PDA

View Full Version : Plug mono/stereo?



Plantje
9 november 2009, 07:54
Ik weet even niet of het hier hoort... Maar voelt u zich vrij het te verplaatsen indien nodig :)

Vorige week eens geprobeerd om tijdens de repetitie in plaats van te vertrouwen op de speakers van de zanginstallatie een koptelefoon op de mengtafel aan te sluiten. Zodoende kan ik de zang vele malen beter horen en gaat het zingen me een stuk gemakkelijker af!

Alleen wat me nu opvalt: als ik de stereo koptelefoon inplug heb ik enkel links geluid. Als ik de plug er een stukje uittrek heb ik alleen rechts geluid.
Met een andere koptelefoon en een andere verloopplug (van kleine stereo jack naar grote stereo jack) heb ik hetzelfde. Is de uitgang wellicht stuk?
Uiteraard sluit ik het ding aan op de headphones uitgang van de mengtafel.

Als ik dit wat beter krijg en het bevalt me overweeg ik een in ear setje aan te schaffen voor de optredens. Heeft iemand daar nog mooie adviezen? Is in ear überhaupt te gebruiken wanneer je niet alles, maar alleen de zang, uitversterkt? Zo'n in ear is toch rechtstreeks aan de monitor groep van de mengtafel te hangen? Of heb ik nog een aparte koptelefoonversterker nodig?

kenx
9 november 2009, 08:36
In ear... Is op zich niets mis mee, maar je gaat wel een redelijk budget moeten uittrekken. Een goedkoop setje is echter niet aan te raden, want die hebben (meestal) geen limiter... En dan zal je gitarist, bassist, trompetist... (weet ik veel) nou maar eens net je microstandaard omver duwen, of die van hem... En dan heb je een grote knal in je oren, maar dat was dan waarschijnlijk meteen ook de laatste knal die je zal kunnen horen...

Kortom, nooit in-ear zonder limiter kopen, is heel gevaarlijk voor je gehoor...

Mathidal
10 november 2009, 11:45
Ik heb soortgelijke problemen voorgehad bij mijn spullen. Probleem is dat de uitgang van je mengtafel mono (één kanaal) is en je koptelefoon stereo (twéé kanalen).

Zoek een uitgang die stereo is (die waar soms staat "headphone" of "recording out"), want die zijn als enige kunstmatig stereo.

Als dat er niet op staat moet je een extra dingetje kopen, maar dan iets anders dan zo'n simpele plug.

Check ook eens of de plug niet mono is, anders moet je een stereo nemen als je een stereo uitgang hebt.

Mono blijft mono, tenzij je het kunstmatig stereo maakt. ;)

Plantje
10 november 2009, 12:02
Dat idee kreeg ik ook al! Alleen ik zou verwachten dat een headphones out wel stereo is. Zeker aangezien er wel zo'n stereo naar de rec out gesimuleerd wordt.

Nou, dan moet ik die rec out maar pakken. Weer even wat verloopstekkertjes kopen :)

Ach...op den duur ga ik denk ik ook bij de repetitie gewoon met de in ear werken.

Met betrekking tot de eerdere reactie: een limiter... Er zal toch sowieso wel een maximum volume aan zo'n in ear zitten?

Mathidal
10 november 2009, 12:08
Dat idee kreeg ik ook al! Alleen ik zou verwachten dat een headphones out wel stereo is. Zeker aangezien er wel zo'n stereo naar de rec out gesimuleerd wordt.

Nou, dan moet ik die rec out maar pakken. Weer even wat verloopstekkertjes kopen :)

Ach...op den duur ga ik denk ik ook bij de repetitie gewoon met de in ear werken.

Met betrekking tot de eerdere reactie: een limiter... Er zal toch sowieso wel een maximum volume aan zo'n in ear zitten?

Als dat niet werkt zul je moeten vragen naar een stereo plugje. :D

B_2_the_a
27 november 2009, 20:52
Je kan ook een limiter los voor je in-ear zetten.
Ik vertouw in-ear alleen met een fatsoenlijke technicus overigens, een prutser kan het flink verzieken voor je.

Overigens zijn gesloten doppen een hel als alleen zang uitversterkt wordt! Dan hoor 99 % zang en 1 % de rest.
Probeer het eens met 1 oortje in dan, dan heb je in 1 oor puur je zang en via je andere oor pak je het podium geluid. Zo werkt Sting ook (2 monitor groepen, 1 oortje met puur zijn zang en wedges voor zijn neus met de rest van de benodigdheden erin gemixed)...

