PDA

View Full Version : Enkele pool van stereokabel gebruiken



Wiellem
9 november 2009, 20:15
Om mijn probleem kort samen te vatten:

Op mijn Boss GT8 zit de mogelijkheid om je amp te schakelen vanaf het pedalboard, nou heeft mijn amp (Peavey Valveking) een dubbel pedaal waarmee de boost en het kanaal geswitched kunnen worden en dus een stereo stekker.

Wanneer ik een mono of stereokabel aansluit tussen de Boss en Valveking switched de amp tussen boost aan/uit, de GT8 pakt dus precies de verkeerde 'pool' van de stereoplug.

Mijn vraag luid dus: Hoe zorg ik dat de juiste pool gebruikt word om van kanaal te wisselen?

Wiellem
9 november 2009, 20:23
Vond net deze tekening van een zelfgemaakte Valveking switch:

http://www.ultimate-guitar.com/forum/attachment.php?attachmentid=44135&stc=1

De linker knop is voor het wisselen van kanaal dus volgens deze tekening zou het kanaal bij de versterker switchen op het middelste gedeelte van de jackplug. (als ik de tekenaar goed begrijp tenminste)

Terwijl de GT8 wil wisselen op de punt van de jackplug...

Nu moet ik dus op de een of andere manier zien te zorgen dat ik een stereokabel krijg die verloopt van aansluiting op punt van jack naar midden van jack.

Hoe kan ik dit aanpakken?

^smurf
10 november 2009, 00:51
1 stereo en 1 mono plug + monokabel pakken en zelf solderen ?
Tip van de stereo plug ongebruikt laten dan.

Puerco
10 november 2009, 15:25
Of zoals smurf zegt of je neemt een stereokabel en wisselt aan één kant de draadjes om (sleeve blijft sleeve en de andere 2 omwisselen)

Wiellem
10 november 2009, 16:19
Hmm dan zal ik morgen maar eens een (erg goedkope) stereokabel of plug zien te scoren.

Die kabeltjes zijn zo om te wisselen dan?


(eigenlijk was het antwoord best wel simpel... dat ik daar zelf niet op gekomen ben.. Bedankt)

Puerco
10 november 2009, 17:38
Die kabeltjes zijn zo om te wisselen dan?

Wel even solderen...

fredjuh
11 november 2009, 18:52
Of je pakt gewoon wat geleidende lijm! :seriousf:
http://www.wireglue.us/

Wiellem
11 november 2009, 20:38
Intussen heb ik een kabel die werkt weten te (laten) maken, bedankt :)

Liquid_Metal
11 november 2009, 21:58
Je kunt het zo gek maken als je wilt. Mijn gekste kabel is de volgende:
tip van de eerste gaat naar de tip EN ring van de tweede,
ring van de eerste gaat naar de ring van de derde (tip van de derde is dus ongebruik).
Dit doe ik omdat mijn preamp (Engl E530) 1 TRS-plug (stereoplug) gebruikt voor wisselen van kanaal (1 t/m 4) en een tweede TRS-plug om te bypassen (tip) en te boosten (ring).
Ik wil wisselen van kanaal 1 (alles uit) naar kanaal 4 (alles aan) en de andere twee gebruik ik niet, dus op deze manier gebruik ik maar 1 relais. Ook wil ik alleen boosten, maar niet bypassen, dus daarvoor de tweede ring.
Een apart soort splitterkabel, maar dit soort dingen zijn heel goed zelf te doen en je kunt jouw idee dus zeker ook toepassen.