PDA

View Full Version : keuze jazzmaster



Danny0166
7 november 2009, 11:50
Ik heb mijn zinnen gezet op een Jazzmaster om een '60 /surf /spymusic sound te bekomen.
Wegens budgettaire reden zijn de Amerikaanse series uitgesloten, rest me dan nog de "crafted in Japan" en de Mexicaanse "classic player".
Ik weet dat het beter is beide uit te testen in de winkel zelf maar ik wil voor mezelf deze selectie op voorhand kunnen maken.
Ik zou de ervaringen van mensen op dit forum even willen toetsen aan de technische specificaties die opgegeven zijn door Fender zelf. Zijn de aanpassingen die gemaakt zijn op de Classic player zoveel beter dan de CIJ ?
Feitelijk wil ik gewoon weten wat de beste keus is op lange termijn.

groeten
Danny

Mitch
7 november 2009, 12:05
Sorry, maar zo'n keuze maak je niet op basis van specificaties. Het voordeel van internet, veel informatie en snel te vinden, is ook meteen het nadeel: je gaat steeds meer letten op informatie, details, specificaties maar da's maar een heel klein onderdeel van wat een gitaar goed of slecht maakt.
Een 'keuze op lange termijn' is sowieso een beejte moeilijk te maken met een gitaar. Je smaak kan veranderen, je speelstijl, noem maar op. Wat dan dit jaar nog geweldig lijkt kun je volgend jaar wel helemaal zat zijn.
Daarbij is een Jazzmaster ook typisch een gitaar die de meesten toch een beetje gaan aanpassen qua hardware of setup, naar eigen inzicht dus om nou op voorhand te bepalen of je voor een mex CP of een CIJ moet gaan... ik zou het je niet aanraden.
Daarnaast kan ik nu wel gaan blaten hoe tevreden ik ben met mijn CIJ maar dat was ik ook niet met de standaard electronica :D Maar een heerlijk dynamische gitaar was het al!

Danny0166
7 november 2009, 12:30
Daarnaast kan ik nu wel gaan blaten hoe tevreden ik ben met mijn CIJ maar dat was ik ook niet met de standaard electronica :D Maar een heerlijk dynamische gitaar was het al!
Kijk dat bedoel ik nou net : je zegt zelf dat de CIJ electronica vervangen is, dus wil wel eens weten waarom en door wat je deze vervangen hebt.
Misschien was mijn vraagstelling niet geheel duidelijk.


gr
Danny

Jay75
7 november 2009, 12:48
Ik speel met hetzelfde idee, ook zelfde muziekstijl en ik heb een AVRI gehad, en een Japanse. Die AVRI heb ik verkocht omdat ik toen weer eens wat anders wilde en daar cash voor nodig had.

Die japanse, had in mijn optiek wel de looks, maar niet de sound. Vond deze veel te schel zeker tov die AVRI, die ik later aanschafte.

In de Classic Player schijnen dan weer betere elementen te zitten en als je niet gaat zeuren om historisch correct schijnen de aanpasssingen een verrijking te zijn.

Dus qua jazzmaster ben ik er nu uit, mocht deze er een komen wordt het een Classic Player.

Maar nou zag ik laatst iemand op een Classic Player Jaguar en die was toch ook weer heel lekker. Die had dan ook nog de optie tot splitten van de elementen voor de echte jaguar sound, maar ook humbucking is een optie. HMMMMM....moeilijk want deze klinkt iets dunner, maar voor de muziek die ik wil maken ( dus surf, sixties beat etc ) past het wel.
Met daarbij de iets kleinere schaal denk ik dat íe misschien iets prettiger speelt omdat ik kleinere handen heb.

Maar een andere coole goedkopere optie is natuurlijk deze:

http://www.candyappleredguitars.com/product_info.php?products_id=1150&osCsid=3e8fdd565ab9ae16f6eb7c3b414e3a8e

FruscianteFan
7 november 2009, 12:48
Ik heb mijn zinnen gezet op een Jazzmaster om een '60 /surf /spymusic sound te bekomen.
Wegens budgettaire reden zijn de Amerikaanse series uitgesloten, rest me dan nog de "crafted in Japan" en de Mexicaanse "classic player".
Ik weet dat het beter is beide uit te testen in de winkel zelf maar ik wil voor mezelf deze selectie op voorhand kunnen maken.
Ik zou de ervaringen van mensen op dit forum even willen toetsen aan de technische specificaties die opgegeven zijn door Fender zelf. Zijn de aanpassingen die gemaakt zijn op de Classic player zoveel beter dan de CIJ ?
Feitelijk wil ik gewoon weten wat de beste keus is op lange termijn.

groeten
Danny
Het is heel herkenbaar ja. Het is makkelijk om achter je pc te vragen hoe het zit, maar het verschil tussen die gitaren moet je gewoon voelen en horen.

Ik heb enkele jaren terug op een CIJ Jazzmaster gespeeld, daar kon ik toen weinig mee (voelde vooral 'groter' aan dan de Jaguar waar ik die dag verliefd op werd). Een tijdje terug heb ik ook even op een Classic Player gespeeld, en dat beviel dan wel weer. Terwijl ik op papier eerder voor de CIJ zou gaan. Daar moet ik wel bij zeggen dat er twee jaar tussen zat en dat ik in die 2 jaar tijd vooral op een Fender Jaguar (CIJ) heb gespeeld.

