PDA

View Full Version : één kanaals amp met effect-loop.



pasqual
8 november 2009, 22:36
wat is volgens jullie een goeie één kanaals amp mét een effect-loop. een goede clean als uitgangspunt en dan een top van rond de 50 watt en buizen om een david gilmour sound te verkrijgen. ik praat bewust niet over budget omdat ik in het bezit ben van een peavey valveking 212 waar ik een erg mooie sound uit krijg en deze wordt beschouwt als een budget amp. dus: het hoeft van mij geen hiwatt te zijn want ik wil wel graag een send/return erbij vanwege effecten zoals delay en chorus. en dit mag ook oud zijn. verras me maar eens.

groeten Pasqual.

Nellyrocks
8 november 2009, 23:01
Ik kan er werkelijk geen chocola van maken.

Wat nu als je ons eens wel je budget vertelt dan kunnen we er wat mee.

pasqual
8 november 2009, 23:18
valt toch wel mee, toch?;) en ik wil er geen budget bij vermelden omdat er vaak uit goedkopere amps goede sounds zijn te halen ( zie mijn voorbeeld ).
en helaas ook andersom. maar ff op een rijtje:
-éen kanaal
-50 watt ( ongeveer )
-buizen
-effect-loop ( send/return )
-top
-goed clean, ook op hoog volume, dus geen randje....
-budget niet belangrijk, gewoon jullie mening wat een lekkere versterker is wat aan deze criteria voldoet. ( dus: goedkoop of duur, maakt niet uit )

groeten Pasqual.

TimS
8 november 2009, 23:32
Waarom wil je eigenlijk max 50w als je op hoog volume een helemaal clean geluid wilt?

EDIT: Als prijs niet uitmaakt: een Hiwatt DR 103 kopen en er dan een effectloop in laten zetten

Lexvandoef
8 november 2009, 23:40
Als budget niets uit maakt zou je ook iets kunnen laten bouwen wat aan je eisen voldoet en volledig naar jouw wensen getweaked wordt!

Mitch
8 november 2009, 23:56
Volgens mij bedoelt -ie: geen budget omdat ik zoowel goedkope als dure adviezen wil. Da's iets anders dan onbeperkt budget.
Clean, vet (Gilmour), FX loop, hmm...
O ja, je wilde verrast worden.

-2061 en daar een effect loop in laten zetten. Gaat knetterhard clean en geeft een strat een heerlijke dikke sound. Bijvoorbeeld van Vernet?
-AC30CC1/2. Niet een klassieke Gilmour sound maar prima clean en vol en heeft standaard een effects loop.
-een ouwe Fender op de kop tikken en laten modden door CMW, zie het topic van Bernd Veenema over zijn nieuwe amp

Zo, een Marshall, een Vox en een Fender, hebbenn we alle klassiekers gehad :D

Arjan12
9 november 2009, 00:04
Twin Reverb, Dual Showman... oh nee, je wilde een top en niet meer dan 50 watt...

Ik zou toch een Twin Reverb kopen (of heeft die geen FX-loop?).

Mitch
9 november 2009, 00:11
Nee, hij wilde verrast worden bij de vraag clean op hoog volume. Fender Twin is dan geen verrassend antwoord.

Arjan12
9 november 2009, 00:22
Klopt, maar dat is die 'ouwe Fender' van je ook niet :seriousf:.

Laat ik dan wat originelers noemen: Reeves Custom 50 of Sound City 50 Plus, nieuwe en oude klonen van HiWatt en vooral Sound City is een stuk goedkoper dan het origineel.

Of ze HiWatt ook benaderen mag je zelf beoordelen.

TimS
9 november 2009, 01:08
-2061 en daar een effect loop in laten zetten. Gaat knetterhard clean en geeft een strat een heerlijke dikke sound.
Blijft zo'n ding clean op gig volume? Ik zat er al eerder naar te kijken, maar ik dacht dat het echt alleen een scheurding was.


Ik zou toch een Twin Reverb kopen (of heeft die geen FX-loop?).
Twin heeft geen loop

marc_o
9 november 2009, 10:57
Probeer eens een Kustom, die nieuw 1 kanaals-serie....defender??
Niet al te duur, zo rond de 475,- volledig buizen en echt een goede sound. Het is een 1 keer 12 combo. Je kuntzelfs de mastervolume by-passen zodat je echt 50 watt clean hebt, en dat.....is best veel.

Rick trodat
9 november 2009, 11:27
Ik zat zelf te denken aan een guytron. Geen 50 watt. Maar het ligt er per song een beetje aan. Sommige nummers kan je perfect met een fender uit de voeten. Voor sommige nummers zou zelfs een marshall makkelijk kunnen. Wat denk belangrijk is, is dat je een vintage scheur moet hebben, met genoeg belletjes. Gt-100 geeft een dikke sound.

Ze hebben geloof ik ook een gt-40 head. Die kan weer wel. Hoe je eraan moet komen weet ik niet. Is geloof ik lastig. Daarnaast zijn ze geloof ik tegen de 3000 euro.

jasses
9 november 2009, 11:44
mijn oude london city bleef eigenlijk ook mooi clean op hoog volume en ik vond die best een verrassend mooi clean hebben. Wel meer dan 50 watt. Maar ik heb een beetje dezelfde vraag: waarom beperken tot 50 watt, en waarom is die loop zo belangrijk als het eigenlijk toch enkel clean moet gebruikt worden? Ik hing vroeger met de london city gewoon alle effecten ervoor omdat ik het ding enkel clean gebruikte. Ging perfect (ik was eigenlijk onder de indruk dat die loops bedoeld waren voor wanneer je je drive uit de versterker haalde?)

