PDA

View Full Version : [Powerchords enzo] Pinkie of ringvinger?



Rarrarr
11 november 2009, 01:40
Hallo

Toen ik begon met spelen een jaar geleden deed ik de G5 bijvoorbeeld met mijn wijsvinger en ringvinger. Ik had daar geen problemen mee en had het mezelf toen zo aangeleerd.

Toen begon ik gitaar lessen te volgen en het eerste wat mijn leraar zei is dat mijn vingers te plat liggen als ik met mijn wijs en ringvinger een G5 zet. Hij zei toen dat ik met mijn wijsvinger en pink moet gaan spelen.

Ik heb toen zijn advies opgevolgd en vind het zelf een heeeeele verbetering. Nu ga ik dus naar gitaarlessen en doet mijn pols opeens erg pijn van het spelen (wat ik dus nooit heb met pinkie). Dat zei ik tegen hem en hij zei dat ik toch maar weer met mijn rinvinger en wijsvinger chords zoals G5 moet neerzetten.

Nu ben ik dus een beetje boos en in de war, ik heb mijn totale speel techniek om moeten gooien door hem, daardoor is alles veel preciezer en moeitelozer geworden en nu moet ik weer met ringvinger gaan spelen... dus weer een totale omhaal.

Nu vraag ik me af... wat is nou het beste? Ik vind pink bij verre het beste maarja.. hij weet er meer af van mij.. Wat vinden jullie dat ik moet doen?

aaronstonebeat
11 november 2009, 02:13
Met beide manieren van vingerzetten is niets mis; het is maar net wat je speelt. Als je bijvoorbeeld zo'n typisch G5-G6 patroon wil spelen, misschien zelfs G7 erbij, heb je echt je pink daarvoor nodig. En dan moet je je vingers verder spreiden. Dat kost iedereen in het begin moeite, je moet er een bepaalde lenigheid voor ontwikkelen.

Als je toch geen 'vingers verderop' nodig hebt, kun je die G5 net zo goed met wijsvinger en pink spelen.

Maar het loont wel de moeite die lenigheid te ontwikkelen. In het begin kost dat kracht omdat alles nog niet soepel genoeg is en wordt je snel moe en verkrampt.
Niets forceren en rustig verder oefenen.
Je leert alleen wat je oefent.

ChazyChaz
11 november 2009, 20:03
Ja denk dat het allebei prima is, maar als jij aangeeft dat je van een van de twee vingerzettingen last krijgt van je pols.. niet doen natuurlijk!

Gebruik zelf al jaren gewoon pink én ringvinger.. over het algemeen gewoon tegelijk (ringvinger op de kwint, pink op het octaaf), dat is misschien een mooie tussenoplossing voor jou en klinkt ook goed!

Jeroensnake
11 november 2009, 20:10
.... gewoon pink én ringvinger.. over het algemeen gewoon tegelijk (ringvinger op de kwint, pink op het octaaf)

Zo doe ik het ook altijd.

Mathidal
11 november 2009, 22:48
Mogelijk gaat hij uit van het klassieke standpunt. Daar ging men uit van de één-fret-één-vinger-theorie.

Om dit in de detail uit te leggen:
Eerste vinger boven de eerste fret, tweede vinger boven de tweede vinger, derde vinger boven de derde fret, vierde vinger boven de vierde fret.
Wil je verder gaan? Dan moet je van eerste positie (=> de fret waar je eerste vinger boven hangt) verspringen naar vijfde positie.
Dan ga je met je eerste vinger hangen boven de vijfde fret, twee vinger boven zesde fret, derde vinger boven zevende en vierde vinger boven achtste.
Etc etc etc. Tegenwoordig is dat kotjesgedoe niet meer zo belangrijk, maar wordt wel vaak gebruikt.

Waarom verspil ik je tijd met deze uitleg? Omdat hij vast redeneerde dat als je je pink gebruikt je dit correct moet uitvoeren en dus je middelvinger moest gebruiken.

Iedereen heeft zo zijn eigen techniek, en beide technieken zijn goed. Kirk Hammet gebruikt de wijsvinger-pink-techniek, dus wat je eerst leerde is correct.

Mijn techniek voor drie-stemmige powerchords is iets ingewikkelder, maar vereist ook een preciezere aanslag. :)

Edit: nu lees ik pas dat het gaat om de eerste en derde vinger. Reden snap ik zelf ook dan niet.
Misschien was het nodig voor andere grepen.