PDA

View Full Version : Ibanez kenners...hellup?



Sinner1980
7 november 2009, 18:40
Hey,

Net mn les paul verkocht en jaja,dat brengt natuurlijk geld op...
In principe ben ik van plan om een Fender vintage hot rod strat terug te gaan kopen maar ik ben ook altijd gecharmeerd geweest van Ibanez...ik heb er enkel nooit één gehad.
De zoekfunctie ligt er uit dus dat wordt m niet en die Ibanez site vind ik een vrij chaotische bende...
Ik speel allerlei muzieksoorten dus ben op zoek naar een behoorlijk veelzijdige gitaar en het hoeft zeker geen budgetgitaar te zijn.
Wat is nou zo'n beetje de betere of beste lijn die Ibanez aanbiedt?
Moet ik dan kijken richting RG prestige?
Ik zou graag een combi van humbuckers en single coils hebben (ik denk Dimarzio)en als ik dan toch voor een Ibanez zou gaan wil ik er zeker één met een knappe tremolo. Verder ligt de nadruk uiteraard op speelcomfort...
Dat zou de hoofdreden zijn om een Ibanez aan te schaffen. Ik wil over dat fretboard en die hals vliegen...
Nou genoeg info voorlopig,ik hoop dat er iemand is die mij een beetje wegwijs kan maken in de wondere wereld van Ibanez,alvast bedankt:)

geert1976
7 november 2009, 18:52
Koop een Gibson MIII ben je in één ker klaar, heeft H S H config en Schaller Floyd Rose en coilsplitters en lekker dun halsje

Quicksilver
7 november 2009, 18:52
Hey,

Net mn les paul verkocht en jaja,dat brengt natuurlijk geld op...
In principe ben ik van plan om een Fender vintage hot rod strat terug te gaan kopen maar ik ben ook altijd gecharmeerd geweest van Ibanez...ik heb er enkel nooit één gehad.
De zoekfunctie ligt er uit dus dat wordt m niet en die Ibanez site vind ik een vrij chaotische bende...
Ik speel allerlei muzieksoorten dus ben op zoek naar een behoorlijk veelzijdige gitaar en het hoeft zeker geen budgetgitaar te zijn.
Wat is nou zo'n beetje de betere of beste lijn die Ibanez aanbiedt?
Moet ik dan kijken richting RG prestige?
Ik zou graag een combi van humbuckers en single coils hebben (ik denk Dimarzio)en als ik dan toch voor een Ibanez zou gaan wil ik er zeker één met een knappe tremolo. Verder ligt de nadruk uiteraard op speelcomfort...
Dat zou de hoofdreden zijn om een Ibanez aan te schaffen. Ik wil over dat fretboard en die hals vliegen...
Nou genoeg info voorlopig,ik hoop dat er iemand is die mij een beetje wegwijs kan maken in de wondere wereld van Ibanez,alvast bedankt:)

Prestige S lijn, met die tremolo's die nadat een snaar knapt op stemming blijven die zijn op zich wel stoer en lekker dun. Ik ben alleen geen ibanez-man en ik heb er verder ook geen verstand van maar dat lijkt mij wel de lijn die jij zoekt? :ok:

Sinner1980
7 november 2009, 18:55
Koop een Gibson MIII ben je in één ker klaar, heeft H S H config en Schaller Floyd Rose en coilsplitters en lekker dun halsje

Man,ik ben blij dat vanmiddag mn laatste Gibson de deur uit ging;)
Ik ben gewoon benieuwd naar Ibanez..ik bedoel Gilbert,Vai,Petrucci en Satriani...
om even wat vorbeelden te noemen,die zullen toch wel een beetje smaak hebben niet?
Moet wel zeggen dat ik die Ibanezjes van rond de 800-1000 mij een beetje zo'n art Smit gevoel gaven,vond ik het net niet...
Maar de duurdere modellen moeten toch wel ok zijn lijkt mij

geert1976
7 november 2009, 18:56
weet je eigelijk wat je wilt, ik heb het gevoel dat je van de hak op de tak springt:???:

Bram+
7 november 2009, 19:20
Man,ik ben blij dat vanmiddag mn laatste Gibson de deur uit ging;)
Ik ben gewoon benieuwd naar Ibanez..ik bedoel Gilbert,Vai,Petrucci en Satriani...
om even wat vorbeelden te noemen,die zullen toch wel een beetje smaak hebben niet?
Moet wel zeggen dat ik die Ibanezjes van rond de 800-1000 mij een beetje zo'n art Smit gevoel gaven,vond ik het net niet...
Maar de duurdere modellen moeten toch wel ok zijn lijkt mij
Nieuw: inderdaad de Prestige series. Alle Prestige modellen worden inmiddels weer in Japan (FujiGen) gemaakt en je mag er vanuit gaan dat die minstens van dezelfde kwaliteit zijn als gitaren van andere grote merken uit dezelfde prijsklasse en hoger.

De meest voor de hand liggende gitaren zijn die uit de RG Prestige lijn. De RG1000-modellen (RG1570, RG1527, etc.) zijn voorzien van Ibanez eigen in Japan gemaakte V7 en V8 pickups en de Edge Pro tremolo. De RG2000-modellen (RG2550Z, etc.) hebben door DiMarzio in de VS gemaakte DiMarzio/IBZ-elementen en de betrekkelijk nieuwe Edge Zero tremolo. De RG3000-modellen (RG3620Z) hebben sinds dit jaar weer originele DiMarzio-elementen (Air Norton/Tone Zone, etc.) en een Edge Zero. Kwalitatief gezien zou er geen verschil moeten zijn tussen deze verschillende series.

Op modelniveau zijn er ook nog verschillen: zo zijn er natuurlijk ook hardtails, verschillende pickupconfiguraties, gitaren met een neck-thru constructie en gitaren met mahonie body i.p.v. basswood.

Een afweging die je moet maken is of je voorkeur hebt voor een bepaalde eigenschap (pickupconfiguratie, bodyhout, constructie, etc.), als je pickups toch gaat vervangen scheelt dat al in de overweging.
Waar je ook rekening mee moet houden zijn de verschillende tremolo's: in 2009 zijn er dus nog twee verschillende tremolo's verkrijgbaar: de oudere Edge Pro op de RG1000-series en de nieuwe Edge Zero op de rest. Veel gebruikers hebben nogal de voorkeur voor die oude Edge Pro en die verschilt qua feel en techniek nogal van de Edge Zero. Deze is gek genoeg zeer populair in Japan, maar als het aan veel (hooggeplaatste) Amerikanen had gelegen, was hij allang weer verdwenen in het voordeel van de Edge Pro (of ouder).

Als je kan aangeven wat je ongeveer zoekt qua specificaties, kan ik je misschien iets specifiekers aanraden, ook bijvoorbeeld bepaalde tweedehands modellen. Veel succes alvast met uitzoeken!

