PDA

View Full Version : Welke manier van cabs bedraden beste sound?



guitarguru
8 november 2009, 12:21
Ik ben er wel uit dat mijn Marshall Vintage Modern het lekkerst klinkt met G12M20 Heritage Greenbacks. Nu vind ik rondzeulen met een 4x12 kast te veel van het goede. Dus zoek ik het in een flexibeler oplossing d.m.v. twee te stapelen 2x12 kasten. Welke kasten ik koop weet ik nog niet (Vernet, K&E of Marshall 1936?), maar maakt het uit hoe ik ze bedraad? Qua klank dus.

Dus of in iedere kast 2x8ohm in serie-maakt 16 ohm per stuk, waarbij de amp draait op 8 ohm.
Of in iedere kast 2x16ohm parallel-maakt 8 ohm per kast, waarbij de amp draait op 4 ohm (moet ik dan wel eerst intern aanpassen op de outputtrafo).

Edit: oh kan ook nog 2x16ohm in serie, amp draait op 16 ohm.

Mitch
8 november 2009, 12:27
Het verschil daartussen is zo klein, daar zou ik me nou geen zorgen over maken. Belangrijker vraag: wil je per se 2 2x12 kasten, want je richt je nu weer op die Vintage Modern? Die moest toch te hard?

guitarguru
8 november 2009, 12:34
Het verschil daartussen is zo klein, daar zou ik me nou geen zorgen over maken. Belangrijker vraag: wil je per se 2 2x12 kasten, want je richt je nu weer op die Vintage Modern? Die moest toch te hard?

Mitch, die VM klinkt nu thuis op de 1x12 met G12M20 al erg lekker! Die Speakers zijn ook een stuk minder efficient, dat scheelt ook al een pak herrie, uhh volume. Maar om nu aan de veilige kant te blijven qua belasting van de speakers, moet ik wel naar een 4x12 configuratie.

De CMW Plexi Jr. klinkt vergeleken bij de VM erg donker. Ben er nog niet uit of dit een teken is dat de buizen op raken, of dat dat nou eenmaal de aard van het beesie is.

Verder moet ik gewoon kiezen. Een amp blijft, twee moeten gaan......

Mitch
8 november 2009, 12:47
Oké. Als je juist voor een fractie minder volume wil gaan zou ik niet naar K&E kijken, die zijn juist behoorlijk efficiënt en diirect. Dat kan dus een enorm pluspunt zijn als je daar van houdt, aar volgens mij zoek je dit nu niet. Mijn Vernet 2x12MK heeft als enorm voordeel dat -ie zeer goed te transporteren is en een waanzinnige sound heeft met M20's, maar het is ondanks zijn relatief lage gewicht wel een wat grote 2x12 om er twee van te hebben. Misschien voor jou geen probleem, maar ik denk maar even hardop.

Dat de Plexi jr wat donkerdeer klinkt dan de VM kan ik wel inkomen, maar omdat je het ook al had over gebrek aan headroom zou ik er toch eens een vers setje JJ EL84s aan wagen. Kost je weinig en het kan een berg schelen.

svdijk
8 november 2009, 12:52
Ik ben er wel uit dat mijn Marshall Vintage Modern het lekkerst klinkt met G12M20 Heritage Greenbacks. Nu vind ik rondzeulen met een 4x12 kast te veel van het goede. Dus zoek ik het in een flexibeler oplossing d.m.v. twee te stapelen 2x12 kasten. Welke kasten ik koop weet ik nog niet (Vernet, K&E of Marshall 1936?), maar maakt het uit hoe ik ze bedraad? Qua klank dus.

Dus of in iedere kast 2x8ohm in serie-maakt 16 ohm per stuk, waarbij de amp draait op 8 ohm.
Of in iedere kast 2x16ohm parallel-maakt 8 ohm per kast, waarbij de amp draait op 4 ohm (moet ik dan wel eerst intern aanpassen op de outputtrafo).

Edit: oh kan ook nog 2x16ohm in serie, amp draait op 16 ohm.

