PDA

View Full Version : Probleem met gitaarlak



jappejongen
10 november 2009, 22:43
Hallo,
vorige week heb ik mij een Gibson les paul studio alpine white aangeschaft en heb nu al een probleem. Ondanks dat ik er zooooo voorzichtig mee ben geweest, tikt hij bij het wegleggen even het vensterschap aan! Nu is er aan de onderkant een klein beetje lak weg. Je ziet het bijna niet, maar ik schaam me zo en ben zo teleurgesteld! Is er een manier om het weer herstelt te krijgen? Zo ja, hoeveel gaat dat mij ongeveer kosten? Ik hoop echt dat jullie iets weten, want ik voel me echt ROTslecht! :dontgeti:
Groetjes!

Roro92
10 november 2009, 22:46
Het is nitro, dat gaat sowieso veranderen ;).

jappejongen
10 november 2009, 22:47
Het is nitro, dat gaat sowieso veranderen ;).

Hoe bedoel je?

barno
10 november 2009, 22:48
first cut is the deepest, de gitaar begint te leven, that's all
je komt het wel te boven en als het goed is komen er nog veel krassen bij, dat wil immers zeggen dat je het ding gebruikt.

post es een foto van de ramp, hele kleine dingen kunnen eventueel bijgewerkt worden, grotere deuken: herlak

Thmz
10 november 2009, 22:49
Ik heb dit ook gehad met mijn gloednieuwe gitaar. En bij mij zie je het wel :( Niet tijdens het spelen, want dan ligt mijn arm erover. Ik zou het gewoon laten. Is de kost niet echt waard.
En eens goed huilen als je je rotslecht voelt. Dan voel je je beter...
:ok:

Roro92
10 november 2009, 22:50
Hoe bedoel je?


Nitro is vrij onstabiel als ik dat zo mag zeggen. Als je 'm bijvoorbeeld in een normale standaard zet (rubber) is de kans groot dat er allemaal rare vlekken gaan komen in je lak.

Je moet nu eenmaal oppassen. Het gaat sowieso verkleuren door zweet e.d.

wietse
10 november 2009, 22:51
Hoe bedoel je?
nitro verkleurt door de jaren heen, over een aantal jaren zal jouw gibson niet meer mooi wit zijn maar meer creme.
maar goed dat het bij het normale verouderings proces, beschadigingen zijn altijd zonde, behalve bij fender spelers die noemen het relic en betalen er meer voor.
enige oplossing is naar een gitaarbouwer gaan en informeren, goedkoop zal het niet echt zijn volgens mij.

jappejongen
10 november 2009, 22:54
nitro verkleurt door de jaren heen, over een aantal jaren zal jouw gibson niet meer mooi wit zijn maar meer creme.
maar goed dat het bij het normale verouderings proces, beschadigingen zijn altijd zonde, behalve bij fender spelers die noemen het relic en betalen er meer voor.
enige oplossing is naar een gitaarbouwer gaan en informeren, goedkoop zal het niet echt zijn volgens mij.

Het is echt geen groot krasje, je ziet het bijna niet, maar ik vind het echt zo erg! Die gitaar is een week oud en ik ben er zooo voorzichtig met geweest, en dan gebeurt dat! ik kan het echt niet geloven! Als ik aan het spelen ben, voelt het aan alsof ik op een occasie speel! :s

wietse
10 november 2009, 22:54
Als je 'm bijvoorbeeld in een normale standaard zet (rubber) is de kans groot dat er allemaal rare vlekken gaan komen in je lak.



dat is een bekend nitrolak probleem, oppassen wat voor standaard je gebruikt, of een doekje over de rubber delen heen, anders vreten de oplosmiddelen in het rubber de lak van je gitaar af.

Quicksilver
10 november 2009, 22:56
Echte bikkels huilen en gaan dan gewoon verder.

Ik ben bang dat ik geen bikkel ben als ik een deuk in mijn nieuwe gitaar zou slaan, hoop dat me dat nog lang bespaard blijft vanaf het punt dat die gitaar nou eens binnen is bij de music-store.. :makeup:

Succes, beterschap, ik weet dat ik dat nodig zou hebben :lovelove:

Midwolda
10 november 2009, 22:58
... beschadigingen zijn altijd zonde, behalve bij fender spelers die noemen het relic en betalen er meer voor.