Sinner1980
7 november 2009, 19:22
weet je eigelijk wat je wilt, ik heb het gevoel dat je van de hak op de tak springt:???:

Ja hoor,ik wil in principe die vintage hot rod strat.
ik was gewoon eens benieuwd naar wat nou een beetje de toplijn van Ibanez was. Ibanez is gewoon een merk wat ik nog nooit echt een eerlijke kans gegeven heb.
Dat hele gitaarspelen is toch één ontdekkingsreis,dat vind ik juist zo vet.
Gewoon veel modellen en merken proberen zodat je:

a. Weet waar je over praat.
b. Je niet bangig gaat vasthouden aan een bepaald merk en dan vervolgens gaat beweren dat dat merk de hemel en aarde is.

Simple as toch? Uiteindelijk kom je er op die manier achter wat nou je ultieme gitaar is,en dat is nou precies naar waar ik op zoek ben (al heel wat jaartjes).
Verklaring genoeg lijkt me,ik ben volwassen,heb een goede baan dus ik kan het me veroorloven...je moet het lekker niet doen;)

macwilliams
7 november 2009, 19:24
Die prestige lijn is echt top, lekkere platte halsjes. Trems zijn helemaal goed en ontstemmen is er eigenlijk niet bij. Ga ze gewoon testen zonder naar de prijskaartjes te kijken. Zoek wel een goeie zaak uit met vakbekwame gasten die je goed kunnen helpen.

Sinner1980
7 november 2009, 19:35
Nieuw: inderdaad de Prestige series. Alle Prestige modellen worden inmiddels weer in Japan (FujiGen) gemaakt en je mag er vanuit gaan dat die minstens van dezelfde kwaliteit zijn als gitaren van andere grote merken uit dezelfde prijsklasse en hoger.

De meest voor de hand liggende gitaren zijn die uit de RG Prestige lijn. De RG1000-modellen (RG1570, RG1527, etc.) zijn voorzien van Ibanez eigen in Japan gemaakte V7 en V8 pickups en de Edge Pro tremolo. De RG2000-modellen (RG2550Z, etc.) hebben door DiMarzio in de VS gemaakte DiMarzio/IBZ-elementen en de betrekkelijk nieuwe Edge Zero tremolo. De RG3000-modellen (RG3620Z) hebben sinds dit jaar weer originele DiMarzio-elementen (Air Norton/Tone Zone, etc.) en een Edge Zero. Kwalitatief gezien zou er geen verschil moeten zijn tussen deze verschillende series.

Op modelniveau zijn er ook nog verschillen: zo zijn er natuurlijk ook hardtails, verschillende pickupconfiguraties, gitaren met een neck-thru constructie en gitaren met mahonie body i.p.v. basswood.

Een afweging die je moet maken is of je voorkeur hebt voor een bepaalde eigenschap (pickupconfiguratie, bodyhout, constructie, etc.), als je pickups toch gaat vervangen scheelt dat al in de overweging.
Waar je ook rekening mee moet houden zijn de verschillende tremolo's: in 2009 zijn er dus nog twee verschillende tremolo's verkrijgbaar: de oudere Edge Pro op de RG1000-series en de nieuwe Edge Zero op de rest. Veel gebruikers hebben nogal de voorkeur voor die oude Edge Pro en die verschilt qua feel en techniek nogal van de Edge Zero. Deze is gek genoeg zeer populair in Japan, maar als het aan veel (hooggeplaatste) Amerikanen had gelegen, was hij allang weer verdwenen in het voordeel van de Edge Pro (of ouder).

Als je kan aangeven wat je ongeveer zoekt qua specificaties, kan ik je misschien iets specifiekers aanraden, ook bijvoorbeeld bepaalde tweedehands modellen. Veel succes alvast met uitzoeken!

Ok dan thanks! Daar kan ik wat mee.
Ok,gaat ie:

hout: niet perse een voorkeur

constructie:zowel bolt on als neckthrough,geen voorkeur eigenlijk

pickups: liefst gewoon Dimarzio's

pickupconfiguratie: mmm,moeilijk...HSH of HSS

toets: maakt me niet zoveel uit,zolang het maar 24 frets is en lekker vlak.Ik zoek een fretboard waar ik overheen kan vliegen.

tremolo: gewoon de beste,die niet of nauwelijks ontstemt en die snaren wisselen en omstemmen ook niet al te ingewikeld maakt.

Ik speel met name stevige rock,niet eens zo zeer metal(al is het leuk als het wel kan natuurlijk)en als het dan al metal is denk dan aan Ozzy,Judas Priest enz. Ook speel ik graag bluesrock (SRV,Hendrix) maar daar gebruik ik mn strat wel voor.
Het gaat er mij gewoon om dat ik een lekker allround gitaartje bemachtig die gewoon waanzinnig wegspeelt. Ik wil me nu met name toe gaan leggen op het echte shredwerk a la Malmsteen,Kotzen enz. dus playability staat hoog in het vaandel.

YannickH
7 november 2009, 19:36
ik heb 1maand geleden men gibson lespaul classic 1960 verkocht en een ibanez rg1527 prestige(7snaar) gekocht.ik heb nog geen minuut spijt gehad!echt fijne gitaar en een superhals!!!alleen de ibanez pickups vallen beetje tegen maar ik ga er een dimarzio d-sonic insteken.
ibanez prestigereeks is zen geld meer dan waard!

Sinner1980
7 november 2009, 19:54
ik heb 1maand geleden men gibson lespaul classic 1960 verkocht en een ibanez rg1527 prestige(7snaar) gekocht.ik heb nog geen minuut spijt gehad!echt fijne gitaar en een superhals!!!alleen de ibanez pickups vallen beetje tegen maar ik ga er een dimarzio d-sonic insteken.
ibanez prestigereeks is zen geld meer dan waard!

Hey...Alexi? Ik dacht dat jij ESP speelde?;)
Cool man,bedankt voor de tip.

Ik heb net naar de RG Pretige en S prestige lijnen gekeken maar daar heb je dan ook weer 100000 modellen van...wat een zooitje,maar wel vet hoor

Bram+
7 november 2009, 20:20
Ok dan thanks! Daar kan ik wat mee.
Ok,gaat ie:
pickups: liefst gewoon Dimarzio's

pickupconfiguratie: mmm,moeilijk...HSH of HSS

tremolo: gewoon de beste,die niet of nauwelijks ontstemt en die snaren wisselen en omstemmen ook niet al te ingewikeld maakt.
Pickups:
Wat betreft pickupconfiguratie: HSS op Prestige RGs bestaat niet meer sinds een paar jaar, HSH wel, maar er wordt op dit moment geen Ibanez aangeboden in Europa met fabrieksaf 'normale' DiMarzio-elementen in HSH. Misschien maar meteen een belangrijk punt: we lopen bijna tegen het eind van het jaar, eind januari worden er weer een hoop nieuwe Ibanez-modellen geïntroduceerd, dus als je van plan was even te wachten, is het wellicht de moeite waard te wachten tot dan.

