PDA

View Full Version : amerikaanse Mesa/Boogie



MaartenGibson
9 november 2009, 14:26
Hallo

Ik wil een Mesa/Boogie Mark V uit amerika laten komen.
Maar aangezien ze in amerika op 110 volt werken... is mijn vraag: kan een amerikaanse mesa/boogie omgebouwd worden naar een mesa/boogie die op 230 volt werkt?

Is dit veel werk?

grtz Maarten

hole
9 november 2009, 14:26
wat is er mis met de MarkV's die ze in Europa verkopen?

Als je denkt dat ze in Amerika goedkoper zijn....dan klopt dat...
Alleen met vervoerskosten, douanekosten, invoerrechten én 19% BTW valt dat onder de streep nogal eens tegen....(m.a.w. in Amerika kopen is vaak niet goedkoper)

Als je al een Amerikaan zou kopen, zou ik niets ombouwen, maar gewoon een 110V -> 230 V omvormer aanschaffen..

MaartenGibson
9 november 2009, 14:41
Nou... ik heb gebeld met een amrikaans bedrijf en dit kwam eruit:

Mark V (maple kast en rotan doek, speciale uitvoering)
+- 5000 euro als ik hem hier koop

MarkV (dezelfde opties)
+- 2700 dollar met 600 dollar shipping kosten dat is 3300 dollar
nou dat omgerekend is onder de 2500 euro

of ik hem daadwerkelijk voor die prijs hier tuis heb staan is ook een vraag :P

erwin_ve
9 november 2009, 14:53
en douanekosten, invoerrechten én 19% BTW ...

Michael AE
9 november 2009, 15:37
Reken er maar op dat je de prijs in dollars ook in euro's betaalt.

sjaak1990
9 november 2009, 15:43
MarkV (dezelfde opties)
+- 2700 dollar met 600 dollar shipping kosten dat is 3300 dollar
nou dat omgerekend is onder de 2500 euro


+ zo'n 23%... maar dan waarschijnlijk nog wel flink goedkoper MAAR ook minder waard 2e hands.

caliban
9 november 2009, 15:43
Als het erop aankomt denk ik dat je toch goedkoper geholpen gaat zijn :). Je moet natuurlijk wel de moeite ervoor doen.

Chris Winsemius
9 november 2009, 15:48
Vergis je niet in de vervoerskosten en daarnaast de importbelasting, daarover nog eens 19% en iets van 18 euro inklaringskosten.

De meeste "domestic" Boogies kunnen niet zonder het vervangen v/d voedingstrafo (duurste onderdeel v/e versterker) omgebouwd worden naar 230 Volt.

Oplossing:
- inbouw exporttrafo (niet goedkoop en redelijk wat werk)
- gebruik omvormingstrafo (meer gesjouw en wat minder strak, minder punch dan zonder zo'n ding)

MaartenGibson
9 november 2009, 16:59
- inbouw exporttrafo (niet goedkoop en redelijk wat werk)
- gebruik omvormingstrafo (meer gesjouw en wat minder strak, minder punch dan zonder zo'n ding)

Ik heb totaal geen verstand van trafo's enzo :P maar als ik de interne trafo's vervang... heeft dat dan een groot effect op de sound?

JeanPaul du Vinnie
9 november 2009, 17:10
Ik gebruik een externe omvormtransfo met mijn Rectifier. Met voorsprong de goedkoopste optie: een nieuwe 230V-transfo van Mesa kost rond de 200 euro, en dan heb je de kosten voor de vakman er nog niet bij.

Renin
9 november 2009, 18:32
5000? WTF!

Voor dat bedrag zou ik hem zeker in NL kopen, al was het maar om de garantie en de zekerheid dat er onderweg geen krasjes in mijn mooie maple komen of scheurtjes in het doek etc...

Chris Winsemius
9 november 2009, 18:37
Ik heb totaal geen verstand van trafo's enzo :P maar als ik de interne trafo's vervang... heeft dat dan een groot effect op de sound?

Lang verhaal, goede 230V trafo is imho iig. beter dan 'n (al dan niet goedkope) omvormer (hoewel het bij waardevolle vintage amps wel invloed op de waarde kan hebben).

Als de amp 'n goed circuit heeft (qua voicing en gainstructure) en 'n goede uitgangstrafo dan is het verschil tussen 'n goedkope en 'n goede voedingstrafo te horen en voelen, laag is bij de laatste duidelijker/strakker, meer definitie en de "note sepeartion" (verschil tussen verschillende snaren) is ook beduidend beter.

NB. Ik praat dan wel over topspul ;)

Renin
9 november 2009, 18:40
Misschien een rare vraag, maar als je hem toch nieuw koopt, kun je dan geen europese versie laten overkomen?

Eko
9 november 2009, 19:36
Of gewoon een NL dealer vragen wat hij er voor wil hebben zonder garantie e.d. Of dacht je dat je de amp bij iedere kraak naar de USA ging sturen?
Goede kans dat er te handelen is.

