PDA

View Full Version : LTD EC 500 heavy?



MauserMorris
7 november 2009, 16:53
Hoi allemaal,

ben maar beginnertje, maar de volgende vraag;
ik heb een LTD EC 500 erg mooie gitaar vind ik en speelt ook fijn.
Gebruik 'm vnl voor ACDC etc maar als ik wat heftigers wil spelen klinkt die net niet zwaar genoeg op zijn EMG's 81.
Vooral de 6de snaar klinkt niet zo diep, komt dit door de body van de gitaar (erg licht) want een JH200 die ik ook heb is wel dik.:punk:

dank!

Morris

Quicksilver
7 november 2009, 17:05
Hoi allemaal,

ben maar beginnertje, maar de volgende vraag;
ik heb een LTD EC 500 erg mooie gitaar vind ik en speelt ook fijn.
Gebruik 'm vnl voor ACDC etc maar als ik wat heftigers wil spelen klinkt die net niet zwaar genoeg op zijn EMG's 81.
Vooral de 6de snaar klinkt niet zo diep, komt dit door de body van de gitaar (erg licht) want een JH200 die ik ook heb is wel dik.:punk:

dank!

Morris

Even kijken of je de polepieces op de pickups kunt verdraaien? Is dat mogelijk met EMG 81'ers aan de onderkant misschien? Of niet? :chicken:
Zou het zelf anders echt niet weten, is de topkam in orde?

Bram+
7 november 2009, 17:11
EMG81s hebben inderdaad geen aparte polepieces die je kan verdraaien. Ik maak dus op uit je verhaal dat je (mahonie?) gitaar uitgerust is met EMG elementen en dat je er geen heavy geluid uit krijgt? Vijf woorden: het ligt aan je versterker. Probeer er desnoods een testosteron verhogend pedaaltje tussen te zetten, maar aan de gitaar en/of elementen ligt het echt niet.

Quicksilver
7 november 2009, 17:13
EMG81s hebben inderdaad geen aparte polepieces die je kan verdraaien. Ik maak dus op uit je verhaal dat je (mahonie?) gitaar uitgerust is met EMG elementen en dat je er geen heavy geluid uit krijgt? Vijf woorden: het ligt aan je versterker. Probeer er desnoods een testosteron verhogend pedaaltje tussen te zetten, maar aan de gitaar en/of elementen ligt het echt niet.

Kan toch zijn dat ze hem slecht hebben afgesteld en de pickup niet horizontaal staat van snaar 1 naar snaar 6? Dat hij bij de kant van de hoge e snaar heel laag staat en bij de lage e wel op normale hoogte?

Ik zeg probeer de schroefjes eens aan te draaien tot hij goed klinkt en recht staat? :chicken:

Justinschut
7 november 2009, 17:39
Zou inderdaad kunnen, als de pickup aan 1 kant echt helemaal naar beneden staat... maar als ie er een beetje normaal in is geschroefd kan je met een EC500 met een EMG81 het zwaarste werk aan... mits je de versterker er voor hebt natuurlijk ;)

De dikste, vetste, duurste, zwaarste metal axe klinkt nergens naar op een 15 watt Squier versterkertje ;P

MauserMorris
7 november 2009, 18:12
heavy....

pas een blackstar ht5 met orange speaker (60W gekocht)....

ligt het daaraan?

Bram+
7 november 2009, 18:21
Kan toch zijn dat ze hem slecht hebben afgesteld en de pickup niet horizontaal staat van snaar 1 naar snaar 6? Dat hij bij de kant van de hoge e snaar heel laag staat en bij de lage e wel op normale hoogte?

Ik zeg probeer de schroefjes eens aan te draaien tot hij goed klinkt en recht staat? :chicken:
EMG's zijn echt stukken minder gevoelig voor zulke relatief kleine verschillen. Als er een zodanig verschil is, ligt het eerder aan de equalizing verderop in het signaalpad.

heavy....

pas een blackstar ht5 met orange speaker (60W gekocht)....

ligt het daaraan?
Niet aan de versterker an sich, maar wel aan de instellingen. Een echt heavy geluid is meestal te bewerkstelligen met een flinke dot gain (enter EMG pickups en je versterker, tube screamer etc.) en goede equalizing (dus het beïnvloeden van de verhoudingen tussen de bas, mids en laag van je geluid). Ik heb geen ervaring met die versterker, maar het lijkt me zeker dat er, gecombineerd met die gitaar en eventueel een overdrive/distortionpedaal en/of een equalizingpedaal, een scheur uit een 5-watt buizenamp te halen valt. Niet te onderschatten is ook de gebruikte speeltechniek.

macwilliams
7 november 2009, 19:06
Heeft de BS ook een FX loop? Je kunt ook overwegen er een EQ in te zetten. Verder ben ik het wel met Bram eens, een slechte palmmute verklooit ook je chugga geluid.