In Amerika zijn overigens wel modellen met DiMarzio pups in HSH verkrijgbaar, in Europa heb je alleen gitaren met de zogenaamde DiMarzio/IBZ-elementen (dus door DiMarzio voor Ibanez in elkaar gezet) in HSH, die hebben een wat 'algemener' klank in vergelijking met de Air Nortons/Tone Zones. Natuurlijk zijn er ook HSH-gitaren met Ibanez eigen V7/S1/V8-setje.

Tremolo
Kwestie Edge Pro/Edge Zero. Commentaar op de Edge Zero gaat meestal over de feel. De EZ mist de directe feel van oudere trems en daarom komen bepaalde tremolotechnieken niet goed uit de verf. Je krijgt er wel meer gebruiksvriendelijkheid voor terug: veel van de standaard 'floyd rose' problemen op het gebied van stabiliteit zijn opgelost, afstelling gaat op sommige vlakken ook makkelijker.

Shortlist
Gebaseerd op wat er nu in 2009 nog verkrijgbaar is, kom ik op de volgende gitaren:

De RG1570 (http://www.thomann.de/nl/ibanez_rg1570bk.htm): HSH (niet DiMarzio), Edge Pro tremolo. Eigenlijk een standaard sinds 1989.
De RG2570MZ (http://www.thomann.de/nl/ibanez_rg2570mzvbe.htm) HSH (DiMarzio/IBZ), Edge Zero, maple fingerboard (!). Er zijn ook vergelijkbare modellen met rosewood.
De RG2620Z (http://www.thomann.de/nl/ibanez_rg2620z_gk.htm): DiMarzio Air Norton/Tone Zone en Edge Zero. Geen HSH, wel HH met vijfstandenschakelaar, dus er zitten wel single coil-achtige sounds in.
De RG3620Z (http://www.thomann.de/nl/ibanez_rg3620z_abb.htm) Weer Air Norton/Tone Zone en Edge Zero, maar nu ook mahonie body en supreme afwerking. Huidige topmodel (neck-thru modellen niet meegerekend).
De RGT320Z (http://www.thomann.de/nl/ibanez_rgt320z_vcl.htm): Absolute topper, neck-thru, Edge Zero, maar weer geen 'echte' DiMarzio pickups :dontgeti:

Thmz
7 november 2009, 20:31
Jij zoekt juist dezelfde gitaar als mij, met juist hetzelfde probleem. Ik wou ook eerst een strat ,ben dan toch maar voor een superstrat gegaan vanwege de veelzijdigheid. Omdat ik mijn 1000 euro's niet aan een slechte gitaar wou spenderen heb ik UREN en UREN op google naar reviews enzo zitten kijken om te weten of het wel de perfecte gitaar zou zijn.
(en btw de Ibanez site vindt ik juist heel handig, alles mooi gesorteerd enzo)
Het makkelijke aan Ibanez is dat zij niet zeggen: Licensed Floyd tremolo, maar echt een naam geven aan de Trem waar je makkelijk kan kijken of die gitaar een goede of slechte tremolo heeft.
Trems die (vindt ik!) goed zijn:
-Edge Pro
-Edge Zero
-ZR-II (ZR-2)

Tremolo's waar je mee moet oppasen:
ZR (zie verder voor uitleg)

Tremolo's waar je beter kan wegblijven:
-Edge III / Edge Pro II

Ik ken redelijk wat van de Ibanez gitaren dus vertel hier ook mijn bevindingen (ik praat alleen maar over diegenen met tremolo ;) )
De Ibanez serie moet je meestal gewoon naar het eerste cijfer kijken. Dit is tot welke 'rang' hij behoort en meestal hoe hoger- hoe duurder :p De overige cijfers zijn wat kleinere (soms uiterlijke) aanpassingen.

Als de laatste 2 cijfers (bij RG's alleen) -50 is dan betekent het MET slagplaat, als het -70 is zonder slagplaat, bv: RG2550 is MET slagplaat, RG2570 is zonder.

RG's: Niet-Prestige: Neck van 19mm De goedkoopste koreanen en indonesen zijn matig wat betreft kwalitiet van tremolo. Deze tremolo (Edge III) BLIJFT (in tegenstelling tot je vaak hoort) wel in tuning, maar het probleem is dat deze tremolo uit niet zo sterke metalen is gemaakt en dus rapper zal stuk gaan. De hals (gemaakt uit 3 stukken)

RG's : Prestige! : Dit zijn echte klasse dingen vindt ik. Allemaal met goede trems, hals uit 5 stukken.
-RG1550/1570:Neck van 18mm Vanaf 800-850 te vinden: De goedkoopste in de RG Prestige serie: Edge Pro trem die echt kwaliteit is. Vintage (V) pickups die onderschat worden maar niet zo goed zijn als de 'echte' pickups (Dimarzio's etc)
-RG2550/2570: Neck van 18mm: Vanaf 950 -1000 te vinden: Edge Zero trem, die het voordeel heeft van het ZPS systeem. Dit systeem is een soort veren systeem dat de tremolo meer stabiliteit geeft. 'Tricks' doen gaat met de ZPS iets stroever. Je kan dit systeem eruit halen en dan werkt de tremolo net als een Edge Pro en dus veel lichter. Ik vindt het ZPS-systeem wel handig want dan kan ik naar Drop D gaan zonder dat de andere snaren ontstemmen. (niet mogelijk zonder ZPS)
Voor de rest Ibanez/Dimarzio pickups (gemaakt door Dimarzio,speciaal voor Ibanez) klinken vindt ik redelijk 'duidelijk' moeilijk uit te leggen, pickups moet je gewoon horen.
-RG3620: (2000 euro) Neck van 17mm, ECHTE Dimarzio's, Edge Zero, vooral uiterlijke aanpassingen. (stiekem vindt ik ze de prijs niet totaal waard :p)

Dus variaties van de 3 laatste nummers zijn ongeveer hetzelfde ;)

S series: Hebben een hele lichte body. Niet-Prestiges met ZR tremolo. Hierbij kan de tremolo-pook houder breken als je het moertje niet goed strak houdt!
Prestiges: (S5470) vanaf 1200 euro: Met ZR-II, hetzelfde als de gewone ZR, maar met verbeterde tremolo-pook houder die niet breekt (dezelfde houder als Edge Zero van RG2550z...) Hele toffe gitaren met 18mm neck. Goede ZR-II trem. 24 frets.
S- Niet Prestiges van de S3xx tot de S6xx toffe gitaren, wel 22 frets, 3 piece neck van 19mm, ZR trem (let op voor de brekende pook-houder, te voorkomen door moertje altijd vast te zetten), zelfde elementen als de niet-Prestige Rg's.

Je hebt dan ook nog de SV series. Deze zijn eigenlijk gelijk aan de S-prestiges, maar hebben een andere tremolo. Deze tremolo lijkt meer op een Vintage tremolo. Toch verkies ik de gewone ZR trem. (blijft beter in stemming)

Eigenlijk zit je met elke Prestige wel goed. Met de Niet-Prestiges moet je oppassen voor die dingetjes die je moet weten zoals het breken van de tremolo-pookhouder, dat je kan voorkomen door het moertje.

