PDA

View Full Version : Power Requierments Line6 DL4



rammybully
9 november 2009, 14:58
Ik heb een Line6 DL4.
Op het pedaal staat dat de Power Requierments min. 9VAC 1200mA.

Ik gebruikt hem met een Harley Benton Powerplant. Steek hem in de 12v aansluiting met max.250mA (omdat de 9v max. 500mA heeft)

Hij doet het gewoon.....

Maar kan dit kwaad???
Welke invloed heeft de voeding op je sound??

JTB
9 november 2009, 15:15
dus hij heeft 9 volt nodig en je geeft hem er 12?

rammybully
9 november 2009, 15:36
dus hij heeft 9 volt nodig en je geeft hem er 12?

Ja, want de powerplant geeft met 9v maar 500mA.
Met 12v 250mA doet hij het wel gewoon....

Is dat erg???
Ik heb wel vaken gelezen dat pedalen op 9v en 12v kunnen

jasses
9 november 2009, 15:52
Ik heb me een poosje terug een gelijkaardige vraag gesteld in het onderstaande topic:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2079450

In mijn geval ging het om een fueltank en geen powerplant, maar ook een dl4.

De dl4 kan dus wel degelijk ook 12 v aan, ik gebruik m ondertussen zo toch al een poosje. De 12 Volt AC uitgang van de t-rex biedt 500 mA, nog steeds een behoorlijk stuk onder de gevraagde 1200 mA, maar ik heb ook hier nog geen problemen ervaren.

Ik kan je dus enkel zeggen: 12 Volt AC blijkt geen kwaad te kunnen, 250 mA kan zowieso geen kwaad (te veel zou schadelijk kunnen zijn, te weinig zou ervoor kunnen zorgen dat ie het niet doet. Aangezien hij het wel doet: geen probleem).
Of er geluidsgewijs een verschil ontstaat? Geen idee, maar zou denken dat het niet veel uitmaakt, maar daarvoor baseer ik me puur op mijn gevoel en niet op werkelijke kennis (ervaring dat digitale toestellen doorgaans uitvallen als de stroomtoevoer onvoldoende is, en dat analoge toestellen zich toch wel anders begonnen te gedragen maar nog wel even doorgingen) (verder heb ik nooit een ander digitaal toestel te veel energie gegeven, dus daar kan ik nog minder over zeggen).

TimS
9 november 2009, 15:56
Line6 DL-4 (on 9vDC power) 110 / 175-250 mA

(http://www.stinkfoot.se/andreas/diy/power/brands/other.htm)

jurgend
9 november 2009, 16:19
Ik heb me een poosje terug een gelijkaardige vraag gesteld in het onderstaande topic:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2079450

In mijn geval ging het om een fueltank en geen powerplant, maar ook een dl4.

De dl4 kan dus wel degelijk ook 12 v aan, ik gebruik m ondertussen zo toch al een poosje. De 12 Volt AC uitgang van de t-rex biedt 500 mA, nog steeds een behoorlijk stuk onder de gevraagde 1200 mA, maar ik heb ook hier nog geen problemen ervaren.

Ik kan je dus enkel zeggen: 12 Volt AC blijkt geen kwaad te kunnen, 250 mA kan zowieso geen kwaad (te veel zou schadelijk kunnen zijn, te weinig zou ervoor kunnen zorgen dat ie het niet doet. Aangezien hij het wel doet: geen probleem).
Of er geluidsgewijs een verschil ontstaat? Geen idee, maar zou denken dat het niet veel uitmaakt, maar daarvoor baseer ik me puur op mijn gevoel en niet op werkelijke kennis (ervaring dat digitale toestellen doorgaans uitvallen als de stroomtoevoer onvoldoende is, en dat analoge toestellen zich toch wel anders begonnen te gedragen maar nog wel even doorgingen) (verder heb ik nooit een ander digitaal toestel te veel energie gegeven, dus daar kan ik nog minder over zeggen).



Ik denk dat je daar mis zit hoor, te veel mA kan geen kwaad. Je mag gerust iets dat 500mA nodig heeft op een voeding van 1000mA steken. Hij neemt maar wat hij nodig heeft. Als je voeding te weinig mA heeft kan het gebeuren dat je je voeding kapot maakt omdat hij bvb te warm wordt.
eigenlijk is een te hoge spanning veel schadelijker dan een te hooge stroom.
Of ben ik verkeerd...

jasses
9 november 2009, 16:32
dat van de te hoge spanning herinnerde ik me ook als hetgeen waarvoor het meest op te letten is. Dat te hoge stroomsterkte niet schadelijk is voor de pedalen is eigenlijk inderdaad zeer logisch (denkend aan meerdere pedalen aan 1 voeding hangen), bedankt van me daar even recht te zetten. Het gevaar voor de voeding wist ik niet. Maar dus bedankt om me een deel zorgen over mijn pedalen af te nemen, maar om me er nieuwe te bezorgen in verband met mijn voeding...

Mitch
9 november 2009, 16:38
Er zullen ongetwijfeld componenten in zitten die 12V aan kunnen, maar ik zou er niet van uitgaan dat het hele circuit "12V-bestendig" is. Het is een risico.

rammybully
10 november 2009, 09:34
Er zullen ongetwijfeld componenten in zitten die 12V aan kunnen, maar ik zou er niet van uitgaan dat het hele circuit "12V-bestendig" is. Het is een risico.

Okee, duidelijk!!
Toch maar even een origineel adaptertje aanschaffen...

Midwolda
10 november 2009, 09:49
Spanning is "push" en stroom is "pull".
Oftewel: je kunt een apparaat wel teveel spanning (volts) door de strot duwen,
maar de stroom (amperes) neemt-ie zelf af naar behoefte.
Nog een keer oftewel: teveel volts kan schadelijk zijn, teveel amperes niet.
Bij te weinig van de een of de ander doet het effect het meestal gewoon niet.
Of je trekt de voeding kapot, als het effect meer amperes trekt dan de voeding kan leveren:
altijd blijven voelen aan de voeding of die niet te heet wordt.