PDA

View Full Version : strakke scheur uit Vox?



Rooker
11 november 2009, 12:45
Dag allemaal,

Na lang sparen heb ik dan eindelijk mijn Vox ac30 cc1 thuis staan:cheerup:
Het is die met de Neo Dog speaker. Ben erg blij met het geluid en wat gaat dat ding hard. Eigenlijk hoe harder hoe mooier.
Nu heb ik een vraag aan jullie.
Met de band doe ik een paar nummers van Pink Floyd. Om de David Gilmoure sound te krijgen moet ik mijn distortion pedaal gebruiken. Maar bij het gebruiken daarvan moet ik alle hoog middels de Cut knop wegdraaien om een mooie strakke scheur te krijgen. Dit gaat dan echter ten koste van het prachtige clean van de amp als ik de distortion weer uit zet.
Heeft iemand een idee hoe ik dit met mijn spullen op kan lossen? Of heeft iemand ervaring met een pedaal dat heel goed werkt om een beetje strakke scheur uit de Vox te krijgen.

Alvast bedankt voor jullie advies!!!:strat:

VanMeekeren
11 november 2009, 12:59
AC30 erbij :)

kenx
11 november 2009, 13:13
En dan op elkaar stapelen :D

Nielsje
11 november 2009, 13:20
Hoog wegdraaien voor een strakke scheur?
Hm..

Wat voor dist. pedaal gebruik je?
Je zou kunnen overwegen om een compressor te gebruiken.

RoelTM
11 november 2009, 13:23
Een EQ voor/na de distortion?

Nielsje
11 november 2009, 13:24
Hm, ja dat werkt waarschijnlijk beter dan mijn compressor-tip :)

marc_o
11 november 2009, 14:17
Pen je instellingen, en gitaar even neer en zeg inderdaad even met welke distortion je werkt, dat scheelt een hoop...

VanMeekeren
11 november 2009, 14:18
AC30 erbij :)

Misschien kan deze Canadees je helpen?

http://www.flynnamps.co.uk/Bryan%20Adams%20AC30.jpg

Rooker
11 november 2009, 14:30
Bedankt voor de tips tot nu toe!

Ik hep de versterker alsvolgd ingesteld:

De twee canalen: Normal en top boost gemixed.
Bright switch uit
Hij staat op low drive.

Het pedaal wat ik gebruik is een Digitech DF-7, hij staat op stand 5 = de PRO CO RAT copie.

Van achter staat hij ingesteld op warm en modern

Hoop dat je er wat mee kunt!!!
gr

Rooker
11 november 2009, 14:32
Ohhhhhhhh Sorrie Marc... De gitaar is een Fender '57 Hot Rod deluxe met bij de brug een Dimarzio Tonezone:strat:

Squier4ever
11 november 2009, 14:35
De rat is sowieso niet echt een strakke distortion, meer een lekker flubberende, bijna fuzzy overdrive. Gilmour zoekt zijn heil meer in Chandler Tube OD volgens mij.

marc_o
11 november 2009, 16:28
Gilmour is zeker ook een RAT-gebruiker hoor..
De pedalen van Carl Martin werken goed op VOXversterkers, er staat hier en daar wel een Hot Drive and Boost te koop op Gitaarnet, dan heb je een overdrive met een extra soloboost, daarmee zou je een eind in de buurt kunnen komen.
Uiteraard de Brunetti Mercuribox, die heeft dat dikke romige drivegeluid, is nog niet overal te krijgen, maar wel erg lekker!!
Barber DirectDrive, ook een meesterlijk pedaal met genoeg laag in huis (zelfs nog extra bij te stellen met minipots binnenin)

Ik hoop dat je er wat mee kan, deze pedalen gaan in ieder geval qua drive een stuk beter hun wrrk doen dan de Digitech, die kun je dan wel gebruiken voor de delay en chorus en dergelijke, de kleuring meer...

Arjan12
11 november 2009, 16:58
Gilmour heeft de RAT niet veel gebruikt, alleen live voor het middenstuk van de Money-solo. Misschien voor een enkel ander stukje ook, maar volgens mij niet veel.

Zijn geluid is er wel mee te benaderen denk ik, maar voor zijn huidige geluid kun je beter een Big Muff gebruiken. Voor het oude spul (pre-Animals) misschien een treble booster, fuzz face en ik denk dat voor dat spul de RAT zeker geschikt is.

