PDA

View Full Version : Aanbevelingen voor effecten



Thiez
8 november 2009, 21:47
Ik weet dat er genoeg topics over zijn maar kon zo snel niet het goede topic vinden. Ook via google geprobeerd maar ik krijg een hoop topics die niet bevatten wat ik zoek.

Ik speel op een engl blackmore top en speel over het algemeen hardrock en heavy metal. Af en toe speel ik wat bluesy en clean dingen tussendoor.
Mijn effecten die ik nu bezig zijn een marshall regenerator en boss rv-3.
Dit zijn in principe ook de enige effecten die ik gebruik (een reverb, chorus, flanger/phaser). Nu is de marshall regenerator niet echt top.
Ik heb sinds kort een Danelectro chorus deze is een stuk beter maar die werkt weer op 18v wat vervelend is omdat ik met een daisy chain werk.

Wat adviseren jullie? gewoon allemaal losse 9V pedaaltjes? of is er een goede multieffect waar alles in zit wat ik nodig heb (beetje als marshall pedaaltjes maar dan goede kwaliteit en geen volume vershil enzo) en een iets wat je signaal niet te veel vervormt alleen waar je om vraagt. Ben zelf in bezit van een digitech rp300 en dit is echt niks.. of eventueel een goede rack?

Liquid_Metal
8 november 2009, 23:52
Zelf haal ik postgain effecten uit een G-Major2 (19" rack effect dus), maar pregain effecten haal ik/wil ik gaan halen uit pedalen: wah, phaser, compressor.
Die ga ik wel via MIDI aansturen, dus in een racktray: geen getapdans voor mij.

HaroldA
9 november 2009, 10:52
Ik heb sinds kort een Danelectro chorus deze is een stuk beter maar die werkt weer op 18v wat vervelend is omdat ik met een daisy chain werk.

Wat adviseren jullie? gewoon allemaal losse 9V pedaaltjes?

Een multieffect is altijd een compromis van effecten en er zijn er een hele hoop die gewoon niet goed genoeg klinken. Met losse pedaaltjes heb je natuurlijk alle vrijheid...

Er bestaan overigens ook voltage verdubbelaars waarmee je van je 9v netjes 18v kunt maken, maar dan mag het effect niet te veel stroom gebruiken...

Thiez
9 november 2009, 18:17
ok top bedankt voor de tips in ieder geval al. Een multieffect zie ik idd niet zo zitten omdat hier ook altijd wel preamps enzo inzitten en hoop dingen die ik niet nodig heb.

Is zo een Gmajor een beetje transparant? wanneer je bijvoorbeeld alleen een chorus aanzet blijft dan gewoon je clean sound zoals hij is en alleen een chorus erbij?

Hoe kun je pre gain pedaaltjes schakelen via midi? en slaat hij de instellingen ook op? zeg maar als je een chorus en flanger in serie hebt kun je dan zegge ik wil alleen de chorus of alleen de flanger of stuur je dan gewoon de loop aan waar ze in staan?

TimS
9 november 2009, 18:57
Hoe kun je pre gain pedaaltjes schakelen via midi? en slaat hij de instellingen ook op? zeg maar als je een chorus en flanger in serie hebt kun je dan zegge ik wil alleen de chorus of alleen de flanger of stuur je dan gewoon de loop aan waar ze in staan?
Je gebruikt dan een looper die je via midi aanstuurt, bijvoorbeeld de Rocktron Patchmate. Het enige wat zo'n ding doet is de loop aan of uit zetten, hij kan dus geen instellingen op je pedalen veranderen. Ik denk trouwens niet dat je er wat aan hebt met 3 pedalen. Zijn trouwens ook erg duur.

Thiez
9 november 2009, 19:14
ok bedankt. Ik vermoed dat voor mij het beste is om gewoon lekker bij losse pedaaltjes te blijven. aangezien ik niet veel nodig heb en geen effect fetish heb ofzo.
Ik heb nu wel een grote hoeveelheid kabels. 5 meter van gitaar naar versterker, 5 meter send naar pedalen, 5 meter van pedalen naar return. is dit niet te veel om veel signaal te verstoren?

