PDA

View Full Version : Strobo tuners nauwkeuriger?



stratestic
10 november 2009, 20:54
Heeft er iemand ervaring met de nauwkeurigheid van strobo tuners, het liefst Peterson?

Zijn deze werkelijk nauwkeuriger dan een gemiddeld stemapparaat en hoor je verschil ten opzichte van bijvoorbeeld een Boss TU2?


Zonder natuurlijk de discussie over het gebruiksgemak weer te krijgen...

Twijfel namelijk om er een te kopen.

HaroldA
10 november 2009, 21:11
Peterson heb ik geen ervaring mee, maar de Turbo Tuner heeft geloof ik een marge van 0.02 ct tegenover bijvoorbeeld de 2 ct van de Boss TU-2. Een factor 100 nauwkeuriger dus.

De TT is overigens wel veel sneller, duidelijker, steviger en kleiner dan de Peterson! ;)

stratestic
10 november 2009, 21:31
Turbo Tuner inderdaad ook een optie. Hoewel die alleen te bestellen is in de USA en dat wordt lastig ben ik bang.

Is het verschil van 100x nauwkeuriger nu eigenlijk hoorbaar of is een Boss bijvoorbeeld ook gewoon goed?

Nielsje
10 november 2009, 21:33
Turbo Tuner inderdaad ook een optie. Hoewel die alleen te bestellen is in de USA en dat wordt lastig ben ik bang.

Er is hier een topic over het naar Nederland halen van zo'n ding. Moet je even zoeken via google.



Is het verschil van 100x nauwkeuriger nu eigenlijk hoorbaar of is een Boss bijvoorbeeld ook gewoon goed?

Beiden :)

HaroldA
10 november 2009, 21:36
Is het verschil van 100x nauwkeuriger nu eigenlijk hoorbaar of is een Boss bijvoorbeeld ook gewoon goed?

Ik was in ieder geval opgelucht toen ik mijn TU-2 met de TT vervangen had. Zeker als je zelf ook je gitaren wil intoneren is een strobe tuner erg handig.

DREAMMACHINE
13 november 2009, 16:09
Heb de turbotuner ook, daarvoor gestart met de tu-2, welke al snel door de strobostomp werd vervangen. Na de hele boel paar jaar terug verpatst te hebben (was het onderwerp 'gitaar' f zat) sinds kort dus de turbotuner geimporteerd en hij is iig. een stuk sneller dan de strobo (mk I versie had ik) en qua accuratesse al helemaal niet met de tu-2 te vergelijken.

tot zover dus erg fijn!

Aca Ilic
13 november 2009, 17:11
Strobo's van Peterson zijn nauwkeurig - punt

HaroldA
13 november 2009, 17:12
Strobo's van Peterson zijn nauwkeurig - punt

...maar ook traag en fragiel... :sssh:

Aca Ilic
13 november 2009, 17:50
...maar ook traag en fragiel... :sssh:

Stick to the topic please,

topicstarter heeft gevraagd of ze nauwkeurig zijn........;-)

the sure thing
13 november 2009, 19:46
Nou topicstarter,

lees dit draadje ff door: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=120211

(stond al weer op pagina 6, zou eigenlijk altijd op pagina 1 moeten staan!).

De vraag is: wil je ook kunnen intoneren? Ja: koop de turbo tuner. Nee: koop de Korg Pitchblack. Nauwkeuriger dan de TU-2.

De vraag is ook: wil je STOER zijn? Koop dan de Turbo Tuner!!!!

Als de vraag is "wat is intoneren?": koop dan de TU2 :)

Rick trodat
17 november 2009, 13:45
Op de korg pitchblack kan je ook prima intoneren. Deze is ook erg nauwkeurig.

stratestic
17 november 2009, 13:47
Net een strobo tuner gehaald en het is wel even wennen.

Blijkt in iedergeval heel gevoelig/nauwkeurig te zijn, waardoor het stemmen nog even lastig is.

Snap wel waarom sommigen dit niet echt live willen gebruiken.

HaroldA
17 november 2009, 13:53
Op de korg pitchblack kan je ook prima intoneren. Deze is ook erg nauwkeurig.

Mwah... "Detection accuracy: +/- 1 cent". De TT is dus een factor 50 nauwkeuriger...

HaroldA
17 november 2009, 14:04
-0.1 cents

Heb je het over de pitchblack? Volgens de Korg site is die toch echt 1ct...

http://www.korg.com/product.aspx?pd=295 -> Specifications

Rick trodat
17 november 2009, 14:06
Mwah... "Detection accuracy: +/- 1 cent". De TT is dus een factor 50 nauwkeuriger...

Ik intoneer gewoon erop. Ik heb geen klachten. factor 50 keer nauwkeuring lijkt heel veel, maar is volgens mij net zo iets als kabels. Het verschil is minimaal. Stemmen is stemmen, een dikke divebom en het kleine verschil is weg.

peter_heijnen
17 november 2009, 14:39
Blijkt in iedergeval heel gevoelig/nauwkeurig te zijn, waardoor het stemmen nog even lastig is.

Snap wel waarom sommigen dit niet echt live willen gebruiken.
Ik niet, wat meer kun je nog willen?

Rick trodat
17 november 2009, 14:44
Heb je het over de pitchblack? Volgens de Korg site is die toch echt 1ct...

http://www.korg.com/product.aspx?pd=295 -> Specifications

Klopt vandaar dat ik em heb verwijderd. Had de verkeerde link.

HaroldA
17 november 2009, 14:46
Snap wel waarom sommigen dit niet echt live willen gebruiken.

Ik niet. Waarom zou ik dit inmens snelle en duidelijke apparaat niet live willen gebruiken?

Rick trodat
17 november 2009, 15:02
Ik snap dat je wat frustraties kan hebben. Omdat je het live dan volgens het apparaat nooit helemaal goed kan krijgen. ( Zou een reden kunnen zijn) Dat ie snel is, lijkt me alleen maar een voordeel.

peter_heijnen
17 november 2009, 15:16
Ik snap dat je wat frustraties kan hebben. Omdat je het live dan volgens het apparaat nooit helemaal goed kan krijgen. ( Zou een reden kunnen zijn)
Nee dat is een reden om betere stemknoppen op je gitaar te zetten, en niet om je kop in het zand te steken.

Btw, de techs van de grote jongens werken al decennia met strobes aan de zijkant van het podium, daar zal best een reden voor zijn. ;)

stratestic
17 november 2009, 17:28
peter_heijnen Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rick trodat
Ik snap dat je wat frustraties kan hebben. Omdat je het live dan volgens het apparaat nooit helemaal goed kan krijgen. ( Zou een reden kunnen zijn)

Nee dat is een reden om betere stemknoppen op je gitaar te zetten, en niet om je kop in het zand te steken.

Klopt, ik kom er nu achter dat betere stemmechanieken zeker het overwegen waard zijn.

Het is denk ik ook gewoon een kwestie van oefenen om je gitaar met een strobo tuner snel te stemmen. Kwestie van gevoel ervoor krijgen.




Btw, de techs van de grote jongens werken al decennia met strobes aan de zijkant van het podium, daar zal best een reden voor zijn.


Natuurlijk hebben grote jongens ook meerdere gitaren en de techs daardoor meer tijd om de boel tussentijds te stemmen.

peter_heijnen
18 november 2009, 10:08
Natuurlijk hebben grote jongens ook meerdere gitaren en de techs daardoor meer tijd om de boel tussentijds te stemmen.
Wat een gezwam.

De TT is nauwkeurig en snel. Als iemand er niet mee overweg kan ligt dat niet aan de TT.

HaroldA
18 november 2009, 10:17
Nee dat is een reden om betere stemknoppen op je gitaar te zetten, en niet om je kop in het zand te steken.

Een goede topkam is volgens mij zelfs belangrijker...