De meest flexibele oplossing lijkt me 2x8 (=16) ohm, met twee kasten wordt dit dan de 8 ohm's aansluiting op je amp.
Qua sound maakt het niet zo veel uit wanneer je dezelfde type speakers gebruikt.
De beste kasten zijn van K&E, IMHO, zeker als je voor 2x12" kasten gaat.
Als je voor een goedkopere oplossing gaat, die nog steeds zeer acceptabel klinkt zou ik voor de Marshall gaan, met Vernet heb ik geen ervaring.

Overigens zit er vaak een klein verschil in sound in de 16 ohm, 8 ohm en 4 ohm aansluiting, dit verschil zit 'm vooral in de outputtrafo van je amp.
Ikzelf vind de 8 en 4 ohm altijd net iets smoother klinken, en de 16 ohm wat directer.

guitarguru
8 november 2009, 12:53
Oké. Als je juist voor een fractie minder volume wil gaan zou ik niet naar K&E kijken, die zijn juist behoorlijk efficiënt en diirect. Dat kan dus een enorm pluspunt zijn als je daar van houdt, aar volgens mij zoek je dit nu niet. Mijn Vernet 2x12MK heeft als enorm voordeel dat -ie zeer goed te transporteren is en een waanzinnige sound heeft met M20's, maar het is ondanks zijn relatief lage gewicht wel een wat grote 2x12 om er twee van te hebben. Misschien voor jou geen probleem, maar ik denk maar even hardop.

Dat de Plexi jr wat donkerdeer klinkt dan de VM kan ik wel inkomen, maar omdat je het ook al had over gebrek aan headroom zou ik er toch eens een vers setje JJ EL84s aan wagen. Kost je weinig en het kan een berg schelen.

De Vernet is een mooie kast inderdaad. 100 watt top op een 40 watt cab lijkt mij wel tricky, al spelen we niet keihard. Hij gaat dus nooit voluit. Blijft wellicht altijd onder de risicogrens. Klinkt me nog niet ideaal in de oren :soinnocent:

De Plexi Jr. voorzien van een nieuw setje EL84's is een goeie. Bedankt voor de tip. Ik kan ze toch gewoon inprikken nietwaar?

Mitch
8 november 2009, 12:56
Ja, daarom moet je dat zeker even proberen. Kleine investering, eenvoudig zelf te doen.
Tja, als je juist die master van de VM ver open wil draaien zou ik het niet zonder meer erop wagen. Wat je altijd zou kunnen doen, maar da's misschien bewerkelijk, is ergens een vermogensmeting laten doen op de standen waarop je de versterker wil gebruiken.

guitarguru
8 november 2009, 12:57
De meest flexibele oplossing lijkt me 2x8 (=16) ohm, met twee kasten wordt dit dan de 8 ohm's aansluiting op je amp.

Zat ik ook al aan te denken, heb ook al een 8 ohm speaker. Hier maar op voortborduren dan.


Overigens zit er vaak een klein verschil in sound in de 16 ohm, 8 ohm en 4 ohm aansluiting, dit verschil zit 'm vooral in de outputtrafo van je amp.
Ikzelf vind de 8 en 4 ohm altijd net iets smoother klinken, en de 16 ohm wat directer.

Dit vind ik dus interessant. Heb ikzelf nog niet ondervonden, maar ook nooit naar gekeken.

guitarguru
8 november 2009, 12:59
Ja, daarom moet je dat zeker even proberen. Kleine investering, eenvoudig zelf te doen.
Tja, als je juist die master van de VM ver open wil draaien zou ik het niet zonder meer erop wagen. Wat je altijd zou kunnen doen, maar da's misschien bewerkelijk, is ergens een vermogensmeting laten doen op de standen waarop je de versterker wil gebruiken.

Interessant! Zou Chris zoiets kunnen doen?

Mitch
8 november 2009, 13:05
Ik dacht het niet, maar dat kan hij je vast zelf vertellen als hij weer terug is van vacance...

TimS
8 november 2009, 13:51
Dat kan je toch gewoon doen met een oversized multimeter? Volgens mij hebben een hoop techneuten zo'n ding wel.

