PDA

View Full Version : waarom klinken mijn E-octaven zo hard?



AntY
7 april 2003, 21:20
op mijn aria bas met 2 elementen ( http://home.uva.nl/gitaarforum/aria_explorer.JPG ) heb ik een probleem dat zich alleen voordoet bij het hals element.

als ik bijvoorbeeld dit speel:

|-------9-----9------------|------9-----9----------------||
|--------------------------|---------------------------o-||
|---7-----7------7---------|---7----7-----7--7--5------o-||
|-0----------------0-0-3-5-|-0---------------------\-----||

(ff naar kladblok zetten)

dan klinken 7 en de 9 veeeeeel harder dan de rest.

| 4 ||----------------------------|--------------------------|
|-----||-o------14----14------------|------14----14------------|
|-----||-o--------------------------|------------------------R-|
| ||---0-12----12----12-0-0-3-5-|-0-12----12----12-12-10---|

hier heb ik het ook

als ik een Eb of F op fretten 6 en 8 van de A snaar speel heb ik er geen last van, als ik een E op de 19e fret van de A-snaar speel weer wel, een Eb op de 18e weer niet. een E op de D snaar weer wel (fret 14).

Ik heb eer alleen last van bij het hals element. Als ik de schakelaar op alleen brug zet is het, in het midden iets minder dan alleen de hals.

Hoe kan dit in godsnaam?

Rhinus
7 april 2003, 21:48
Vaag.

Bij mij klinkt mijn dunste snaar harder dan de rest. Maar dat zal wel op te lossen zijn door een element wat lager te zetten.

Dit is verder vrij nutteloos. Sorry.

bassopotmus
7 april 2003, 21:57
erg vaaag, maar indd verstel je element ietswat

AntY
7 april 2003, 22:06
heb ik al geprobeerd, haalde weinig uit

AntY
7 april 2003, 22:32
vanaf talkbass:

Congratulations! You've just discovered resonant frequency!

In electrical terms, a pickup is a hybrid of a voltage source (that's where your signal comes from), an inductor (defined as any coil of wire surrounding a magnetic element), and a resistor (the wire coil's resistance). A resistor-inductor network allows different levels of signal through depending on the frequency range, and has a "resonant frequency" at which an enormous amount of signal comes out of the circuit.

Your neck pickup's resonant frequency must be very close to one of the overtones of E.
--------------------------------------------
he he i thought something like that could only be it

i adjusted pickup height ( i was setting up my bass anyway) and it seems less now, but it is not gone, and my G and D total snare volume is lower now..

can i do anything?

Easy Rider
9 april 2003, 12:01
Resonanties zijn heel moeilijk uit je bass te krijgen. De beste (als niet enige) oplossing is om een paar onderdelen te vervangen. Ofwel het element in kwestie, of je hals, wellicht de brug... Is die Aria je droombas? Ik bedoel daarmee: ben je nog op zoek naar een betere? Zo ja moet je gewoon erop doorspelen en die noten gewoon wat minder hard plukken tot je die betere bas te pakken hebt.
Of het gewoon accepteren!
Ik zelf heb een punt in m'n bass zitten waar de sustain niet zo lekker aanhoudt, maar daar speel ik gewoon overheen. Ik ken het ding door en door en pluk die noten gewoon wat harder of pak ze op een andere plek op m'n hals. Ach, als het deel van m'n bass is is het deel van m'n sound :smile: Weg doe ik hem toch niet want hij speelt en klinkt voor mij gewoon perfect.

EZ

Venomer
9 april 2003, 12:22
Het zou mede aan de instelling van je versterker kunnen liggen. Misschien moet je de equalizer anders instellen.

Wat voor equalizer zit er op je amp? (parametrisch of grafisch, hoeveel banden?)

AntY
9 april 2003, 14:41
gewoon shape, low, mid, high.

ik denk eigenlijk niet, mn andere bas heeft t niet, als ik op mn aria alleen de brug openzet heb ik er ook geen last van.

wannabefieldy
10 april 2003, 20:54
JE MOET JE ELEMENTEN VERSTELLEN!!!!
gewoon een heel end naar beneden bij je e...
bij mij werkt et ook!
of eh... tja.. dan weet ik ook niet :S
naja....
je ken ze gewoon voor de gein flink schuin zetten en dan checken of je het merkt....

niels_r
10 april 2003, 21:25
Elementen verstellen werkt waarschijnlijk niet hoor.

Mijn bas heeft er in lichte mate ook last van (ook met de E), maar het is minder geworden sinds ik er een andere (zwaardere, Gotoh) brug op heb gezet.

Laus
12 april 2003, 00:46
gaat dat makkelijk? zo'n brug vervangen bedoel ik? wat kost zon ding? ik wil een nieuwe voor men roadstar, 5 snaar.

consequenties enzo?

wannabefieldy
12 april 2003, 11:43
een andere brug???
:grin: koel dat kan natuurlijk ook nog...
DOM DOM DOM...
hehe... ik had er ook last van, maar toen ik me element anders zette hielp het wel,
maar ipv een andere brug zou je dan toch ook je actie/snaarhoogte/etc kunnen verstellen....?
of niet?

AntY
12 april 2003, 12:09
nee het hielp niet

maar dr is een remedie: gewoon minder hard spelen op die ene noot

liedjes met de 14e fret op de D kan ik wel vergeten op die aria :smile:

niels_r
12 april 2003, 15:03
Ik heb bij Paul's Bassmatters een Gotoh brug gekocht van €20. Dat was de goedkoopste en een stuk beter/zwaarder dan die op mijn bas zat. Kijk voor prijzen anders eens bij Vox Humana. Vijf snarig is trouwens wel een stukje duurder.

Een brug vervangen is makkelijk: haal je snaren eraf, schroef de brug eraf en schroef er een nieuwe op.

Ik heb de schroefgaatjes eerst opgevuld met vloeibaar hout omdat de oude schroeven net iets dikker waren dan de nieuwe. Vervolgens een nachtje laten drogen en met een dun boortje de schroefgaten even voorboren.

Succes,

Niels

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: 16361 op 2003-04-12 15:04 ]</font>

Ruud
12 april 2003, 16:52
Met een nieuwe brug moet je natuurlijk wel uitkijken dat je de zadels nog over ongeveer dezelfde afstand kunt verstellen...

bassopotmus
12 april 2003, 17:02
Die gotoh's schijnen je geluid sterkt te verbeteren, nl. je sustain!
Ik denk eraan er een op me olp te zetten met der tijd, en dan meteen met string-through-body...