PDA

View Full Version : + en - kant op speakers



caliban
8 november 2009, 15:25
Belachelijke vraag, maar altijd als ik een cabinet opendraai zie ik op de speakers een plus en een min staan, maar erg logisch is dit niet aangezien je over je speakers een wisselspanning-signaal zet. Zit er een betekenis achter die + en die -, waarmee geďmpliceerd wordt dat je de een aan de tip moet verbinden en de andere aan de sleeve?

schwalbe
8 november 2009, 15:42
Als je slechts 1 speaker aansluit dat doe je dat meestal zo ja (+=tip). Bij meerdere speakers parallel ook, maar bij een serie of serie-parallel (4x12) schakeling dus niet.

caliban
8 november 2009, 15:48
Is er dan ook fysisch een pluspool en minpool aan een speaker? Voor zover mijn kennis van de speaker gaat, is er een spoel aangesloten op deze contacten.

bert k
8 november 2009, 16:18
Nee, niet echt + of - , maar bij de ene pool zal je conus naar voren bewegen, bij de andere naar achteren. Als je meerdere speakers gebruikt is het belangrijk dat ze allemaal dezelfde kant op bewegen.

cluseau
8 november 2009, 16:33
Zit er een betekenis achter die + en die -, waarmee geďmpliceerd wordt dat je de een aan de tip moet verbinden en de andere aan de sleeve?

Hier geeft de plus / min het fase gedrag van de speaker aan.

frans

caliban
8 november 2009, 18:19
Voor de zekerheid dus altijd +=tip en -=sleeve.

bert k
8 november 2009, 19:27
Nou, het is wat lastiger. Het is uiteraard prima om tip en sleeve altijd eender te doen, maar helaas zijn niet alle speakers gelijk. Bij de meeste is rood voorwaards en zwart achterwaards, maar soms heb je een merk die het net andersom bedraad. Frits en ik hadden in een grijs verleden een PA met twee baskasten, de ene had Electrovoice en de andere had Gauss speakers. En het laag wou maar niet klinken, en het was toch netjes aangesloten. Helaas stond de boel dus toch netjes in tegenfase...

Chris Winsemius
8 november 2009, 21:40
plus en min hebben bij speakers met de FASE te maken....

NB! oude Jensens zijn bij dezelfde plus en min aansluiting uit fase tov. Celestions

caliban
8 november 2009, 22:22
Oké, interessant. Op een of andere manier nog nooit ver bij nagedacht, kan me voorstellen dat dit voor velen het geval is.

bert k
8 november 2009, 23:38
NB! oude Jensens zijn bij dezelfde plus en min aansluiting uit fase tov. Celestions

Aha, Jensen dus ook. Je weet hoe het is met een industrienorm: ongeveel 50 % van de fabrikanten houdt zich eraan, de rest doet het andersom.

cluseau
9 november 2009, 08:01
Oké, interessant. Op een of andere manier nog nooit ver bij nagedacht, kan me voorstellen dat dit voor velen het geval is.


Wat een gedoe om een speaker :crazyhappy:. Dit is pas echt belangrijk als er meer dan één speaker in de kast zit. Dan is het belangrijk dat ze dezelfde beweging maken anders werken ze elkaar tegen, logisch toch? En voor zover ik weet is de sleeve meestal verbonden met het chassis dus houd deze idd als min aan.

Oplossing:
Neem een 9V batterij en sluit die kort aan op de speaker. Let daarbij op de beweging van de conus. Gaat de conus naar voren dan is de plus van de batterij de plus van de speaker.

Bij parallel aansluiting alle plussen op elkaar.
Bij serie aansluiting plus aan min.

In geval van een parallel / serie combinatie maak je twee sets met plus aan min, deze set behandel je dan weer als één speaker. Plus aan plus natuurlijk.

Zo moeilijk kan dat toch niet zijn.