:seriousf: oh sorry :makeup:

wietse
10 november 2009, 22:59
Het is echt geen groot krasje, je ziet het bijna niet, maar ik vind het echt zo erg! Die gitaar is een week oud en ik ben er zooo voorzichtig met geweest, en dan gebeurt dat! ik kan het echt niet geloven! Als ik aan het spelen ben, voelt het aan alsof ik op een occasie speel! :s
shit happens, m'n pa reed vroeger na 3 dagen dat ze voor het eerst een echt nieuwe auto hadden bij een paaltje op, die was toen kwaad!!
ook op moeders die zei heel droog dat paaltje stond er ook al toen we hier kwamen hoor.
natuurlijk baal je maar het is niet anders, zulke battlescars geven een gitaar mojo.
als je het bijna niet ziet je er niet druk om maken, als je langer en veel er op speelt zullen er nog wel veel meer volgen, en bij elke deuk en kras kan je dan een mooi verhaal vertellen als het goed is.

jappejongen
10 november 2009, 23:03
Bedankt allemaal voor jullie reacties!
Ik voel me al stukken beter! ;)

ThaBluesBreaker
11 november 2009, 02:25
Vintage is weer helemaal in je weet het he!

bat
11 november 2009, 10:24
Bedankt allemaal voor jullie reacties!
Ik voel me al stukken beter! ;)
Om je nog wat blijer te maken, het kan nog veel erger:
http://home.planet.nl/~flier097/chips.jpg
(en dan doel ik niet op het feit dat dit een strat is en geen LP)

LordOfLager
11 november 2009, 10:46
Om je nog wat blijer te maken, het kan nog veel erger:
http://home.planet.nl/~flier097/chips.jpg
(en dan doel ik niet op het feit dat dit een strat is en geen LP)

Heb je met dat ding gegooid ofzo?

Nellyrocks
11 november 2009, 11:02
Mijn gitaren zitten ook vol met butsen en krassen, stukken lak eruit en zeker veel bucklewear. Gebeurt gewoon. Het zijn gebruiksvoorwerpen en die slijten. Natuurlijk moet je voorzichtig zijn met je gitaar maar ik zou me niet zo druk maken over een stukkie lak. Een gitaar moet zijn butsen en deuken verdienen.

terrasbeest
11 november 2009, 12:06
Het is echt geen groot krasje, je ziet het bijna niet, maar ik vind het echt zo erg! Die gitaar is een week oud en ik ben er zooo voorzichtig met geweest, en dan gebeurt dat! ik kan het echt niet geloven! Als ik aan het spelen ben, voelt het aan alsof ik op een occasie speel! :s

OK, ik geef er je nog 50 EURO voor,voor jouw occassie.

Rick trodat
11 november 2009, 12:10
Ik heb momenteel geen foto's. Maar mijn highway strat ziet er na 5 jaar nog maar voor 50% rood uit. Achterkant helemaal weg, en boven de slagplaat butsen en slijtage van de plectrum. Echt mooi is ie niet meer.

bat
11 november 2009, 13:44
Heb je met dat ding gegooid ofzo?
Hij is een beetje ongelukkig van m'n strap gevallen (ondanks de locking tuners).

Het gebeurt, ik zit er niet zo mee. Ik weet nog toen ik mijn tweede gitaar net een week of twee had en ik 'm in de oefenruimte dacht ik stevig weg had gezet op een stoel. We zaten koffie te drinken toen we het drumstel hoorden. Raar, want er was niemand in het oefenhok. Er heen gelopen en daar lag m'n gitaar, op de grond, naast het drumstel. Met een hele hap uit de lak.

Tsja.

Jasper.
11 november 2009, 15:14
Hij is een beetje ongelukkig van m'n strap gevallen (ondanks de locking tuners)

ondanks de locking tuners? :) straplocks zeker ;P

Ace 1.15.19
11 november 2009, 15:20
dat is een bekend nitrolak probleem, oppassen wat voor standaard je gebruikt, of een doekje over de rubber delen heen, anders vreten de oplosmiddelen in het rubber de lak van je gitaar af.
Hoe kan je checken of je nitro lak op je gitaar hebt? Of hebben alle LP's dat?