Mitch
11 november 2009, 18:32
Weer meer flauwe grappen dan nuttige bijdrages, pfff...
Probleem bij de wortel aanpakken gaat als volgt. Je moet de bright cap van het normal channel verwijderen. Die pakt aardig wat laag weg. Op zichzelf klinkt dat heel behoorlijk, maar zodra je er een drivepedaal voor zet klinkt dat veel te dun. Als je die condensator verwijdert heb je nog steeds voldoende helderheid maar een véél betere samenwerking met pedalen.
Moet ik er wel bij zeggen dat, omdat je de kanalen gelinkt houdt, het probleem ook ten dele in het top bost kanaal zit. Maar dan nog: bright cap weg en klaar d'r mee. Misschien staat er een tutorial online, in ieder geval wel van de AC15CC en ander kun je Frits van Mourik van dit forum om hulp vragen.

Chroxy
11 november 2009, 18:45
om even op Mitch te reageren..

is deze brightcap niet alleen van toepassing als je vrij zacht speelt.. oftewel; het maakt niks uit als je je Vox wat opendraait? Ik ben er namelijk wel geinteresseerd in voor mijn AC15

drudoc
11 november 2009, 20:58
had dan even door gespaard voor de blue alnico speakers

Mitch
11 november 2009, 21:32
om even op Mitch te reageren..

is deze brightcap niet alleen van toepassing als je vrij zacht speelt.. oftewel; het maakt niks uit als je je Vox wat opendraait? Ik ben er namelijk wel geinteresseerd in voor mijn AC15
Het is een absolute aanrader, voor alle volumes. Ook op oefenruimte niveau is het een behoorlijk groot verschil. Op de site van Guitarpug staat een tutorial voor mods van de AC15CC.


had dan even door gespaard voor de blue alnico speakers
Ook zeer aan te raden maar het heeft niets met het probleem van de topic starter te maken.

johanb
11 november 2009, 23:01
Kun je het hoog niet wegdraaien met de tone knop van je gitaar?Een humbucker scheurt toch al heel behoorlijk met de gain op 12 uur,tenminste op mijn vox.Op de vox meeting vorig jaar had Harry ook een ac30 cc1 met de neo luidspreker en deze vond ik nog meer scheuren als mijn ac 30ccx met de blue alnico's

Rooker
12 november 2009, 12:50
Dag allemaal,

Hardstikke bedankt voor alle goede tips.
Ik ben gisteren nog even aan het klooien geweesd en ben er volgens mij nu achter dat je de mooiste drive krijgt als je alleen het top-boost channel gebruikt. Nu klinkt de versterker wat ronder. Begrijp me goed. Dat heldere met belletjes in het hoog vind ik juist het mooie aan deze Vox. Maar dit komt alleen tot zijn recht als je clean speelt of de overdrive van de amp gebruikt op hoog volume. Thuis moet ik hem wel afknijpen en dan vind ik dat wanneer ik de pro co ratt instelling gebruik hij erg gaat (knisperen??) Er komt zeg maar in het hoog een soort onplezierig kras geluid bij. Nu ik hem alleen op het top-boost kanaal heb staan heb ik het iedee iets meer te kunnen met de trebble en bass knop. Waardoor ik een betere distortion heb en ook nog een heel degelijk Vox clean. Het liefst los ik alles op met gewoon een pedaal dat goed bij de Vox past, dit omdat ik de amp gewoon orgineel wil houden.
Marc o,, ik ga me zeker nog even verder informeren over de door jou aanbevolen pedalen.
En Johan en misschien nog een ander. Als je nog goede setting tips heb hoor ik ze heel graag. En met de toneknop van de gitaar werken ben ik vandaag een beetje mee aan het expirimenteren. Het probleem is dat wanneer je gaat scheuren moet hij direct goed staan. Dus dat vergt enige oeffening want het komt nog al nou tussen donkerder en dof ben ik achter.
Tot dusver bedankt allemaal!!:strat:
En ik ga snel nog even foto's posten

E-J
12 november 2009, 14:14
Eerlijk gezegd... Gilmour's belangrijkste oversturingspedalen, Fuzzfaces/Big Muffs/Tube Drivers, staan eerder bekend om het feit dat ze heel los en flubberig klinken. Sla een akkoord aan met één van die pedalen aan en je zult horen dat het allesbehalve strak is..!