MauserMorris
7 november 2009, 19:30
ok , ik denk idd dat met meer bass, minder middle nog meer uit te halen is.
De Blackstar HT5 heeft idd een effect loop, wat is een goede EQ??? voor niet veel te veel...

alvast dank!

ps ik ben erg geinteresseerd in mensen met ervaringen met een blackstar die er zware zaken mee spelen. (vast beter als mij ps :hippie:)

merci!

macwilliams
7 november 2009, 20:00
Vroegâh toen metul nog gewoon heavy was hadden we een boss EQ in de loop. Niet het pedaaltje of zoals de zuiderlingen zeggen pendaaltje ( wat overigens fout is) maar de rack mount EQ. Staan nog wel eens op Mp voor een tientje of vijf / zes.

Die BS is die online of uit de winkel in de buurt ?

MauserMorris
7 november 2009, 20:05
ok thanks mate.

de blackstar is uit Heerlen van Guus Arons Guitarshop
net zoals de rest van mijn bunch die ik binnen het afgelopen 1/2 jaar heb verzameld:jam:

maar van boss is er dus een EQ pedaaltje.

rock on!

:noob:
:punk:
:strat:

MauserMorris
7 november 2009, 20:20
hello!

dank voor alle replies!

de Blackstar HT5 komt van de GUitarshop Guus Arons uit Heerlen.
lekker dichtbij

ok ik ga op zoek naar een boss EQ pedaaltje (ps ben van boven de grote rivieren :) )

laterz

MauserMorris
7 november 2009, 20:21
duh

mijn antwoord stond er wel maar dan op pag. 2...:chicken:

macwilliams
7 november 2009, 20:26
Morris,
misschien was ik niet helemaal duidelijk maar ik bedoel de rack versie uit de jaren '80 en niet het pedaaltje. Het pedaal vond ik niet goed omdat deze slecht afstelbaar was.

macwilliams
7 november 2009, 20:31
Ga naar die winkel waar je je amp gekocht hebt en ga met je neus voor de kast met pedaaltjes enzo staan en probeer er een paar EQ's uit. Je weet dan ook of je amp lekker reageert op effecten.

Chuck_S.
8 november 2009, 00:53
misschien heel erg flauw maar; Je hebt wel batterijen op je emg's aangesloten?
Ik ken iemand die dat vergeten was en toch nog genoeg output had om het niet te merken en die speelde thrashmetal dus wie weet ;)

RoelSmoel
8 januari 2010, 21:44
Even een lekker oud topic opgraven, is leuk hoor!

Zelf ook in het trotse bezit van een Blackstar HT5, in de gitaarzaak speel ik vrijwel altijd op een LTD EC-500 met een EMG 60 in de neck en een EMG 81 in de brug, dat is erg lekker!
Dus je vraag in de topictitel of dat vet is, ja, dat is vet..

Ik lees net trouwens ook in een ander topic dat je een MXR Fullbore Metal hebt gehaald, bij Arons, lijkt me sterk aan de datum en tijd van het bericht te zien, want deze pedaaltjes zijn deze week pas binnengekomen waarvan er 1 door mij gereserveerd is, en er een paar al verkocht zijn..

Verder, ben zelf ook nog eens van plan om EMG's in mijn EC-256 te pleuren!


Cheers!

MauserMorris
8 januari 2010, 22:42
hallo

de gitaar (en EMG's 81) is ook erug lekker en zeker ook de blackstar; zou 'm niet willen missen.

Maar wat ik heavy noem is maar mijn begrip; met de fulbore metal krijg ik de sound nu echt heavy (met de high naar op 9 uur); bv voor death metal (bv oude Obituary End Complete distortion geluid) doeleinden.
De blackstar zelf is heerlijk voor bv Black metal (ala Dissection of Marduk) vind ik (met mijn huidige kennis en set oren)
Natuurlijk alles in de juiste stemming (standaard of 1 step down in bovengenoemde gevallen)

ps vraag maar aan guusje wie nummer twee was in de rij:lp:

maar alles is maar met mijn geringe kennis van al deze zaken, dus alle hulp welkom :speed:

RoelSmoel
9 januari 2010, 20:52
@ MauserMorris,

Guus is al dood..
Zijn zoon, Jeroen, runt nu de zaak..

MauserMorris
10 januari 2010, 02:19
einde discussie