PDA

View Full Version : Zomaar uit verveling: Line6 Spider III review



tostiapparaat
7 november 2009, 23:42
Hallo mensen:hippie:
ik zat me een beetje te vervelen en toen dacht ik, ga eens een leuk reviewtje schrijven over de Line 6 Spider III 30 Watt Comboversterker.
Er zit een 12 inch Celestion Speaker in, De achterkant van de kast is bijna helemaal open

Ik kocht hem een paar weken terug voor ik meen 189 euro of zo.
Wat me het eerste opviel waren de vele mogelijkheden als het om modeling gaat.
Hij heeft wat knoppen voor Drive, Bass, Middle, Trebble en Channel volume.
Ook heeft hij vier verschillende standen,
Clean- Geeft een mooi, warm, jazzy geluid
Crunch- Hierbij wordt het geluid van een Marshall Plexi 100W nagebootst.
Metal- Op deze stand wordt het geluid van een Mesa Dual Rectifier nagebootst.
Insane- heel veel gain en distortion,

Je kunt hier zelf presets voor maken voor de volgende keren dat je die stand gebruikt, ze zijn ook weer makkelijk te resetten.

Ik heb de versterkers die worden nagebootst nooit gehoord, maar het geluid wat de Line 6 produceert is erg mooi.
Gain, EQ, Channel volume en Master volume pots gaan tot 11.


Dan komen we bij de FX models, De handleiding zegt dat het is alsof je 6 Line 6 Stompboxes in je versterker hebt ingebouwd (ik heb zelf geen ervaring met stompboxes dus ik weet eigenlijk niet zeker of het zo is)
Je kunt twee effecten tegelijk gebruiken,
Er is één knop voor de volgende effecten:
Chorus Flange
Phaser
Tremolo

En nog een knop voor deze effecten:
Sweep Echo
Tape Echo
Reverb

Er is ook een Tap Delay Time knop, deze dient om de vertragingstijd voor de Tape- of Sweep echo in te stellen.
Er kunnen twee effecten tegelijk gebruikt worden, één van de eerst genoemde drie, en één van de laatst genoemde 3 effecten.

Deze versterker heeft ook nog twee 'verborgen' functies, zoals de handleiding ze noemt. Een distortion boost, en een noise gate.
Zonder de handleiding te lezen zul je deze functies waarschijnlijk nooit vinden, je moet er namelijk een knop voor inhouden en daarna aan één van de potmeters draaien.

De versterker heeft een input jack voor de gitaar, een 3.5mm AUX ingang, een output jack voor hoofdtelefoon of opname apparatuur, en een ingang voor een FBV footswitch-ding.

Er zit verder een plastic kapje achter de knoppen wat ik persoonlijk erg goedkoop uit vind zien, maar dat is een kwestie van smaak, en je koopt een versterker immers niet voor de looks.

Op de site van Line 6 is een PDF bestandje te vinden met daarin wat presets voor wat beroemde liedjes. Dit vond ik zelf erg leuk.

Deze amp is door mij getest met een Caliber Stratocaster, een Squier Standard Stratocaster en in de winkel met een Vintage Les Paul.
Hij laat zelfs mijn Caliber Stratocaster mooi klinken.

Ik ben helemaal verliefd op deze versterker, vooral vanwege de grote variatie aan verschillende geluiden, van warme cleane jazzy sounds naar idioot hard scheurende sounds met zware distortion.
Dit is voor beginners IMHO ongeveer de beste amp die je kunt hebben, zeker voor het geld, maar ik denk dat ook de wat meer ervaren spelers veel plezier kunnen beleven aan deze super versterker


Ik hoop dat iemand wat aan deze review heeft gehad, mij heeft het in ieder geval wel van mijn verveling af geholpen,


groetjes en zo:hippie:

AJ95
8 november 2009, 10:54
ja het is natuurlijk geen geld voor zoveel mogelijkheden, en zeker voor een starter een perfecte amp. Om thuis te raken in geluiden en effecten etc.

Ik ben zelf anti digitaal en heb niks met al die effecten maar ben daar geloof ik een beetje een zonderling in.

Uiteindelijk denk ik wel dat veel gitaristen uiteindelijk met een buizenbak op het podium staan. De toon is namelijk expressiever, prikt beter door de mix en dat zijn wel wat uitgangspunten die live belangrijk zijn.

In ieder geval veel plezier met je amp!

Eko
8 november 2009, 11:01
Hele mooie review! Ik hoop dat je er lang plezier van hebt. Zelf speel ik al jaren op buizenbakken op podia. Het gekke is dat thuis zo`n digitaal ding heel leuk is om te hebben. In een vakantie wel eens zo`n Roland mee genomen. Onvoorstelbaar wat daar allemaal in zit. Leuk om te blijven oefenen.

WillemdaGuide
8 november 2009, 12:29
Leuke review,
Ook ik ben een buizenliefhebber haha, maar was best wel onder de indruk van de flextone III van onze zanger, kan ik een band heel behoorlijk mee!

Hoe dan ook, inderdaad een perfecte manier om geluiden en effecten te ontdekken en je voorkeur te ontwikkelen, veel plezier ermee!