PDA

View Full Version : Sockets ipv neckplate



Hendriks
7 november 2009, 11:38
Voor een nieuw te assembleren tele wou ik eens wat anders , maar zitten hier nadelen /voordelen aan? Moeten de sockets worden verzonken?
Thanks alvast.

barno
7 november 2009, 11:58
ja sockets verzinken, niet zo moeilijk. geen nadelen lijkt me. voordeel is dat je de plaats van de schroeven vrij kan kiezen, maar bij een tele lijkt me dat niet nodig. ik doe het meestal bij bassen die ik bouw, maar kan ook perfect op gitaar

Hendriks
7 november 2009, 11:59
Dus met een 12 mm boor een paar mm uitboren , maar hoe centreer je dat er zitten al de normale gaten?

MartinL
7 november 2009, 12:07
Dat kan je het beste met een vlinderboor in een kolomboormachine doen.

Kakihara
7 november 2009, 12:16
Het grootste voordeel van necksockets lijkt me dat je de neckpocket een flink pak ergonomischer kan maken voor hogefrettoegang (high fret access klinkt toch wat sexier), cfr. de all access neck joint van Ibanez. En persoonlijk vind ik het ook iets mooier dan een neckplate, wat minder lomp.

JurjenYarr
7 november 2009, 12:17
Het grootste voordeel van necksockets lijkt me dat je de neckpocket een flink pak ergonomischer kan maken voor hogefrettoegang (high fret access klinkt toch wat sexier), cfr. de all access neck joint van Ibanez. En persoonlijk vind ik het ook iets mooier dan een neckplate, wat minder lomp.

couldn't agree more. volgens mij is dat diep van binnen bij mij de reden dat ik niet van bolt-on gitaren houdt :(

barno
7 november 2009, 12:37
vlinderboor: is dat een speedboor? if so: zou ik zeker niet doen.

de gaten met deuvel opvullen en met een goede houtboor met punt gecentreerd boren.

Er bestaan trouwens ook afgeronde neckplates, heb er zo een gebruikt op mijn bruine gutt.

Jilles
7 november 2009, 12:52
volgens mij werd er met vlinderboor een houtboor met punt bedoelt.

Kakihara
7 november 2009, 12:54
Een vlinderboor is een speedboor toch ?
Een tijdje geleden nog een setje verzinkboren gekocht bij de Lidl. Weet niet of dat iets is ?

rinaldo
7 november 2009, 13:00
je kunt ook gewoon je neck plate verzinken, zodat hij niet op het hout ligt, maar erin ahw. dat heb ik bij mijn lacewood tele ook gedaan, en dat ziet er een stuk sjieker uit moet ik zeggen.

aaronstonebeat
7 november 2009, 13:19
Ik heb al de nodige halzen bevestigd met verzonken schroefkoppen. Ik gebruik dan wel geen sockets (ik neem gewoon schroeven waarvan de kop plat op het hout ligt en onderlegringen; bij tapse koppen heb ik het gevoel dat het hout zou kunnen splijten) maar het gecentreerd uitboren gaat prima met een vlinderboor/speedboor.

MartinL
7 november 2009, 13:22
Ik bedoelde inderdaad een speedboor.
Zelf heb ik deze voor dezelfde toepassing gebruikt.
Ik had er niet voor niks bijgezet dit te doen in combinatie met een koomboormachine, juist om de boor langzaam en gecontroleerd te laten zakken.

Hendriks
7 november 2009, 14:39
Ik heb al de nodige halzen bevestigd met verzonken schroefkoppen. Ik gebruik dan wel geen sockets (ik neem gewoon schroeven waarvan de kop plat op het hout ligt en onderlegringen; bij tapse koppen heb ik het gevoel dat het hout zou kunnen splijten) maar het gecentreerd uitboren gaat prima met een vlinderboor/speedboor.

Dat idee had ik ook al , van die ringen met opstaande randen zoals ook wel gebruikt worden bij speaker cabinets.