PDA

View Full Version : Mesa Mark II(b)... de ultieme Mesa versterker?



groovieguitarguus
10 november 2009, 23:56
Wat maakt de Mark II zo uniek???
Dit t.o.v. Mark I, III, IV...

Ik hoor het graag... ik ben er nog steeds niet over uit wat ik wil.
Wil een mooie 'fenderachtige' clean, maar ook een romige crunch/lead sound... Carlton / Santana / Robben Ford / Lukather...

caliban
12 november 2009, 16:06
De IIC+ zou de holy grail zijn zogezegd. Nooit over gespeeld dus kan geen uitspraken doen, maar ik denk dat het verschil met de III en IV niet groot zijn. Tot en met de IIC zegt men dat de gain een beetje beperkter was.
In de II serie was elke volgende stap gewoon een soort verbetering. Betere reverb, minder plop (kabouter haha) bij kanaalschakeling en dergelijke.
Het clean van de mark series (en de versterker in zijn geheel in feite) is gebaseerd op een fender circuit. Gevolg is een heel mooie clean. Ik ben weinig veeleisend qua clean, maar het klinkt gewoon mooi dik en warm.
Ik denk dat als je niet specifiek metal wil spelen, maar wel mooie clean en lead wil hebben, een IIB of IIC wel wat moet zijn.

marc_o
12 november 2009, 16:09
Ik kreeg laatst nog een MarkIIB te koop aangeboden, zijn strakke bakken hoor, als het geluid je ligt.
Hardwood, pitriet grill en EV speaker...ze gaan knetterhard en zijn strak.

jacky
12 november 2009, 20:35
kijk dit eens door

http://homepage.mac.com/mesaboogie/MarkSeries.html

groovieguitarguus
13 november 2009, 09:21
Alvast dank voor de eerste reacties...

Even wat meer uitleg... Mijn huidige set bestaat uit een 19" setup met een Triaxis en 20/20, maar wil daarnaast iets kleiners...
en ook iets met een vollere clean.
Het spreekt me zeker aan wat er wordt omschreven.
@ Caliban: Ik zie dat je een Mark III te koop hebt... heb deze ook al ergens gezien (boven budget op dit moment). Maar wordt dit al wat meer een Metal amp... samen met de IV...

Wat is eigenlijk de reden dat er alleen nog maar nieuw een Mark V te koop is... En geen Mk II.. of II? Ik zie door de Mesa's n.l. het bos niet meer. Een Les Paul wordt ook na 50 jaar nog steeds gebouwd...

Hier vind je wat soundsamples van mijn huidige sound: http://rooockstar.com/rooockers/Guus%20Blankman/3301/guitar_amp/19_inch_rack

Arjan12
13 november 2009, 15:09
http://link.marktplaats.nl/294606750

caliban
13 november 2009, 20:00
Dit is er een zonder de grapfische EQ, maar op zich op te lossen door een externe equalizer.

Arjan12
13 november 2009, 20:46
Ik heb de afgelopen week het een en ander gelezen of Boogie's, en ik merk dat de versie met grafische EQ veel gewilder is. Is dat nu echt zo'n must bij een Boogie?

marc_o
13 november 2009, 22:57
Ik heb de afgelopen week het een en ander gelezen of Boogie's, en ik merk dat de versie met grafische EQ veel gewilder is. Is dat nu echt zo'n must bij een Boogie?

Zeker te weten, als je eenmaal met hebt gespeeld gaat de versie zonder je geen voldoening geven. Hij is ook schakelbaar zodat je er een soort van boost van kunt maken, heel effectief, maar test beide eens...

groovieguitarguus
14 november 2009, 23:08
Tot dusver dank...
Nu staat er op MP een MKIIA te koop... niet voor al teveel geld.
Heb al het e.e.a. geďnformeerd. Ooit (later) een reverb ingebouwd, maar later weer verwijderd. Ook het houten schot aan de achterzijde mist.
...Voor het geld lijkt het me niet verkeerd. Of toch maar even doorsparen voor een 'goeie' aankoop...???
MKIIB te koop voor € 800,- en een MKIII 1250,-

marc_o
19 november 2009, 16:37
Ik weet nog een MKIII met flightcase te koop voor € 1250,-