Ik vond dit zelf ook erg praktisch, puur omdat ik ook niet kon wennen aan in-ear. Ik had die feeling van een pompende band nodig!

Overigens is compleet in-ear spelen wel erg vervelend als gitarist, je kan die sustain/gewenste feedback er niet uithalen door de gitaarhals tegen je oor te hangen ;)

Han S
27 november 2009, 20:59
Hij zegt dat hij op de 'headphones out' inplugt en ik kan me niet voorstellen dat die mono is, dat is sinds begin jaren 60 al stereo. Een monitor out is idd mono.

Mathidal
27 november 2009, 21:52
Hij zegt dat hij op de 'headphones out' inplugt en ik kan me niet voorstellen dat die mono is, dat is sinds begin jaren 60 al stereo. Een monitor out is idd mono.

Zijn plug misschien wel.

Plantje
29 november 2009, 02:15
Je kan ook een limiter los voor je in-ear zetten.
Ik vertouw in-ear alleen met een fatsoenlijke technicus overigens, een prutser kan het flink verzieken voor je.

Overigens zijn gesloten doppen een hel als alleen zang uitversterkt wordt! Dan hoor 99 % zang en 1 % de rest.
Probeer het eens met 1 oortje in dan, dan heb je in 1 oor puur je zang en via je andere oor pak je het podium geluid. Zo werkt Sting ook (2 monitor groepen, 1 oortje met puur zijn zang en wedges voor zijn neus met de rest van de benodigdheden erin gemixed)...

Ik vond dit zelf ook erg praktisch, puur omdat ik ook niet kon wennen aan in-ear. Ik had die feeling van een pompende band nodig!

Overigens is compleet in-ear spelen wel erg vervelend als gitarist, je kan die sustain/gewenste feedback er niet uithalen door de gitaarhals tegen je oor te hangen ;)

Ik heb inmiddels bij Thomann een setje gekocht. Er zit een limiter ingebouwd. Bij de repetitie heb ik het nu ook al een keer gebruikt en ik kan nu al zeggen: WAT EEN GENOT!

Het neemt inderdaad wel redelijk veel weg van de rest van de band. Dus 1 oortje uit is wellicht een idee voor repetities of vergelijkbare optredens.
Mijn gitaar versterker blijft gewoon staan. Ik moet wel gewoon dezelfde feel hebben met spelen!

Plantje
29 november 2009, 02:17
Hij zegt dat hij op de 'headphones out' inplugt en ik kan me niet voorstellen dat die mono is, dat is sinds begin jaren 60 al stereo. Een monitor out is idd mono.

Dat zeg ik inderdaad. Gelukkig kan ik nog steeds lezen en er staat toch echt "headphones" :)

De uitgang heeft ook alle kenmerken van mono! Ik duw er een stereo plug in (met de twee zwarte ringen zeg maar) en ik krijg alleen links geluid. Haal ik hem er een stukje uit krijg ik alleen rechts geluid. En dat is natuurlijk niet gek.

Plantje
29 november 2009, 02:20
Zijn plug misschien wel.

Een mono plug in een stereo uitgang geeft bij mijn weten nog altijd links en rechts op beide kanten van de koptelefoon. Nee, ik weet zeker dat de plug stereo is.

Ach...gelukkig kan ik samenvatten dat ik het heb opgelost door een in ear set aan te schaffen. Die sluit ik gewoon op de niet regelbare line out aan. Ik kan immers van mijn in ear het input signaal regelen.

Mathidal
29 november 2009, 11:21
Een mono plug in een stereo uitgang geeft bij mijn weten nog altijd links en rechts op beide kanten van de koptelefoon. Nee, ik weet zeker dat de plug stereo is.

Ach...gelukkig kan ik samenvatten dat ik het heb opgelost door een in ear set aan te schaffen. Die sluit ik gewoon op de niet regelbare line out aan. Ik kan immers van mijn in ear het input signaal regelen.

Als je langs beide kanten geluid krijgt is hij inderdaad stereo.
Maar ik heb ook plugs die mono zijn, krijg je maar langs één kant geluid (meestal links). :D

Plantje
29 november 2009, 11:25
Als je langs beide kanten geluid krijgt is hij inderdaad stereo.
Maar ik heb ook plugs die mono zijn, krijg je maar langs één kant geluid (meestal links). :D

Dat laatste vind ik heel bijzonder.

En dat eerste is natuurlijk niet helemaal waar. Als je langs beide kanten hetzelfde signaal krijgt heb je gewoon mono geluid. Weliswaar door twee "speakers" weergegeven, maar er is niets stereo aan.

