PDA

View Full Version : Tap Tempo G-Major/GCP



Liquid_Metal
10 november 2009, 23:02
In navolging van dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=128438) topic heb ik een vraag over tap tempo switches.
Ik heb zelf een simpel ding gebouwd met een latching switch: aan is 127, uit is 0 (hij staat op exp input 2 van m'n GCP). Nou werkt dit goed want hij stuurt bij zowel aan- als uitklikken een waarde door.
Maar een latching switch klikt nogal hard, dus ik heb liever een momentary switch. MAAR: die geeft een boodschap bij aan EN uitzetten (in en uitdrukken). Dat werkt toch niet prettig? Is er, in de GCP of in de G-Major2, een manier om dit te omzeilen?

hole
11 november 2009, 15:19
Hmm

interessant..

Zit er een 3DPT switch in (of hoe dat ook mag heten). Volgens mij zijn er ook zgn. soft-switches te koop, die klikken niet zo hard.

Overigens, is dat lastig zo'n ding zelf maken?

Liquid_Metal
11 november 2009, 16:57
Het is een 1PDT switch, dus met 3 pootjes.
Zo'n soft-switch zou volgens mij wel ideaal zijn, want ik zou graag een switch hebben die net zo 'zacht' klikt als de switches van m'n GCP (die zijn volgens mij momentary).

Het maken was echt héél erg makkelijk. Je kunt in de GCP voor het expression pedaal zien welke waarde er binnenkomt. Door de switch met draadjes te verbinden kun je (door te wisselen) kijken welke pootjes waarde 127 geven (tip verbonden met ring) en welke pootjes waarde 0 geven (volgens mij ring verbonden met sleeve, maar het zou ook tip+sleeve kunnen zijn). Vervolgens je switch op die manier solderen dat je tip+ring wisselt met sleeve+ring en klaar is kees.

Rectifier
30 december 2009, 13:26
Weet je dat zeker van de momentary switch?
Ik heb 2 momentary switches getest voordat ik de latching heb aangesloten. Die 2 momentary switches kon ik niet gebruiken omdat ze heel klein waren (soort handdrukknopjes). En dat werkte identiek als de latching bij mij.
Dus dicht = 0 en ingetrapt = 127.

Heb je dat al eens geprobeerd?

Liquid_Metal
30 december 2009, 13:55
Je sluit ze aan op de GCP right? Ik heb geen momentary geprobeerd omdat men al zei dat het niet lekker werkt en dat idee heb ik zelf ook. Hij geeft namelijk een boodschap door bij 0 worden en bij 127 worden, dus bij de momentary switch krijg je een boodschap bij indrukken en uitduwen. Bij de latching krijg je alleen een boodschap bij intrappen (wat je twee keer moet doen om aan/uit te krijgen voor een normaal pedaal). Dat werkt zoals ik het wil, bij een momentary werkt ie 2x teveel als t ware.

Rectifier
30 december 2009, 17:27
Hmmm lijkt me raar. Maar het zal wel.
Waarom wissel je dan niet net als ik? Dat je de TAP op je DMC instelt en die betreffende CC dan naar je ext.2 verplaatst?

Liquid_Metal
30 december 2009, 17:41
Dat is juist wat ik heb gedaan. Ik heb de tapswitch op Pedal2 van de GCP gezet en stuur 'm uit op CC10. De G-major2 ontvangt op CC10 de taptempo.

Rectifier
30 december 2009, 19:13
Nee dat bedoel ik niet.
Gebruik je de DMC in 4 PC's en 8 CC's mode?

In dat geval bedoel ik dat je dan bv. de CC die nu onder CC8 hangt dat je die op EXT PED2. hangt (je losse pedaaltje dus) en dat je dan TAP Tempo op CC8 zet.

Zo heb ik het gedaan.

Liquid_Metal
30 december 2009, 20:26
Als ik het goed begrijp zet je een extra functie (bijvoorbeeld aan/uitzetten van chorus) op het externe pedaaltje en de Tap Tempo gewoon op een Instant Access knop. Dat van de tap tempo heb ik nu idd ook zo gedaan, dat werkt wel prima.

RazorBlade
30 december 2009, 20:39
meeste gebruiken dit voor tap functie
http://www.musicdeals.nl/musicdeals.nl/muziekwinkel/published/publicdata/MUSICDEA/attachments/SC/products_pictures/Boss%20FS-5L_thm.jpg
deze tapt geruisloos, en zijn niet duurrr..

Rectifier
30 december 2009, 23:02
Als ik het goed begrijp zet je een extra functie (bijvoorbeeld aan/uitzetten van chorus) op het externe pedaaltje en de Tap Tempo gewoon op een Instant Access knop. Dat van de tap tempo heb ik nu idd ook zo gedaan, dat werkt wel prima.

Ja precies. Je breidt uit via Pedal 1 en 2 omdat je CC's te kort hebt neem ik aan.
Dus is het lood om oud ijzer waar je de TAP tempo hebt toch?

Dat Boss pedaaltje heb ik ook naar gekeken maar die vond ik te groot en te duur.