Ik hoop dat je hier wat verder mee kunt.

Quicksilver
7 november 2009, 22:46
Jij zoekt juist dezelfde gitaar als mij, met juist hetzelfde probleem. Ik wou ook eerst een strat ,ben dan toch maar voor een superstrat gegaan vanwege de veelzijdigheid. Omdat ik mijn 1000 euro's niet aan een slechte gitaar wou spenderen heb ik UREN en UREN op google naar reviews enzo zitten kijken om te weten of het wel de perfecte gitaar zou zijn.
(en btw de Ibanez site vindt ik juist heel handig, alles mooi gesorteerd enzo)
Het makkelijke aan Ibanez is dat zij niet zeggen: Licensed Floyd tremolo, maar echt een naam geven aan de Trem waar je makkelijk kan kijken of die gitaar een goede of slechte tremolo heeft.
Trems die (vindt ik!) goed zijn:
-Edge Pro
-Edge Zero
-ZR-II (ZR-2)

Tremolo's waar je mee moet oppasen:
ZR (zie verder voor uitleg)

Tremolo's waar je beter kan wegblijven:
-Edge III / Edge Pro II

Ik ken redelijk wat van de Ibanez gitaren dus vertel hier ook mijn bevindingen (ik praat alleen maar over diegenen met tremolo ;) )
De Ibanez serie moet je meestal gewoon naar het eerste cijfer kijken. Dit is tot welke 'rang' hij behoort en meestal hoe hoger- hoe duurder :p De overige cijfers zijn wat kleinere (soms uiterlijke) aanpassingen.

Als de laatste 2 cijfers (bij RG's alleen) -50 is dan betekent het MET slagplaat, als het -70 is zonder slagplaat, bv: RG2550 is MET slagplaat, RG2570 is zonder.

RG's: Niet-Prestige: Neck van 19mm De goedkoopste koreanen en indonesen zijn matig wat betreft kwalitiet van tremolo. Deze tremolo (Edge III) BLIJFT (in tegenstelling tot je vaak hoort) wel in tuning, maar het probleem is dat deze tremolo uit niet zo sterke metalen is gemaakt en dus rapper zal stuk gaan. De hals (gemaakt uit 3 stukken)

RG's : Prestige! : Dit zijn echte klasse dingen vindt ik. Allemaal met goede trems, hals uit 5 stukken.
-RG1550/1570:Neck van 18mm Vanaf 800-850 te vinden: De goedkoopste in de RG Prestige serie: Edge Pro trem die echt kwaliteit is. Vintage (V) pickups die onderschat worden maar niet zo goed zijn als de 'echte' pickups (Dimarzio's etc)
-RG2550/2570: Neck van 18mm: Vanaf 950 -1000 te vinden: Edge Zero trem, die het voordeel heeft van het ZPS systeem. Dit systeem is een soort veren systeem dat de tremolo meer stabiliteit geeft. 'Tricks' doen gaat met de ZPS iets stroever. Je kan dit systeem eruit halen en dan werkt de tremolo net als een Edge Pro en dus veel lichter. Ik vindt het ZPS-systeem wel handig want dan kan ik naar Drop D gaan zonder dat de andere snaren ontstemmen. (niet mogelijk zonder ZPS)
Voor de rest Ibanez/Dimarzio pickups (gemaakt door Dimarzio,speciaal voor Ibanez) klinken vindt ik redelijk 'duidelijk' moeilijk uit te leggen, pickups moet je gewoon horen.
-RG3620: (2000 euro) Neck van 17mm, ECHTE Dimarzio's, Edge Zero, vooral uiterlijke aanpassingen. (stiekem vindt ik ze de prijs niet totaal waard :p)

Dus variaties van de 3 laatste nummers zijn ongeveer hetzelfde ;)

S series: Hebben een hele lichte body. Niet-Prestiges met ZR tremolo. Hierbij kan de tremolo-pook houder breken als je het moertje niet goed strak houdt!
Prestiges: (S5470) vanaf 1200 euro: Met ZR-II, hetzelfde als de gewone ZR, maar met verbeterde tremolo-pook houder die niet breekt (dezelfde houder als Edge Zero van RG2550z...) Hele toffe gitaren met 18mm neck. Goede ZR-II trem. 24 frets.
S- Niet Prestiges van de S3xx tot de S6xx toffe gitaren, wel 22 frets, 3 piece neck van 19mm, ZR trem (let op voor de brekende pook-houder, te voorkomen door moertje altijd vast te zetten), zelfde elementen als de niet-Prestige Rg's.
S-Prestiges:

Je hebt dan ook nog de SV series. Deze zijn eigenlijk gelijk aan de S-prestiges, maar hebben een andere tremolo. Deze tremolo lijkt meer op een Vintage tremolo. Toch verkies ik de gewone ZR trem. (blijft beter in stemming)

Eigenlijk zit je met elke Prestige wel goed. Met de Niet-Prestiges moet je oppassen voor die dingetjes die je moet weten zoals het breken van de tremolo-pookhouder, dat je kan voorkomen door het moertje.

Ik hoop dat je hier wat verder mee kunt.

Dit soort posts vormen een lach (positief) op mijn gezicht en hier word ik blij van. Dit zijn van die posts die je nog een heleboel mensen teruglinkt. Ik ben dan niet de topicstarter, maar ik wil je graag bedanken voor deze inbreng :ok:

Sinner1980
7 november 2009, 22:50
Thmz en Bram...te gek mannen,daar kan ik wat mee,thanks.
Toch maar eerst eens wat proberen van dat Ibanez spul ipv nog een strat te bestellen (heb al een strat maar vind het waanzinnige gitaren dus...)
Ik ga me nog ff lekker inlezen,bedankt!:ok:

Sinner1980
7 november 2009, 22:51
Dit soort posts vormen een lach (positief) op mijn gezicht en hier word ik blij van. Dit zijn van die posts die je nog een heleboel mensen teruglinkt. Ik ben dan niet de topicstarter, maar ik wil je graag bedanken voor deze inbreng :ok:

Idd,grote klasse...wat een lieverds die Ibanez mensen,ik ga ook maar bij de club denk ik:)

Sinner1980
7 november 2009, 22:55
Nog ff één vraagje,waarom zou ik de de RG eventueel boven de S verkiezen?
Wat is nou het grote verschil als ik vragen mag? Ben ff benieuwd al durf ik haast niks meer te vragen na zo'n topuitleg;)

Sinner1980
7 november 2009, 22:57
http://www.thomann.de/nl/ibanez_s5470tks.htm

Persoonlijk vind ik dit wel een hele mooie rakker maar das puur op looks dan...

Quicksilver
7 november 2009, 23:25
http://www.thomann.de/nl/ibanez_s5470tks.htm

Persoonlijk vind ik dit wel een hele mooie rakker maar das puur op looks dan...

Inderdaad, hele mooie :O

Rock Bottom
8 november 2009, 03:24
Dit soort posts vormen een lach (positief) op mijn gezicht en hier word ik blij van. Dit zijn van die posts die je nog een heleboel mensen teruglinkt. Ik ben dan niet de topicstarter, maar ik wil je graag bedanken voor deze inbreng :ok:

mercury je gaat vooruit.

mesaman
8 november 2009, 09:19
s = is vaak een ander houtsoort de body vorm is anders en 22 frets.
rg= 24frets.dunnere hals.vollere body,andere feel.

ik heb zelf bijde gitaren gehad en ze zijn allebij gewoon goed.als je maar een japanse hebt.mijn ervaring is dat de oude gitaren 1987-1993 een bijzondere goede feel hebben en qualitatief zeer goed zijn.ik weet niet of je gewoon nieuw wilt kopen of ook 2e hands.voor nieuw zie de vorige post van de ibanez kenners.
als 2e hands zouden sommige signature modellen ook een optie kunnen zijn,bv een jem paul gilbert of satriani model.het voordeel van deze vind ik de dimarzio's,afwerking en leuke kleurstellingen.en 2e hands zeker goed geprijsd vergeleken met een nieuwe ibanez 1000/2000.en als je die ooit 2ehands weg doet kan het voor bijna de zelfde prijs weer.ik weet zeker dat je veel plezier gaat krijgen van je nieuwe/andere gitaar.

Thmz
8 november 2009, 09:22
Nog ff één vraagje,waarom zou ik de de RG eventueel boven de S verkiezen?
Wat is nou het grote verschil als ik vragen mag? Ben ff benieuwd al durf ik haast niks meer te vragen na zo'n topuitleg;)

Bij de Niet-Prestiges is het belangrijkste verschil vindt ik de tremolo van de S die beter is als de Edge III van de Niet-Prestiges RG's.

Bij Prestiges vindt ik ze helemaal gelijk opgaan. De EdgeZero brug (de tremolo van de Ibanez Prestige RG2000 serie (of hoger) (1000 euro) en hoger, is zeer gelijk qua kwaliteit als de ZR-II van de S prestiges. (S5740 etc) Van tuners, tremolopook en intonatiesysteem zijn deze helemaal op elkaar gebaseerd. Het verschil zit m in de feel van de tremolo. De RG2000 of hoger met de Edge Zero tremolo gebruikt het traditionele 'knife-edge' systeem en zal (!zonder ZPS bar dan wel!) meer voelen als een gewone Floyd Rose. De ZR-II van de Prestige S's is met een soort van scharnieren (kijk naar je deur). Van kwaliteit zijn ze redelijk gelijk, maar van feel wel anders.
Hun Necks zijn dezelfde. De Pickups verschillen wel.
Voor de rest heeft een S een veel dunnere body. Verschil in gewicht weet ik niet echt meer. Mijn Prestige RG weegt wel weinig. De S is van mahogany en de RG's zijn (over het algemeen, enkele uitzonderingen) van Basswood.

In welke prijsklasse zoek je een gitaar?

EDIT:

s = is vaak een ander houtsoort de body vorm is anders en 22 frets.
rg= 24frets.dunnere hals.vollere body,andere feel.

Dit is niet meer van toepassing sinds de introductie van de nieuwe Prestige S's. (weet het jaar niet meer)
De Prestige S'en hebben nu ook 24 frets, de halzen zijn hetzelfde.

Bram+
8 november 2009, 10:33
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Sabers: licht, comfortabele vorm, goed in balans en dan neem ik (bij oudere modellen althans) twee fretjes minder graag voor lief. Persoonlijk vind ik het jammer dat Ibanez veel meer tijd en moeite in verschillende RG's steekt en de S een beetje een ondergeschoven kindje is en je weinig keus hebt.

Wat betreft de 'nieuwe' S Prestiges (dus die met 24 frets en ZR-II, Made in Japan, geïntroduceerd in 2008): dat zijn in de basis erg fijne gitaren, doen in niks onder vergeleken met RG Prestiges. Toch ben ik zelf meer liefhebber van de 'oudere' tremsystemen e.d. en wat minder van de nieuwe systemen: Edge Zero, ZR, ZR-II. Ik mis bij nieuwe trems toch het gevoel van de oude Edge. De huidige elementen in de S Prestiges zijn ook minder uitgesproken dan een 'normale' set DiMarzio/Seymour Duncan/etc. pickups. Desalniettemin zou ik er inderdaad ook eentje uitproberen als je de kans ziet.

Sinner1980
8 november 2009, 11:57
In welke prijsklasse zoek je een gitaar?

Laten we zeggen rond de 1500...
Minder is altijd goed natuurlijkj...
Ik heb mn les paul gister verkocht voor 1300 en was van plan die vintage hot rod strat ervoor terug te kopen,die ca 1260 is vanuit Engeland.
Ik heb nog iets van 600 opzij gelegd dus heb eigenlijk 1900 te besteden maar dat is eigenlijk niet echt de bedoeling mits ik er iets heel speciaals voor terug kan kopen. Een gitaar van rond de 1200-1300 is natuurlijk ook een optie om later eventueel de elementen uit te wisselen. Ik moet wel zeggen dat die hot rod strat ook nog hoog in het vaandel staat maar nogmaals toch zou ik graag zo'n Ibanezje eens een kans geven,mn vroeger leraar (nu gewoon vriend trouwens) is ook altijd erg lovend geweest over het merk,al deed ik het destijds teniet als speelgoedgitaartjes (beetje pesten mag toch)en staarde ik me volledig blind op Gibson...jammer achteraf want de nieuwe gitaren van Gibson stellen me flink teleur qua kwaliteit...

Sinner1980
8 november 2009, 12:03
Dus vergeet de niet prestiges maar,als het er één wordt,dan wordt het gewoon een prestige

Chuck_S.
8 november 2009, 12:21
Aangezien je naar nieuwe prestiges aan het kijken bent is het misschien ook interessant voor je om je ogen open te houden voor een 2e hands JEM. Ik heb zelf helaas geen ervaring met JEMs maar ze schijnen op een aantal vlakken net wat beter te zijn dan de rg's,

misschien dat bram+ dit even verder toe kan lichten.

Wat een ander voordeel is van een 2e hands JEM (of 2e hands in het algemeen) is dat de gitaar zijn waarde veel beter behoud. Ik heb zelf ooit een prestige rg gekocht en een jaar later weer verkocht om van het geld 2 oude (ook japanse) rg's te kopen die ik qua feel fijner vind (toch ook die oude edge tremolo's) en dus een veel betere prijs/kwaliteit-verhouding hebben.

YannickH
8 november 2009, 12:33
Hey...Alexi? Ik dacht dat jij ESP speelde?;)
Cool man,bedankt voor de tip.