Hell's Engl
9 november 2009, 12:39
Ik zat zelf te denken aan een guytron. Geen 50 watt. Maar het ligt er per song een beetje aan. Sommige nummers kan je perfect met een fender uit de voeten. Voor sommige nummers zou zelfs een marshall makkelijk kunnen. Wat denk belangrijk is, is dat je een vintage scheur moet hebben, met genoeg belletjes. Gt-100 geeft een dikke sound.

Ze hebben geloof ik ook een gt-40 head. Die kan weer wel. Hoe je eraan moet komen weet ik niet. Is geloof ik lastig. Daarnaast zijn ze geloof ik tegen de 3000 euro.

+1... alleen ook geen één-kanaals....

De vetste één-kanaals amp waar ik ooit op heb gespeeld is de Cornford RK100...
Alleen is deze 100W en eigenlijk gebasseerd op 'n scheur geluid, waar toch ook 'n lekker clean geluid uit te halen valt...

Er is iemand op 't forum die 'm heeft...

Joost

Mitch
9 november 2009, 16:12
Blijft zo'n ding clean op gig volume? Ik zat er al eerder naar te kijken, maar ik dacht dat het echt alleen een scheurding was.

Ja, anders zeg ik 't niet.

Chris Winsemius
9 november 2009, 16:24
Als de versterker zelf clean moet blijven en in de richting van Gilmour moet gaan:

Fender Twin Reverb of Dual Showman Reverb en dan is 'n fx-loop niet echt nodig.

Setup Gilmour is iig. 'n gemodde Alembic basspreamp (globaal 'n blackface single/dual Showman preamp) op de eindtrap v/e oude Hiwatt en dan veel effekten d'r bij, compressor helpt ook ontzettend mee betreffende die cleane sounds.

Mitch
9 november 2009, 16:32
Mee eens, als de amp op zich clean blijft is een loop niet noodzakelijk, ook niet voor delay. Tenzij je aan de 19" spul wil, dan is het wel handig maar nog steeds niet noodzakelijk. Check het racks en/of effectenforum...

pasqual
9 november 2009, 22:57
oké dan, een hele hoop reacties en suggesties. mijn dank daarvoor. waarom beperken tot 100 watt? tja, goeie vraag eigenlijk.... is 100 watt eigenlijk wel nodig om goed clean te blijven op gig-volume? ligt het ook niet een beetje aan het rendement van je speakers?

anyway, veel verrassende en ook voor de hand liggende antwoorden waar ik zelf nog niet aan gedacht had zoals de vox ac30 ( mitch ). waarom een effect-loop? omdat dat ihmo gewoon makkelijker is met het scheiden van de effecten zodat ze elkaar niet in de weg zitten zoals delay en overdrive. niet iedere amp slikt dit zo lekker. in mijn ervaring is een delay en chorus mooier ná de pre-amp i.p.v. ervoor. zo heb ik het nu ook en dat bevalt me prima.
en dan: waarom een top en geen combo? ik speel sinds kort ook in een tweede band en dat gesleep met die combo ( 37 kg ) ga ik over een tijdje niet meer leuk vinden.

bedankt voor de info en groeten Pasqual.

Rick trodat
10 november 2009, 09:39
Als de versterker zelf clean moet blijven en in de richting van Gilmour moet gaan:

Fender Twin Reverb of Dual Showman Reverb en dan is 'n fx-loop niet echt nodig.

Setup Gilmour is iig. 'n gemodde Alembic basspreamp (globaal 'n blackface single/dual Showman preamp) op de eindtrap v/e oude Hiwatt en dan veel effekten d'r bij, compressor helpt ook ontzettend mee betreffende die cleane sounds.

En veel mensen maar denken dat een standaard hiwatt top in de buurt komt.

Arjan12
10 november 2009, 09:50
En veel mensen maar denken dat een standaard hiwatt top in de buurt komt.

Hier is te zien wat Gilmour op welk album en tijdens de live-tours gebruikte:
http://www.gilmourish.com/?page_id=205

Naast veel Hiwatt dus ook aardig wat Twin Reverbs en andere Fenders.

Die Alembic preamp die Chris noemt gebruikte hij volgens deze website vanaf '74. Hier meer over dit speeltje:
http://www.gilmourish.com/?page_id=71

vpilot
10 november 2009, 14:41
Iemand noemde al de Kustom Defender, maar dan zou ik denk ik eerder kijken naar de Kustom Coupe 72, zowel in top als combo verkrijgbaar. Het is een tweekanaals en iets meer dan 50W, maar heeft wel een fx loop aan boord.
Probleem is alleen dat ik geen idee heb waar je zo'n ding ergens kan uitproberen, want ik ben die tot nu toe nergens in een winkel tegengekomen.
De Defender daarentegen wel. Heeft K&E ook niet wat moois dat aan je eisen voldoet? Is wel weer van een heel andere (prijs-)klasse :)

E-J
10 november 2009, 14:51
Gewoon een Hiwatt DR504 ergens vandaan toveren, als je goedkoper wil een Sound City 50 Plus (staat toevallig een hele mooie op Marktplaats!). De Sound City klinkt niet helemaal zoals een Hiwatt maar komt er dicht genoeg bij in de buurt. Belangrijk bij Gilmour zijn de speakers, gebruik speakers met een zeer hoog vermogen en een gebalanceerd geluid, zoals 100 watt Fanes of de Weber replica's daarvan. Een Twin Reverb is overigens ook prima.

Vergeet die Alembic preamp, die gebruikte Gilmour enkel bij die megaoptredens in stadions, om het geluid wat warmer te maken en bass te behouden.

Die Hiwatts/Sound City dingen blijven op hoog volume clean, tenzij je de volumes op 8-10 zet, maar dan kun je je oren gaan zoeken want die ben je dan kwijt. Effectsloop heb je in dit geval dus niet nodig :)