Ik zou het advies van Mitch opvolgen, d.w.z. de bright cap verwijderen. Dat krasgeluid i.c.m. je distortionpedaal ligt hoogstwaarschijnlijk aan dat ene dingetje. Clip het dingetje (dus zodat hij geen contact meer maakt aan één kant) of verwijder hem. Je zult zien dat het probleem dan verholpen is...

marc_o
12 november 2009, 15:25
Vergeet niet dat Gilmour heel veel gebruik maakt van die kleine Boss EQ's, zowel voor als achter de pedalen...er komt zeer veel bij kijken als je z'n geluid wilt hebben, onbegonnen werk, maar wel leuk om te tone-chasen.

E-J
12 november 2009, 15:42
Vergeet niet dat Gilmour heel veel gebruik maakt van die kleine Boss EQ's, zowel voor als achter de pedalen...er komt zeer veel bij kijken als je z'n geluid wilt hebben, onbegonnen werk, maar wel leuk om te tone-chasen.

Hoi Marc,

Ik wil niet mierenneuken maar al die Boss EQ's had hij enkel bij de laatste grote Pink Floyd tour (1994). Op zijn recentere solotours had hij inderdaad ook een Boss GE-7 maar die gebruikte hij nauwelijks, hooguit meer als een effect dan om zijn geluid werkelijk te veranderen. In feite is zijn basissetup altijd erg simpel geweest.. Stratocaster, compressor, een (Marshall achtig!) overdrive pedaal, een Big Muff en meerdere delays. Ik heb een tijd lang met een aantal lui zijn spullen in kaart gebracht (zie gilmourish.com voor het resultaat) en eerlijk gezegd ... zolang je maar weet hoe hij zijn spullen gebruikt en hoe hij speelt... dan valt het reuze mee om zijn geluid te benaderen :).

Afijn, genoeg offtopic geneuzel. Ik ben benieuwd hoe het met onze topicstarter staat!

Arjan12
12 november 2009, 15:47
Nee hoor, Gilmour gebruikte pas vanaf Animals een Big Muff.

Hier staat veel handige info over zijn gear:
http://www.gilmourish.com/?page_id=205

marc_o
12 november 2009, 15:53
Hoi Marc,

Ik wil niet mierenneuken maar al die Boss EQ's had hij enkel bij de laatste grote Pink Floyd tour (1994). Op zijn recentere solotours had hij inderdaad ook een Boss GE-7 maar die gebruikte hij nauwelijks, hooguit meer als een effect dan om zijn geluid werkelijk te veranderen. In feite is zijn basissetup altijd erg simpel geweest.. Stratocaster, compressor, een (Marshall achtig!) overdrive pedaal, een Big Muff en meerdere delays. Ik heb een tijd lang met een aantal lui zijn spullen in kaart gebracht (zie gilmourish.com voor het resultaat) en eerlijk gezegd ... zolang je maar weet hoe hij zijn spullen gebruikt en hoe hij speelt... dan valt het reuze mee om zijn geluid te benaderen :).

Afijn, genoeg offtopic geneuzel. Ik ben benieuwd hoe het met onze topicstarter staat!


In 87 niet? Toen gebruikte hij 3 Mesa/Boogietops, dat weet ik wel. Hij wil een groot expressief clean geluid als basis. In latere interviews op zijn woonbootstudio klinkt ie overigens nog perfect als zichzelf (duh) op wat Fendertweedcombo's...it's all in the magic of the hands!!

Rooker
13 november 2009, 13:04
Als ik alle s zo lees is dus het loskoppellen van de bright switch de oplossing. Maar verlies ik dan niet het geluid waar ik de amp in de eerste plaats voor heb gekocht?? En je kunt die bright switch toch ook op off zetten, of blijft het dan alsnog aanwezig?
En Mitch weet jij wat zo'n modifikatie evt gaat kosten?
En beste mensen ik vind Gilmoure's scheur sound heel mooi maar het is niet mijn bedoeling om zijn sound te krijgen. Ik wil gewoon een strakke distortion uit mn vox krijgen voor het soleerwerk en voor begeleiding bij rocknummers. Dus dat heb ik misschien niet helemaal goed uitgelegd:chicken:.
Grtn

Mitch
13 november 2009, 14:44
Nee, nie thet loskoppelen van de bright switch, van de brigght cap. De condensator die op de volumepot zit en al een bakkie laag afkapt, da's degene die je hindert in het gebruik van drives op lagere volumes. Ik heb het laten doen bij zowel mijn AC15CC1x als op mijn AC30HH en bij beide was het een dusdannige verbetering dat ik me gging afvragen waarom Vox diie dingen er eignelijk inzet. Tja, om vintage correct te zijn, maar ja, daar heb je in de praktijk niks aan.
Dus nee, je verliest niet de sound waar je 'm voor kocht, je krijgt een iets vollere sound maar het werkt vele malen beter samen met pedalen.
Hoeveel het gaat kkosten hangt volledig van je tech af... Ik weet niet hoe het zit op een AC30CC1, want de AC30CC en AC15CC hebben een andere opbouw, maar erg ingewikkeld zal het niet zijn dus duur ook niet, schat ik zo in.