Ik heb net naar de RG Pretige en S prestige lijnen gekeken maar daar heb je dan ook weer 100000 modellen van...wat een zooitje,maar wel vet hoor

nee ik had de rg1527 uitgetest en ik was er zo content over dat ik voor de ibanez ben gegaan.
nu paar gitaartjes verkopen en een 8string binnenhalen:cooler:
ik ben echt aan het gassen op een agile

Bram+
8 november 2009, 13:07
Aangezien je naar nieuwe prestiges aan het kijken bent is het misschien ook interessant voor je om je ogen open te houden voor een 2e hands JEM. Ik heb zelf helaas geen ervaring met JEMs maar ze schijnen op een aantal vlakken net wat beter te zijn dan de rg's,

misschien dat bram+ dit even verder toe kan lichten.

Wat een ander voordeel is van een 2e hands JEM (of 2e hands in het algemeen) is dat de gitaar zijn waarde veel beter behoud. Ik heb zelf ooit een prestige rg gekocht en een jaar later weer verkocht om van het geld 2 oude (ook japanse) rg's te kopen die ik qua feel fijner vind (toch ook die oude edge tremolo's) en dus een veel betere prijs/kwaliteit-verhouding hebben.
Waar ik me bij kan aansluiten is dat tweedehands zoeken de moeite loont, zeker bij een merk als Ibanez. Als ik nu een Ibanez zou moeten kopen, zou het zeker een tweedehandse zijn. Omdat het aanbod eigenlijk zo groot is, is het moeilijk om vooraf meteen een schifting te maken, maar inderdaad kijken naar de term 'Prestige' is verstandig, RG's van voor 2002 uitsluitend uit de 500-series of hoger (sleutelwoord: Edge tremolo, Lo Pro Edge tremolo), zelfde geldt voor Saber, Power of Radius modellen, etc. de JEM555 moet je vermijden als de pest :D


Of standaard JEMs beter zijn dan RGs betwijfel ik persoonlijk. Als je RG's vergelijkt met JEMs zijn er wel wat verschillen: andere pickups (DiMarzio PAF Pro's/Evo's in JEM's vs. Ibanez pickups in de meeste oude RGs), andere neckjoint voordat beide gitaren een all access neck joint kregen, er is een iets ander fret wire gebruikt en een ander halsprofiel. Halsprofiel is meer persoonlijke voorkeur, de JEM halzen zijn een fractie dikker, maar voelen ook iets anders aan. Dat de zogenaamde "Lion's Claw" tremolo routing van de JEM een positief effect heeft op de werking is in ieder geval een fabeltje, dat was slechts cosmetisch (net als de monkey grip en inlays natuurlijk). De scalloped frets van een JEM zijn leuk, maar niet noodzakelijk.

Bij (oudere) JEMs is zogenaamd 'American Basswood' gebruikt. Ik heb m'n twijfels of er inderdaad linde van Amerikaanse origine is gebruikt, aangezien Ibanez nou niet echt bekend staat als merk dat graag goederen heen en weer sleept van de VS naar Japan en weer terug naar de VS. Daarbij is er bij een houtsoort als linde maar de vraag of een Amerikaanse variant veel beter is als een 'lokale' variant.

Al met al is algemene afwerking op (duurdere) Ibanez gitaren gewoon identiek, of het nou een JEM777 is of een RG550.

Sinner1980
8 november 2009, 13:24
Ok,dus jullie zeggen 2e hands,fair enough...
Ik ben benieuwd wat zoiets gaat kosten dan,maar s ff zoeken...

Ook een knapperd trouwens,vraag me af of dat nou duur of cheap is zeg maar

http://cgi.ebay.nl/Ibanez-Prestige-S2170-FW-High-end-Team-J-Craft-NEW_W0QQitemZ280419719898QQcmdZViewItemQQptZGitarr en?hash=item414a515ada

Randy
8 november 2009, 13:34
Ik speel zelf al 8 jaar op S prestige gitaren. Heb vrij recent een S5470 RVK aangeschaft. Een prettige gitaar met een razendsnelle hals (zie youtube link):

http://www.youtube.com/watch?v=vgsEqZJ6_y0

Zal binnenkort een filmpje uploaden met wat whammy abuse. De tremolo is heel stabiel. Als je een snaar breekt blijft het vrijwel op stemming. Dit in tegenstelling tot andere locking trems.

Groeten,

Randy

Sinner1980
8 november 2009, 13:39
You're the man Randy! thanks!:rockon:

Bram+
8 november 2009, 14:09
Ok,dus jullie zeggen 2e hands,fair enough...
Ik ben benieuwd wat zoiets gaat kosten dan,maar s ff zoeken...

Ook een knapperd trouwens,vraag me af of dat nou duur of cheap is zeg maar

http://cgi.ebay.nl/Ibanez-Prestige-S2170-FW-High-end-Team-J-Craft-NEW_W0QQitemZ280419719898QQcmdZViewItemQQptZGitarr en?hash=item414a515ada
Het is een normale nieuwprijs voor die Koreaanse S Prestiges (want dat is het) wat zeker redelijke gitaren zijn. Die zijn uitgerust met de ZR trem, dus lees ook het stukje van Thmz over de ZR en ZR-II. Zelf heb ik een broertje van die S2170FW, de S2170:
http://i106.photobucket.com/albums/m251/bramboerboom/PCM.jpg

Als ik me niet vergis staat er zo'n FW op marktplaats, of heeft er in ieder geval een tijdje op gestaan. Zou zelfs van een forumlid kunnen zijn, want die had ook zoiets dergelijks te koop.

Sinner1980
8 november 2009, 14:37
Het is een normale nieuwprijs voor die Koreaanse S Prestiges (want dat is het) wat zeker redelijke gitaren zijn. Die zijn uitgerust met de ZR trem, dus lees ook het stukje van Thmz over de ZR en ZR-II. Zelf heb ik een broertje van die S2170FW, de S2170:
http://i106.photobucket.com/albums/m251/bramboerboom/PCM.jpg

Als ik me niet vergis staat er zo'n FW op marktplaats, of heeft er in ieder geval een tijdje op gestaan. Zou zelfs van een forumlid kunnen zijn, want die had ook zoiets dergelijks te koop.

Ok,die is dus Koreaans...maar ik moet een Jappie hebben toch? Althans,die zijn toch beter?

Sinner1980
8 november 2009, 15:14
http://www.guitarguitar.co.uk/electric_guitars_detail.asp?stock=09071310132329

Ik vind deze ook wel flashy,met dimarzio's en al...
Is dit goedkoop vraag ik me af?
Fijne gasten bij HuitarGuitar,eerder van gekocht..
Moet sowieso wel schelen met de lage wisselkoers en al

Quicksilver
8 november 2009, 15:15
http://www.guitarguitar.co.uk/electric_guitars_detail.asp?stock=09071310132329

Ik vind deze ook wel flashy,met dimarzio's en al...
Is dit goedkoop vraag ik me af?
Fijne gasten bij HuitarGuitar,eerder van gekocht..
Moet sowieso wel schelen met de lage wisselkoers en al

Die vind ik dus weer 10 keer niets hè.. jammer.. :dontgeti:

Sinner1980
8 november 2009, 15:25
Die vind ik dus weer 10 keer niets hè.. jammer.. :dontgeti:

Als ik alles op een rijtje zet schijnt het wel één van de betere en duurste modellen van het moment te zijn,ik kan ernaast zitten natuurlijk.
Die gele pickups...tja,geinig vind ik juist,maar goed

Thmz
8 november 2009, 18:48
Om terug te komen op de JEM vs Prestige RG discussie. Ze zijn niet noodzakelijk beter of slechter in afwerking
De verschillen zitten 'm in de specs. Een nieuwe JEM is btw 2500 euro. Als je dit nu tegenover een nieuwe RG van 800 euro zet (zie bv Ibanez RG1570) zijn de verschillen dit:
De RG die 3 keer goedkoper is heeft dezelfde tremolo.
De JEM is gemaakt uit Alder hout en de RG uit basswood.
De JEM heeft 6105 frets en de RG Jumbo frets.
De JEM hals voelt anders aan. Niet echt beter of slechter, persoonsgebonden.
De betere pickups van de JEM. Maar pickups zijn makkelijk te vervangen, niet?
Voor de rest cosmetische dingen.

