PDA

View Full Version : Bouw Cabinet 2x12 HELP!!!



mario-guitar666
11 november 2009, 12:58
Hallo,

Ik wil een 2x12 cabinet maken ivm dat mijn 4x12 wel heel hard gaat met mijn slo 100.
Ik heb G12T-75 speakers gekocht omdat deze er mooi bij passen toons gewijs. Kan iemand mij vertellen wat voor soort hout ik moet gebruiken en welke maten je moet hebben voor een 2x12 cabinet?

(ik heb zelf al mijn oog laten vallen op Blackface Bassman 2x12 soort van grootte)

iemand die mij kan helpen?

Cheerz

Rutger
11 november 2009, 15:59
Met het halveren van het aantal speaker zal je slo 100 nog steeds loeihard gaan, een 2x12 zal vooral anders klinken maar niet per definitie zachter. Het scheelt natuurlijk wel sjouwwerk :)

Met een beetje googlen kom je verschillende doe-het-zelf verhalen tegen, met foto's en al.

Berken multiplex van zo'n 12 mm dikte is veel gebruikt bij speakercabs. Wel even naar een goeie houthandel gaan en niet bij de bouwmarkt halen.

Voor wat betreft de afmetingen kun je best een voorbeeld nemen van wat je mooi vind klinken. De blackface cabs zijn een goed uitgangspunt, ik heb er goeie ervaringen mee. Ze kunnen wat bassig worden, maar dat is eenvoudig te verhelpen door de binnenkant met glas-/steenwol te bekleden.

aaronstonebeat
11 november 2009, 16:31
Is zo'n power attenuator niet iets voor jou dan? Zo'n ding dat het vermogen naar de speaker reduceert zonder het karakter van het geluid aan te tasten.
Je versterker blijft immers dat vermogen afgeven, welke speaker je er ook op aansluit.

Ik heb daarover van verschillende mensen al goede dingen gehoord.

Rutger
12 november 2009, 10:01
...zonder het karakter van het geluid aan te tasten...

Dat bestaat niet

VanMeekeren
12 november 2009, 10:33
Dat bestaat niet


+1

TienTekens

almarvk
12 november 2009, 10:42
Ik heb dezelfde speakers in een zelfbouw cab gegooid met de afmetingen van een standaard Bogner 2x12 cab. Ik heb voor meranti multiplex gekozen, vanwege de prijs en de beschikbaarheid op dat moment.

mario-guitar666
13 november 2009, 11:54
ok berken multiplex 12 mm dus maar hoe kan ik dit heb beste in elkaar zetten dan? ik lees op internet veel dingen over zwaluwstaart verbindingen etc. is dit te doen voor een beginner?

mario-guitar666
13 november 2009, 11:55
[QUOTE=aaronstonebeat;2197070]Is zo'n power attenuator niet iets voor jou dan?QUOTE]

ja dat gaat er uiteindelijk ook bijkomen natuurlijk maar ik zoek voornamelijk iets om mijn 4x12 marshall cab met G12HM speakers te vervangen ivm gewicht ;)

Jimwoud
13 november 2009, 16:44
Ik zou minimaal 15mm berken nemen, ik heb zelf voor mn zelfbouw 4x12 18mm genomen. Zeker als je wat stevigere muziek speelt is wat dikker hout wel lekker.

Roger Vanduffel
13 mei 2010, 15:14
ff (relatief) offtopic een (relatief) oudje omhoog halen...

Ik ben op zoek naar een of ander naslagwerk/bron voor het bouwen van cabs waarin oa de invloed van materiaal, afmetingen, vorm in functie van vermogen, frequentiebereik e.d. staat beschreven. Ondanks 't feit dat ik superveel vind over de versterker zelf, ligt dat voor de cab toch wel anders.
iemand een idee?

en mijn excuses als ik er over heb gekeken...

dankjewel!

Roger Vanduffel
21 mei 2010, 19:35
allee naa!
niemand?!

aaronstonebeat
21 mei 2010, 19:45
Ik heb laatst een kastje gemaakt van resten eiken (22 mm) voor een speaker uit een oude Peavey Backstage Plus (een 35W combootje uit de jaren '80). Ik heb die speaker al in verschillende bouwsels gehad maar hij had nog nooit goed geklonken.
Misschien om dat ik altijd spaanplaat gebruikte? Nu, met dat eikenhout, lijkt die speaker heel goed te klinken. Misschien beeld ik het me in, moeilijk te zeggen.

Mijn kastje meet 43x33x19 cm aan de buitenkant, heeft geen achterkant en is toch al behoorlijk aan het gewicht voor zo'n klein dingetje. Voor een grotere kast wordt dat natuurlijk ondoenlijk zwaar.
Maar ik kan me maar niet aan de indruk ontrekken dat dat zware harde spul een positieve invloed heeft.

Thiez
21 mei 2010, 20:50
Dat zal aardig zwaar kastje zijn van 22mm eiken?