Rick trodat
11 november 2009, 15:57
Het heeft een eigenaardige geur. De meeste lp's hebben het voorzover ik weet.

Hiro
11 november 2009, 15:58
Alle gibson Lp's hebben dat toch?

RoelTM
11 november 2009, 15:59
ondanks de locking tuners? :) straplocks zeker ;P
Niet zo gek dat dat ding op de grond is gevallen. :seriousf:

Orpheo
11 november 2009, 16:01
Hoe kan je checken of je nitro lak op je gitaar hebt? Of hebben alle LP's dat?

alle gibson LP's hebben dat. Hoe je het herkent? De lak lost op met nagellakremover. Pak dus wat van je moeder/zus/vriendin, doe 't op een watje, en wrijf in de cutout of op een andere plek waar je niet veel kijkt (onder het afdekplaatje bijvoorbeeld) en kleurt het watje in de kleur van de lak, is 't vrijwel zeker nitro. de meeste anderen hebben een andere oplosser.

kenx
11 november 2009, 16:25
Wel orph? Bek in biznes?

Welkom!

Quicksilver
11 november 2009, 16:34
alle gibson LP's hebben dat. Hoe je het herkent? De lak lost op met nagellakremover. Pak dus wat van je moeder/zus/vriendin, doe 't op een watje, en wrijf in de cutout of op een andere plek waar je niet veel kijkt (onder het afdekplaatje bijvoorbeeld) en kleurt het watje in de kleur van de lak, is 't vrijwel zeker nitro. de meeste anderen hebben een andere oplosser.

Ik wist het! Welkom terug Orph! :hippie:

Rick trodat
11 november 2009, 16:38
De kennisheer is terug, en dat is mooi.

Quicksilver
11 november 2009, 16:41
Nah krijg nou.. zijn profiel zegt: "Meest recente boodschap: 24 juli 2009 18:55"

Of word dit niet zo snel bijgewerkt? :makeup:

McVenco
11 november 2009, 16:48
Nah krijg nou.. zijn profiel zegt: "Meest recente boodschap: 24 juli 2009 18:55"

Of word dit niet zo snel bijgewerkt? :makeup:

Die datum hoort bij de profielboodschappen, bij mij staat er "nooit" (want geen ontvangen profielboodschappen)

Arjan12
11 november 2009, 16:50
Orph is terug!

Oké, wie gooit de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok? :seriousf:

kenx
11 november 2009, 17:14
Jongens! Ik had het eerst opgemerkt! Wat krijg ik nu??? :dontgeti:

Mr.Fingers
11 november 2009, 17:49
Fender-nitro vs. gitaarstandaard: 0-5 forfaitcijfers

http://i130.photobucket.com/albums/p279/Bluenile32/Fender%20Custom%20Shop%2061%20P%20Bass/IMG_1144.jpg

En inderdaad, first cut is the deepest, de achterkant van mijn $trat ziet er ook niet echt meer "te fris" uit... (de backplate is intussen ook al gesloopt. Die kon het rockgeweld niet meer aan en is gebarsten)

http://i528.photobucket.com/albums/dd324/williamsanders127/BILD0624.jpg

@kenx: een schouderklopje en het bijbehorende gebroken sleutelbeen

pannekoek
11 november 2009, 18:05
krijg nou tieten, orph is terug!

nitro lak zit op alle gibson les pauls! je merkt het dat de lak stuk zachter en dunner is.

kenx
11 november 2009, 18:10
*knip*

en het bijbehorende gebroken sleutelbeen

Die begrijp ik niet echt... :)

Ace 1.15.19
11 november 2009, 18:14
Aj dan moet ik snel eens wat aan mijn standaard gaan doen.

Orbis
11 november 2009, 19:26
Mr Fingers, die bas! Dat moet zuur hebben gevoeld toen je achter het vernietigende rubber kwam... Het doet mij in ieder geval pijn terwijl ik alleen maar naar het plaatje kijk :( .

