PDA

View Full Version : Hook Captain / Marshall 2205 / Marshall 6100 shootout



VanMeekeren
11 november 2009, 11:38
Bezoek aan H.Huisjes,

Ik ben rond de klok van 1730 vertrokken richting Deventer om een stelletje Marshall’s + Hook te testen van mede-forumlid H.Huisjes. Beter bekend als Henri. Ik had mijn Fender USA DeLuxe met Lace-Sensor’s meegenomen. Ik zocht onlangs – en nog steeds – een top. Omdat ik al een flinke poos in de Marshall-hoek zit en het geluid van die dingen mij zeer goed bevalt, gaat mijn voorkeur op het moment uit naar een Marshall. Henri nodigde mij uit om eens zijn stapeltje te testen. En even een Hook aan de tand voelen is natuurlijk geen straf. De setup bestond uit: Hook Captain, Marshall 6100 en een JCM800 2205. De JVM die Henri ook nog heeft heb ik niet getest. Wij kwamen gezamenlijk tot de conclusie dat de JVM de minst exotische is van het stel en eerlijk gezegd staat een JVM ook niet op mijn lijstje van toekomstige versterkers.

Natuurlijk eerst het nodige gebliksem met het openbaar vervoer, op de laatste station voor Deventer werd mij doodleuk even verteld dat we niet verder reden door omstandigheden. Maar ik was nog wel een 10km van Deventer verwijderd. Gelukkig was Henri bereidt om mij uit Olst te halen. Na het lekker bakje koffie, zijn we begonnen met de shoot-out.

Hook Captain:
De ‘legacy’ die om deze versterker hangt is enorm, dus ik verwachte veel van deze. De overall sound viel mij eigenlijk tegen. Toegegeven: Het is een heel degelijke versterker die absoluut niet slecht klinkt, maar ik had er meer van verwacht. Ik testte de Hook over een Marshall 1936 geladen met G12-65’s. Voor een Marshall achtige zijn dit fantastische speakers, maar misschien doen de speakers wel onder voor de Hook, waardoor ik niet alle potentie uit de Hook haalde. Van de verhalen die ik hoor over de Hook, zou deze toch beter moeten klinken. Goede dingen aan deze versterker zijn: toch de ogenschijnlijk onbeperkte schakelmogelijkheden. Ook draaide de versterker op de overdrive-kanalen goed clean, veel beter dan een Marshall. Zelfs op het scheurkanaal was de clean die eruit kwam heel goed te doen. De ‘hype’ rond deze versterkers kan ik wel begrijpen, maar ik deel hem niet.

Marshall JCM800 2205
Volgende op het lijstje was een JCM800. Dit was de amp waar ik het meest naar toe had geleefd. Ik had wel eerder JCM800’s bespeeld, maar voor korte duur en vaak op locaties waar je niet even rustig de tijd kon nemen. Deze versterker was wel ietwat gemod, maar niet klank-technisch. Alleen de loop was schakelbaar gemaakt. Henri vertelde me eerst wat eigenaardigheidjes van een 2205. Dat bijvoorbeeld het kanaalsvolume eigenlijk altijd op 7-8 moet, anders zou het niet goed klinken. Na wat simpele tests kon ik deze theorie van Henri beamen. Onder de 7 klinkt het gewoon niet. Als je van 3 naar 10 draait, klinkt het net of haal je een slaapzak van de amp. De openheid en crunch verbeteren echt significant. Komen we meteen bij de kwaliteit van deze amp. De crunch, deze was echt ongelofelijk lekker! Ik heb bijna alle ‘moderne’ Marshall’s wel gehad, maar een crunch als deze had ik nog niet gehoord uit een Marshall. Ik heb thuis een VintageModern staan, deze klinken lekker, maar kunnen niet tippen aan de crunch van een JCM800. De DSL100 die ik voor de VM had kwam niet in de buurt van de JCM800. Ook een Hook, met een beduidend hoger prijskaartje is een no-match voor de crunch uit zo’n ding. Ook deze draaide goed clean, maar het blijft wel een Marshall clean. Goed: op een podium is het niet zo gek spannend, maar voor opname-sessies is het anders. Mijn keuze zou tot nu toe vallen op de 2205.