Rooker
13 november 2009, 14:55
Bedankt Mitch,

Ik hou het in gedachte en ga is bij een techneut vragen wat het kost.

Grtn

Rooker
15 november 2009, 19:51
He Mitch,

Zit net nog een keer jou laatste post te lezen. Begrijp ik hier nu uit dat wanneer ik op hoger volume speel, als met een optreden dat het probleem dan ook verholpen is???
Zo niet, weet jij dan misschien nog een forummer waar ik contact mee kan proberen te krijgen die dit kan fixen? Het liefst in de buurt van Ede (gld).
Ik las net ook op een Engels forum dat iemand deze mod had laten uitvoeren.

Grtn

Grooveyard21
16 november 2009, 13:16
Nee, nie thet loskoppelen van de bright switch, van de brigght cap. De condensator die op de volumepot zit en al een bakkie laag afkapt, da's degene die je hindert in het gebruik van drives op lagere volumes. Ik heb het laten doen bij zowel mijn AC15CC1x als op mijn AC30HH en bij beide was het een dusdannige verbetering dat ik me gging afvragen waarom Vox diie dingen er eignelijk inzet. Tja, om vintage correct te zijn, maar ja, daar heb je in de praktijk niks aan.
Dus nee, je verliest niet de sound waar je 'm voor kocht, je krijgt een iets vollere sound maar het werkt vele malen beter samen met pedalen.
Hoeveel het gaat kkosten hangt volledig van je tech af... Ik weet niet hoe het zit op een AC30CC1, want de AC30CC en AC15CC hebben een andere opbouw, maar erg ingewikkeld zal het niet zijn dus duur ook niet, schat ik zo in.

de bright cap op het normal kanaal is bij de ac30cc toch in en uit het circuit te switchen?

Mitch
17 november 2009, 12:35
Hm, ik heb 'm even opgezocht maar op het normal channel van de 30CC zit wel een schakelbare brilliance. Ik weet niet of dat uitgeschakeld betekent dat er helemaal geen bright cap aktief is en ik weet ook niet in hoeverre de topic starter dat aan of uit heeft?
Voor een definitief oordeel is het schema nodig...

Rooker
17 november 2009, 13:51
He jongens,
Erg bedankt voor het meedenken nogsteeds!!
Er zit inderdaad een schakelaar bij het normal channel waarmee ik de brilliance uit kan schakelen (staat ook altijd uit). Ook met de cut knop kan ik veel hoog wegdraaien. Wanneer ik dit doe krijg ik een mooier scheurgeluid ( vind ik). Clean klinkt echter veel mooier wanneer er meer hoog in zit. Wanneer ik teidens een gig moet switchen tussen de twee kan ik niet snel even aan me amp draaien. Daarom zoek ik eigenlijk een scheurpedaal die gewoon goed zamen gaat met de Vox ac30 amp.
Er zal toch nog wel een forummer zijn die een ongecustomiste Vox ac30 heeft en daar een heel goed scheurpedaal bij heeft gevonden??
Grtn Sven:strat:

Harry
17 november 2009, 14:29
ik heb een ongemodde Vox AC30CC1 en gebruik voor crunch een MI Audio Blues pro, en voor solo's boost ik deze met een Fultone OCD. Weet niet of jij het als een strakke scheur beschouwd, maar ik vind het lekker klinken!

Grooveyard21
17 november 2009, 15:27
Hm, ik heb 'm even opgezocht maar op het normal channel van de 30CC zit wel een schakelbare brilliance. Ik weet niet of dat uitgeschakeld betekent dat er helemaal geen bright cap aktief is en ik weet ook niet in hoeverre de topic starter dat aan of uit heeft?
Voor een definitief oordeel is het schema nodig...

Zie hier de link naar de service manual.

Op pagina 6 kun je zien dat er geen bright cap permanent over het normal kanaal volume zit. C12 (bright cap normal channel) is in en uit schakelbaar (via brilliance schakelaar).

http://www.bnv-gz.de/~ooehmann/schematics/vox/AC30CC%20Service%20Manual.pdf

jonesd
17 november 2009, 18:46
Ik speel op een ac30cc en kan je voor het stevigere scheurwerk de emma reezafratzitz aanraden. Dit pedaal werkt goed samen met de vox.