Ace 1.15.19
11 november 2009, 19:27
Ik heb in ieder geval meteen wat doekjes om het rubber van de standaard gedaan.

bat
11 november 2009, 19:33
ondanks de locking tuners? :) straplocks zeker ;P
Zo... ik kan me niet eens herinneren dat ik dat getypt heb, ik bedoelde in ieder geval straplocks...

't Zal door dat voorgevoel dat Orph weer zou komen zijn gebeurd...

HUESSEN
11 november 2009, 19:36
Jongens! Ik had het eerst opgemerkt! Wat krijg ik nu??? :dontgeti:


Gigantisch op de kloten...

acousticmats
11 november 2009, 20:09
stoot er nog een paar keer tegen en zeg dat je om een roadworn finish gevraagd hebt ^^

ik vin dat echt geile finishes...

maar dit gezegt zijnde, ik baalde ook enorm hard om de eerste schaar op men ibanez... en kan er eigenlijk nog steeds niet mee lachen

:(

marter544
11 november 2009, 20:16
Zoals gezegd, de eerste beschadiging doet pijn.. Daarna geeft het karakter :ok: Mijn ibanez ziet er ook niet meer uit (dat ding heeft vele kleurtjes gehad, en door de beschadigingen kun je ze mooi tellen, haha), maar speelt en klinkt nog beter dan toen ie nieuw was! Mag ook wel, de elementen die ik er later instopte waren duurder dan de gitaar... Hoewel er nu nog maar één element in zit (rechtstreeks in het hout) omdat de slagplaat knapte..

schizo910
11 november 2009, 21:52
Nou mensen, let op je woorden. Voor je het weet wordt je door de stront getrokken op het Oorlogmotjes forum...

tostiapparaat
11 november 2009, 22:07
mijn chineesje is niet echt kapot te krijgen, een tijdje geleden moest ik even snel iets doen, toen zette ik mijn gitaar even snel tegen het bureau aan, en blijkbaar was hij toen omgevallen (ik had niks gehoord)
en toen ik weer terug in mijn kamer kwam was ik per ongeluk op de body gaan staan (gelukkig niet op de hardware of zo), en toen gleed de gitaar weg, tegen mijn bed aan, gek genoeg heeft de gitaar alleen maar wat hele kleine beschadigingen, maar de lak is er niet af, het hout is nergens te zien, wel een soort afdruk van mijn schoen:seriousf:

maar ik werd er eigenlijk niet warm of koud van..

Maar van zo'n witte lp is het wel jammer, maar ook daar kun je krasjes en zo niet tegen gaan, het gebeurt gewoon. En later denk je misschien met plezier terug aan hoe die beschadigingen zijn gekomen of zo

:hippie:

Nagramoth
11 november 2009, 22:17
Ja, behalve beschadigingen die op een hele lullige manier zijn ontstaan. Ik bedoel, "gitaar gleed van de bank toen ik even niet oplette", wat is daar nou rock 'n roll aan?

Daar zou ik toch wel een heel coole andekdote voor uit mijn duim zuigen...
:ok: <--- duim

heavy-metal-thunder
11 november 2009, 22:31
Het is echt geen groot krasje, je ziet het bijna niet, maar ik vind het echt zo erg! Die gitaar is een week oud en ik ben er zooo voorzichtig met geweest, en dan gebeurt dat! ik kan het echt niet geloven! Als ik aan het spelen ben, voelt het aan alsof ik op een occasie speel! :s

je kan dat makkelijk en goedkoop laten retoucheren. Probleem is dat er met nitro verschillende lagen op moeten (droogtijd ertussen) en als alles goed uitgehard is (na een week of 4). kan het opgepolierd worden. Ach lig er niet wakker van, de eerste kras is de pijnlijkste. Ik zou het NIET laten repareren, want binnnenkort heb je een andere en wat later nog meer. En op een gegeven moment ga je zeggen, hopelijk toch, "ach... het is maar een gitaar en dat hoort bij het bespelen". Hopelijk... want als je dat niet gaat denken, dan ga je nooit ermee in een band durven spelen, laat staan optreden.