Marshall 6100
Als laatste was de Anniversary aan de beurt, een shitload drukknopjes lachten mij al tegemoet, waardoor ik snel het idee heb dat ik niet het overzicht heb. Hierdoor denk ik weer dat ik niet alles uit de amp haal. Ik heb op de DSL100 lang het OD1 kanaal met de gain rond de 3 gebruikt als crunch, om er later achter te komen dat het crunch kanaal daar veel beter in is. Goed, eerst het clean aanhoren, dat was lekker. Beter dan een standaard Marshall, het klonk allemaal net even wat levendiger. Maar het ging mij meer om het tweede kanaal. Deze was weer verdeeld in drie modes: Plexi / JMP / JCM800. Wat meteen opviel was de enorme volumedrop die de plexi stand had t.o.v. de andere twee, desalniettemin klonk het erg lekker. Ook de JMP stand klonk heel bruikbaar met een heel aardig karakter. Heel muzikaal als het ware. De JCM800 stand was weer wat minder. Het Lead kanaal heb ik heel even aan geroken, maar ik denk dat ik deze nooit zal gebruiken, even snel een kort Metallica-riffje erover gespeeld en snel weer terug gegaan naar het Crunch kanaal. De Plexi en JMP stand hadden een karakter wat je bij de nieuwere Marshall’s eigenlijk niet aantreft. Het klinkt heel rond, gebalanceerd en vooral ‘mooi’. Wil je het wat strakker en ietwat meer tophoog? Een Tubescreamer-achtige voldoet dan helemaal. Zo krijg je een hele rits aan mogelijkheden die goed klinken. Echter vond ik de sounds wel te ‘lief’, hij gromde niet zoals de JCM800 dat deed. Deze Marshall deed mij overigens wel meer opkijken dan de anderen, alleen jammer genoeg grotendeels omdat hij zo ‘on-Marshall’ klonk. Maar het is een heel lekker amp!

Conclusie
Ik moet gaan uitkijken naar een JCM800 omdat ik eigenlijk meteen verkocht was na de eerste akkoorden. Ook de riffjes beukten hard en klonken heerlijk. Zelfs met een Strat en 2x12. Stel je voor wat hij doet met een LP en (2x) 4x12. Ik kreeg moeiteloos instant Gallagher en Clapton sounds, iets wat ik helemaal zoek. Qua geluid zou een 2203, mede dankzij de headroom, denk ik het best bij mij passen, maar een 2204, 2205, 2210 doe ik het ook voor.

Henri is een hele aardige man, die goed begrijpt hoe zijn gear in elkaar steekt. De moeite die hij voor mij gedaan heeft, kwam helemaal uit zichzelf, wat een mens toch siert. Ook de mogelijkheid om eens in zijn amp-heaven te kijken is toch iets waar ik hem heel dankbaar voor ben.

Van Meekeren

iWishmaster
11 november 2009, 12:05
Mooie review! Ik vond de JCM800 van Henri op de shootout ook zeer goed klinken.

Rick trodat
11 november 2009, 12:13
En hoe reageerde alle drie op pedalen?

VanMeekeren
11 november 2009, 12:19
En hoe reageerde alle drie op pedalen?

Het enige pedaaltje dat we ertussen hadden, was een Maxon 808. Op alle drie klonk die gewoon goed. Zeer bruikbaar.

Van Meekeren

the sure thing
11 november 2009, 15:14
He Van Meekeren,

Dank voor je review! Daar zullen veel mensen wat aan hebben.

DREAMMACHINE
11 november 2009, 16:25
Heb een aantal jaren terug mijn 2205 van de hand gedaan....daar nu nog eeuwig spijt van!