Dan begin ik altijd te twijfelen aan die prijs van de JEM. Als je ziet dat je met een RG1570 (prijs met pickup change 1050 euro) de helft goedkoper uitkomt betaal je denk ik veel voor de Steve Vai op je gitaar. Je hebt dan wel niet de 6105 frets en het uiterlijk. :p


http://www.guitarguitar.co.uk/electr...09071310132329

Ik vind deze ook wel flashy,met dimarzio's en al...
Is dit goedkoop vraag ik me af?
Fijne gasten bij HuitarGuitar,eerder van gekocht..
Moet sowieso wel schelen met de lage wisselkoers en al

De RG3570Z is een nieuw model van Januari 2009. Als hij van deze nieuwe reeks komt heeft hij de Super Wizard Neck van 17mm. Dus weer een andere feel als die van de RG2xxx en RG1xxx serie. De prijs van de gitaar zou zo op een 1400 euro komen denk ik zo? Voor die prijs zijn de alternatieven een S prestige (bv S5470) met veranderde pickups of een RG prestige (bv 2000 serie) met pickups swap.



Zal binnenkort een filmpje uploaden met wat whammy abuse. De tremolo is heel stabiel. Als je een snaar breekt blijft het vrijwel op stemming. Dit in tegenstelling tot andere locking trems.

Dit is niet volledig waar blijkbaar. De tremolo is dus de ZR-II met een ZPS. Ik heb een Edge Zero met ZPS en ik heb gehoord dat dit meer een marketing truk van Ibanez is. De verandering op de brug is gewoon té groot om nog in stemming te blijven. Het helpt wel bij de gitaar te stemmen en bends. (lichtere veranderingen van spanning op de brug)

Quicksilver
8 november 2009, 19:23
Om terug te komen op de JEM vs Prestige RG discussie. Ze zijn niet noodzakelijk beter of slechter in afwerking
De verschillen zitten 'm in de specs. Een nieuwe JEM is btw 2500 euro. Als je dit nu tegenover een nieuwe RG van 800 euro zet (zie bv Ibanez RG1570) zijn de verschillen dit:
De RG die 3 keer goedkoper is heeft dezelfde tremolo.
De JEM is gemaakt uit Alder hout en de RG uit basswood.
De JEM heeft 6105 frets en de RG Jumbo frets.
De JEM hals voelt anders aan. Niet echt beter of slechter, persoonsgebonden.
De betere pickups van de JEM. Maar pickups zijn makkelijk te vervangen, niet?
Voor de rest cosmetische dingen.

Dan begin ik altijd te twijfelen aan die prijs van de JEM. Als je ziet dat je met een RG1570 (prijs met pickup change 1050 euro) de helft goedkoper uitkomt betaal je denk ik veel voor de Steve Vai op je gitaar. Je hebt dan wel niet de 6105 frets en het uiterlijk. :p


De RG3570Z is een nieuw model van Januari 2009. Als hij van deze nieuwe reeks komt heeft hij de Super Wizard Neck van 17mm. Dus weer een andere feel als die van de RG2xxx en RG1xxx serie. De prijs van de gitaar zou zo op een 1400 euro komen denk ik zo? Voor die prijs zijn de alternatieven een S prestige (bv S5470) met veranderde pickups of een RG prestige (bv 2000 serie) met pickups swap.


Dit is niet volledig waar blijkbaar. De tremolo is dus de ZR-II met een ZPS. Ik heb een Edge Zero met ZPS en ik heb gehoord dat dit meer een marketing truk van Ibanez is. De verandering op de brug is gewoon té groot om nog in stemming te blijven. Het helpt wel bij de gitaar te stemmen en bends. (lichtere veranderingen van spanning op de brug)

Weer zo'n inhoudelijke post, keep them coming Thmz en Bram ook! :ok::cheerup:

Bram+
8 november 2009, 19:42
De RG3570Z is een nieuw model van Januari 2009. Als hij van deze nieuwe reeks komt heeft hij de Super Wizard Neck van 17mm. Dus weer een andere feel als die van de RG2xxx en RG1xxx serie.
Alle RG3570Z's hebben de Super Wizard Prestige neck, net als alle andere RG3000-series modellen uit 2009.
De Super Wizard Prestige is eigenlijk een terugkeer naar de afmetingen van de oude Wizard, die waren ook 17mm bij fret 1.

Die RG3570Z is zover ik weet niet via normale wegen verkrijgbaar binnen de Nederlandse grenzen (wellicht volgend jaar?), je zult 'm dus inderdaad moeten importeren vanuit een land waar hij dat wel is, UK bijvoorbeeld dus, of de VS.

Sinner1980
8 november 2009, 20:12
Alle RG3570Z's hebben de Super Wizard Prestige neck, net als alle andere RG3000-series modellen uit 2009.
De Super Wizard Prestige is eigenlijk een terugkeer naar de afmetingen van de oude Wizard, die waren ook 17mm bij fret 1.

Die RG3570Z is zover ik weet niet via normale wegen verkrijgbaar binnen de Nederlandse grenzen (wellicht volgend jaar?), je zult 'm dus inderdaad moeten importeren vanuit een land waar hij dat wel is, UK bijvoorbeeld dus, of de VS.

Vandaar dat ik m ook eventueel bij guitarguitar uit UK zou weg halen,voor zo'n ca 1280,- euro...niet slecht toch?;)
Al blijft de vintage hot rod strat wel mn meest waarschijnlijke keuze.
Sowieso ga ik me wat meer verdiepen in de Ibanez wereld,veel testen enz om ,mocht het bevallen,er sowieso volgend jaar 1 te halen...

Sinner1980
8 november 2009, 20:14
Weer zo'n inhoudelijke post, keep them coming Thmz en Bram ook! :ok::cheerup:

Idd weer een goeie...thanks gasten,het is een erg nuttig topic geworden voor klanten zoals mij die het wat ondergewaardeerde Ibanez wilen gaan ontdkken:cheerup:

Sinner1980
8 november 2009, 20:16
Oh ja, die JEM's...daar ben ik niet echt wild van met name dankzij dat handvat (monkey grip,I know).
Ik zie er geen toegevoegde waarde van en als die waarde cosmetisch zou moeten zijn dan zeg ik...bah

mesaman
8 november 2009, 23:04
bij de jem kan de tremmelo wel ruim een halve cm verder achteruit.:hippie:
de rg is gewoon fantastisch!ga lekker proberen en je vind je droom gitaar!