Liquid_Metal
30 december 2009, 23:47
En gebruik je daar dan een latching switch voor? Die blijft tenminste aanstaan, MAAR het probleem lijkt mij dat je die twee keer moet klikken om aan te zetten als je 'm in de vorige patch aan hebt gezet en niet uit (snap je dat idee, waarschijnlijk wel als je het zo gebruikt, en anders niet :P)

Rectifier
31 december 2009, 17:13
Ja klopt, dat is een nadeel. Maar dat is ook kwestie van effe wennen.
Ik heb de TS9 eronder zitten en die gebruik ik meestal kort als solo-boost.
En die moet ik dan wel weer uittrappen. Dus de kans dat hij dan nog aanstaat in een andere preset is nihil.

Liquid_Metal
31 december 2009, 17:45
Toch denk ik dat het het fijnst is om 'm als taptempo switch te gebruiken. Die heeft geen lampje (aan/uit) nodig en er bestaan ook latching switches die heel zacht indrukken. Zo een zou perfect werken, alleen heb ik geen idee waar ik die kan kopen :P.

Rectifier
1 januari 2010, 13:11
Zoiets?
http://www.pedalpartsplus.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=PPP&Product_Code=9004&Category_Code=SWI

Liquid_Metal
1 januari 2010, 14:14
Nee da's momentary. Het moet juist latching zijn, maar je hebt latching switches die heel zacht switchen. Maar wel latching zijn.

TimS
1 januari 2010, 14:41
http://www.banzaimusic.com/Pushbutton-Footswitches/

Genoeg keus hier :)

Liquid_Metal
1 januari 2010, 20:27
Mijn tubescreamer is kaput (waarschijnlijk de IC) en ga dus een nieuwe IC bestellen. Newtone lijkt me de beste optie en een latching switch heb ik nog liggen. Ik denk dat ik voor de grap een momentary bestel, kan ik gelijk proberen hoe dat voelt met tap tempo.

Krikkeden 1ste
30 juni 2014, 12:31
Hallo.
Ik configureerde mijn Ground Control Pro om de presets te kiezen van mijn G Major 2.
De GCX is zo ingesteld dat de onderste 4 knoppen de presets kunnen kiezen, en de bovenste 8 cc's kunnen sturen om bv in een preset de delay en/of andere effecten aan/uit te zetten...
Ik configureerde dit alles volgens de manual, en met wat gezoek kwam dit toch goed...
Dit werkt allemaal perfect, maar ik zit nog met 1 probleem...
Stel dat ik via de gcp een preset kies waar de reverb standaard aan staat, dan gaat het lampje op de G major van de reverb branden, maar blijft het lampje boven de betreffende reverb aan/uit knop van de gcp uit.
Dit is natuurlijk nogal vervelend, want je kan in dit geval niet zien op de gcp of je reverb op staat...

Maw, hoe kan de G Major 2 aan de GCP laten weten of een effect op of af staat?

Tussen de GCP en de G Major 2 is een midi kabel aangesloten, en ik probeerde, de logica indachtig... :soinnocent: ook nog een midi kabel aan te sluiten van de midi out op de G major naar de midi in van de GCP.

Kan er iemand helpen?
Is dit te doen?

alias
2 juli 2014, 21:37
Ik vind het eigenlijk behoorlijk achterlijk dat TC-electronic producten voor tap tempo via MIDI CC een on èn off signaal nodig hebben i.p.v. gewoon alleen on signalen.
Is toch erg ongebruikelijk? Of kennen jullie nog meer merken die dat zo doen?

ateng
3 juli 2014, 14:46
Hallo.
Ik configureerde mijn Ground Control Pro om de presets te kiezen van mijn G Major 2.
De GCX is zo ingesteld dat de onderste 4 knoppen de presets kunnen kiezen, en de bovenste 8 cc's kunnen sturen om bv in een preset de delay en/of andere effecten aan/uit te zetten...
Ik configureerde dit alles volgens de manual, en met wat gezoek kwam dit toch goed...
Dit werkt allemaal perfect, maar ik zit nog met 1 probleem...
Stel dat ik via de gcp een preset kies waar de reverb standaard aan staat, dan gaat het lampje op de G major van de reverb branden, maar blijft het lampje boven de betreffende reverb aan/uit knop van de gcp uit.
Dit is natuurlijk nogal vervelend, want je kan in dit geval niet zien op de gcp of je reverb op staat...

Maw, hoe kan de G Major 2 aan de GCP laten weten of een effect op of af staat?

Tussen de GCP en de G Major 2 is een midi kabel aangesloten, en ik probeerde, de logica indachtig... :soinnocent: ook nog een midi kabel aan te sluiten van de midi out op de G major naar de midi in van de GCP.

Kan er iemand helpen?
Is dit te doen?

Is dat bij al je presets? En wat gebeurt er dan als je de switch van de reverb drukt, gaat dan het lampje wel branden?

Erik70
7 juli 2014, 09:47
...vermoedelijk omdat je GCP wel midi zendt maar niet ontvangt.
Hoe dan ook...ik heb dat altijd kunnen oplossen door eerst op de GCP je gewenste fx aan te zetten (lampje aan) en dan op de GCP als preset opslaan. Dus niet werken vanuit je Gmajor.