Het is idd een heerlijke amp, dus voor die paar knaken verschil zou ik het wel weten!

Henri H
12 november 2009, 14:54
Mooie review hoor. :)

De HOOK heeft inderdaad een totaal ander geluid dan de JCM, en ook de speakerkast(en) doen hem geen eer aan.
Gisteren heb ik voor het eerst gerepeteerd met de HOOK, en dat viel me ook behoorlijk tegen.
Ik heb m'n 1960AX kast met 4x Greenbacks gebruikt, maar ik vermoed toch echt dat het hem daar in heeft gezeten.
Welke speakerkast ik nu wel hiervoor in de plaats moet nemen weet ik nog niet.
Mijn idee is om de JCM en de HOOK te houden, dus ik moet een 4x12 kast zien te vinden die het met beide amps goed doet.
Een 4x12 met G12-65's lijkt me het meest voor de hand te liggen.

Maar eerst maar 's wat gear verkopen. :soinnocent:

belfrink
12 november 2009, 15:03
Misschien waren je verwachtingen van die Captain zo hoog dat het niet anders kon dan dat het tegen zou vallen ?

412 Greenbacks zijn toch redelijk veelzijdige speakerkasten die ook met een Hook prima zou moeten klinken.

Heb helaas zelf nog nooit een Hook aan de tand gevoeld, maar ik begin steeds meer het idee te krijgen dat het overhypede amps zijn die buiten dat ook nog eens verschrikkelijk duur zijn ;)

Rick trodat
12 november 2009, 15:19
Toch nog even iets zeggen in het voordeel van de hook (captain). Het klopt dat het niet een versterker is die vanzelf speelt, of zo geweldig klinkt dat je er een orgasme van in je broek krijgt. De voordelen vind ik zelf:

- Enorme schakelmogelijkheden
- Transparante amp (noten zijn goed hoorbaar, vergeeft geen fouten)
- Zowel clean als scheur zijn vol en warm
- Een herkenbaar geluid
- Reageerd zeer goed op pedalen

Nadelen:

- De bekende plop (had ik alleen in het begin last van)

VanMeekeren
12 november 2009, 17:12
Mooie review hoor. :)

De HOOK heeft inderdaad een totaal ander geluid dan de JCM, en ook de speakerkast(en) doen hem geen eer aan.
Gisteren heb ik voor het eerst gerepeteerd met de HOOK, en dat viel me ook behoorlijk tegen.
Ik heb m'n 1960AX kast met 4x Greenbacks gebruikt, maar ik vermoed toch echt dat het hem daar in heeft gezeten.
Welke speakerkast ik nu wel hiervoor in de plaats moet nemen weet ik nog niet.
Mijn idee is om de JCM en de HOOK te houden, dus ik moet een 4x12 kast zien te vinden die het met beide amps goed doet.
Een 4x12 met G12-65's lijkt me het meest voor de hand te liggen.

Maar eerst maar 's wat gear verkopen. :soinnocent:

Ik dacht zelf aan AlNiCo Gold's, Henri. Ik meende dat Hook die ook had in hun 2x12's?

AlNiCo Blue's gebruiken valt dan weer tegen, gezien die krengen maar belastbaar zijn tot 15W. En om nou 2 4x12's te vullen met die dingen is natuurlijk veel te duur.

Van Meeekren

Henri H
12 november 2009, 18:39
Alnico Gold's zitten ook niet (meer) in de HOOK cabs.
In de 4x12 zitten V30's volgens mij.
In de 2x12 zat een Alnico Gold en een G12H30 dacht ik, maar nu een V30 en een G12H30.
Alnico Gold's zijn ook onbetaalbaar trouwens.
Bij v.d. Haar heb ik de nieuwe 2x12 V30/G12H30 kast gehoord, en dat was wel erg lekker.
Ik weet echter niet of die combi wel zo ideaal is met m'n JCM 800.