PDA

View Full Version : Live versterking PA of zanginstallatie



Heibel
10 november 2009, 17:47
Binnen m'n bandje hebben we momenteel 'n discussie en ik ben benieuwd hoe jullie er over denken, cq welke ervaring dat jullie hebben. Wanneer je moet spelen in een kroeg voor +/- 'n man of 100- 150. Welk type installatie gebruiken jullie daarvoor? Wij zijn 'n 5 mans classic rock band (2x git, drums, bas, zang).

1. Een eenvoudige zanginstallatie (Alleen de zang versterkt)
2. Iets uitgebreider setje (Zang, kick en OH drums, 2-3 monitors)
3. Complete PA (Alles volledig uitversterkt en ieder een eigen monitor)

Ben benieuwd

pimmetje
11 november 2009, 12:19
Ik heb me er tot nog toe niet aan willen branden en zo te zien ben ik niet de enige :D.

Maar ok... niet flauw zijn: ik ga voor het iets uitgebreidere setje in zo'n grootte van tent.
Voor mijn idee zelfs nog een monitortje minder, dus 1 of 2...

Bij de meeste bands in het rock genre (zo breed mogelijk gezien) die ik heb meegemaakt, gaan de gitaren, bas en drums over het algemeen wel ruim hard genoeg voor een zaaltje van tegen de 100 man... 100/150 moet er denk ik ook wel mee lukken.

Mijn ervaring bij een eigen band die (te) hard speelt, is dat de meegenomen, veel te grote PA eigenlijk vooral als zangversterker met evt een micje voor de kick wordt gebruikt.

Alles over de eigen PA is ook eigenlijk klote als je geen geluidsman bij je hebt. Je wilt niet dat een bandlid een aardig deel van de tijd de helft van z'n aandacht bij het geluid heeft. Als bandlid vind ik 't trouwens ook helemaal niet zo prettig om op zo'n manier verantwoordelijk te zijn voor het geluid van de andere bandleden.

don marco
11 november 2009, 13:57
wij hebben meestal een cerwin vega sub(18") + top (2x8") actieve set mee. Absoluut niet groot en zeker niet teveel. Ook al spelen we voor minder dan honderd mensen laten we zeggen. Kwestie van altijd de kwaliteit van het geluid constant te houden.
Enja zoals ge zegt, een geluidsman is ZEER leuk om te hebben. Niet alleen om alle schuld op hem te steken maar die doen meer als ge denkt :)

uit eigen ervaring, volledige PA. Hoeft niet groot te zijn..

Heibel
11 november 2009, 14:45
Ik vond het nog wel zo'n interessant topic, aangezien dit toch een onderwerp is wat vaak speelt. Punt is dat ik van mening ben dat we met minder toekunnen, terwijl een aantal leden van de band vindt dat we zo goed als altijd volledig uitversterkt moeten spelen..Tot nu toe spreken we namelijk een vaste prijs af met de boeker, maar in die prijs zitten óók de kosten van de installatie+ techniek. De helft is zo'n beetje voor de huur van de installatie en ik zou het fijn vinden wanneer we dat terug kunnen brengen door met een kleinere set te spelen. We zijn qua prijs dan aantrekkelijker, of we houden méér over..Vandaar dat ik benieuwd was naar jullie ervaringen...

Thanks,

edje kadetje
11 november 2009, 14:52
zonder toetsenist zou ik zeggen: zanginstallatie

Mephistocles
11 november 2009, 17:42
Ten eerste: wat heb je?
Ten tweede: wat heb je nodig?
Ten derde: wat voegt iets erbij toe boven wat je nodig hebt?

Je kan wel een volledige PA willen maar niet hebben. Je kan apparatuur hebben om je hoorbaar te maken in een volle arena, en dan speel je in een klein café. En drums kun je in kleine ruimtes niet versterken zonder de toehoorders gehoorbescherming aan te bieden. En als je zang versterkt, kan een galm of delay en/of toonregeling een wereld van verschil maken.

Aan de andere kant: van lage tonen is de richting moeilijk te bepalen. Dus plaats je speakers goed, en je hoeft niet eens te versterken. Zang is wel handig als dat versterkt wordt. El. gitaar zet je altijd te hard. Weinig gitaristen die hun volumeknop linksom kunnen draaien.

Proberen zou ik zeggen.

Maar één tip: geen PA zonder geluidsman. Werkt gewoon niet.

caliban
12 november 2009, 00:30
Voor 100 man in een café vind ik een goeie zanginstallatie genoeg.

pimmetje
12 november 2009, 09:26
Ik vond het nog wel zo'n interessant topic, aangezien dit toch een onderwerp is wat vaak speelt. Punt is dat ik van mening ben dat we met minder toekunnen, terwijl een aantal leden van de band vindt dat we zo goed als altijd volledig uitversterkt moeten spelen..Tot nu toe spreken we namelijk een vaste prijs af met de boeker, maar in die prijs zitten óók de kosten van de installatie+ techniek. De helft is zo'n beetje voor de huur van de installatie en ik zou het fijn vinden wanneer we dat terug kunnen brengen door met een kleinere set te spelen. We zijn qua prijs dan aantrekkelijker, of we houden méér over..Vandaar dat ik benieuwd was naar jullie ervaringen...

Thanks,Maar jullie huren dus normaal gesproken een installatie, waarover jullie alles zetten?
Staat dan alles ook werkelijk versterkt richting zaal, of zijn bepaalde instrumenten meer (of zelfs puur) voor de monitor op de PA bijgeprikt?

Heibel
12 november 2009, 11:28
Maar jullie huren dus normaal gesproken een installatie, waarover jullie alles zetten?
Staat dan alles ook werkelijk versterkt richting zaal, of zijn bepaalde instrumenten meer (of zelfs puur) voor de monitor op de PA bijgeprikt?

Daar gaat de discussie eigenlijk over. We hebben tot nu toe altijd een kleine PA gehuurd waar het complete bandgeluid mee wordt doorversterkt naar de zaal. Logisch voor de grotere locaties, maar ik vraag me af wat de toegevoegde waarde is wanneer je in de gemiddelde kroeg speelt. Is het geluid van de backline+ zanginstallatie minder t.o.v. een complete PA? Ik vind dat niet persé. Het maakt het in mijn ogen nodeloos gecompliceerd, omdat de backline en PA zo dicht op elkaar staan (in een kleine locatie) dat het zaalgeluid en backline elkaar eerder in de weg zitten dan dat het iets toevoegt.

pimmetje
12 november 2009, 11:57
dat het zaalgeluid en backline elkaar eerder in de weg zitten dan dat het iets toevoegt.Kijk... daar heb je dus de crux.

Zijn jullie het in de band wel op z'n minst aardig eens dat jullie op dit moment zeg maar niet het volle uit de versterking halen? Nog even los van welke situaties voor welke instrumenten, eventuele oplossingen daarvoor, etc...
Of zien zij het meer in het licht van de financien? Dat jullie meer over kunnen houden met eenzelfde PA in eigen bezit...

Als men het in de band het over de analyse compleet oneens is, heeft 't volgens mij namelijk weinig zin om over oplossingen (zoals je ze hierboven aandraagt) te bakkeleien. Je probeert dan allebei een totaal ander probleem op te lossen.

Overigens is er nog een oplossing als de PA en backline elkaar in de weg zitten: zelf zachter spelen en de PA het werk laten doen.
Da's een optie die heel veel mensen vergeten en waarmee vaak een beter geluid zowel op het podium als in de zaal verkregen kan worden.

Baker
13 november 2009, 20:50
Zelfs in de wat grotere kroegen kom je prima weg met alleen de zang over de zanginstallatie. Mits je een degelijke backline hebt. Want nu kom je ineens niet meer weg met een 1x12 combo'tje.

Om het geluid wat "breder" te maken kun je de gitaren ook zachtjes over de PA gooien, maar echt noodzakelijk is het niet.

El Capitain
14 november 2009, 13:11
maakt dat een PA opbouwen ook veel meer tijd kost (ook om vervolgens alles te mic-en en te soundchecken)...