TimS
9 november 2009, 19:26
ok bedankt. Ik vermoed dat voor mij het beste is om gewoon lekker bij losse pedaaltjes te blijven. aangezien ik niet veel nodig heb en geen effect fetish heb ofzo.
Ik heb nu wel een grote hoeveelheid kabels. 5 meter van gitaar naar versterker, 5 meter send naar pedalen, 5 meter van pedalen naar return. is dit niet te veel om veel signaal te verstoren?

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is het signaal in je effectsloop veel minder gevoelig voor toonverlies omdat het al versterkt is. Je hoeft je effecten trouwens niet in je loop te zetten, je kan ook kijken hoe ze klinken voor je versterker.

Thiez
23 augustus 2010, 11:56
Even een uit topic bumpe:
Ik zit nog steeds beetje te twijfelen met effecten. Ik gebruik heel weinig effecten met de band opzich maar ik wil wel eens wat meer gaan proberen met effecten. Dat ik weet wat ik met effecten kan enzo.
Nu heb ik die RP300 nog thuis staan maar dat is niet wat ik zoek. Zeker de ampselector vind ik erg vervelend en die is niet te bypassen. Ik zit dus altijd gebonden aan de sounds van die digitech en daar zit ik niet op te wachten.
Ik zoek dus een fxmodule die puur effecten geeft en verder gewoon de sound van mijn versterker behoud. Het mag een pedaal zijn maar mag ook een 19" rack zijn. Het gaat er een beetje om dat ik eens wat kan expirimenteren met effecten en ook eventueel dat in de studio erbij kan gebruiken zoals ik het heb ingesteld, dus een beetje kwaliteit.

tommus42
23 augustus 2010, 12:20
Zelf ben ik erg tevreden met een TC G-sharp. Kan maar 1 effect tegelijk (met evt reverb, aparte chip), maar de kwaliteit is goed. De switch ervan is duur (50 euro nieuw), maar zonder die switch kun je ze onder de 100 euro zeker te pakken krijgen.

JTB
23 augustus 2010, 12:26
Rocktron Intellifex?

peter_heijnen
23 augustus 2010, 12:36
Als alleen de benodigde 18v het probleem vormen zou ik eens de Danelectro coolcat chorus proberen. Echt een geweldige chorus voor ook nog eens echt weinig en gewoon op 9v. Ook niet onhandig is trouwens diens mixknop als je kieskeurig bent mbt het choruslevel.

interessander
23 augustus 2010, 13:17
Even een uit topic bumpe:
Ik zit nog steeds beetje te twijfelen met effecten. Ik gebruik heel weinig effecten met de band opzich maar ik wil wel eens wat meer gaan proberen met effecten. Dat ik weet wat ik met effecten kan enzo.
Nu heb ik die RP300 nog thuis staan maar dat is niet wat ik zoek. Zeker de ampselector vind ik erg vervelend en die is niet te bypassen. Ik zit dus altijd gebonden aan de sounds van die digitech en daar zit ik niet op te wachten.
Ik zoek dus een fxmodule die puur effecten geeft en verder gewoon de sound van mijn versterker behoud. Het mag een pedaal zijn maar mag ook een 19" rack zijn. Het gaat er een beetje om dat ik eens wat kan expirimenteren met effecten en ook eventueel dat in de studio erbij kan gebruiken zoals ik het heb ingesteld, dus een beetje kwaliteit.

Ik ben min of meer om dezelfde redenen van pedalen overgestapt op 19"
Ik wilde graag alles overzichtelijk aangesloten hebben zonder al te veel lange kabels over en weer.

Ik heb goede ervaringen met zowel de Rocktron Intellifex als de Replifex, de laatste heb ik nog steeds in mijn rack/head setup (http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/HOJ-recording-020-b.jpg). Een voordeel van de Replifex t.o.v. de Intellifex is dat je er ook kanalen mee kunt schakelen, met een simpel MIDI pedaal kun je dan een paar presets maken zonder dat je een dedicated MIDI switcher hoeft aan te schaffen.
Ik gebruik zeer spaarzaam effecten dus ik heb aan 5 Program Changes genoeg (lead, clean, clean+effecten, lead+boost, tuner)
Maar mocht ik nog eens zin hebben om wat meer te proberen dan heeft de Replifex genoeg aan boord.

Tweedehands zijn ze meestal voor rond de 200-250 wel te krijgen en behouden ze deze waarde ook goed.