Ik heb zelf enkele vrij dure gitaren ben er altijd voorzichtig mee. Bij optredens zal ik ze op hun staander op een veilige plaats zetten en na het optreden direct in de koffer. Maar voor de rest, blutsen en lakschade behoren er bij.

LordOfLager
12 november 2009, 01:25
je kan dat makkelijk en goedkoop laten retoucheren. Probleem is dat er met nitro verschillende lagen op moeten (droogtijd ertussen) en als alles goed uitgehard is (na een week of 4). kan het opgepolierd worden. Ach lig er niet wakker van, de eerste kras is de pijnlijkste. Ik zou het NIET laten repareren, want binnnenkort heb je een andere en wat later nog meer. En op een gegeven moment ga je zeggen, hopelijk toch, "ach... het is maar een gitaar en dat hoort bij het bespelen". Hopelijk... want als je dat niet gaat denken, dan ga je nooit ermee in een band durven spelen, laat staan optreden.

Ik heb zelf enkele vrij dure gitaren ben er altijd voorzichtig mee. Bij optredens zal ik ze op hun staander op een veilige plaats zetten en na het optreden direct in de koffer. Maar voor de rest, blutsen en lakschade behoren er bij.

alle gitaren moet je mee op kunnen treden denk ik. het is (hoe dan ook) zonde om in de hoek te laten verstoffen, daar zijn ze niet voor gemaakt.

gorgasm
12 november 2009, 09:42
alle gitaren moet je mee op kunnen treden denk ik. het is (hoe dan ook) zonde om in de hoek te laten verstoffen, daar zijn ze niet voor gemaakt.
ook met n collectorsitem? ga je gang!

guitarkid
12 november 2009, 09:52
Dag allen.

Hoewel ik een liefhebber van van "natural relics" heb ik toch om de standers waar mijn Les paul en mijn 62 USRI stukken tuinslang gemaakt. Super simpel, gewoon de originele rubbers eraf halen, tuinslang-stukken op maat en en het werkt perfect. Mooi geel/zwart gestreept, bovendien.

@Jappejongen: balen voor je, maar zoals de meeste posters hier al stellen: het hoort erbij en over een poosje weet je niet beter. Sterkte...!!

Gr. C.

G.G.
12 november 2009, 17:26
Hallo,
vorige week heb ik mij een Gibson les paul studio alpine white aangeschaft en heb nu al een probleem. Ondanks dat ik er zooooo voorzichtig mee ben geweest, tikt hij bij het wegleggen even het vensterschap aan! Nu is er aan de onderkant een klein beetje lak weg. Je ziet het bijna niet, maar ik schaam me zo en ben zo teleurgesteld! Is er een manier om het weer herstelt te krijgen? Zo ja, hoeveel gaat dat mij ongeveer kosten? Ik hoop echt dat jullie iets weten, want ik voel me echt ROTslecht! :dontgeti:
Groetjes!

Nitro is redelijk goed te repareren. Nitrocellulose is eigenlijk min of meer hetzelfde als blanke nagellak (daarom NOOIT een in nitro gelakte gitaar met acceton schoonmaken).

Als de schade alleen door de blanke lak heen is, dan kan je wat nagellak druppelen en na lang drogen (ik praat het lieftst over weken ipv dagen) kan je het met commandant helemaal strak poetsen. Als de schade ook door de kleurlaag heen gaat wordt het ietsjes lastiger omdat dan exact dezelfde kleur aangemaakt moet worden, en dat blijf je zien.

Zo kan je op dezelfde manier een in poly gelakte gitaar opknappen net druppeltjes secondelijm.

Wiellem
12 november 2009, 17:53
Meerdere aardige beschadigingen in 2/3 jaar Les Paul Studio opgelopen, vind het steeds minder erg worden... het heeft wel iets :)

Wel laatst onder mijn arm een stukje eruit waardoor je hout ziet... geen idee hoe dat gekomen is maar het zij zo.

thijser
12 november 2009, 18:03
mijn studio heb ik een jaar en lijkt wel 10 jaar oud haha. heeft ook al een head crack gehad dus het kan allemaal veel erger dan 1 klein krasje hoor. Het hoort er nou eenmaal bij :)