Een mono plug in wat dan ook hoort volgens mij altijd aan beide kanten geluid te geven.

Met name om wat Han S zegt:

Hij zegt dat hij op de 'headphones out' inplugt en ik kan me niet voorstellen dat die mono is, dat is sinds begin jaren 60 al stereo.
vond ik het ook zo vreemd. Ik kon mij niet voorstellen dat de headphones out mono is! Toch heeft het er alle schijn van!

Mathidal
29 november 2009, 12:10
Dat laatste vind ik heel bijzonder.
Weliswaar door twee "speakers" weergegeven, maar er is niets stereo aan.

Ik bedoel dan niet dat het signaal die in de mengtafel stereo is, want dat is uiteraard mono, maar door de mengtafel wordt het wel kunstmatig naar stereo gezet en dat bedoelde ik met stereo; stereo die naar de koptelefoon gaat.

Van die plug: stel: je hebt een stereo output, (in mijn geval) en dat gaatje is te klein voor je dikke 6.3 mm-jack (heb een aparte koptelefoon xD). Dan moet je een plug hebben om die om te zetten van 1/8 inch naar 1/4 inch (ha, daar bestaan zoveel benamingen voor :D). Als die plug stereo is komt het geluid er ook stereo uit. Maar je hebt ook (goedkopere) mono plugs hierin, die het geluid maar langs één kant er uit laten komen.

Je kunt ook het omgekeerde doen: van 6.3 mm jack naar 3.5 mm jack dikte gaan. Zelfde hier voor stereo en mono. :)

Han S
29 november 2009, 12:35
Dat zeg ik inderdaad. Gelukkig kan ik nog steeds lezen en er staat toch echt "headphones" :)

De uitgang heeft ook alle kenmerken van mono! Ik duw er een stereo plug in (met de twee zwarte ringen zeg maar) en ik krijg alleen links geluid. Haal ik hem er een stukje uit krijg ik alleen rechts geluid. En dat is natuurlijk niet gek.

Heel vreemd, een mono chassisdeel heeft een lipje die te tip raakt en de sleeve krijgt massa via de basis van dat chassisdeel. Als je hem er dan een stukje uit trekt kan er niets de ring van de jackplug raken.

Het lijkt er op dat er iets niet klopt met of dat chassisdeel, of de jackplug aan je koptelefoon. Doet ie het normaal in een andere aansluiting zoals op je stereo?

Ik weet dat Tascam vroeger chassisdelen gebruikte die niet klopten en in feite iets te diep waren. Als je daar een jackplug met een ronde tip in stopte ging het goed, maar de meeste jackpluggen hebben een wat spitse tip en dan moest je er een klein rubber ringetje omheen schuiven want anders maakte hij geen goed contact.

Ik zou de boel even open schroeven en kijken of er iets niet klopt, een stereo chassisdeel heeft twee lipjes en soms breekt of verbuigt er wat.

Plantje
29 november 2009, 12:46
De koptelefoon doet het bij alle andere apparaten perfect. Een andere koptelefoon gaf hetzelfde effect. Dus het ligt zeker aan de mengtafel.

Ach...de mengtafel was dermate goedkoop (en oud) dat het me ook niet veel uitmaakt. De in ear sluit ik niet op de headphones out aan, dus eigenlijk is er niets aan de hand. Ik ga hem er niet voor open schroeven in ieder geval ;)

Han S
29 november 2009, 13:10
Je komt dus met een probleem op dit forum, een aantal mensen proberen je te helpen, maar de enige manier om er achter te komen wat het probleem is, is je teveel werk. Mooie kerel ben jij.

Plantje
29 november 2009, 14:24
Je komt dus met een probleem op dit forum, een aantal mensen proberen je te helpen, maar de enige manier om er achter te komen wat het probleem is, is je teveel werk. Mooie kerel ben jij.

Nou nou... niet zo zuur!

Ik stel simpelweg een vraag. Als probleem zie ik het nog niet eens. Ik vroeg me gewoon af of het mensen bekend voor komt. Wellicht heb ik wat verkeerd gedaan en kan ik door een andere plug oid te gebruiken het wel goed krijgen. Een quick win zeg maar. Of misschien komt het mensen wel bekend voor, dat sommige mengtafels nu eenmaal een mono output hebben.

Daar komt nog bij dat ik nu een oplossing heb waardoor ik de headphones out niet meer nodig heb.