Swan
23 augustus 2010, 13:21
Line6 M9/M13, alleen FX, geen ampmoddelinggedoe.

tommus42
23 augustus 2010, 14:52
Dan is de Digitech 1101 misschien ook wat.

HaroldA
23 augustus 2010, 14:58
Dan is de Digitech 1101 misschien ook wat.

Of een Digitech 2112 met identiteitscrisis? :soinnocent:

Thiez
23 augustus 2010, 15:34
Ok, bedankt voor de tips alvast. Ik denk idd dat het een rackunit zal gaan worden, gewoon mooie 2e handsje dan valt de prijs ook nog wel mee.

De rocktrons had ik idd al vaker voorbij zien komen op internet als tips aan mensen. Ook de TC electronics komen vaak voorbij. Is er iemand die deze welleens vergeleken heeft met elkaar? Bijvoorbeeld een intelifex tegen een Gmajor ofzo?

interessander
23 augustus 2010, 15:47
Ok, bedankt voor de tips alvast. Ik denk idd dat het een rackunit zal gaan worden, gewoon mooie 2e handsje dan valt de prijs ook nog wel mee.

De rocktrons had ik idd al vaker voorbij zien komen op internet als tips aan mensen. Ook de TC electronics komen vaak voorbij. Is er iemand die deze welleens vergeleken heeft met elkaar? Bijvoorbeeld een intelifex tegen een Gmajor ofzo?

Als je even goed zoekt (via google wellicht handiger dan de search hier) vind je precies over die vergelijking een behoorlijk aantal topics (uiteraard ook op andere fora), genoeg leesvoer voor de hele middag ;)

Thiez
23 augustus 2010, 16:13
Als je even goed zoekt (via google wellicht handiger dan de search hier) vind je precies over die vergelijking een behoorlijk aantal topics (uiteraard ook op andere fora), genoeg leesvoer voor de hele middag ;)

Bedankt! ik heb het een en ander gevonden en ga vanmiddag eens rustig mezelf wat inlezen.

tommus42
23 augustus 2010, 16:33
Ja die Rocktrons, hoe zat dat ook alweer met dat analoog dry-pad:makeup:

Thiez
24 augustus 2010, 17:32
Ik denk dat de rocktron replifex is waar ik naar op zoek ben en deze hebben ook een leuke prijs. Gmajor schijnt erg veel tonesuck te hebben maar wel weer iets betere effecten. moeilijk moeilijk....

Beide hebben channel switching optie. Maar hoe werkt deze precies?
Mijn blackmore heeft stereo jackpluggen voor footswitch. Dus 2 dual footswitches.
Ik kan dus met 1 jack ingang (stereo plug) clean en lead schakelen en ook high en low gain.
Pakt de fx module deze ook beide of is dit een mono/enkele footswitch functie?

HaroldA
24 augustus 2010, 17:51
Pakt de fx module deze ook beide of is dit een mono/enkele footswitch functie?

De G-Major heeft 2 relais waar je dus 4 standen mee kunt schakelen. Ik gebruikte 'm destijds om m'n TSL mee te schakelen (Clean/crunch/lead)

Thiez
24 augustus 2010, 18:07
Ah ik zie het ja. Heb inmiddels gevonden dat de replifex het ook kan.

Moet wel even goed bekijken wat ik wil switchen natuurlijk. Ik zal niet alles kunnen switchen op de blackmore denk ik. Aangezien ik moet kiezen tussen 2 dual footswitches (clean/lead, highgain/lowgain, contour, masterA/B). Met de fxunit kan ik dus 2 van deze opties schakelen als ik het goed begrijp?

AoDf
24 augustus 2010, 19:30
Ja die Rocktrons, hoe zat dat ook alweer met dat analoog dry-pad:makeup:

Ik heb laatst een Intellifex voor een mooie prijs op de kop getikt via marktplaats. Zit precies in wat ik zoek, reverb, delay en chorus. Een pitch-shift zit er geloof ik ook nog in maar die gebruik ik niet.

Volgens mij kun je het het best beschouwen dat je ingaande geluid niet door de A/D converter gaat en dat je een eventueel effect (chorus/delay/reverb) parallel invoegt. Het niveau hiervan is in te stellen. Dus als je geen effect inschakeld blijft je geluid onaangetast.