PDA

View Full Version : ben ik een sukkel?



rik
7 april 2003, 19:44
ik wil een nieuwe versterker, en zoals iedereen voor weinig geld.

ik ben van plan een top te kopen, maar het cabinet te bouwen.

maar ben ik nou zo'n sukkel, of is een cabinet nou echt alleen maar een paar speakers in een kastje met de plusjes en de minnetjes op de juiste manier met elkaar doorverbonden?

waarom zijn die dingen eigenlijk zo duur?

BLOK182
7 april 2003, 19:47
In principe is het idd een kast met speakers en draadjes, alleen je moet wel ff kijken WAT voor speakers en WAT voor hout je gebruikt. Er zijn een paar topics hierover (zie zoekfunctie), maar waar het op neer komt is dat je het meer moet zien als iets wat je voor de lol doet dan dat het ook echt geld gaat opleveren, vooral met een wat groter cab. (4 losse speakers is +/- 4x100 euro, en dan nog hout enzo).

signsofzodiac
7 april 2003, 19:48
Waarom zo duur?

Goeie cabs gebruiken meestal een heleboel lagen goed (berken)hout voor een zo groot mogelijke stugheid (je wilt het geluid er VOOR uit hebben, niet er achter of van opzij), goeie speakers (kijk maar eens wat een Celestion v30 los kost), arbeidsloon, etc...

Franc
7 april 2003, 19:48
Die paar speakers :^)

Koop die maar eens los.

Daarbij komt natuurlijk het materiaal voor de cab en de constructie, bekleding, maar goede gitaarspeakers zijn duur.

BLOK182
7 april 2003, 19:49
hehe op hetzelfde moment gepost :wink:

rik
7 april 2003, 19:55
ok bedankt

ik begrijp dat er op deze wereld vele fijngevoellige-exact-horende mensen zijn, maar elke speaker werkt toch hetzelfde? (anders moet ik eens een hartig woordje met de natuurkundelereaar spreken) en elk hout is toch gewoon het harde stuk van een boom, dat maakt toch haast geen verschil?

oja moeten die speakers in serie of parallel?

BLOK182
7 april 2003, 19:58
Elke speaker werkt hetzelfde, maar klinkt soms totaal anders hoor. Enne, qua hout, als je bij wijze van spreke 2 mm dun multiplex pakt of 3 cm dik massief eiken, dat zal je dus WEL horen. Goed hout is duur, en tolex / bekleding ook, daarom is het het makkelijkste om gewoon iets van een (bekend) merkt te kopen, tenzij je echt geld genoeg hebt of tenzij je per se iets speciaals wilt. Maar ik neem aan dat je een 4x12"wilt?

wietse
7 april 2003, 19:58
het lijkt mij dat als je een echt goede cab wilt bouwen je dan meer geld kwijt bent dan ,een tweedehandsje.
ik zou effe zoeken op marktplaats e.d heb je soms voor nog geen 200 euro een mooie cab,en het oogt ook nog proffesioneler.

signsofzodiac
7 april 2003, 20:01
Dat betekent dus dat jij nog nooit het verschil in gewicht hebt gevoeld mahonie en bijv. basswood of maple? Elke boomsoort heeft zijn eigen gewicht. Hierdoor krijg je o.a. verschillen in klankkleur als je er een gitaar van maakt. Dit wordt veroorzaakt door de verschillende dichtheden en structuur.

Speakers worden verschillend gebouwd. Het geluidsverschil wordt o.a. bepaald door de magneet. Vroeger, bijv. bij de beroemde Blue Bulldog speakers werden alnico magneten gebruikt.

signsofzodiac
7 april 2003, 20:01
Weer bijna tegelijk :wink:

rik
7 april 2003, 20:04
ja ik wil 4x12

mischien heb je wel gelijk over het kopen, maar ik dacht: laat ik mijn creatieve brein eens iets nuttigs doen. mischien iets apparts maar ik denk het niet. het zal wel weer kopen worden.

-zucht-
ik ben toch best wel een sukkel

signsofzodiac
7 april 2003, 20:11
Niet getreurt, zal het je makkelijk maken: koop een Engl voor 600 euro. Helemaal te gek, BETER en goedkoper dan een Marshall (als je een klein stukje naar het oosten rijdt)

SchaapOpJeHoofd
7 april 2003, 21:04
Gitaarspeakers worden overigens met andere specificatie gebouwd dan bijvoorbeeld hifi speakers. Een speaker die in een cabinet zit zal tot een bepaald volume het geluid goed weergeven, tot je dichter bij het maximum uitkomt. Dan zal de speaker veel meer gaan compressen (cone breakup) voordat de conus zover uitslaat dat er daadwerkelijk schade optreed. Dit effect (niet als ie kapot gaat dus) is vaak een onderdeel van klassieke "volume op 10, zonder mastervolume" rock. Bij een normale speaker is dit overgangsgebied veel kleiner.

Snapt iemand me nog?

Ic3gl0vE
7 april 2003, 21:50
Op 2003-04-07 19:55, schreef rik:
ok bedankt

ik begrijp dat er op deze wereld vele fijngevoellige-exact-horende mensen zijn, maar elke speaker werkt toch hetzelfde? (anders moet ik eens een hartig woordje met de natuurkundelereaar spreken)

Luister eerst eens naar een stereosetje van Yoko, en dan naar iets van bijv. Bang & Olufsen. Zelfs een dove baviaan hoort het verschil dan nog.
en ik zeg hiermee niet dat je dom bent, maar ik gooi de stelling van je natuurkundeleraar omver

Dirtypool
8 april 2003, 00:50
Engl 4x 12 ging er deze week uit voor 125 € op Ebay .de...
Mn maatje had 2 euro tekort geboden, helaas.
De eigenaar had vergeten een minimumprijs in te vullen :smile:

Phizer
9 april 2003, 16:53
daz echt mazzel hebben

telebluespicker
10 april 2003, 08:55
Om even naar het onderwerp terug te gaan:
JA RIK, JE BENT EEN SUKKEL!!!!
Als je ook maar enig suc6 wilt hebben met het bouwen van een cab. dan zul je je toch echt beter in de materie moeten verdiepen!

ninja
12 april 2003, 19:45
hey kun je ook combineren met verschillende merken speakers in een cabinet? of is dit heel onwetende vraag.

StormCrow
15 april 2003, 00:04
ja tis opzich wel te doen hoor... maar
ik heb zelf een 2x12(maten van marshall 1922) gebouwd, en twas voor mij gelukkig lekker goedkoop want ik hoefde alleen maar het hout en schroeven te betalen, de speakers had mun oom namelijk nog op zolder liggen. dit zijn niet de beste(fane) maar voor oefenen is het goed. ik ben nu bezig met bekleden en handgrepen er in te maken

maar tis niet gewoon een kwestie van even wat planken aan elkaar schroeven en dan de speakers erin hangen...

ben nu trouwens ook begonnen aan een 10 watt buizenversterkertje :smile: