PDA

View Full Version : Goedkoop/makkelijk opnamen maken tijdens repetitie



Wiellem
9 november 2009, 20:38
Kon niet zomaar iets hierover vinden zo snel dus stel ik de vraag nog een keer:

We willen als band graag nummers schrijven en merken dat we tijdens het jammen toch op veel goede ideeën komen en die spelen.

Enige probleem is dat we naderhand niks hebben om het terug te horen en niemands geheugen goed genoeg is na een half uur goede ideeën.

Wat is een simpele en goedkope optie om de repetities op te nemen? (We hebben helaas geen budget voor bijv een opnameapparaat) De kwaliteit doet er verder niet heel erg toe maar het moet goed hoorbaar zijn terwijl de drummer ook meedrumt.

bert k
9 november 2009, 21:19
:D Ja, zonder opnameapparaat gaat het niet lukken...

Wiellem
9 november 2009, 21:29
:D Ja, zonder opnameapparaat gaat het niet lukken...

haha klopt inderdaad :seriousf:

Ik wilde eigenlijk iets van een naam als de Zoom H2 typen maar kon er niet opkomen en heb het maar opnameapparaat genoemd :)

In oefenruimtes hebben ze soms een cassette deck staan is het hiermee mogelijk iets fatsoenlijk op te nemen met een goedkope mic?

bert k
9 november 2009, 22:25
Hangt er vanaf. Cassette is best verouderd, maar op zich werkt het prima voor oefenruimtebandjes.
Sommige cass. hebben mic ingangen, de meeste niet, dan heb je een probleem. Zitten ze er wel op, dan zijn het meestal jackpluggen. Zit er niks op, dan moet je nog een mengtafeltje hebben en twee (of één) mic.

harrie-beton
10 november 2009, 13:17
Cassette is echt niet meer nodig. Ik heb in de oefenruimte een computer staan uit 2001 (die was gratis) en daar nemen we oefenruimte sessies mee op en het ding heeft usb en via usb stickjes nemen de bandleden de opnames mee naar huis. Dat is de goedkoopste oplossing.

Het gebruiken van een pre amps of mengtafeltjes en goede microfoons helpt enorm de opname kwaliteit.

Ik heb nog 4 van zulke machines, gratis af te halen.

Wiellem
10 november 2009, 16:22
Cassette is echt niet meer nodig. Ik heb in de oefenruimte een computer staan uit 2001 (die was gratis) en daar nemen we oefenruimte sessies mee op en het ding heeft usb en via usb stickjes nemen de bandleden de opnames mee naar huis. Dat is de goedkoopste oplossing.

Het gebruiken van een pre amps of mengtafeltjes en goede microfoons helpt enorm de opname kwaliteit.

Ik heb nog 4 van zulke machines, gratis af te halen.

Dus als ik een oude laptop neerzet met een microfoon via de mic ingang en audacity kan ik goed genoeg opnemen?

Mijn gedachte was dan dat je niks meer hoort avnwege de harde drums waardoor er alleen ruis overblijft.

roel-snip
10 november 2009, 19:58
Ik zie dat je al nadacht over een zoom , yamaha heeft nu een zeer betaalbaar apparaatje , de pocket fast track. Ik dacht €111,- , dus dat is met een paar bandleden wel te betalen.:ok:

Wiellem
14 november 2009, 12:42
Ik zie dat je al nadacht over een zoom , yamaha heeft nu een zeer betaalbaar apparaatje , de pocket fast track. Ik dacht €111,- , dus dat is met een paar bandleden wel te betalen.:ok:

Ik zal er eens nar kijken, bedankt.

Binnenkort maar eens gewoon een laptop met microfoon proberen dan.

Wiellem
14 november 2009, 18:42
Vanmiddag opgenomen met 7 euro microfoon en Reaper, klinkt niet slecht na wat instellen maar mist bass en gaat raar vervormen bij distortion.

Binnenkort maar eens een betere microfoon kopen maar dan werkt de laptop videokaart nog niet.

Zou die vervorming (klinkt als een soort effect met volumewisselingen) met het feit dat het een laptop is te maken hebben?



Cassette is echt niet meer nodig. Ik heb in de oefenruimte een computer staan uit 2001 (die was gratis) en daar nemen we oefenruimte sessies mee op en het ding heeft usb en via usb stickjes nemen de bandleden de opnames mee naar huis. Dat is de goedkoopste oplossing.

Het gebruiken van een pre amps of mengtafeltjes en goede microfoons helpt enorm de opname kwaliteit.

Ik heb nog 4 van zulke machines, gratis af te halen.

Wat voor machines bedoel je? :P

bert k
14 november 2009, 23:25
Nee, dat is echt die microfoon.

harrie-beton
15 november 2009, 09:01
Dat zijn pentium III computers die xp kunnen draaien en een harde schijf hebben van maar liefst 8 gig. Het type is compaq e500 desktop. Ik had er 35 :-)

Wiellem
15 november 2009, 13:28
Nee, dat is echt die microfoon.

Dit was ook met gitaar in de mic input dus ik zou dan toch wel aan de input moeten liggen of niet?


Dat zijn pentium III computers die xp kunnen draaien en een harde schijf hebben van maar liefst 8 gig. Het type is compaq e500 desktop. Ik had er 35 :-)

Best wel interessant een vaste computer in de oefenruimte.

bert k
15 november 2009, 14:27
Een gitaar heeft een veel hogere output dan een microfoon, dus dan gaat die input flink oversturen. Als je de volumeknop van de gitaar flink dichtdraait ben je het kwijt, maar ja, dan klinkt de gitaar weer niet.

harrie-beton
16 november 2009, 14:28
Ik heb veel ervaring met computers en opnemen en de kwaliteit van de microfoon ingang van een pc en een laptop is om te janken. Begin er niet aan, gebruik een echte microfoon en een pre amp of een mini mengtafeltje en neem op via de line in.

Wiellem
17 november 2009, 16:33
Ik heb veel ervaring met computers en opnemen en de kwaliteit van de microfoon ingang van een pc en een laptop is om te janken. Begin er niet aan, gebruik een echte microfoon en een pre amp of een mini mengtafeltje en neem op via de line in.

Gisteren uit oude onderdelen een pc in elkaar geflanst die het aardig goed deed maar via de mic input op zowel moederbord als geluidskaart erg veel ruis en geknetter van de pc zelf...

Volgend weekend met een laptop die line in heeft en een mengtafeltje proberen dan :)

HaroldA
17 november 2009, 16:38
Niet zo moeilijk doen. Gewoon een Zoom H4 of Tascam DP-004 kopen, ben je van al het gezeik af...