Om het hoog wat te temperen gewoon de tone-knop op de emma wat terugdraaien.

iWishmaster
17 november 2009, 21:21
Misschien een stom antwoord, maar toch: toneknop van je gitaar dichtdraaien zodra je begint te scheuren? Wie weet helpt dat net genoeg.

Anders zijn er honderden overdrives en distortions, maar een AC30 schijnt erg kieskeurig te zijn qua pedalen. Testen is de boodschap, zoals altijd ...

Rooker
17 november 2009, 23:34
Misschien een stom antwoord, maar toch: toneknop van je gitaar dichtdraaien zodra je begint te scheuren? Wie weet helpt dat net genoeg.


Dank voor de tip. Maar dit heb ik al geprobeert. Ik moet dan toch echt nog aan de cut knop op de amp draaien om het hoog wat eigenlijk de distortion in de weg zit weg te draaien. Misschien op hoog volume werkt het allemaal beter, maar op laag volume word het gelluid echt niet mooi vervormd.

Ik speel op een ac30cc en kan je voor het stevigere scheurwerk de emma reezafratzitz aanraden. Dit pedaal werkt goed samen met de vox.


Bedankt voor de tip. Ik ga hem op internet bekeiken en eventueel uitproberen.
Zie hier de link naar de service manual.

Op pagina 6 kun je zien dat er geen bright cap permanent over het normal kanaal volume zit. C12 (bright cap normal channel) is in en uit schakelbaar (via brilliance schakelaar).
Bedankt voor de moeite om het op te zoeken. Nu weet ik iniedergeval zeker dat ik niet mijn amp hoef te modden. Wat ik ook eigenlijk liever niet doe.
ik heb een ongemodde Vox AC30CC1 en gebruik voor crunch een MI Audio Blues pro, en voor solo's boost ik deze met een Fultone OCD. Weet niet of jij het als een strakke scheur beschouwd, maar ik vind het lekker klinken!
Ik ga die pedalen ook zeker bekijken dit omdat de blues rock sound mij erg aanstaat!! Misschien kan ik dan mijn Fender '59 deluxe reverb pedaal wel gebruiken om de solo's te boosten want daar gebruikte ik hem op mijn andere amp ook voor. en deze klinkt ook op de Vox gewoon goed.

Hele dikke thumbs up voor allemaal! Grtz

En andere tips voor deze amp zijn altijd welkom!!:strat:

Grooveyard21
18 november 2009, 09:29
Op Vox fora in de US wordt de Digitech Bad Monkey aangeprezen als overdrive voor een ac30.

Ik zelf gebruik een Red Snapper als overdrive en dit bevalt prima.

Rooker
18 november 2009, 18:02
Oh,, toch best nog digitech liefhebbers dus. Al is het wel in de states. Die is nog wel betaalbaar ook + makkelijk te verkrijgen. Pedalen van MI kan ik wel vinden maar zo gau niet de goede en EMMA kan ik tot nog toe niet vinden bij een winkel. Musik-productiv en Feedback heb ik dan bij gekeken.
:hippie:

Mitch
19 november 2009, 11:39
Ik wist dat ik nog ergens wat info had gelezen over de 30CC, hier is -ie:
http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=407871

Rooker
20 november 2009, 19:22
He Mitch,
Ik heb het gelezen. Op die foto zie je dan de zo genoemde bright cab. Ik dacht dat dat echt een doosje was waar je dan gewoon de draatjes uit trekt. Maar het zijn dus twee soldeerpuntjes op een printplaat. Waar je dan gewoon even de punt van de soldeerbout op moet zetten??
Maar ook daar vind je mensen die niet direct verschil merkte, maar de meeste waaren wel positief over de mod. Maar ik denk echt dat ik dat zelf niet kan.:hippie:

Rooker
20 november 2009, 19:36
Oh,,, nog een vraag.

Kun je buiten je delay niet alle pedalen op de fx loop aansluiten??? Dat dan alles wat beter klinkt of is dat niet mogelijk?
gr

Mitch
21 november 2009, 10:29
In het subforum Effecten staat een FAQ over de volgorde van pedalen. Maar om kort antwoord op je vraag te geven: nee, beter van niet.

Rooker
21 november 2009, 23:33
Ok, dan ga ik dat ook niet proberen.
gr