een gitarist die ik ken heeft er een uit een traptrede gehaald en die gitaar klinkt gewoon gaaf, iets meer laag als hoog, dat wel maar als je dat zou willen bereiken wat is dan t probleem?

McVenco
11 november 2009, 15:51
Als het goed klinkt maakt het niet uit wat voor hout je gebruikt, en eiken is al vrij vaak succesvol gebruikt voor gitaren. Aaronstonebeat heeft zelfs zijn hele eikenhouten keuken gesloopt om er gitaren van te maken dus dat zit wel snor :seriousf:

barno
11 november 2009, 16:37
bouwde brian may zijn gitaar ook niet van eiken?

en fender is begonnen met essen omdat het meest voorhanden en goedkoopst was. Daarna overgeschakeld naar elzen: idem dito. Ze hebben in de vroege jaren zelfs tele's van dennenhout gebouwd. Ik zeg niet dat hout geen bal uitmaakt maar veel minder dan vaak wordt beweerd. Halshout is wat moeilijker, daar kan je alleen stabiele houtsoorten voor gebruiken om evidente redenen

driesjemeetsworld
11 november 2009, 22:38
ja oke klinken doet ie wel en hij ziet er ook goed uit vooral die vlamtekeningen van het hout zijn prachtig. Maar wat was ie zwaar voordat ik hem had uitgehold, de band sneed zowat bijna mijn hele nek door :p

En we hebben sinds kort een nieuwe trap geïnstalleerd en de oude trap ligt daar maar wat te liggen, misschien eens een beuken gitaar maken...
En anders kan ik altijd eens een gitaarbodyvormig gat zagen in de keukentafel :p

Zjef
11 november 2009, 23:08
robrecht5, hier op het forum maakte oa een yellow pine strat (op de foto nog niet afgewerkt)

http://i51.photobucket.com/albums/f378/pieterdescan/Gitaar%20Roberto/DSC_0029-kopie.jpg

driesjemeetsworld
12 november 2009, 09:46
robrecht5, hier op het forum maakte oa een yellow pine strat (op de foto nog niet afgewerkt)

http://i51.photobucket.com/albums/f378/pieterdescan/Gitaar%20Roberto/DSC_0029-kopie.jpg

ziet er ondanks z'n onafgewerkte status prachtig uit!!

driesjemeetsworld
12 november 2009, 17:46
hey hey,
ik ben terug thuis dus ik heb net een m'n gitaar volledig afgewerkt behalve de slagplaat ontbreekt nog maar dat maakt hem niet minder mooi.

hier is ie!!

http://i117.photobucket.com/albums/o50/driezytalent/Dotty.jpg

Robdop
12 november 2009, 18:30
heb je de top nou vastgeschroeft?:grouphug:

driesjemeetsworld
17 november 2009, 14:41
heb je de top nou vastgeschroeft?:grouphug:

jep ik wilde er iets raars speciaals van maken, ik vind em echt geslaagd :D

Jordii
17 november 2009, 14:49
Is dat stift erop? Die lijnen? :dontgeti:

Jilles
17 november 2009, 18:06
hoe hang je hem op? Lijkt me dat de stemsleutel in de weg zit..

McVenco
17 november 2009, 20:06
hoe hang je hem op? Lijkt me dat de stemsleutel in de weg zit..

Dan hang je hem toch niet op? :chicken:

driesjemeetsworld
18 november 2009, 21:01
Dan hang je hem toch niet op? :chicken:

om een antwoord op de laatste twee vragen te geven:

das geen stift op een foto lijkt het op eender was stift,potlood,krijt weet ik veel :p logisch denken, das toch gewoon handgeschildert waarim zou ik met een stift op een gitaar tekenen, dat gaat toch af :p

en ophangen?! waarom ophangen als je em simpelweg ook kan neerzetten in een gitaarstand :D

Noid
19 november 2009, 00:05
hey hey,
ik ben terug thuis dus ik heb net een m'n gitaar volledig afgewerkt behalve de slagplaat ontbreekt nog maar dat maakt hem niet minder mooi.

hier is ie!!

http://i117.photobucket.com/albums/o50/driezytalent/Dotty.jpg
Ik feliciteer je met je eerste "zelfbouw" bas. 't is wel een bijzonder ding geworden, hoe kwam je op het idee voor dit model en wat vind je zelf van het resultaat?

Hiro
19 november 2009, 08:10
Gefeliciteerd man, hoe ben je op je ontwerp gekomen?

Jordii
20 november 2009, 20:18
Ik denk dat 'ie mooier is met slagplaat.:) Welke kleur slagplaat komt erop?

driesjemeetsworld
21 november 2009, 20:43
wel de foto die ik hier op heb gezet vind ik em al redelijk geslaagd, maar ondeertussen is er een soort van slagplaat op gekomen tis houtskleur witte meranti maar ook zoiets raars van model :) en ik heb gisterenmorgen iets nieuws ermee uitgespookt ik heb namelijk het overschot van de vernis die ik ervoor heb gebruikt samen met een restje rode verf samen gemengd zodat het een soort van transparant rood wordt en het resultaat mag er best wel wezen. Nu ben ik er echt ten volle trots op, echt mijn ding :D ik zal een dezer dagen eens het volledige eindresultaat erop zetten.

En nu het antwoord over het model:
Het begon allemaal toen ik een nieuwe gitaar had besteld bij m'n gitaarwinkel namelijk een "epiphone dot studio", maar volgens de leveranciers ging de levering minimum een jaar duren, dus ben ik nar de winkel gestapt en mocht ik daar een ander type gitaar testen en dan ook kopen, ik ben naar huis gegaan met een "sg standart". Toch vond ik het hééél erg jammer dat ik geen dot model had natuurlijk en ik wilde al altijd eens m'n eigen gitaar maken en zo is deze basgitaar geboren :D in het begin was het een vol massief eikenhouten "dot" model, pas later heb ik beseft dat ik niet bij de onderste fretten kon en dat het ding loodzwaar was. Toen had ik al besloten om de body gedeeltijk boven en onder uit te hollen en dan het probleem met de fretten, wel dit model is gewoon hetzelfde model als de "gibson jack casady".
Tis een mooie gitaar en nog praktisch ook :D

Nu zou ik graag eens een akoustische basgitaar maken, maar ook met een zeer aparte bouwstijl van de klankkast, of het zal klinken? wie weet...

Hiro
21 november 2009, 21:32
Okay nu begrijp ik de rare cut-out van onderen.

Veel plezier ermee iig :)