Eko
20 november 2009, 08:00
Mark IIb heeft nog steeds een hinderlijke plop bij kanaalschakeling. IIc zou dit niet meer hebben. Ik heb een tijd een IIb gehad. Ze zijn er in diverse variaties. Het vermogen was optioneel ( uit het hoofd 30 of 60 watt) , met of zonder reverb ,speakeropties , equalizer ja of nee ( de mijne had hem niet).
Het is een Fenderachtig clean , maar mist het sprankelende, en voldoet daarin. De drive is voor singlecoils zeer aanvaardbaar. Het enige waar ik echt gek van werd is de toonregeling. Alles beinvloed elkaar als een gek. Als een ruimte veel gladde grote vlakken had en je dus minder hoog wilde, dan was gelijk je hele geluid weg en ging je weer aan het regelen. Om stapel van te worden. Zelf houd ik van meer simpele opstellingen en ben dus weer richting Fenderachtige amps.

groovieguitarguus
20 november 2009, 08:35
Dank voor al jullie reacties. Na alles gelezen te hebben en zoektocht op internet, ga ik toch eerst op zoek naar een MKIIb. Zie ook mijn sig.

Dit voor het meest 'open' cleane geluid (mkIII schijnt meer compressed te zijn) .
2 kanalen is misschien beperkt, maar er komen o.a. nog Een OCD en Fulldrive voor.

@Marc_O: De MkIII heb ik idd zien staan... met mooie flightcase.
Zeker mooi versterker. Is alleen wel wat aan gemod. Ander soort buizen en wat kleine dingen... uiteraard is dit weer aan te passen.

Ednolb
20 november 2009, 08:43
Het probleem met die IIC is dat die nog zeldzamer aan het worden is dan de IIC+ omdat iedereen met een IIC dat ding laat ombouwen tot een IIC+, iets dat nog steeds mogelijk is bij Mesa Boogie.
Ik dacht dat die plop nu net wel weggewerkt was bij de IIB. Dat zou toch een van de verbeteringen moeten geweest zijn tussen de A en de B. Ik heb het wel nog nooit zelf gehoord. Een nadeel aan die Mark II reeks is dat je wel van kanaal kan schakelen maar dat jouw EQ gedeeld is. Hierdoor wordt het wel moeilijker om de juiste settings te vinden voor beide kanalen. Sinds de Mark III is er pas sprake van een gescheiden EQ.
Wat die grafische EQ betreft: het is waar dat die wat gewilder zijn omdat dat zogezegd een optie meer is op de versterker, maar ik zou daar niet echt op letten bij de aankoop van een tweedehandse Mark II, en wel om volgende redenen:

1) Oorspronkelijk was dit enkel een optie op de Mark II. Als je de amp stock kocht dan zat dit er niet op.
2) Mike Bendinelli (dé amp-goeroe en -bouwer van Mesa Boogie) zegt zelf dat het geen ramp is als er geen grafische EQ inzit en dat dit uiteindelijk perfect op te lossen door een externe grafische EQ in de FX loop te steken.
3) Als je echt van die Mesa sound houdt dan krijg je die sound er perfect uit zonder die grafische EQ. Ik heb zelf een Mark IIC+ staan, zonder EQ en dat beestje klinkt prachtig. Ik heb echt geen nood aan die grafische EQ.

Als budget geen probleem is, zou ik toch eens naar die Mark V kijken: schijnt een prachtig clean kanaal te hebben en heeft over de hele lijn gedeelde EQ EN bovendien een grafische EQ. Of een Mark IV...

marc_o
20 november 2009, 09:29
Dank voor al jullie reacties. Na alles gelezen te hebben en zoektocht op internet, ga ik toch eerst op zoek naar een MKIIb. Zie ook mijn sig.

Dit voor het meest 'open' cleane geluid (mkIII schijnt meer compressed te zijn) .
2 kanalen is misschien beperkt, maar er komen o.a. nog Een OCD en Fulldrive voor.

@Marc_O: De MkIII heb ik idd zien staan... met mooie flightcase.
Zeker mooi versterker. Is alleen wel wat aan gemod. Ander soort buizen en wat kleine dingen... uiteraard is dit weer aan te passen.

Ik denk dat het een andere is.
Anyway, ik zal je een PM sturen, want ik weet ook een markIIB te koop, iemand bood die aan omdat ie 'm wilde ruilen voor mijn Rivera.