Sinner1980
8 november 2009, 23:14
Oh ja, hoe zit het met omstemmen,gaat dat een beetje makkelijk of is dat meteen weer een operatie?

Bram+
8 november 2009, 23:22
Oh ja, hoe zit het met omstemmen,gaat dat een beetje makkelijk of is dat meteen weer een operatie?
Het blijven zwevende tremolos eh ;) Van echt makkelijk omstemmen is geen sprake, tenzij je iets als een tremol-no (http://www.tremol-no.com/) installeert en die vastzet op het moment dat je drastisch (tijdelijk) van tuning wil veranderen (je kunt dan dus ook tijdelijk je tremolo niet gebruiken). Als je echt graag vaak wil omstemmen maar ook per se een tremolo wil, kan ik je wel zo'n tremol-no aanraden

Bij de nieuwe systemen (ZR, Edge Zero) met de 'stop-bar' geïnstalleerd is het wel redelijk mogelijk de gitaar te drop tunen (van E naar drop-D) met behulp van de fine tuner zonder drastische ontstemmingen. Echt ideaal vind ik het niet.

Sinner1980
9 november 2009, 00:04
Ok, cool bedankt.

Ik ga aankomend weekend naar Den Haag om deze gitaar uit te proberen

http://www.rockpalace.com/product/Ibanez-S5470-Prestige-Transparent-Black-Sunburst

Lijkt me een mooie prijs. Ik ben wel benieuwd of dit een Japanner is want ik heb door het lezen van verschillende sites al een beetje een afkeer gekregen van Koreaanse Ibanezjes. Tegelijkertijd ga ik daar ook de vintage hot rod nog eens vasthouden en misschien wat RG's al moet ik zeggen dat de S me veel meer aanspreekt qua looks. Mocht ik voor deze Ibanez gaan dan ga ik wel de stock pickups wisselen voor Dimarzios aangezien dit echt de moeite waard schijnt te zijn. Andere potentiele kanshebber is deze

http://www.thomann.de/nl/ibanez_s5470frvk.htm

Al vraag ik me af of de enige meerwaarde van deze gitaar de finish is want dat vind ik het prijsverschil dus niet waard.

Sowieso wordt het,als het een Ibanez wordt, een prestige S5470,vooralsnog dan...Testen geblazen dus.

Ik ben alleen benieuwd of het dus om een made in Japan gitaar gaat...

Thmz
9 november 2009, 16:57
Ok, cool bedankt.
Ik ga aankomend weekend naar Den Haag om deze gitaar uit te proberen
http://www.rockpalace.com/product/Ibanez-S5470-Prestige-Transparent-Black-Sunburst
http://www.thomann.de/nl/ibanez_s5470frvk.htm
Al vraag ik me af of de enige meerwaarde van deze gitaar de finish is want dat vind ik het prijsverschil dus niet waard.
Sowieso wordt het,als het een Ibanez wordt, een prestige S5470,vooralsnog dan...Testen geblazen dus.
Ik ben alleen benieuwd of het dus om een made in Japan gitaar gaat...
Dit zijn dezelfde gitaren, alleen heeft de ene een flamed (?) laagding. Van specs zijn ze hetzelfde. Ze komen uit Japan. Ze hebben de ZR-II tremolo met dus die ZPS stop-bar die zorgt dat je geen stem-problemen hebt en zelfs naar drop-D kan gaan.

Zie ook: http://ibanez.wikia.com/wiki/S5470
en : http://ibanez.wikia.com/wiki/S5470F

Trouwens, de duitse shops zijn in Ibanez redelijk duur. Bij Rockpalace is dezelfde S5470F 'maar' 1399.

Sinner1980
9 november 2009, 18:00
Dit zijn dezelfde gitaren, alleen heeft de ene een flamed (?) laagding. Van specs zijn ze hetzelfde. Ze komen uit Japan. Ze hebben de ZR-II tremolo met dus die ZPS stop-bar die zorgt dat je geen stem-problemen hebt en zelfs naar drop-D kan gaan.

Zie ook: http://ibanez.wikia.com/wiki/S5470
en : http://ibanez.wikia.com/wiki/S5470F

Trouwens, de duitse shops zijn in Ibanez redelijk duur. Bij Rockpalace is dezelfde S5470F 'maar' 1399.

Had ik gezien idd,nog bedankt man voor alle info.
Ik ben er wel aardig uit maar denk dat ik toch voor de strat ga. Vervolgens kijken wat er januari uitkomt aan nieuwe Ibanezjes en dan een lekker lange speurtocht doen naar mijn ultieme..
Ben toch wel flink gecharmeerd van het merk geraakt (al voor dit topic hoor) maar een stuk wijser geworden aan de hand van dit topic.
Mn neef gaat eind dit jaar nog op Ibanezjacht dus kan ik die kennis weer op hem overdragen,helemaal fijn;)

Randy
9 november 2009, 20:18
You're the man Randy! thanks!:rockon:

Thanks dude.. heel veel succes met je aankoop.

Groeten,

Randy

Bram+
9 november 2009, 20:26
Dit zijn dezelfde gitaren, alleen heeft de ene een flamed (?) laagding. Van specs zijn ze hetzelfde. Ze komen uit Japan. Ze hebben de ZR-II tremolo met dus die ZPS stop-bar die zorgt dat je geen stem-problemen hebt en zelfs naar drop-D kan gaan.

Zie ook: http://ibanez.wikia.com/wiki/S5470
en : http://ibanez.wikia.com/wiki/S5470F

Trouwens, de duitse shops zijn in Ibanez redelijk duur. Bij Rockpalace is dezelfde S5470F 'maar' 1399.
Goeie site :D :soinnocent:

Die S5470F heeft dus een gevlamd esdoorn 'topje', dat je mag interpreteren als zijnde een dun fineertje dat vooral een cosmetische functie heeft. Wel erg mooi trouwens.

Sinner1980
9 november 2009, 21:04
Goeie site :D :soinnocent:

Die S5470F heeft dus een gevlamd esdoorn 'topje', dat je mag interpreteren als zijnde een dun fineertje dat vooral een cosmetische functie heeft. Wel erg mooi trouwens.

Heel mooi,maar of het nou meteen €200,- mooier is...

Thmz
9 november 2009, 21:07
Heel mooi,maar of het nou meteen €200,- mooier is... Correctie. 110 euro bij rockpalace;-)

Sinner1980
9 november 2009, 21:08
Correctie. 110 euro bij rockpalace;-)

Ik overdrijf graag...;)

Sinner1980
10 november 2009, 19:47
Toch maar ff een bod gedaan op een ebay Ibanezje...who knows...;)