Frans.

caliban
9 november 2009, 15:54
Gisteren mijn mesa cab opnieuw aangesloten. De speakers staan per twee parallel, de serieschakeling wordt gedaan door de aansluiting van de cabinet. Zou je dan het ene paar tip+sleeve- moeten aansluiten en het ander paar omgekeerd, of zou de serieschakeling hier vanzelf voor zorgen? Ik zou het vlug nakijken als ik de cab hier had staan, maar hij staat thuis, en ik ben daar pas in het weekend.

bert k
9 november 2009, 17:39
De enige manier om het echt zeker te weten is met de 9 volt batterij. FF een snoertje van je speakeringan naar twee losse draadjes, en dan gewoon kijken of alle speakers de goeie kant op bewegen. Draadjes gewoon kort aantikken op de batterij, dan zie je de conussen naar voren of naar achteren slaan.

caliban
9 november 2009, 20:58
De enige manier om het echt zeker te weten is met de 9 volt batterij. FF een snoertje van je speakeringan naar twee losse draadjes, en dan gewoon kijken of alle speakers de goeie kant op bewegen. Draadjes gewoon kort aantikken op de batterij, dan zie je de conussen naar voren of naar achteren slaan.

Ik ben in staat om het verschillen tussen voor en achter niet te zien, maar ga het wel een keer proberen :). Dank U!

cluseau
9 november 2009, 22:27
Ik ben in staat om het verschillen tussen voor en achter niet te zien, maar ga het wel een keer proberen :). Dank U!

Je bedoeld waarschijnlijk
Ik ben niet in staat om het verschillen tussen voor en achter wel te zien.
Maar kun je de conus aan de achterkant zien of heb je een gesloten back?



Oorspronkelijk geplaatst door caliban
Zou je dan het ene paar tip+sleeve- moeten aansluiten en het ander paar omgekeerd, of zou de serieschakeling hier vanzelf voor zorgen?

Ik denk niet dat dit goed gaat komen.
Heb je wat meer info over de amp waarop je gaat aansluiten en wat zit er precies tussen de cabinets en de amp?

Het lijkt me verstandiger als je de cabinets gewoon in serie bedraad dan kun je de tip/sleeve aansluiting standaard houden en de cabinets paralel aansluiten. Werking blijft hetzelfde.

Frans.

caliban
9 november 2009, 23:30
Je bedoeld waarschijnlijk
Ik ben niet in staat om het verschillen tussen voor en achter wel te zien.
Maar kun je de conus aan de achterkant zien of heb je een gesloten back?

Ik denk niet dat dit goed gaat komen.
Heb je wat meer info over de amp waarop je gaat aansluiten en wat zit er precies tussen de cabinets en de amp?

Het lijkt me verstandiger als je de cabinets gewoon in serie bedraad dan kun je de tip/sleeve aansluiting standaard houden en de cabinets paralel aansluiten. Werking blijft hetzelfde.

Frans.

Ik draai de closed back kant desnoods wel even open, geen probleem.
De amp waarop ik ga aansluiten is ofwel een mark III ofwel een Fireball.
Ik was waarschijnlijk niet duidelijk over wat er in de cab zit.
De cabinet waar ik over spreek is een Mesa halfback 4*12 cab (metal grill herken je hem het beste aan). Om hem aan te sluiten kan je kiezen:
-ofwel de linkse twee speakers apart
-ofwel de rechtse twee speakers apart
-ofwel alle speakers samen
Dit zijn gewoon drie aparte inputs. De wiring voor de linkse en rechtse apart is parallel. De input voor alle speakers tegelijk is doorverbonden met de andere input, alleen kan ik me op dit moment niet voor de geest halen hoe juist. (Cabinet staat thuis en ik zit op 'kot'.) Indien het om vier 16 ohm speakers gaat, staat er bij de rechts-apart en links-apart ingang 8 ohm (begrijpelijk aangezien ze parallel zijn geschakeld), en bij de ingang voor alle speakers samen 16 ohm, wat me de aanwijzing geeft dat deze input de andere twee in serie zet. Nu verwacht ik dat de serieschakeling vanzelf de sleeve van de ene verbindt met de top van de andere input, dus vormt er zich geen probleem met de manier waarop ik ze aangesloten heb. (En als ik erover ga nadenken is dit de enige manier waarom een serieschakeling mogelijk is, dus ik ging het veel te ver zoeken). Sorry voor de uitweiding!

cluseau
10 november 2009, 09:36
Ik was waarschijnlijk niet duidelijk over wat er in de cab zit.
Ah, nu is het iig wel duidelijk. ;)

Lijkt me logisch dat de fabrikant de fase aansluiting van zijn eigen product respecteerd, anders klinkt het voor geen meter.
Wil je het toch zeker weten kun je checken met een batterij, is echt een makkelijke methode hoor.
Persoonlijk houd ik me altijd aan het volgende:
conus naar voren dan is batt plus = speaker plus.
De tip houd ik altijd aan als plus.

suc6

Frans.