Toaster
9 november 2009, 19:40
nee bij een kraakje wordt het gewoon hier in Nederland opgelost bij een erkend service punt...

MaartenGibson
9 november 2009, 19:42
Misschien een rare vraag, maar als je hem toch nieuw koopt, kun je dan geen europese versie laten overkomen?

dat is ook een optie ... maar het kan zijn dat mesa boogie dan zegt: hejheeeeej die wil m via amerika kopen en dat ik dan alsnog 5000 kwijt ben :P
maar daarom ben ik dit onderwerp gestart :P omdat ik eens wil kijken wat de opties zijn

Chris Winsemius
9 november 2009, 20:19
Merken als bijvoorbeeld Soldano leveren alleen export voedings-trafo's als de amp zelf echt niet in de us is gekocht, ze beschermen (imho terecht) hun dealernetwerk.

Ik vermoed dat het bij Boogie niet veel anders is.

AART
9 november 2009, 22:00
Of gewoon een NL dealer vragen wat hij er voor wil hebben zonder garantie e.d. Of dacht je dat je de amp bij iedere kraak naar de USA ging sturen?
Goede kans dat er te handelen is.

Zonder garantie iets kopen kan niet he. Je kan niet onder wettelijke regels uit. En daarnaast is het ook dom lijkt me.

Ik zou hem trouwens in de EU zoeken voor een redelijke prijs, die zooi met trafo's en importkosten maakt het echt eens stuk minder aantrekkelijk.

Steven Otto
9 november 2009, 22:17
Ik denk dat Eko bedoelt hij de versterker gewoon in de USA koopt en dan hier laat repareren. Als de reparatie niet goed gaat, zal hij niet om een garantie vragen.

even on topic. Die Mark V versterkers zijn geweldig. :)

matto
9 november 2009, 22:58
Zit er niet gewoon een voltage omschakelaar op?
Of dat er intern een andere verbinding gemaakt moet worden voor 230 V?

caliban
9 november 2009, 23:35
Zit er niet gewoon een voltage omschakelaar op?
Of dat er intern een andere verbinding gemaakt moet worden voor 230 V?

Dat hangt van de transformator af, maar ik denk niet dat Boogie er gebruikt waar dit mee gaat.

AART
9 november 2009, 23:40
Dat hangt van de transformator af, maar ik denk niet dat Boogie er gebruikt waar dit mee gaat.

Boogie biedt sinds de Mark IV geen export transformers meer aan met omschakelbare voeding. De voedingstrafo zal dus vervangen moeten worden als je een US model koopt.

Mijn advies is om er gewoon 1 hier te kopen als je voor nieuw gaat.

caliban
9 november 2009, 23:50
Hoe komt de TS trouwens aan 5000 euro??

Dit is de duurste die ik vinden kan:
http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Mesa-Boogie-Mark-V-Combo-112-WT-Limited-Wine-Taurus-Tan-Grill/art-GIT0016693-000
Opties genoeg?
En nog lang geen 5000 euro.

AART
10 november 2009, 06:54
Hoe komt de TS trouwens aan 5000 euro??

Dit is de duurste die ik vinden kan:
http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Mesa-Boogie-Mark-V-Combo-112-WT-Limited-Wine-Taurus-Tan-Grill/art-GIT0016693-000
Opties genoeg?
En nog lang geen 5000 euro.

De TS wilde flamed maple, dan ben je nog wel een 1500 euro verder hoor. Klopt aardig. Een Mark IV private reserve hardwood/wicker was ook 4500 euro nieuw.

hole
10 november 2009, 08:54
Hoe komt de TS trouwens aan 5000 euro??

Dat zou ik ook wel willen weten, want dan ga ik dat nl. ook doen $$$ :seriousf:

Arjan12
10 november 2009, 09:51
De TS wilde flamed maple, dan ben je nog wel een 1500 euro verder hoor. Klopt aardig. Een Mark IV private reserve hardwood/wicker was ook 4500 euro nieuw.

Zijn die 'custom options' dan zoveel duurder bij Boogie's? Veel geld voor wat ander hout...

Kingfisher
10 november 2009, 10:05
In principe mag een Amerikaanse versie hier niet op de markt. Alle Electrische apparaten moeten voorzien zijn van een CE-keurmerk. De Europese (230V) versie is wel CE-gekeurd, de 110V waarschijnlijk niet.

De importeur, dus in dit geval jij, kan aansprakelijk gehouden worden indien er iets fout loopt later (bv bij verkoop aan een andere gitarist).

*In principe* moet de douane het toestel tegenhouden, net zoals ze invoerrechten en BTW moeten aanrekenen. Maar er glipt er al eens eentje door de mazen van het net.

Als 't ie via Rotterdam gaat, zal het computersysteem hem oppiken, als het airfreight is, heb je meer kans: de douane van Schiphol zit nog niet op het systeem.

casper innosence
10 november 2009, 10:37
Nou, en hij gaat er niet beter van klinken :P


edit: de quote knop quote de verkeerde persoon, reactie op Arjan12 hierboven.

Arjan12
10 november 2009, 10:53
Nou, en hij gaat er niet beter van klinken :P


edit: de quote knop quote de verkeerde persoon, reactie op Arjan12 hierboven.

Nou, ik kan me voorstellen dat de klankkleur wat anders wordt vanwege het hout, maar hij zal inderdaad niet ineens $1500 beter gaan klinken. Hij wordt er wel $1500 mooier op moet ik zeggen...

casper innosence
10 november 2009, 11:25
In geval van een combo misschien wel, ik ging uit van n top, en dan kan ik me niet voorstellen dat ander hout invloed heeft op de klank..

robostrat
10 november 2009, 11:31
Voor $1500 kan je hier best een paar mooie stukjes flame maple scoren en hem omkatten zeg maar...
Ik vind hem in het zwart prima (klinken) ;)

Arjan12
10 november 2009, 11:35
Ik had inderdaad een combo in gedachten, het gaat hier om een top. Dan zal de houtsoort niet zoveel uitmaken inderdaad (?).

zjanke
10 november 2009, 12:45
Als 't ie via Rotterdam gaat, zal het computersysteem hem oppiken, als het airfreight is, heb je meer kans: de douane van Schiphol zit nog niet op het systeem.

Douane is douane, zit allemaal op hetzelfde systeem....

MaartenGibson
10 november 2009, 17:09
Oke... dus ik heb ongeveer evenveel punten voor als tegen op het moment...
Ik heb dus gebeld met een amerikaans bedrijf. Hij zei dat er geen problemen waren met de invoerrechten. Ik kan inderdaad gewoon een kast eromheen bouwen en hier in nederland voor 100 euro ofzo zo'n doek kopen.
maar dan moet ik wel nog ergens 3100 euro vandaan toveren.
bedankt voor alle reacties iig

MaartenGibson
10 november 2009, 17:11
Ik had inderdaad een combo in gedachten, het gaat hier om een top. Dan zal de houtsoort niet zoveel uitmaken inderdaad (?).


Ik wil wel een combo kopen. Juist omdat ik van dat gesleep van mijn H&K Duotone half-stack af wil. Maar bij een combo heeft het denk ik wel degelijk effect op de sound.

caliban
10 november 2009, 17:43
Bij een combo ga je wel minder druk hebben in je geluid (denk ik), ik zou zeggen dat het verschil tussen 4*12 en combo groter is dan tussen verschillende houtsoorten in combo's. Slaat dat ergens op?

MaartenGibson
10 november 2009, 17:47
Bij een combo ga je wel minder druk hebben in je geluid (denk ik), ik zou zeggen dat het verschil tussen 4*12 en combo groter is dan tussen verschillende houtsoorten in combo's. Slaat dat ergens op?

dat weet ik... maar ik wil gewoon af zijn van de 4x12 box... nou dan wil ik een combo en appart bij de combo vind ik de versie met hout punt 1 hartstikke mooi en punt 2 ik vind ze krachtiger klinken.

Chris Winsemius
10 november 2009, 17:47
Bij een combo ga je wel minder druk hebben in je geluid (denk ik), ik zou zeggen dat het verschil tussen 4*12 en combo groter is dan tussen verschillende houtsoorten in combo's. Slaat dat ergens op?

+/-

Meeste Boogie-owners die ik ken geven de voorkeur (qua klank) aan normale/beklede combo-kasten bij hun Boogies ivm. (prachtig) hard hout.

Daarnaast: de hard houten kasten zijn beduidend zwaarder dan de normale kasten.

MaartenGibson
10 november 2009, 17:57
+/-

Meeste Boogie-owners die ik ken geven de voorkeur (qua klank) aan normale/beklede combo-kasten bij hun Boogies ivm. (prachtig) hard hout.

Daarnaast: de hard houten kasten zijn beduidend zwaarder dan de normale kasten.

bedoel je in tegenstelling tot hardhout? waar zijn de normaal beklede boogies eigenlijk van gemaakt? http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Mesa-Boogie-Mark-V-Combo-112-WT-Limited-Wine-Taurus-Tan-Grill/art-GIT0016693-000

deze vind ik ook geweldig mooi

Mi-J'Den
10 november 2009, 18:24
Je hebt natuurlijk ook een optie om een combo hier te halen, en bij Mesa een losse behuizing te bestellen naar jouw wensen qua hout e.d., waar je dan later de versterker en speaker in monteert die je uit de standaard behuizing haalt.
Het voordeel hiervan is dat je niet een (half) jaar of langer hoeft te wachten met genieten van je Mark V. Want reken maar dat het lang duurt voordat zo'n custom order geleverd wordt.

AART
11 november 2009, 15:27
bedoel je in tegenstelling tot hardhout? waar zijn de normaal beklede boogies eigenlijk van gemaakt? http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Mesa-Boogie-Mark-V-Combo-112-WT-Limited-Wine-Taurus-Tan-Grill/art-GIT0016693-000

deze vind ik ook geweldig mooi

Standaard gebruikt mesa 13-laags 18 mm berkenplex.