PDA

View Full Version : polepieces plusmin



SEAL
9 november 2009, 10:30
hallo allemaal,
in een vorige post heb ik verteld over een driesnarige whamola als snaarinstrument.
ik wil de snaren van de whamola ook enkel of met paren bespelen. Is dat elektrisch op te lossen, door bijvoorbeeld de polepieces per snaar om te draaien, zodat je een pluspiece krijgt bij de ene snaar, min bij de andere, en bij de laatste weer plus.

zag in eerdere discussie dat brian may ooit ook zoiets soortgelijks had...

aaronstonebeat
9 november 2009, 12:03
Laat ik nu toevallig vannacht toen ik een element in elkaar aan het zetten was uit onoplettendheid gemerkt hebben wat er dan gebeurt :)

Zolang een snaar binnen het veld van één magneet zit, is er niets aan de hand; maar dit is eigenlijk slechts een theoretische mogelijkheid want er zitten altijd pole pieces vlak naast. Gevolg is dat het element op verschillende plaatsen uit fase staat met zichzelf. Als je een bend doet, hoor je de toon op een rafelige manier in tegenfase gaan.

Binnen een seconde nadat ik het element voor een gitaar hield, hoorde ik dat er iets niet klopte; een vreemde, lelijke soort van vervorming.

Ik zou het in die richting niet zoeken en ik kan me voorstellen dat Brian baalde.

SEAL
9 november 2009, 17:11
Hmm, jammer
kan ik misschien wel polepieces nemen met een klein magnetisch veld, en die vervolgens aan/uitschakelen naar gelang de snaren die ik aan wil slaan?

oigun
9 november 2009, 17:17
Voor elke snaar een apart elementje wikkelen en die met een rotoswitch aan/uit/combinaties schakelen? Je moet er dan wel voor zorgen dat de elementjes niet in elkaars veld staan.

aaronstonebeat
9 november 2009, 17:17
Een creatief idee! Ik heb zelf ook wel eens met de gedachte gespeeld en misschien doe ik er ooit nog iets mee. Maar om een pole piece aan en uit te kunnen schakelen zou het een elektromagneet moeten zijn.

Ik geloof niet echt dat je dat bedoelde :makeup:

Maar misschien werkt één klein elementje per snaar wel, dat zou je in ieder geval makkelijk aan en uit kunnen zetten.

oigun
9 november 2009, 17:26
twee zielen één gedachte:seriousf:
Eventueel kun je ze per snaar nog afschermen met een stukje blik oid.

SEAL
9 november 2009, 17:42
dat was ook mijn idee, aparte elementjes, en die dan kortsluiten als niet te gebruiken ( killswitch)

maakt dat metaal daartussen dan nog een verschil? moet het nog een speciaaal soort metaal zijn?

aaronstonebeat
9 november 2009, 17:49
Welk metaal? Pole pieces zijn of zelf magneten, of ze zijn van magnetiseerbaar materiaal (ijzer, nikkel, kobalt) met aparte magneten eronder.

SEAL
9 november 2009, 19:28
twee zielen één gedachte:seriousf:
Eventueel kun je ze per snaar nog afschermen met een stukje blik oid.

dat bedoelde ik met het afschermen;)

aaronstonebeat
9 november 2009, 19:39
Ha OK, daar had ik even overheen gekeken.
Misschien werkt dat wel; misschien doet het helemaal niets. Ik kan het me voorstellen maar ik zou het moeten proberen om er iets zinnigs over te kunnen zeggen

SEAL
10 november 2009, 08:37
dan zal ik het tzt wel proberen
ik denk btw niet dat het werkt,
als je een plaatje ijzer bij een magneet houdt, wordt het veld volgens mij juist uitgerekt, doordat het ijzer ook magnetisch wordt....

maar de tijd zal het in ieder geval leren

aaronstonebeat
10 november 2009, 12:47
Je kunt vanalles vlak naast een element zetten zonder dat het veel hoorbare invloed op het geluid heeft; andere elementen, verschillende soorten metaal. Ik probeer dat soort dingen wel eens.

Het wordt een echt probleem als er een plaat metaal (ook niet-magnetiseerbaar, aluminium bijvoorbeeld) tussen de elementen en de snaren zit.

SEAL
10 november 2009, 14:29
dan krijg je geen magnetisch veld voorbij het aluminium?
dat zou precies zijn wat ik nodig heb...

aaronstonebeat
10 november 2009, 14:36
Toch wel, het magnetisch veld wordt niet direct tegengehouden door aluminium. Maar als er sprake is van een veranderlijk magnetisch veld (zoals wanneer de snaren het aanwezig magnetische veld laten vibreren) worden in het aluminium zg. wervelstromen (eddy currents) opgewekt ('draaikolkjes' stroom in een vijver van aluminium) die op hun beurt weer magneetvelden genereren die de oorspronkelijk verandering tegenwerken.

Een stuk ijzer tussen het element en de snaren absorbeert het magnetisch veld vrijwel volledig.

SEAL
10 november 2009, 14:57
en als ik het stuk ijzer tussen de twee magneten in doe, en een magneetje 'aan' zet, en de ander uit,
vervolgens alletwee de snaren aansla

als dat teveel gevraagd is, moet je het zeggen ;)

dus die eddygolven komen in het aluminium, en vervolgens vliegen ze eruit,
en wordt het magnetisch?

leuke naam voor je band :)

aaronstonebeat
10 november 2009, 15:41
Nogmaals: ik zou moeten proberen wat het exacte effect is als je ijzer als een soort tuinhekjes tussen de pickups zet; misschien is het helemaal niet nodig.

In beide gevallen verwacht ik dat je vooral de snaar hoort boven een pickupje dat aan staat; snaren direct ernaast heel in de verte (da's ook een gok).

Stroom en magnetisme gaan hand in hand; waar een stroom loopt, is een magnetisch veld. Als je de stroom verandert, verandert ook het magnetisch veld en wel in die richting dat het de verandering van de stroom probeert tegen te gaan.

Het omgekeerde geldt ook: als een geleider (hoeft geen draad te zijn) zich door een magnetisch veld beweegt (dit is in feite wat in een pickup gebeurt), gaat er in de geleider een stroom lopen. Die stroom heeft een eigen magnetisch veld om zich heen zodanig dat het de oorzaak van de verandering tegenwerkt.

Aluminium heeft veel zg. 'vrije electronen'; electronen in de buitenste banen van de aluminiumatomen die maar losje aan de kern zijn gebonden. In metalen zitten de atomen netjes in een raster gerangschikt en die buitenste electronenbanen vormen gebieden waardoorheen die buitenste electronen zich vrij kunnen bewegen, van atoom naar atoom zonder dat de energietoestand van die electronen daardoor verandert.

In elk metaal ontstaan wervelstromen, maar in aluminium zijn naar verhouding veel vrije electronen en dus ontstaan ze daarin relatief makkelijk. Waar stroom is, is magnetisme. En dus vertoont het op zich niet magnetische aluminium allerlei interessante en vaak heel bruikbare magnetische effecten als het zich in een elektromagnetisch veld bevindt.

SEAL
12 november 2009, 18:52
ik ga het proberen te vragen aan mijn natuurkundeleraar.
in ieder geval bedankt voor de moeite,
ik zal het antwoord posten, ter bevordering van de informatie hier