Dan zou ik een apparaat waarvan ik tot een paar weken geleden de headphones out nog nooit gebruikt heb en hem waarschijnlijk ook nooit meer zal gebruiken nog moeten gaan openschroeven om te achterhalen hoe het zit? Met als risico misschien ook nog iets onherstelbaar te slopen? En als ik dat niet doe ben ik ondankbaar of zo? Nou ja zeg!
Het is me dus niet te veel werk. Het is gewoon simpelweg niet nodig. Sorry als ik je gevoelens daarmee kwets.

Vaak zie je dat als mensen iets op een andere manier dan voorgesteld oplossen ze niet eens meer reageren op hun eigen draadje.

Is het topic zinloos geweest dan? Nee, dacht ik niet. Ik heb zeker wel wat tips gehad en wat interessante dingen kunnen lezen. Ook over in ear wel weer wat interessante dingen gelezen. Prima toch? Maak je niet te druk!

Han S
29 november 2009, 15:49
Jongen, het zal mij werkelijk worst wezen of je dat ding wel of niet openschroeft, maar een mengpaneeltje met een stereo bus (stereo master out) heeft altijd een stereo koptelefoon uitgang en als dat niet goed werkt moet even het bodemplaatje er uit (zes schroefjes?) en je kunt dan zo zien of er een lipje van die uitgang is afgebroken, of je soldeert er gewoon even een nieuwe in.

Ik heb een mengpaneel van 3.20 meter met 72 kanalen en die gaat morgen helemaal open om een groot aantal connecties welke met losse multiconnectors zijn aangesloten permanent vast te maken. Dat wordt kabels doorknippen en direct op de goed plek aan de print solderen omdat ik de balen krijg van een stekkertje die af en toe geen goed contact maakt.

Dat betekent dus van de week vele honderden solderingen maken en dat moet gewoon, dus geen gelul, goed spul.

Plantje
29 november 2009, 19:42
Ik heb een mengpaneel van 3.20 meter met 72 kanalen en die gaat morgen helemaal open om een groot aantal connecties welke met losse multiconnectors zijn aangesloten permanent vast te maken. Dat wordt kabels doorknippen en direct op de goed plek aan de print solderen omdat ik de balen krijg van een stekkertje die af en toe geen goed contact maakt.

Dat betekent dus van de week vele honderden solderingen maken en dat moet gewoon, dus geen gelul, goed spul.

Dan heb je het ook wel even over wat anders. Als er iets met mijn gitaar niet in orde is breng ik hem ook naar een vakman. Dan wil ik ook dat het fatsoenlijk gerepareerd wordt. Voor een zanginstallatie die we eigenlijk puur als backup hebben en die we in live situaties maximaal als side fills gebruiken vind ik het allemaal niet zo belangrijk.

Maar ik denk dat het voor jou ook je werk is of niet? Voor mij is het gitaar spelen en zingen in de band an sich al hobby. Waarbij zingen eigenlijk ook nog op de tweede plaats komt.

Mathidal
29 november 2009, 21:12
Aan Han S:

Openschroeven van een mengtafel gaat al te ver hoor. Ik weet niet hoe het bij de topichouder zit, maar als ik aan iets begin te prullen, is het snel kapot. :D

Han S
29 november 2009, 21:23
Ik denk dat het een klein mengpaneeltje is en we hebben het over zoiets:

http://www.jukebox-revival.nl/catalog/images/NNTRNYS230.jpg

of zoiets:

http://www.bax-shop.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/NYS219.jpg

Het zal geen modulair paneeltje zijn en dus zal er een dekseltje aan de onderkant zitten dat er af kan, big deal.

Plantje
29 november 2009, 22:55
Ik denk eerder die tweede...

Euh... wat is een modulair mengpaneel? :chicken:

Er zit trouwens wel ook een versterker in ingebouwd. Dus hij is op zich nog vrij lomp voor zijn omvang.

Maar nu begin ik ook nieuwsgierig te worden, dus misschien dat ik hem binnenkort toch openschroef. Alleen staat het ding in de repetitieruimte. Dus dat kan nog wel even duren :)

Han S
30 november 2009, 00:15
Een modulair mengpaneel is een mengpaneel met modules (heej!) wat ook wel 'broodjes' wordt genoemd. Elke kanaal heeft dus een los deel wat je er met een paar schroefjes losdraaien zo uit kunt lichten en ook de master en auxen zijn losse strips/broodjes, modules.

Kijk:

http://www.phase-acoustics.de/pm10000.jpg

Plantje
30 november 2009, 00:22
Haha! Nee, was het maar zo'n feest! :)