Ik denk dat het met de CIJ wat meer tijd kost om de setup goed te krijgen omdat deze de ouderwetse Jazzmaster/Jaguar brug heeft, terwijl de Classic Player een tune-o-matic heeft. Verder zijn het in principe allebei gitaren van een zodanige kwaliteit dat je er in principe jaren mee vooruit kunt. Ik heb zelf dus een CIJ Jaguar, en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ik ooit een betere gitaar nodig zou hebben. Uiteindelijk gaat het tussen de CIJ en de CP om subtiele verschillen (toets zal wat anders aanvoelen, pickups zijn anders en de brug is anders) die je toch echt zelf zult moeten ervaren. Dat is misschien juist niet wat je wilt horen, maar het is niet anders.

Mitch
7 november 2009, 12:50
Da's een deel persoonlijke keuze maar ook kwaliteit speelde mee. De pickups waren door de vorige eigenaar alvervangen door Curtis Novaks. Da's een kwestie van smaak en wat je zoekt qua geluidskwaliteit. Ik ben een groot fan van echt goede pickups en Novaks zijn dat absoluut.
Ook zat er al een Mustang brug op, om te voorkomen dat er snaren van de brug knallen als je dunnere sets wil gebruiken. Gebruik je 011 dan heb je met een standaard JM brug geen probleem, wil je 010 of dunner dan is een Mustang brug aan te raden.
Ik heb zelf de pots laten vervangen omdat ik niet houd van de traditionele 1Meg pots op een Jazzmaster. Teveel tophoog als ze vol open staan maar dat vindt jij voor een surf sound misschien weer helemaal te gek. Er was wel een treble bleed nodig, de sound werd wel heel eerg dof bij terugdraaien van de volumepot waardoor de toonpot er bijna voor de sier op zat. Maar goed, dat is op zo veel middenklasse gitaren.
Dan nog blijf ik erbij dat goedkope, kleine veranderingen als vervangen van brug of pots wel heel veel uitmaken in de live performance van een gitaar, maar het heeft in mijn ogen niets te maken met het bepaalen van de lange termijn kwaliteit van een gitaar. Sterker nog: een potmeter is eigenlijk vergelijkbaar met snaren, die moet je ook op een gegeven moment vervangen en de één houdt van dikke snaren, de ander van dunne, etc.

Danny0166
7 november 2009, 13:06
Maar nou zag ik laatst iemand op een Classic Player Jaguar en die was toch ook weer heel lekker.

Maar een andere coole goedkopere optie is natuurlijk deze:

http://www.candyappleredguitars.com/product_info.php?products_id=1150&osCsid=3e8fdd565ab9ae16f6eb7c3b414e3a8e

Jay man, breng me nou niet terug aan het twijfelen....ik loop reeds enkele maanden te tobben of het een Jaguar of een Jazzmaster gaat worden :-)

FruscianteFan
7 november 2009, 13:20
Jay man, breng me nou niet terug aan het twijfelen....ik loop reeds enkele maanden te tobben of het een Jaguar of een Jazzmaster gaat worden :-)
Heb je ze allebei al uitgeprobeerd? Er zit namelijk best wel flink verschil tussen die twee, die keuze zou niet zo moeilijk moeten zijn.

Danny0166
7 november 2009, 13:49
Heb je ze allebei al uitgeprobeerd? Er zit namelijk best wel flink verschil tussen die twee, die keuze zou niet zo moeilijk moeten zijn.

Yep, het is de jazzmaster. Heb de jaguar kunnen vergelijken met een Jazzmaster CIJ
Alhoewel ze beide geschikt zijn voor het genre.

clive winston
7 november 2009, 21:26
ieder geval zijn het twee lekkere gitaartjes:soul:

tidalwave_sideburns
7 november 2009, 22:44
Misschien hier eens kijken?


http://www.rondomusic.com/sjm.html

Quicksilver
7 november 2009, 23:26
Misschien hier eens kijken?


http://www.rondomusic.com/sjm.html

Ja, leuk die rondomusic gasten (ze zijn aardig) maar al sturen ze je de verkeerde gitaar geen omruilen en geen geld terug omdat we in NL wonen. Heb eens wat met ze ge-emaild omtrend de Agile gitaren die ze aanbieden. Geen garanties, volgens mij heette de gast waarmee ik mailde Kurt en die kon mij nieteens de juiste gitaar garanderen. :dontgeti:

schunselaar
24 mei 2010, 13:37
Ik zou gewoon de winkel in lopen en allebij testen op je eigen amp.
Het kan niet anders dat er een iets meer uitspringt dan de anderre.

Good luck!

Mitch
24 mei 2010, 19:15
Wat denk je, zou hij een half jaar na dato nog steeds aan het tobben zijn? :listen:

Pepe
24 mei 2010, 19:27
Hee leuk, topics uit de oude doos.
Wat gaan we doen ?:cheerup:

spirit
24 mei 2010, 21:25
Wat denk je, zou hij een half jaar na dato nog steeds aan het tobben zijn? :listen:

Een half jaar is nog niks, vorige week was er iemand, die ging de TS na 8 jaar een PB sturen :blast: