PDA

View Full Version : Akoestische body voorzien van hals



niekb
10 november 2009, 23:11
Vandaag heb ik een body gekregen van een Epiphone akoestische gitaar.
Het lijkt me leuk om hier een hals voor te maken en m weer speelbaar te maken.
Ik weet niet of het ding het waard is maar het is wel weer een leuke uitdaging.

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto348_1.jpg

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto347.jpg

Ik heb zo ongeveer de hele avond zitten denken over hoe ik het aan zou kunnen pakken.
Normaal gesproken zit er nog een blokje hout onder het fretboard.
Ik kan niets vinden dat er op wijst dat op die plek ooit wat gezeten heeft.

Ik denk dat ik er een blokje onder ga lijmen en dan een nieuwe hals maak met dovetail en zo weer de boel aan de praat hoop te krijgen.

Ik ben nog in twijfel of ik m 25,5" of een 25" scale ga geven. In principe is beide mogelijk. Officieel is ie 25,5"

Ik hoor graag wat jullie gedachten zijn over de aanpak van een dergelijk project. Ik begin er nog niet aan aangezien ik nog druk ben voor mijn inzending van de verkiezing tot mooiste gitaar. Hopelijk krijg ik die nog op tijd af.

Grtz
Niek

superfly
11 november 2009, 09:04
Ik zou het restant van het hielblok er ook nog uit halen ( zotezien kan dat) en een komplete nieuwe hals maken met volledige hiel incl zwaluwstaart. Dat geeft je beter de gelegenheid om e.e.a. weer onder de juiste hoek te krijgen.
Succes
Wim

Mattia
11 november 2009, 13:03
Ik zou zeggen: zaag het restant af, kijk hoe solide de blok is, en maak er een bolt-on van. Butt-joint, geen poespas met zwaluwstaartverbindingen, etc. Makkelijk aan te passen voor halshoek, klinkt prima.

niekb
11 november 2009, 14:08
Daar zat ik ook aan te denken Wim. Dank!
Ik neig toch wel naar een dovetailverbinding eerlijk gezegd. Ik wil dat gewoon ook eens maken en kijken hoe dat gaat. Dat is toch wel de ouderwetse manier.
Ik zie dit maar als stapje naar het bouwen van een akoestische gitaar :)

Hedge
11 november 2009, 22:32
Blok onder de toets is niet altijd gebruikelijk. Vaak zie je alleen een hielblok.
Ik zou proberen eerst zo goed mogelijk het hielblok te herstellen en dan een nieuwe hals er aan fabrieken. Een zwaluwstaart verbinding is leuk om te maken. Dus als je dat ziet zitten moet je dat zeker proberen.

gengar
11 november 2009, 23:51
1) originele mensuur aanhouden, anders klopt je brug en zo dadelijk niet meer.
2) nieuw hielblok maken
3) geen zwaluwstaart, gewoon groefverbinding maken
4) extensie aan hielblok maken zodat er toch een aanlegvlak voor het bovenblad ontstaat. Een goede tip van een amerikaanse bouwer (mattia klinkt dit waarschijnlijk bekend) is om het fretboard op het deel waar het op het bovenblad wordt gelijmd met verdunde titebond te lijmen. Als het bovenblad op een bepaald moment gaat werken voorkom je zo dat het langs het fretboard gaat scheuren. In plaats daarvan zal het gewoon losgaan, en hoef je niks te repareren maar hoef je het alleen maar opnieuw te lijmen.
5) hoe zit dat daar met die rosette, dat snap ik even niet, komt dat door de pickguard die er af is of zo?

niekb
12 november 2009, 00:07
Hoi Hedge, dat blijkt idd. Ik dacht dat dat standaard was maar ik heb nog wat tekeningen bekeken en daar zat ook geen blok.

Ik ga sowieso proberen om een staartverbinding te maken. Ik ben benieuwd. Ik denk dat ik het eerst eens ga proberen met een blokje hout en mijn japanse zaag. Eens kijken wat er gebeurd.

Ik ben een tijdje geleden aan een hals begonnen en ik denk dat ik die hier wel voor kan gebruiken, met wat aanpassingen. Er komt weer een rosewood toets op.
De truss loopt door in de body, hoeft er dan ook geen blok onder het fretboard? Ik kan me zo voorstellen dat het eind van de truss daar dan tegenaan drukt..

De binding wil ik met lak wat vergelen zodat deze beter bij de body past.
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto350.jpg

Het deel waar de slagplaat zat is helderder. Weet iemand of ik de rest met polijsten meer matching kan krijgen? Zit die verkleuring meestal in de lak of in het hout zelf? Ik vind het jammer dat de rosette half onder de lak zit. Ik weet niet of het mooi wordt als ik de lak weg krab. Anders komt er wel weer een slagplaatje op maar liever niet.

@Gengar: Terwijl ik dit schrijf lees ik je reactie.
Qua mensuur maakt het niet zoveel uit, ik kan wat schuiven met de toets. Een fret meer of minder maakt ook niet uit. Daar zit nog wel speelruimte. Ik neig wel wat meer naar de originele 25,5.

Dat van die verdunde lijm is een goede tip :) Dat ga ik zeker doen.
Ik ga het hielblok maar gewoon verlengen. Lijkt me ook veiliger ivm de truss.
De rosette is dus deels onder de lak verdwenen. Ze houden ook geen rekening met mensen die zo'n ding gewoon lelijk vinden..:mad:

Ik heb er zin in maar zoals gezegd moet ik nog even wachten, eerst veel schuren..

Hiro
12 november 2009, 08:20
die verkleuring zal in allebei zitten, vanwege zonverkleuring, dit is vast wel aan te passen maar vergt enorm veel werk en op t eind is er nog geen garantie dat t tzelfde is.

Beste optie is een neiuwe slagplaat ;)

Hedge
12 november 2009, 08:39
die verkleuring zal in allebei zitten, vanwege zonverkleuring, dit is vast wel aan te passen maar vergt enorm veel werk en op t eind is er nog geen garantie dat t tzelfde is.

Beste optie is een neiuwe slagplaat ;)

Het is de vraag of het voor altijd is. Ik heb een gitaar gehad waar jaren lang een sticker op heeft gezeten op een ceder top. Ik heb de sticker er afgehaald. Het kleurverschil was enorm. Maar met een half jaar was dit volledig weg getrokken en kon je niet meer zien waar de sticker had gezeten.

Die kasten van Epi zien er trouwens leuk uit met die omgekeerde brug.

barno
12 november 2009, 08:58
chique dat je dit gaan doen niek. jammer dat het een epi is, de acoustische gitaren van epi zijn nu niet bepaald goed klinkende gitaren imo. Maar je doet het waarschijnlijk vooral voor het bouwproces. succes

niekb
12 november 2009, 13:16
Wat betreft het verkleuren. Ik ga de body polijsten en dan zie ik wel of dat wat doet. Ik wil sowieso polijsten omdat er aardig wat krasjes op de body zitten.

In eerste instantie doe ik het om te ervaren hoe het werken met een dovetail is. Daarnaast vind ik het ook gewoon leuk om te doen. Ik ben erg benieuwd hoe de gitaar klinkt als ie weer af is. Ik heb geen ervaring met Epi akoestische dus kan daar ook niets over zeggen. De gitaar heeft wel een solid top. Ik had ook liever een Gibson j45 body maargoed een gegeven paard mag je niet in de bek kijken he. De hals wordt van mooi kwartiers sapelli mahonie.

De hiel maakt alleen aan de zijkanten contact met de body (en natuurlijk bij de tail) Ik denk als die verbinding strakker is (meer contact) dat de trillingen ook beter overgedragen worden naar de body.

De omgekeerde brug is wel apart. Dit is niet de stevigste manier. Vaak breekt de brug bij de kam.