Les Paul R8
8 november 2009, 13:52
Paul,

Van de 3 amps die je hebt is de VM absoluut de minste. Het is geen slechte amp, maar de Duende en de Plexi Jr. zijn IMHO vele malen beter. Vorige week was ik verbaasd over de matige sound van de Plexi Jr. Nieuwe buizen zullen waarschijnlijk wonderen kunnen doen. En anders zou ik er mee naar Chris terug gaan, want hij klonk zeker niet zoals hij in het begin klonk.

De Duende is wat mij betreft tone heaven. Ik was erg onder de indruk icm met mijn K&E.

Duende of Plexi Jr icm een goed spreidende kast met G12M20's geeft volgens mij een super sound.

guitarguru
8 november 2009, 14:02
Paul,

Van de 3 amps die je hebt is de VM absoluut de minste. Het is geen slechte amp, maar de Duende en de Plexi Jr. zijn IMHO vele malen beter. Vorige week was ik verbaasd over de matige sound van de Plexi Jr. Nieuwe buizen zullen waarschijnlijk wonderen kunnen doen. En anders zou ik er mee naar Chris terug gaan, want hij klonk zeker niet zoals hij in het begin klonk.

De Duende is wat mij betreft tone heaven. Ik was erg onder de indruk icm met mijn K&E.

Duende of Plexi Jr icm een goed spreidende kast met G12M20's geeft volgens mij een super sound.

Robbert, het blijft erg moeilijk kiezen. De Duende (in combovorm weer met Alnico Gold) heb ik tijdens de laatste repetitie aan de kant gegooid, en ben verder gegaan met een aanwezige Marshall TSL 601!! Die had wel dat lekkere midhoog dat door de mix prikte. Ik hou best wel van de typische Marshall crunch moet je weten.
Er lag gewoon een lappendeken over de Duende. Doffe ellende met mijn Les Paul. Mijn Les Paul matched gewoon erg goed met de Marshall (Plexi) sound.

De CMW zal ik inderdaad eens voorzien van nieuwe eindbuisjes, en hem op mijn 2x12 proberen. Heb zojuist een tweede G12M20 besteld in Engeland :mmmm:

Mitch
8 november 2009, 17:57
Ik ken je gitaar niet, maar als hij dof klinkt over een Duende en prima klinkt met een relatief schelle bak als een 601 dan krijg ik daar wel een beetje mijn twijfels over :dontgeti: sorry...

guitarguru
8 november 2009, 19:04
Ik ken je gitaar niet, maar als hij dof klinkt over een Duende en prima klinkt met een relatief schelle bak als een 601 dan krijg ik daar wel een beetje mijn twijfels over :dontgeti: sorry...

Het betreft een Gibson Les Paul Std. Lim. Edition met ebben toets en Bare Knuckle Stormy Monday pickups. Vind de gitaar best wel iets te helder. Zeker als ik de sound van Kossoff wil emuleren. Had achteraf liever een standaard model gehad met Rosewood toets. Dit onderschrijft dus jouw gedachtengang niet zo, begrijp ik?

Mitch
8 november 2009, 19:41
Nee, dat had ik eerder andersom verwacht! Nou ja, misschien komt er nog eens een meeting waarop deze of gene er zijn licht over kan laten schijnen...

guitarguru
8 november 2009, 19:50
Nee, dat had ik eerder andersom verwacht! Nou ja, misschien komt er nog eens een meeting waarop deze of gene er zijn licht over kan laten schijnen...

Kan wel een meeting / bewustwordingstraining gebruiken ja. Zie, zoals wel vaker, door de bomen het bos niet meer. Welke amp is nu voor mij de beste en best klinkende voor wat ik doe. En dan nog welke kast en speakers past daar goed bij. En doen mijn gitaren er ook nog toe, of zijn die evt. ook niet opperbest............ :dontgeti:

Tis maar goed dat de 2e hands muziekinstrumenten-markt aardig op zijn gat ligt, anders had ik misschien mijn beste versterker al de deur uit gedaan. Kan nu nog steeds kiezen.

Chris Winsemius
8 november 2009, 21:34
Paul, wat je beschrijft lijkt mij te duiden op iets met de eindbuizen, neem ajb. even contqct met mij op (telefonisch) vanaf woensdag as.

Vermogen kan gemeten worden maar zegt meestal zeer weinig over het ervaarde volume.