PDA

View Full Version : Onverklaarbare brom



Nagramoth
7 november 2009, 22:12
Ik heb onlangs een noname-strat body op de kop getikt. Het was eigenlijk een complete gitaar, maar dan zonder hals en stemmechanieken. Nu had ik nog een prettig c-nekje liggen van Squier, dus ik dacht: 1 + 1 = 3.

Body kwam inclusief 2 waardeloze prut-humbuckertjes, welke vervangen gaan worden door een setje Dream p90's van GFS. Verder niets bijzonders: 1x volume, 1x tone en een 3-standen schakelaar.

Anyway, per direct viel eigenlijk al op dat er iets niet klopte met de aarding van de electronica. Grommen als een hongerige wolf, totdat je met je vingers contact maakt met brug/schakelaar/whatever. Vast een slordigheidje, dacht ik nog, zeker een draadje los... Nou, ik dus onder de motorkap kijken, maar ik zie echt niets los zitten.

Kan een van jullie mij helpen? Ik wil die brom graag verholpen hebben voordat mijn bestelling van GFS binnenkomt. Zie onderstaande foto ter illustratie...

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4Q8GVGRM.jpg

Nagramoth
7 november 2009, 22:41
Klein detail: Ik had als test het loze pootje van de tonepot vast gesoldeerd aan de behuizing. Dat leek het probleem te verhelpen, maar achteraf bleek dat alleen te werken als zowel de tone- als de volumepot OF helemaal open OF helemaal dicht stond. Als ik een van de pots halverwege zette, kwam de brom weer genadeloos terug.

Ik kwam deze ook tegen:
http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=2h_1v_1t_3w
Lijkt mij een 1:1 kopie van de foto hierboven...?

aaronstonebeat
7 november 2009, 22:50
In mijn oren klinkt dat alsof de chassisdelen van de elementen niet met de aarde zijn verbonden.

Ik zie ook dat de behuizingen van zowel volume- als toonpot via een draad met de aarde zijn verbonden én via de shielding. Dat betekent aardlus. Ik zou de zwarte draad naar de toonpot weghalen.

Nagramoth
7 november 2009, 23:13
In mijn oren klinkt dat alsof de chassisdelen van de elementen niet met de aarde zijn verbonden.

Hm, de beide mantels zijn wel met de behuizing van de volumepot verbonden. Brom stopt ook als ik de hoogteschroeven van de pups aanraak..

Maar goed, ik heb met een soldeerbout in de aanslag je tip ter harte genomen en de zwarte draad verwijderd die de behuizingen van beide pots met elkaar verbindt... Geeft geen merkbare verbetering.

Nagramoth
7 november 2009, 23:18
;)
Ik zie ook dat de behuizingen van zowel volume- als toonpot via een draad met de aarde zijn verbonden én via de shielding. Dat betekent aardlus. Ik zou de zwarte draad naar de toonpot weghalen.

Maar geldt dat dan toevallig ook voor de switch? Die is toch ook met de aarde verbonden door zowel shielding als een draadje naar de volumepot? Moet die dan ook niet weg? (het draadje, niet de shielding/volumepot ;))

oigun
7 november 2009, 23:20
Misschien ergens een rotte soldeerverbinding? Maak alle klodders soldeer nog eens heet& vloeibaar. Eventueel met wat soldeervet.

aaronstonebeat
7 november 2009, 23:25
;)

Maar geldt dat dan toevallig ook voor de switch? Die is toch ook met de aarde verbonden door zowel shielding als een draadje naar de volumepot? Moet die dan ook niet weg? (het draadje, niet de shielding/volumepot ;))

Ja, dat geldt ook voor de switch; die had ik nog over het hoofd gezien. Al die onderdelen maken verbinding met de shielding; er hoeft dus maar één aardedraad heen te lopen. Maakt niet uit waar die zit.

Maar kennelijk zit met de aarde van de pickups alles goed. Vreemd. Misschien heeft Oigun gelijk. Slechte solderingen veroorzaken weerstand. Weerstand in serie met het circuit geeft altijd wat extra brom.

Het is op zich wel normaal dat je wat meer brom krijgt als volume of toon niet helemaal open staan, maar het zou toch 'te doen' moeten zijn.

Nagramoth
7 november 2009, 23:35
:dontgeti:
Ik heb nu de aarde draad van switch naar pot ook verwijderd, nog steeds geen verbetering...

Misschien zijn de pots/switch gewoon van abominabele kwaliteit?

@ Oigun:
Bedankt voor de tip. Ik heb alle verbindingen opnieuw vastgezet met soldeer en vet. Heeft ook niet geholpen trouwens, maar better be safe than sorry, eh?

snaarplukker
8 november 2009, 13:09
Ik zie maar 7 lipjes op de schakelaar. Is de middelste niet enkel de common en moet deze niet verbonden worden met het lipje ernaast?

aaronstonebeat
8 november 2009, 14:03
Vreemd allemaal. Zover gekomen, zou ik eens de pickups rechtstreeks op de output aansluiten; kijken wat er gebeurt. Als er dan nog brom is, komt die uit de pickups; zoniet, zit het ergens anders.

EDIT:

Ik zou voor het solderen van elektrische verbindingen absoluut geen soldeervet, s39 of wat dan ook gebruiken !

Ike57
8 november 2009, 14:54
Kan een van jullie mij helpen? Ik wil die brom graag verholpen hebben voordat mijn bestelling van GFS binnenkomt. Zie onderstaande foto ter illustratie...

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4Q8GVGRM.jpg

Ik zie de aardedraad voor de brug helemaal rechts liggen. Ik neem aan dat de zaak hier "opengeklapt" ligt. Dan kan die draad toch niet naar rechts liggen. Weet je wel zeker dat de brug geaard is?

Of kijk ik er zo vreemd tegenaan?

oigun
8 november 2009, 15:18
Als je een multimeter hebt meet de aarde dan even overal door ook naar de brug. Misschien maakt dat wat duidelijk???

robrecht5
14 november 2009, 13:46
kweet niet of je er iets mee bent, maar ik had het ook met mijn stratje en ik had gewoon de domme fout gemaakt door de 2 draadjes naar de jackhole omtewisselen. Waardoor een brom onstond tot dat ik de brug of potmeters aanraakte. Mss helpt om dit eens te checken :)

Grtz

Marcel61
14 november 2009, 13:52
...ik heb last van onverklaarbaar brommende en piepende oren :soinnocent:

Nagramoth
14 november 2009, 22:58
...ben ik nou gewoon mijn eigen topic vergeten zeg?

Het probleem in inmiddels opgelost hoor. Blijkbaar lag het toch aan die chinese elementjes, want ik heb ze vervangen door twee Dream P90's van GFS, en de brom is sindsdien weg. Tenminste, voor zover P90's hum-vrij zijn...

Bedankt voor jullie tips !!! En vergeet niet het uiteindelijke resultaat te checken:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=129197


...ik heb last van onverklaarbaar brommende en piepende oren :soinnocent:

Dus... :???:
Moet je maar eens gitaarles nemen.